Trondgv - Honda og nytt kjøretøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Trondgv - Ut på tur aldri sur

Post by JK95 »

Kant1 wrote:Ingen røde eller gule kort kan gjøre om på det faktum at det blei en MEGET oppegående dag på tohjul, =D> =D> =D>
Kan nesten ikke motsi deg der :roll:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Ut på tur aldri sur

Post by Trondgv »

Jeg samler på gule og røde kort, så dere får bare dele ut så mange dere klarer. :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondgv - Ut på tur aldri sur

Post by tshansen »

Gratulere med bolig :-) hvor er det du har bosatt deg? Her må det svinges innom en dag å hilse på skjønner jeg [emoji1303]

Tidlig sesongstart på deg også! Jaja, noen har det bedre enn andre, det må vi bare leve med [emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Ut på tur aldri sur

Post by Trondgv »

tshansen wrote:Gratulere med bolig :-) hvor er det du har bosatt deg? Her må det svinges innom en dag å hilse på skjønner jeg [emoji1303]

Tidlig sesongstart på deg også! Jaja, noen har det bedre enn andre, det må vi bare leve med [emoji23]
Takk for det! Det ble ikke mer enn 3-4km hjemmefra, Vea på Karmøy. [emoji16] Du er velkommen fra og med 17 april [emoji106]

Ser ikke ut som at du har det så fælt til fjells heller, men liker meg bedre på sykkelen selv [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Ut på tur aldri sur

Post by Trondgv »

Fikk kjørt sykkelen til "verkstedet" i dag, så skal jeg ta å sjekke ventiler og litt service som bresevæskebytte osv i løpet av uka. Skal også ha en liten overhaling på det elektriske, som jeg har utsattt veldig lenge nå.. :roll: Har aldri sjekka/justert ventiler før, så da får jeg lært meg noe nytt også. :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondgv - Ut på tur aldri sur

Post by tshansen »

Skal ha min på 30.000 servicen selv straks. Bytte av klokker, væsker og lurer på om det er kontroll på ventilene? Usikker. Vet hvertfall de skal kontrolleres på 40.000

Bare å følge godt med, så kan du kanskje vise meg, da jeg blir å skru det meste selv når garantien er gått ut :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Ut på tur aldri sur

Post by Trondgv »

tshansen wrote:Skal ha min på 30.000 servicen selv straks. Bytte av klokker, væsker og lurer på om det er kontroll på ventilene? Usikker. Vet hvertfall de skal kontrolleres på 40.000

Bare å følge godt med, så kan du kanskje vise meg, da jeg blir å skru det meste selv når garantien er gått ut :thumleft
Jeg tipper kontroll av ventiler er på 40,000. Hos meg er det i alle fall hver 20,000km :) Jeg skal prøve å ta en del bilder underveis som kan være til hjelp fra både meg og andre. [emoji106]

Din er jo lett å sjekke på, slipper all demontering før du kommer til ventilene :D

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Ut på tur aldri sur

Post by Trondgv »

Sjekka ventilene i dag. Den ene på eksosen var på kanten, men holder til neste gang. Blir montering av dekselet i morgen og begynner nok på å fikse opp i det elektriske. :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Trondgv »

Da er BMWen straks klar for en ny sesong etter service og opprydning i det elektriske. Veldig greit å ha et lite verksted en kan jobbe på, værre er det når en gammel R100 har stjålet plassen min på løftebordet.

Image

Begynte med å bytte bremsevæske, noe jeg også gjorde i fjor men tenkte det var likegreit å bare bytte i år, den er tross alt 23,000km gammel og fikk til tider kjørt seg nedi alpene. Til sånne ting som dette støtter jeg de lokale sjappene og jeg ender alltid på på Haugaland MC. Her er det alltid god service å få samtidig som prisene er greie. Kjøpte en boks bremsevæske for 130,-. I fjor brukte jeg DOT4 men endte opp med DOT5.1 denne gangen. Hva som er forskjellen vet jeg helt ærlig ikke..Begge deler funker sikkert bra. Bremsevæska som skulle byttes ut så fin ut helt til jeg fikk ny bremsevæske på plass, da var det helt klart fargeforskjell. Kjøpte en genial nippel i fjor som gjør at jeg kan lufte bremser helt alene. Den har en tilbakeslagsventil som åpnes når jeg presser inn hendelen og lukker seg momentant slik at jeg ikke får noe luft i systemet. :thumleft

Image

Image

Image

Image

Image

Fylt litt for mye, hyggelig å finne ut av når pakningen skal på plass og det renner ut over alt. :lol:


Neste jobb var å sjekke ventilene. Aldri vært borti det før så måtte ha en liten runde på Google før jeg satte i gang. Den største jobben er egentlig demonteringen av alt som ligger rundt ventildekselet. Av med luftfilter boks og oljetank (Som forresten er noe jævla dritt..). Coil blir demontert og lagt til sides. Løsner tennpluggen for å gjøre det litt enklere å få motoren i TDC. Etter litt demontering var endelig dekselet av og jeg fikk sjekka ventilene. Alt var ok, men en eksosventil må nok justeres til neste år. Må investere i et sett med ventilshims til den tid så jeg slipper å bestille shims når jeg har fått sjekka størrelsen. På noen av bildene her ser dere også hva som er den neste jobben på listen, rydde opp i det elektriske..

Image

Image

Image

Blir kvalm av å se på dette rotet..

Image

Image

Image



Nå begynner jobben jeg har utsatt siden jeg kjøpte sykkelen. Jeg investerte i en fancy liten koblingsboks for en stund siden. Kanskje noen har hørt om den før, Fuzeblock. Veldig praktisk i og med at den er såpass liten og har ingen avanserte funksjoner slik som den Palma har som styrer juletrelyset på Betty. På sykkelen min er det veldig lite plasser hvor jeg kan plassere boksen, så jeg endte opp med å kjøpe noe kraftig borrelås med tape som jeg klistret på bensintanken under setet. Blir også mye lettere vis jeg skal koble til noe mer senere, bare til å dra den av og flytte på den slik at jeg får bedre plass. Jeg la opp en ledning fra + polen på batteriet og en som gikk rett på chassis som jord. På "subframen" fant jeg en bolt som mangla mutter i samme slengen, sikkert greit å ha den på plass. Synderen kjenner jeg veldig godt, har tydeligvis glemt å stramme den når jeg bytte bakdemper tidligere i år. I tillegg til strøm kobla jeg meg inn på + ledningen til baklyset. Denne styrer et rele slik at jeg har strøm kun når tenningen er på. På denne fancy koblingsboksen kan jeg velge 2 posisjoner på sikringene slik at jeg kan ha strøm på hele tiden, eller kun når tenningen er på (Se bilde). Boksen har 6 utganger som kan brukes til det en måtte ønske.

Image

Image

Image

Her kan du se hvor en kan plassere sikringene, enten på constant 12V eller switched 12V.

Image

Her har den fått strøm og signalkabel fra baklyset.

Image

"Litt" ryddigere rundt batteriet, ikke fult av kabelsko og ledninger som en ikke vet hva går til. Tidligere så det ut som et bomba horehus. Batteriet må også byttes. Ser ut som at det er det originale BMW batteriet. Det har levd på kanten veldig lenge nå og det var ikke en dråpe vann igjen inni det. :lol: Bestiller meg et nytt gel batteri i morgen.

I tillegg til opprydningen fjerna jeg bryteren til ekstralyset og kobla meg inn på langlyset i stedet.

Nå kan jeg endelig slappe litt av med tanke på det elektriske på sykkelen når jeg er på tur. Til tider så har jo ekstralysene levd sitt eget liv. Tror ikke bryterene fra Biltema er beregnet på regnvær og vibrasjoner fra en 1-sylindra slagdrill.



Har såvidt begynt å planlegge ferien i sommer. Sånn det ser ut nå har jeg kun 2 uker ferie de første ukene i Juni, noe som betyr at jeg har ferie fra og med HPR. :thumleft Jeg tenkte å holde meg på hjul fram til jeg skal på Vålerbanen 8-10 juni for å se på Classic TT. Så vis noen tenker seg på en liten tur etter HPR blir jeg gjerne med. Om det blir grus eller asfalt har ikke så mye å si, men jeg kunne tenkt meg å kjørt litt nordover. :thumleft Hva jeg finner på etter Classic TT vet jeg ikke. Det er et lite forbehold her med tanke på garasjebygging i sommer men tror jeg skal få det til å gå opp. 8)

Jeg skal også offshore senere i sommer og har nok noen uker med avspasering i etterkant så en skal ikke se bort i fra at jeg tar turen sørover igjen. :D
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by JK95 »

Fantastisk flott arbeid =D> =D> Dette var direkte pent å se på :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Trondgv »

JK95 wrote:Fantastisk flott arbeid =D> =D> Dette var direkte pent å se på :thumleft
Takk for det. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by tshansen »

Et ørlite tegn på OCD her også ser jeg :D Men slik det skal være, ryddig, pent og en viss yrkesstolthet må en ha. Det er noe helt egent med å "eie" sin egen sykkel. Skru, mekke, løse det meste selv. Lære sykkelen sin å kjenne på både godt og vondt. Det er noe helt annet enn å bare trille rundt på noe "nytt" som man leverer fra seg når det virkelige stellet begynner :thumleft

Ikke umulig jeg kan slå følge på en tur eller to til sommeren. jeg har ingen planer helt enda, annet enn ferie med småen og fruen i juni. Ikke umulig det blir noe fri på meg også i sommer, men jeg trenger ikke dra 14 dager i "fengsel" først :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Toven »

Ryddig 8)

Hadde vært kos med en tur sammen i år som i fjor, får se hvordan det blir med jobbing på meg i sommer :)
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by joo »

Ikke så ofte jeg sier så mye men...

Her får du godkjent+ samt gullstjerne i margen for ledningsrydding og nytt lækkert opplegg på Fuzeblokken med klauke niter og strømper og alt :thumleft

Gleder min OCD.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by freddy123 »

Nice Work [emoji108]

Digger sånne updates keep em coming[emoji106]

Hva blir neste nå, bytte ut den stakkars lille slagdrill motoren til en 1290 ktm beist og dytte nedi ramma[emoji38]

Men som toven skrev hadde vært artig og gassa litt ilag i sommer, ktm’n og jeg er klare for tur[emoji1307]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply