tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by tshansen »

Takker for tips gutter. Jeg er jo relativt lang i armene, har spørsmålet er vel hvor mye trekker slike hevere styret bakover? Ca en styre tjukkelse eller?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by Flanker »

tshansen wrote:Takker for tips gutter. Jeg er jo relativt lang i armene, har spørsmålet er vel hvor mye trekker slike hevere styret bakover? Ca en styre tjukkelse eller?
Noe sånt ja! Det holder til mitt bruk på Tigeren, og gjorde det også på V-Strom'en... Men du er jo stor gutt, så det kan være du har behov for meg? Uansett er det billig med sånne enkle styrehevere, så du kan jo teste og så gå for Rox justerbare hvis det ikke er tilstrekkelig.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by ole m. »

ojda wrote:Roxrisers eller andre som også drar styret bakover i tillegg til å heve :thumleft
Har dempede Rox, trenger litt tilvending men er veldig fornøyd :thumleft
Enig i forslaget om Rox Risers, har brukt disse i mange år selv uten noen problemer på KTM 990 Adventure. Men jeg har derimot tiltet de noe fremeover, for å gjøre stående kjøring bedre.
tshansen wrote: Klipp....

Den siste tiden er jeg blitt bedre i skulderen som jeg har slitt med alt for lenge nå. MR bildene viste ingen ting unormalt, så det er nærliggende å tro at det kan være knyttet til sykkel kjøring og hvordan armene er plassert når jeg kjører! Det har hele tiden føltes veldig komfortabelt, men må bare begynne å eliminere faktorer som kan spille inn! Så det blir kjøpt inn styrehevere i løpet av vinteren så får vi se hvordan de kan hjelpe! Det er bare en fordel for min stående kjøring at jeg får hevet styret litt også!

Klipp....

Jeg er derimot i tvil om du skal heve styret om du får vondt i skuldrene, tshansen. Høyere styre vil vanligvis bety mer belastning på skuldrene, så jeg er redd det da vil bli verre enn før. Men mulig løsningen kan være å få styret nærmere kroppen når du sitter, selv om dette er ikke noe man ønsker ved stående kjøring. Med Rox Risers kan du prøve deg frem med forskjellig posisjon, så lenge du har wire og ledninger som er lange nok.

Gudd løkk! :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by ojda »

ole m. wrote:
ojda wrote:Roxrisers eller andre som også drar styret bakover i tillegg til å heve :thumleft
Har dempede Rox, trenger litt tilvending men er veldig fornøyd :thumleft
Enig i forslaget om Rox Risers, har brukt disse i mange år selv uten noen problemer på KTM 990 Adventure. Men jeg har derimot tiltet de noe fremeover, for å gjøre stående kjøring bedre.
tshansen wrote: Klipp....

Den siste tiden er jeg blitt bedre i skulderen som jeg har slitt med alt for lenge nå. MR bildene viste ingen ting unormalt, så det er nærliggende å tro at det kan være knyttet til sykkel kjøring og hvordan armene er plassert når jeg kjører! Det har hele tiden føltes veldig komfortabelt, men må bare begynne å eliminere faktorer som kan spille inn! Så det blir kjøpt inn styrehevere i løpet av vinteren så får vi se hvordan de kan hjelpe! Det er bare en fordel for min stående kjøring at jeg får hevet styret litt også!

Klipp....

Jeg er derimot i tvil om du skal heve styret om du får vondt i skuldrene, tshansen. Høyere styre vil vanligvis bety mer belastning på skuldrene, så jeg er redd det da vil bli verre enn før. Men mulig løsningen kan være å få styret nærmere kroppen når du sitter, selv om dette er ikke noe man ønsker ved stående kjøring. Med Rox Risers kan du prøve deg frem med forskjellig posisjon, så lenge du har wire og ledninger som er lange nok.

Gudd løkk! :)
Nå har jo også KTM990A og GSA litt avvikenda sittestilling :-k
Med en 1,5" bakover og 1,5" opp-riser på GSAǹ og ingenting på KTMǹ tror jeg de blir tett på identiske :thumleft

Jeg er ikke i minste tvil om at jeg skal ha netopp 1,5x1,5" på min nye GSA :shock: :lol:


http://cycle-ergo.com/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by Trondgv »

Kjøpt deg GSA nå Ojda? :O

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by ojda »

Trondgv wrote:Kjøpt deg GSA nå Ojda? :O

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Neida, måtte bare vekke litt forummedlemmer :lol:
Fryktelig tregt her om dagen :roll:

Men det vet jeg, at om det skulle bli så, så kommer en slik en kjapt på :thumleft

Mitt "fysiske" problem ligger dog i nakken :roll:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by tshansen »

Heving av styret er nok kanskje ikke beste ideen, men jeg har normalt ikke problemer med skulderen! Jeg har bare hatt det siste året/1,5 året! Dette er jo nettopp i mine mest aktive traktor år, så det er nærliggende å skylde på sykkelkjøringen selv om jeg ikke kan utelukke at det er andre ting som gjør at den verker! Det må hvertfall prøves noe nytt så jeg får eliminere potensielle problemer!

Skal høre om demosykkelen til ride har hevere på, slik at jeg kan teste før jeg bestemmer meg!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by Snikkeren »

Det koster ikke mange kr. å prøve. Jeg ville gått for noen sånne fra eBay: http://www.ebay.com/itm/1-1-8-Pivot-CNC ... 65&vxp=mtr

Da kan du justere de slik de passer best for deg. Jeg har tilsvarende på CRF'en, og de funker knall. Er jo en kopi av Rox sine pivot risers. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by tshansen »

Da var dagen kommet for min del! Sykkelen blir parkert for vinteren, sesongen har vært heller dårlig sammenlignet med årene før, men noen ganger må sykkel vike for viktigere ting [emoji1303]

29.000 på telleren får være greit nok! Å det skal sies at jeg har vært lei hele sykkel biten siden jeg kom hjem etter grusturen! Dette bunner mye ned i økonomi og ønske om å realisere flere drømmer, men vi får se hvor stort savnet blir i vinter!

Skulderen min har aldri vært bedre, det er både trist samt jævlig positivt! Men en lang vinter med bedring nå vil jo fort avklare om det er sykkelen eller ikke som bidrar til problemene når sesongen begynner igjen! Denne vinteren blir nok tungt preget av friluftsliv og diverse turer knyttet til dette, samt høyere frekvens og fokus på trening!
Jeg har virkelig fått en «ny start» med brasiliansk jiu jitsu og motivasjonen til å bli bedre, samt konkurrere har aldri vært større!

Det har vært et rart år! Med flere bortfall i nær slekt og blandt venner! Er det ikke kreften så er det folk som har det så tøft at de velger å avslutte elendigheten på egen hånd! Dette har naturligvis preget meg mer enn jeg trodde det skulle gjøre!
Men som min bestefar alltid sa! Tenn heller et lys enn å forbanne mørke! Så en liten reset og jobbe seg gjennom egne tanker og innstillinger til ting blir veldig viktig og naturlig for meg etter slikt!

Jeg blir nok litt sporadisk online fram til jeg har landet og kan ta fatt på forsømte turreferat og bidra mer til folket her inne [emoji4]

Vi tytes plutselig godtfolk [emoji1303] takk for en strålende sesong alle sammen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by tshansen »

Jasså.... dokk sitt å glor? ;-)

Det er 2 april, gradstokken viser 0 grader og jeg lurer på om jeg noen sinne har startet sesongen så sent før? :-# Jeg har fortsatt ikke startet sesongen, men har egentlig ikke hatt helt store behovet for å starte den helt enda. Denne vinteren har vært lang, fin og helt nødvendig for mitt vedkommende. Jeg var noe "mett" på sykkelkjøring i fjor høst og var lenge inne på tanken om jeg skulle selge for å finansiere helt andre ting (nødvendige saker)

Så hva har jeg gjort denne vinteren? Som kanskje har vært den beste på veldig mange år, hvertfall for de av oss som liker vinter 8)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kort fortalt (i bilder) det har vært en lang og innholdsrik vinter med mye turer :-)

For første gang vinteren har jeg kjent på kjøresuget, noe jeg var redd for at jeg ikke kom til å kjenne like mye på i år og ingen kom til å bli avgjørende for om jeg ble å beholde sykkelen eller ikke. Det var på vei til Dombås på påskeferie. Sør-Norge badet i sol, snødekte fjell, bare veier og når jeg satt i bilen var det fint lite jeg heller hadde lyst til enn å sitte på sykkelen å oppdage nye deler av Norge :-)

Jeg gleder meg til det blir litt mer varme i været, få meg noen mil på sykkelen og forhåpentligvis klarer å kombinere sykkel/fjelltur i større grad. Må finne en softbag eller noe slikt som jeg kan ha på hekken av sykkelen så jeg får pakket ned fjellutstyret mitt. Så får vi se hva våren bringer og om jeg har mest lyst å tråkke i fjellet eller "kjøre" i fjellet :-P
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by Kant1 »

Kombinasjonen, Hansen... er jo genial da, å KJØRE til fjells, og deretter gå seg en tur. Det er mange ganger jeg har TENKT i de samme baner, og f.eks når jeg var ved Sølensjøen i august 2016, satt jeg og såg opp på et fjell like ved som heter Nordre Sølen på 1699 meter.. måtte være fantastisk utsikt derfra på en godværsdag.
Men jeg hadde aldri giddet å kjøre bil dit opp, for å gå tur... men sykkel. Oh Yes.

Håper og tror jeg får kombinert litt mc-kjøring og ørretfiske (eller "aurefiske" som eg egentlig seie, på dialekt) i sommer. Time will tell :thumleft

forresten, kjekt å se deg her, og HERLIG at du har slått i fra deg slike kjetterske tanker om sykkelsalg :smt008
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by JK95 »

Hadde med telt og fiskestang på denne turen sørover Image
Ble ikke telting, men var ørrettvann like nedenfor campingen jeg tok inn på oppå Beitostølen(tror jeg), dessverre viste de lite interesse til spinnere fra BT :-#
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sør-Norge referat del 2 s.422*

Post by tshansen »

Kant1 wrote:Kombinasjonen, Hansen... er jo genial da, å KJØRE til fjells, og deretter gå seg en tur. Det er mange ganger jeg har TENKT i de samme baner, og f.eks når jeg var ved Sølensjøen i august 2016, satt jeg og såg opp på et fjell like ved som heter Nordre Sølen på 1699 meter.. måtte være fantastisk utsikt derfra på en godværsdag.
Men jeg hadde aldri giddet å kjøre bil dit opp, for å gå tur... men sykkel. Oh Yes.

Håper og tror jeg får kombinert litt mc-kjøring og ørretfiske (eller "aurefiske" som eg egentlig seie, på dialekt) i sommer. Time will tell :thumleft

forresten, kjekt å se deg her, og HERLIG at du har slått i fra deg slike kjetterske tanker om sykkelsalg :smt008
Ja kombinasjonen er helt suveren, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt lyst å stoppe sykkelen å spasere opp til den eller den toppen. Men å kjøre samme plassene i bil, hadde nok ikke skjedd :-P Så jeg tror det kan bli en god kombo om jeg klarer å finne en fornuftig måte å pakke med "alt" utstyret jeg trenger til både sykkeltur og fjelltur. Også må jeg klare å legge fra meg det km jaget. Er jo noe med gleden av å kjøre når man først er på tur også. Så jeg får nok bare prøve litt denne sesongen å se om jeg klarer å kombinere det på en god måte :-)
JK95 wrote:Hadde med telt og fiskestang på denne turen sørover...
Ble ikke telting, men var ørrettvann like nedenfor campingen jeg tok inn på oppå Beitostølen(tror jeg), dessverre viste de lite interesse til spinnere fra BT :-#
Jeg holdt på å trykke "kjøp" knappen på skittfiske her hin dagen. Ny stang, haspelsnelle og sen. Nedsatt 43%, men broren min minnet meg på reglene for diverse fiske rundt om. For ikke å snakke om konsekvensene av "tjuvfiske" om en skulle bli oppdaget :-P Så jeg slo fra meg hele greia.... Får fiske i saltvann i stede :-P
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: tshansen - *Snart ny sesong*

Post by JK95 »

Jeg var dum nok til å kjøpe fiskekort :redface
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: tshansen - *Snart ny sesong*

Post by Trondgv »

MC og fisking er jo en meget god kombinasjon. Jeg har alltid med meg stanga når jeg skal på tur. :thumleft 8) Og fiskekort er jo ikke alltid nødvendig, selv om det finnes. I vann hvor det kryr av småfisk er grunneierene som regel fornøyde med at noen gidder å fiske litt. I vann med mindre og større fisk kjøper jeg gjerne fiskekort. I 2018 har vi tross alt internett og Vipps. På inatur.no finner du masse info og priser om fiskekort, i mange tilfeller er det bare til å kjøpe der. Vis jeg kommer til et vann uten info i umiddelbar nærhet og ingen info på nett, da gir jeg faen og fisker. :thumleft

Syntes vi burde hatt en felles MC/fisketur i løpet av sesongen. Det finnes jo nok av gode fiskevann rundt om. :thumleft
Locked