The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Mai, du skjønne, milde??????? For en halvtime siden stod gradestokken min på 0. Blir nok enkelt å kjøre gjennom Skreia i dag. Biler vil det vel være der, men ikke mange av dem heller tror jeg. Ingen som tar ut stasbilen i slik vær.

Image
Image
Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Så det er "din skyld" at det er drittvær!
Hadde ikke du satt på sommerhjul på djevelbilen i går så hadde nok ikke dette været vært i dag!
tror bilen din har tre 6-tall i chassisnr. :lol:

fra spøk til alvor- det må da snart bli varmere??? :shock:
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Har aldri kjørt 1 mai Mjøsa Rundt da jeg ikke liker køkjøring,pleier vente et par dager til så alle muligheter står åpne..
Og da blir det liv på Skreia,ja.... :smt113
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Så det er "din skyld" at det er drittvær!
Hadde ikke du satt på sommerhjul på djevelbilen i går så hadde nok ikke dette været vært i dag!
tror bilen din har tre 6-tall i chassisnr. :lol:

fra spøk til alvor- det må da snart bli varmere??? :shock:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Neida, den har bare to 6-tall i chassisnummeret og de er ikke etter hverandre heller. Varmen kommer til Toten på torsdag melder yr. Da blir det 16 varmegrader og stigende.
Nå har visst yr regulert langtidsvarselet, for varmen blir litt forsinket. 10 grader på fredag og så PANG! 19 på lørdag.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Var en liten handletur nede i "sentrum" i stad. Da bruker det å bli en kaffekopp på Esso. Mens jeg var der kom en av bygdas pensjonerte tannleger kjørende med en Volkswagen som han kjøpte ny i -72. Den er aldri ute om vinteren lenger og lav km-stand etter alderen så den er ikke så møllspist som de samtidige av samme modell. Eller de er vel helt oppspist nå. Grunnen til at den var på Lena var at lufttrykket i hjulene skulle sjekkes. Er kanskje noen her som kjenner igjen denne VW'en?

Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by 916 »

Det er vel en K70, som det vel egentlig var meningen skulle bli en NSU hvis det merket hadde fortsatt og eksistere.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

916 wrote:Det er vel en K70, som det vel egentlig var meningen skulle bli en NSU hvis det merket hadde fortsatt og eksistere.
Den ble utviklet av NSU og det finnes reklamebilder for NSU K70, men den ble aldri solgt som NSU. Da den kom i salg var det med VW-merker som var den eneste forandringen på bilen. Fra august 1972 fikk den fire runde hovedlykter for å skille den mer fra NSU. LS-modellen hadde en 1,8 motor med 100 hk. K70 hadde 1,6 med 75 hk og K70L samme motor med 90 hk. grunnen til modellnavnet er en henvisning til motortypen. Kolben 70 ps, eller stempelmotor med 70 hk. Dette fordi NSU laget Ro80 på samme tid og det betydde Rotationskolben 80 . Fant dette etter litt googling. NSU gikk inn i Auto Union der Audi også var med i 1969 og siden Volkswagen kjøpte Audi/Auto Union fra Daimler-Benz i 1964 endte det med at K70 ble solgt som VW.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Husker både K 70 og Ro 80,ruslet en i Brumunddal også.. :roll:

Mener det står en på Ådalsbruk motormuseum også ,det får jeg se når jeg kjører innom i sommer !!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Bikeridr »

K70 husker jeg. Var en av Pappas søskenbarn som hadde en slik. Knall gul :)
Minnes også etpar lærere på ungdomsskolen som hadde de. Grønn metallic og hvit..
NSU, ja. De med wankel. Var det ikke de som hilste på hverandre med x antall finge når de møttes på veien? Antall fingre viste hvor mange motorbytter de hadde hatt.
Ettersom jeg har hørt (av Pappa), så byttet NSU-eiere aldri olje da de byttet motor istedet :-s
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:K70 husker jeg. Var en av Pappas søskenbarn som hadde en slik. Knall gul :)
Minnes også etpar lærere på ungdomsskolen som hadde de. Grønn metallic og hvit..
NSU, ja. De med wankel. Var det ikke de som hilste på hverandre med x antall finge når de møttes på veien? Antall fingre viste hvor mange motorbytter de hadde hatt.
Ettersom jeg har hørt (av Pappa), så byttet NSU-eiere aldri olje da de byttet motor istedet :-s
Stemmer det, Bikeridr, i vertfall etter hva folk sier at Ro80-eiere hilste på den måten. Var vel ikke så ille at motorene ble skiftet før olja? Nå vet jeg det at de slet veldig med de tetningene som sitter i "hjørnene" på det en kan kalle stempelet. De var rett og slett ikke holdbare nok. Men Mazda knekte den koden etter hvert som de laget RX modellene. Problemet med en wankel er bensinøkonomien. Den går med mye fetere blanding enn en stempelmotor for å kjøle "stempelet". I en stempelmotor er det jo kjølekanaler hele veien rundt sylindrene mens i en wankel har en det forholdvis store "stempelet" som ikke kan kjøles på den måten.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Tommas »

Husker jeg feil, eller hadde noen av disse NSU bilene en slik girkasse at du kunne gire også i revers?

Effekten var at man kunne kjøre like fort bakover som forover :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

DAF 66 med variomatic.
Ble også solgt som Volvo et eller annet minns jeg. :-k
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:DAF 66 med variomatic.
Ble også solgt som Volvo et eller annet minns jeg. :-k
Volvo 66 ble den hetende. Og Volvo 343/345 hadde også variomatic til og begynne med. Den var meningen at skulle være DAF 77.
343/345 ble kalt "rem-johan" i sveariket.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by 916 »

Men RO80 hadde automatisk clutch. Det var en microbryter i girkula, når du la hånden på den koblet clutchen ut.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

916 wrote:Men RO80 hadde automatisk clutch. Det var en microbryter i girkula, når du la hånden på den koblet clutchen ut.
Jeg visste det var noe spesielt med clutchen på Ro80, men husket ikke hva. Så jeg googlet og fant dette i en artikkel fra autospeed.com; Similar to the Sportmatic design used in some Porsches of the time, the Fichtel and Sachs semi-automatic used a vacuum servo-controlled clutch, a torque converter and a 3-speed all-synchro transmission. Incorporated in the gear lever knob was a micro-switch that triggered the clutch.

In normal town use the gearbox could be left in second gear, being driven as a full automatic. However, for better performance, the gearbox was changed conventionally.
Altså en vakumoperert clutch med en konverter i tillegg.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply