Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Tommas »

ojda wrote:Jøss ærre liv i deg fortsatt Tommas =D>
SkAl vel snart på tur vi nå ;-)

Kjenner vinterdvalen begynner å slippe nå ja :lol:

Burde vel blir tur snart, men denne gangen vurderer vi kanskje å la snøen slippe ordentlig før vi setter kursen over til det forjettede land? :redface
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by ojda »

Tommas wrote:
ojda wrote:Jøss ærre liv i deg fortsatt Tommas =D>
SkAl vel snart på tur vi nå ;-)

Kjenner vinterdvalen begynner å slippe nå ja :lol:

Burde vel blir tur snart, men denne gangen vurderer vi kanskje å la snøen slippe ordentlig før vi setter kursen over til det forjettede land? :redface

Hehe! Ja det ble en litt vel spennende tur hjem sistgang 8)
Har hørt at hvite motorveier ikke er til å stole helt på :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

ojda wrote:
Tommas wrote:
ojda wrote:Jøss ærre liv i deg fortsatt Tommas =D>
SkAl vel snart på tur vi nå ;-)

Kjenner vinterdvalen begynner å slippe nå ja :lol:

Burde vel blir tur snart, men denne gangen vurderer vi kanskje å la snøen slippe ordentlig før vi setter kursen over til det forjettede land? :redface

Hehe! Ja det ble en litt vel spennende tur hjem sistgang 8)
Har hørt at hvite motorveier ikke er til å stole helt på :lol:
Tenker dere Lindesnes-tur?
Isåfall, så anbefales det på det STERKESTE å vente til Onkel O har fått en utreisedato på jobb å forholde seg til, sånn at han kan bli med.
Det ryktes om at han vil besørge aftensmåltid med både Sundepølse og Hakkasteik nedi bibelbeltet når våren kommer.
(trenger kun litt bistand med kålrotstappe og sånt)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by JK95 »

Hmm :-k
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Tommas »

Kant1 wrote:Tenker dere Lindesnes-tur?
Isåfall, så anbefales det på det STERKESTE å vente til Onkel O har fått en utreisedato på jobb å forholde seg til, sånn at han kan bli med.
Det ryktes om at han vil besørge aftensmåltid med både Sundepølse og Hakkasteik nedi bibelbeltet når våren kommer.
(trenger kun litt bistand med kålrotstappe og sånt)

Jeg tenkte på Lindesnes i det minste :)

Mai er jo proppfull med langhelger i år, så jeg skal se litt på potensielle helger om ikke så lenge.

Kulinariske fristelser er vi svake for :lol:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by ojda »

Kant1 wrote:
ojda wrote:
Tommas wrote:

Kjenner vinterdvalen begynner å slippe nå ja :lol:

Burde vel blir tur snart, men denne gangen vurderer vi kanskje å la snøen slippe ordentlig før vi setter kursen over til det forjettede land? :redface

Hehe! Ja det ble en litt vel spennende tur hjem sistgang 8)
Har hørt at hvite motorveier ikke er til å stole helt på :lol:
Tenker dere Lindesnes-tur?
Isåfall, så anbefales det på det STERKESTE å vente til Onkel O har fått en utreisedato på jobb å forholde seg til, sånn at han kan bli med.
Det ryktes om at han vil besørge aftensmåltid med både Sundepølse og Hakkasteik nedi bibelbeltet når våren kommer.
(trenger kun litt bistand med kålrotstappe og sånt)

Ha! Du lurer ikke meg med de triksene der [-X
Å forresten skal vi ha sundepølse til middag i dag vi, så blæ for det 8)

Plager foreløbig ikke meg og vente bestilling en god stund framover.
Idiellt tror jeg vi lurt kan høyne datoen med 14 dager, den var visst litt tidlig i fjor :-k
Er det fortsatt sånn at du og Stian somregel havner på motsatt-tur, eller er det "hippoghapp" :roll:
Hakke kålrot og pottit skal man nok finne ei ordning på :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by tshansen »

Å ta hensyn til jobbetidene dine Onkel, blir vel som å kjøre slalåm i regnet. Umulig å ikke bli våt :-P Kjekt å se at Marton har kommet seg på en "skikkelig" sykkel :-) Spørs om jeg ikke må lokke med både han og vår alles kjære Roald på Er-An i løpet av våren ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

tshansen wrote:Å ta hensyn til jobbetidene dine Onkel, blir vel som å kjøre slalåm i regnet. Umulig å ikke bli våt :-P Kjekt å se at Marton har kommet seg på en "skikkelig" sykkel :-) Spørs om jeg ikke må lokke med både han og vår alles kjære Roald på Er-An i løpet av våren ;-)
Det blir nok en utreise nå snart, så når jeg kommer hjem etter 14 dager, DA kan man ta seg en Lindesnes tur med hakkasteik og Sundepølse i bagasjen :)
:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by tshansen »

Ja, men da kommer jo du akkurat hjem i tide til sesongstart da. Med den snøen vi våknet til i dag har jeg ikke helt store forhåpningene til noe sesongstart helt enda :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

tshansen wrote:Ja, men da kommer jo du akkurat hjem i tide til sesongstart da. Med den snøen vi våknet til i dag har jeg ikke helt store forhåpningene til noe sesongstart helt enda :roll:
Sesongstart har det jo vært i ukevis nå, kjære deg Hansen :thumleft :thumleft Er bare du som har vært for opptatt med turer i skog og mark til å legge merke til det :D :D

Over til noe HELT annet:
Glidelåsen på Rukkajakka mi, takket for seg på mandag, og jakken må sendes inn for garantireparasjon. Hvilket betyr at at jeg blir jakkeløs i noen uker (og mest sannsynlig måneder) framover. Må enten gå for ny dress av ypperste sort, eller kjøpe noe billig å ha i mellomtiden.

Har utviklet en sterk regndressallergi etter en sesong i Rukka dressen, men skal innrømme at jeg savnet mer lufting når jeg kjørte i det sørlige Frankrike i fjor sommer.
Så det koker (foreløpig) ned i tre alternativer:
1: Kjøpe en ny Rukkajakke, og selge den som blir reparert.
2: Kjøpe en Klim-dress
3: Kjøpe en Touratech-dress (den har noen løsninger som jeg sikler veldig på)

tror jeg tar meg en dag fri fra jobb for å gruble på dette :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - Ny kjøredress... igjen??

Post by tshansen »

Vel, når det blir snakk om lufting er det bare et alternativ.... Jeg gjorde relativt heftig research rundt dette før jeg valgte å investere i ny dress. Å Klim kom seirende ut på det meste av mine kriterier :-)

Hvilke løsninger er det touratech kan få deg til å sikle etter :-P Får du stram rumpe og svulmende byste av dressen? :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - Ny kjøredress... igjen??

Post by Kant1 »

tshansen wrote: Hvilke løsninger er det touratech kan få deg til å sikle etter :-P Får du stram rumpe og svulmende byste av dressen? :lol: :lol:
Nei kjære det... alt det der har jeg fra før. :roll:

Touratechdressen er todelt.
En tynn og luftig jakke/bukse der beskyttelsen sitter. Og en tjukkere, solid og helt vanntett ytterbekledning som kan kobles sammen med innerbekledningen i kjøligere strøk/dager/i høyden.
Har ikke filosofert over den løsningen før jeg var i Portugal og såg den i bruk.
Helt genialt.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - Ny kjøredress... igjen??

Post by JARODD »

Kant1 wrote:Touratechdressen er todelt.
En tynn og luftig jakke/bukse der beskyttelsen sitter. Og en tjukkere, solid og helt vanntett ytterbekledning som kan kobles sammen med innerbekledningen i kjøligere strøk/dager/i høyden.
Har ikke filosofert over den løsningen før jeg var i Portugal og såg den i bruk.
Helt genialt.
Jeg har hatt en slik Touratech dress, men den har jeg solgt.

Nå har jeg Klim. Det er en grunn til det. Touratech dressen ser fin ut på papiret, men er (i mine øyne) bortimot ubrukelig når man må stoppe for å kle på seg en dress til utenpå den man allerede har på seg, og som sannsynligvis har blitt "litt fuktig" før man finner ut at - jo nå må jeg ta på mer vanntett.

I de fleste tilfelle lå denne vanntette dressen igjen hjemme/hotellet, da jeg ikke klarte å få pakket den sammen så den gikk ned i den medfølgende rumpetasken, og klarte heller ikke å ha denne klumpen hengende bak der når jeg kjørte.

Så, tenk deg GODT om før du handler. er enig i at den har mange detaljer som frister, men som skrevet over så ble ulempene flere enn fordelene for meg :D :D :D
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - Ny kjøredress... igjen??

Post by knutk »

Kant1 wrote:
tshansen wrote: Hvilke løsninger er det touratech kan få deg til å sikle etter :-P Får du stram rumpe og svulmende byste av dressen? :lol: :lol:
Nei kjære det... alt det der har jeg fra før. :roll:

Touratechdressen er todelt.
En tynn og luftig jakke/bukse der beskyttelsen sitter. Og en tjukkere, solid og helt vanntett ytterbekledning som kan kobles sammen med innerbekledningen i kjøligere strøk/dager/i høyden.
Har ikke filosofert over den løsningen før jeg var i Portugal og såg den i bruk.
Helt genialt.
Om jeg har fattet det rett er TTs dresser produsert av Stadler. Stadlers dresser er grisedyre men regnet som toppkvalitet.
Har selv kikket på TTs dresser. De har mange praktiske løsninger og holder høy kvalitet. Det nevnes regntett ytterdress. Da jeg kikket på TT dress hos Speed hadde de også en dress som ikke var to dresser i en, og var vanntett. Fin dress, men av og til løser Tyskerne problem som ingen har, og det ble litt i overkant for undertegnede.

Løsningen med en luftig dress med vanntett ytterdress bli i praksis på mange måter som å ha en dress + en foret regndress, Med skiftende vestlandvær samt den ekstra plassen ytterdressen krever tror jeg man blir heftig fort drittlei.

Deler synet på at Rukka kan bli i overkant lun i sommervarmen. De nyere jakkene har riktig nok fått flere luftinntak, men mangler utluftingen bak, og da er man jo like langt.

Selv har jeg løst problemstillingen ved å gjøre som Ole Brum, "Ja takk, begge deler". Har en Rukka dress som jeg benytter om der er stor sannsynlighet for mye regn på den forestående turen, ellers bruker jeg Rukka dressen vår og høst, mens midt i sesongen benytter jeg en Klim dress. Begge dresser har Goretex PRO, og de er begge potte tette. Klim har riktig nok en dritt dårlig løsning i halsregionen med hensyn til vanninntrenging. Det har jeg løst ved å kjøpe en løs Scott neopren-hals. Om jeg har den under og strammer litt i halsen på Klimjakka trenger det minimalt med vann gjennom.
Brukte denne løsningen senest da jeg kjørte til Romania i høst, hvor de to første dagene var en orgie i drittvær, og etter en hel dag i pissregn var tøyet under kun litt fuktig rundt kragen, men ikke så vått at klesbytte var påkrevd etter dagen var over. (men jeg bytte allikevel, men pga. odøren :D )

Mitt tips i denne konkrete saken: Gå for en Klimdress med Goretex PRO (3-lags lamnert) og bestill en Scott neoprenhals fra MCdeler i Vartdal
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - Ny kjøredress... igjen??

Post by tshansen »

Kant1 wrote:
tshansen wrote: Hvilke løsninger er det touratech kan få deg til å sikle etter :-P Får du stram rumpe og svulmende byste av dressen? :lol: :lol:
Nei kjære det... alt det der har jeg fra før. :roll:

Touratechdressen er todelt.
En tynn og luftig jakke/bukse der beskyttelsen sitter. Og en tjukkere, solid og helt vanntett ytterbekledning som kan kobles sammen med innerbekledningen i kjøligere strøk/dager/i høyden.
Har ikke filosofert over den løsningen før jeg var i Portugal og såg den i bruk.
Helt genialt.
Ja, dette er vel noe mange savner hos andre aktører.... hvem er det som leverer stoff til Touratech dressen? Ser Klim tilbyr en jersey med beskyttelse, men det blir jo som å ha med seg et ekstra plagg og litt ekstra tungvint.
Hovedvekten av turene dine vil jo være på disse breddegrader og selv i alpene kan det bli kaldt i høyden. Må kikke litt nærmere på denne touratech dressen.
Men det er flott med alt som er fancy, men hvor ofte har man faktisk bruk for det? Fordelene med å handle lokalt er mange og ja.... ikke lett valg om man skal være super "picky"
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply