Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Tosk »

Halla plebs, lenge sia. \:D/

Skal ikke påstå at jeg får noen mc-sesong av verdi i år, men ser ut som jeg kanskje kan få igang sykkelen.
Det jeg lurer på er, siden jeg skal levere den på service, så er det vel gjerne et par ting som bør byttes i forbindelse med at den har stått en stund(snart 2 år siden jeg kjørte sist)? Jeg har hørt simmeringer før, men har egentlig ikke peil.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Palma »

Hallo Tosk, ja det er ei stund sia du var her. Ang den sykker'n din, du skal ikke bruke en i år ettersom jeg skjønner. Så hvorfor ha den på service? Det som er lurt er vel å holde batteriet oppladet og starte den av og til og la den gå seg litt varm. Ang simmiringer osv, på en sykkel som står ubrukt over lengre perioder kan det være at simmiringer og pakninger tørker ut og blir lekk når man begynner å bruke den igjen. Derfor starte av og til og la den bli varm. Vet ikke hvor langt sykkern din har gått, men service er vel skifte av væsker, sjekk bremser, sjekk/justering ventiler, bytte av plugger/filter.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Tosk »

Motivasjonen bak å fikse den nå er at borettslaget der den har stått i 3 år begynner å gå tom for ting å irritere seg over, så de fant plutselig ut at den ikke kan stå parkert foran bilen til muttern(toyota aygo), selv om de tilsammen tar mindre plass enn en vanlig bil. (Men putekasse foran en vanlig bil er helt greit).

Så, når den uansett er i orden kommer jeg til å bruke den til jobb og ting jeg vanligvis ville brukt bilen til, men vil nødig kalle det en ordentlig sesong når det blir lite turer!

Jepp, batteri skal jeg kjøpe nytt. Skal også ha storservice, drevsett og nye dekk. Får gå utifra at simmeringer bør byttes. De er jo 8 år gamle, og har stått stille i 2 år. Er det noe mer jeg burde være obs på som følge av at den har stått da?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by mekkern »

Gi en dusj med wd 40 eller lignende på gaffeltetningene før du beveger på sykkelen så de ikke setter seg/skrubber på tørre gaffelben.
Ellers er bensina di antagligvis dritt.
Sug ut eller tapp av gammel bensin og fyll fersk.
Sørg for strøm på batteriet og luft i hjulene.
Start opp og la den gå seg varm. Så kan du prøve den en tur og se om du merker noe feil. :thumleft
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Tosk »

WD40 var smart! Bensina kan jo også være en idé, trodde dog den skulle holde seg sånn nogenlunde på to år, men aner ikke hvor tett en mc-tank egentlig er. Er det noen spesiell fare i å prøve og se hvordan det går?
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by RuneMC »

Lurer litt på hva begrunnelsen for at MC ikke kan dele samme biloppstillingsplass med bil? :-k

Bor riktignok i sameie men ellers tilsvarende med Yaris + mc.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Bikeridr »

Tosk wrote:WD40 var smart! Bensina kan jo også være en idé, trodde dog den skulle holde seg sånn nogenlunde på to år, men aner ikke hvor tett en mc-tank egentlig er. Er det noen spesiell fare i å prøve og se hvordan det går?
I utgangspunktet skal det gå fint å prøve, men du får sannsynligvis ikke start..

Er det forgasser på sykkelen?
Er det 95 oktan bensin?

Hvis ja og ja, så tror jeg det kan være lurt å bytte ut bensinen. 95 oktan i Norge er drit, masse biomøkk innblandet. Hvis forgassere, så kan det hende du bør åpne flottørkamrene å gjøre rent. Er sikkert masse hvitt gørr inni der..
En annen ting er pluggene. Sjekk at de er rene og at gnistgapet er korrekt (en "negltykkelse" er et relativt greit universalmål).

98 oktan er litt bedre mhp lagring siden det er mindre biomøkk innblandet. Selv bruker jeg å fylle 98 oktan (har injection, da) på siste fylling før vinteren og iallefall de par første fyllingene på våren. Sykkelen min starter "med én gang" på våren såfremt batteriet fortsatt lever :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by supermons »

RuneMC wrote:Lurer litt på hva begrunnelsen for at MC ikke kan dele samme biloppstillingsplass med bil? :-k

Bor riktignok i sameie men ellers tilsvarende med Yaris + mc.
Har nok som han sier bare for lite å irritere seg over, ingen som klager over motorsykkel og Touran på samme plass hos meg..
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
Tosk wrote:WD40 var smart! Bensina kan jo også være en idé, trodde dog den skulle holde seg sånn nogenlunde på to år, men aner ikke hvor tett en mc-tank egentlig er. Er det noen spesiell fare i å prøve og se hvordan det går?
I utgangspunktet skal det gå fint å prøve, men du får sannsynligvis ikke start..

Er det forgasser på sykkelen?
Er det 95 oktan bensin?

Hvis ja og ja, så tror jeg det kan være lurt å bytte ut bensinen. 95 oktan i Norge er drit, masse biomøkk innblandet. Hvis forgassere, så kan det hende du bør åpne flottørkamrene å gjøre rent. Er sikkert masse hvitt gørr inni der..
En annen ting er pluggene. Sjekk at de er rene og at gnistgapet er korrekt (en "negltykkelse" er et relativt greit universalmål).

98 oktan er litt bedre mhp lagring siden det er mindre biomøkk innblandet. Selv bruker jeg å fylle 98 oktan (har injection, da) på siste fylling før vinteren og iallefall de par første fyllingene på våren. Sykkelen min starter "med én gang" på våren såfremt batteriet fortsatt lever :)
Jeg fyller bare 95, og min starter også med en gang ... men jeg hadde en forgasser-mc, og den startet aldri på våren uten fersk bensin og rengjorte plugger. Kanskje forgassere er mere følsom for dritt og lort?
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Tosk »

Angående parkeringa så ja, det er et borettslag bestående i all hovedsak av pensjonister. Vi fikk en klage av en på naboparkeringa for typ 4 år siden da sykkelen stod foran Passaten, og det er jo forståelig at det kunne ta litt mye plass, men nå er det både ny nabo og halvparten av lengda på bilen, pluss at jeg har dytta sykkelen lenger inn da den ikke skal inn og ut, så den tar ikke noe mer plass enn de putekassene alle andre får lov å ha foran der. Sku bare bygd ei trekasse og tredd over sykkelen, så hadde sikkert ingen tenkt på det :lol:

Ellers, jeg har heldigvis ikke forgassere, så jeg tror jeg velger å prøve med bensina som står på først. Jeg er ikke spesielt god på å skru, så jeg vet ikke hvor pluggene sitter, vet bare at et verksted som ikke var merkeverksted påstod at de sleit med å bytte dem(rakk ikke bli ferdig den dagen) uten spesialverktøy pga. plassering, så jeg tror jeg skal slite med å få til noe der selv.

Uansett, starter den ikke med gammel bensin, så prøver jeg med ny, og starter den ikke med ny heller, så blir det sikkert en jobb for verkstedet. Pluggene skal jo byttes uansett.

Husker ærlig talt ikke om jeg fylte 98 før jeg parkerte. Veit jeg har tenkt tanken, men om den ble utført er lost :roll:

Takkær for alle svar hittil, og eventuelle fremtidige svar!
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Jompa »

jhn wrote:
Bikeridr wrote:
Tosk wrote:WD40 var smart! Bensina kan jo også være en idé, trodde dog den skulle holde seg sånn nogenlunde på to år, men aner ikke hvor tett en mc-tank egentlig er. Er det noen spesiell fare i å prøve og se hvordan det går?
I utgangspunktet skal det gå fint å prøve, men du får sannsynligvis ikke start..

Er det forgasser på sykkelen?
Er det 95 oktan bensin?

Hvis ja og ja, så tror jeg det kan være lurt å bytte ut bensinen. 95 oktan i Norge er drit, masse biomøkk innblandet. Hvis forgassere, så kan det hende du bør åpne flottørkamrene å gjøre rent. Er sikkert masse hvitt gørr inni der..
En annen ting er pluggene. Sjekk at de er rene og at gnistgapet er korrekt (en "negltykkelse" er et relativt greit universalmål).

98 oktan er litt bedre mhp lagring siden det er mindre biomøkk innblandet. Selv bruker jeg å fylle 98 oktan (har injection, da) på siste fylling før vinteren og iallefall de par første fyllingene på våren. Sykkelen min starter "med én gang" på våren såfremt batteriet fortsatt lever :)
Jeg fyller bare 95, og min starter også med en gang ... men jeg hadde en forgasser-mc, og den startet aldri på våren uten fersk bensin og rengjorte plugger. Kanskje forgassere er mere følsom for dritt og lort?
Hva kan det komme av at gressklipperen, som aldri blir utsatt for vedlikehold, alltid starter en gang utpå sommeren etter å ha stått med en slump 95 okt over vinteren ? Ok, ikke på første trekket, men 7 - 8.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Bikeridr »

Jompa wrote:
jhn wrote:
Bikeridr wrote: I utgangspunktet skal det gå fint å prøve, men du får sannsynligvis ikke start..

Er det forgasser på sykkelen?
Er det 95 oktan bensin?

Hvis ja og ja, så tror jeg det kan være lurt å bytte ut bensinen. 95 oktan i Norge er drit, masse biomøkk innblandet. Hvis forgassere, så kan det hende du bør åpne flottørkamrene å gjøre rent. Er sikkert masse hvitt gørr inni der..
En annen ting er pluggene. Sjekk at de er rene og at gnistgapet er korrekt (en "negltykkelse" er et relativt greit universalmål).

98 oktan er litt bedre mhp lagring siden det er mindre biomøkk innblandet. Selv bruker jeg å fylle 98 oktan (har injection, da) på siste fylling før vinteren og iallefall de par første fyllingene på våren. Sykkelen min starter "med én gang" på våren såfremt batteriet fortsatt lever :)
Jeg fyller bare 95, og min starter også med en gang ... men jeg hadde en forgasser-mc, og den startet aldri på våren uten fersk bensin og rengjorte plugger. Kanskje forgassere er mere følsom for dritt og lort?
Hva kan det komme av at gressklipperen, som aldri blir utsatt for vedlikehold, alltid starter en gang utpå sommeren etter å ha stått med en slump 95 okt over vinteren ? Ok, ikke på første trekket, men 7 - 8.
Tømmer du den parodien av en forgasser for bensin på høsten, så får du start på 3. trekket ;-)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by inunf »

Jeg kjenner meg ikke igjen i problematikken med gammel bensin. Har flere sykler med forgassere og innsprøytning som ikke er spesielt tungstartet på våren. Batteri derimot kan fort bli dårlige om man ikke vedlikeholdslader. Det er i alle fall min erfaring.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by jhn »

inunf wrote:Jeg kjenner meg ikke igjen i problematikken med gammel bensin. Har flere sykler med forgassere og innsprøytning som ikke er spesielt tungstartet på våren. Batteri derimot kan fort bli dårlige om man ikke vedlikeholdslader. Det er i alle fall min erfaring.
Egentlig ikke jeg heller ... man har jo/har hatt kantklipper, kjedsag, plenklipper, snefreser, atv, snøscooter, mc og bil. Noen starter alltid, andre starter nesten aldri uten litt stell, uten at jeg ser noe system.
Batteri er litt mere forutsigbart.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by mekkern »

Det er nok en grunn at instruksjonsboken til min nye bil nevner "biodrivstoff" og lagring spesifikt..
Bare synsing er det nok heller ikke....men hva vet vel en av verdens største produsenter av biler...
Image
Post Reply