F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Re: F800GS ombygging
Er det helanlegg eller slip-on? Man sparer litt mer vekt med helanlegg, spesielt hvis det er katalysator og/eller eksosventil som ikke kommer bort med slip-on. Om det er slip-on og du ikke vil bytte til helanlegg (det blir dyrt), er det litt vekt å spare på å fjerne eksosventilen hvis du kan fjerne servoen også. Avhengig av produsent kan man klippe en ledning, kjøpe en lureplugg eller flashe ECU for å fjerne feilmeldingen man får når man kobler den bort. Sparte vel ca. 1 kg på banesykkelen med å ta den bort. Kun servoen og brakett altså, selve ventilen var borte for lengst.
Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.
Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: F800GS ombygging
Jeg har kun slip-on nå. Men blir nok å bytte ut fremdre deler i løpet av vinteren kanskje. Sparer 900 graminunf wrote:Er det helanlegg eller slip-on? Man sparer litt mer vekt med helanlegg, spesielt hvis det er katalysator og/eller eksosventil som ikke kommer bort med slip-on. Om det er slip-on og du ikke vil bytte til helanlegg (det blir dyrt), er det litt vekt å spare på å fjerne eksosventilen hvis du kan fjerne servoen også. Avhengig av produsent kan man klippe en ledning, kjøpe en lureplugg eller flashe ECU for å fjerne feilmeldingen man får når man kobler den bort. Sparte vel ca. 1 kg på banesykkelen med å ta den bort. Kun servoen og brakett altså, selve ventilen var borte for lengst.
Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.
Syns det er greit å ha tenningslås på en sykkel som ikke bare står parkert hjemme.
Tanklokk er ikke så mye å spare på, veier nok knap noen hundre gram orginalt.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: F800GS ombygging
Fikk litt deler i går, så da måtte det jobbes.
Plate/innfesting til framskjerm, brakett til starter relé og ekspansjonstank måtte lages. Nytt feste til instrumenter, og bakparten fikk litt lakk på seg. Sidekåper ble tilpasset, dvs kappet av.
Hvis dette fungerer greit i løpet av sommeren kommer jeg nok til å gjøre det opp igjen med litt mer flid til vinteren.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Plate/innfesting til framskjerm, brakett til starter relé og ekspansjonstank måtte lages. Nytt feste til instrumenter, og bakparten fikk litt lakk på seg. Sidekåper ble tilpasset, dvs kappet av.
Hvis dette fungerer greit i løpet av sommeren kommer jeg nok til å gjøre det opp igjen med litt mer flid til vinteren.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: F800GS ombygging
Ting har skjedd
Plate for instrumenter, først i plexi for å lage mal
20180420_180917 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Så stålplate
20180420_224831 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_224841 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_224945 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tilpassing av sidedeksel
20180420_200555 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_210714 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_212517 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Begynner å ta form
20180420_231519 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Gaffelbeskyttere fra KX250
20180423_204800 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Grunning av plate til instrumenter og framskjerm
20180423_210549 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Deler for å lage bremseslange forran
20180424_103008 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skiltoppheng
20180424_170145 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ny bakpart
20180424_203251 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Plugg til orginallykta må bort
20180424_213538 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ny plugg loddes på
20180424_221330 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Lys ble det
20180424_221716 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Grunning av ramme
20180424_230105 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180424_230109 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180424_230114 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Bremseslange på plass
20180424_230847 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Nye foldbare kinaspeil
20180425_091317 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Detalj
20180425_185614 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180425_185847 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Nytt batteri
20180424_214539 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
1kg til venstre, 5 til høyre
20180424_214753 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Liten testtur
20180425_204010 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Dekkskift er vel på tide, blir vel ikke mer snø nå
20180426_201125 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Vekt demontert bremseskive
20180426_212242 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
"Ferdig"
20180427_173258 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180427_194744 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Bremserøret på bakbremsen er et midlertidlig, nytt fra en ikke abs sykkel er bestilt.
20180427_205134 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Plate for instrumenter, først i plexi for å lage mal
20180420_180917 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Så stålplate
20180420_224831 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_224841 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_224945 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tilpassing av sidedeksel
20180420_200555 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_210714 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_212517 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Begynner å ta form
20180420_231519 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Gaffelbeskyttere fra KX250
20180423_204800 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Grunning av plate til instrumenter og framskjerm
20180423_210549 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Deler for å lage bremseslange forran
20180424_103008 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skiltoppheng
20180424_170145 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ny bakpart
20180424_203251 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Plugg til orginallykta må bort
20180424_213538 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ny plugg loddes på
20180424_221330 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Lys ble det
20180424_221716 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Grunning av ramme
20180424_230105 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180424_230109 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180424_230114 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Bremseslange på plass
20180424_230847 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Nye foldbare kinaspeil
20180425_091317 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Detalj
20180425_185614 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180425_185847 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Nytt batteri
20180424_214539 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
1kg til venstre, 5 til høyre
20180424_214753 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Liten testtur
20180425_204010 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Dekkskift er vel på tide, blir vel ikke mer snø nå
20180426_201125 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Vekt demontert bremseskive
20180426_212242 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
"Ferdig"
20180427_173258 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180427_194744 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Bremserøret på bakbremsen er et midlertidlig, nytt fra en ikke abs sykkel er bestilt.
20180427_205134 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Det så knallbra ut
Sikkert en del som kommer til å klø seg i hodet når de ser sykkelen
Sikkert en del som kommer til å klø seg i hodet når de ser sykkelen
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Knalltøft!
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Tøft! Hvor stor ble vektreduksjonen?
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Har ikke veid så nøye enda, men + - 25kg.inunf wrote:Tøft! Hvor stor ble vektreduksjonen?
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Rått! Har du link til kinaspeilene?
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: F800GS ombygging - nærmer seg
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... rs&_sop=15Trondgv wrote:Rått! Har du link til kinaspeilene?
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Fra 65kr inkl frakt
Re: RE: Re: F800GS ombygging - nærmer seg
8 øre for disse [emoji23]Epylypzon wrote:https://www.ebay.com/sch/i& ... rs&_sop=15Trondgv wrote:Rått! Har du link til kinaspeilene?
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Fra 65kr inkl frakt
https://m.ebay.com/itm/Pair-Black-Motor ... SwHUhaISme
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Ble bra dette. Imponert over tempoet ditt med sykklene dine. Sjøl er jeg blitt så gammel at jeg tenker mer på allt jeg skulle gjort enn og faktisk gjøre det.
Rundt 25 kg slanking er slett ikke verst
Rundt 25 kg slanking er slett ikke verst
-
- Quizmaster
- Posts: 1323
- Joined: 07 Oct 2015 17:23
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Hadde det vært min sykkel hadde det vært mest å hente på å slanke førerenBusa Trond wrote:Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: RE: Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Hvis man står fast i ei myr er det vel bedre med lettest mulig sykkel? Og en lett sykkel er vel uansett bedre å hanskes med enn en tung?knutk wrote:Hadde det vært min sykkel hadde det vært mest å hente på å slanke førerenBusa Trond wrote:Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk