The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Nå er ikke jeg akkurat noen sjø-mann da, men den balja på det første bildet ditt Desmo, jeg trur det er en sånn båt som fiskeoppdretterne bruker. Det blir nesten som en pick-up på en amrikansk farm, kan brukes til alt!
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Desmo wrote:Jo, serru', Pollti, eller noen andre som er mer current på fartøy langs norskekysten enn meg. Hva i all verden er dette slags balje?
Image

Denne er jeg nokså sikker på at jeg vet bruksområdet på. Det ser ut som en sandfrakter. De tar jo andre typer løsmasse også.
Image

Og så fikk Nye Fille-bilen en behandling med såpe og høytrykkspyler på fredag siden den skulle ha helgefri. Etter en tur ned i Lena i går og en Gjøviktur i dag er den langtfra så ren som dette;
Image
Ser bare firkanter med kryss jeg Desmo ? Men stemmer sikkert det Artic Tiger snakker om. Jeg kan nok en del om skip men blir de under 25 000 dwt så er kunnskapen liten.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:Nå er ikke jeg akkurat noen sjø-mann da, men den balja på det første bildet ditt Desmo, jeg trur det er en sånn båt som fiskeoppdretterne bruker. Det blir nesten som en pick-up på en amrikansk farm, kan brukes til alt!
Ahaaa! Det er nok meget mulig for det er noen oppdrettsanlegg i nærheten. Og den ser ikke spesielt havgående ut heller. Og så gikk den utover på omtrent samme tid de dagene jeg var på Moster. Og kom tilbake noen timer senere. Så da tror jeg du har rett AT. :thumleft
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote: Ser bare firkanter med kryss jeg Desmo ? Men stemmer sikkert det Artic Tiger snakker om. Jeg kan nok en del om skip men blir de under 25 000 dwt så er kunnskapen liten.
Hva i alle dager er det som feiler utstyret ditt? Så langt er det bare du som ikke ser bildene mine.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Utstyret er i orden det men siden jeg har beveget meg sydøst i lende så er det mye sensur å forholde seg til :shock:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Utstyret er i orden det men siden jeg har beveget meg sydøst i lende så er det mye sensur å forholde seg til :shock:
Sydøst i lende? Langt nedover? Baltikum eller Balkan?

Velan, han tjommien som eier bensinstasjonstomta ved siden av og har vaskeplass ute og maskin inne i gamle servicehallen har jobbet i dag. Han har kjørt tippbil mens en annen har rotet i fjellet med snø som har blitt etter brøytinga i vinter med en hydraulisk spade. Kan si at det ble noen lass av det........ Da gikk det an å få en ny synsvinkel på det lokale "Ditten-hullet" siden jeg kunne stå bak thujahekken å se. Skal visst graves enda litt dypere og de må jo nærmere Hovde. Det er de toetasjes leilighetshusene lengst unna kamera. Og nybutikken m/ leiligheter over blir ca like høyt som mønet på Hovde.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Akrobat nå er jeg langt inne på Asia siden av Tyrkia. Skikkelig bra her, noen ganger er varmt vann i dusjen både morgen og kveld til og med :shock: Og de siste dagene har internet virket og så det er ikke ille. Tekel sjappe rett ved hotellet så det er ånkli bra faktisk. Sist jeg var her så var det rakett angrep på den lokale flyplassen men det oppdaget jeg ikke for flere måneder etterpå, sånn er det å være ignorant ? Rundkjøring praktiseres og litt spesiellt, alle holder til venstre og har du ikke kompressor horn på 1000 Db så er du en taper og da har du vikeplikt \:D/ Har sponset min faste drosesjåfør Ahmed med ett kompressor horn en gud verdig. Captain, should I signal likeTitanic ? Så ler han så trynet sprekker og både, døde og tunghørte står i stram givakt når han tuter. Og vi har bestandig forkjørsrett ! :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

@Pollti: Er det Påske du feirer der nede sammen med Akhmedh, eller er det jåbb, kanskje :-k

@Desmo: Har du kommet til hektene etter lang-turen til Sør-Vestlandet? Og siden du nå kanskje har fått smaken på lang-turer, og jeg ser du er litt intresert i aviasjon, så da kanskje detta er et ferie-mål for deg? https://www.eaa.org/en/eaa Jeg har ikke vært der selv, men det er visst svære greier. Museet der er visst bra og. Det er 1 time kjøring unna der jeg har hytta i Wisconsin, så mulig jeg kan ordne overnatting å :-k
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by JK95 »

I og med at jeg jobber i oppdretten kan jeg bekrefte at den første balja er en båt til bruk i oppdrett :thumleft Spesifikt en servicebåt, udugelig til daglige gjøremål pga størrelsen, den er noe stor midt mellom merdene [-( Men til alt av større arbeid er det som tidligere nevnt, noe som kan brukes til alt ;-)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Akrobat nå er jeg langt inne på Asia siden av Tyrkia. Skikkelig bra her, noen ganger er varmt vann i dusjen både morgen og kveld til og med :shock: Og de siste dagene har internet virket og så det er ikke ille. Tekel sjappe rett ved hotellet så det er ånkli bra faktisk. Sist jeg var her så var det rakett angrep på den lokale flyplassen men det oppdaget jeg ikke for flere måneder etterpå, sånn er det å være ignorant ? Rundkjøring praktiseres og litt spesiellt, alle holder til venstre og har du ikke kompressor horn på 1000 Db så er du en taper og da har du vikeplikt \:D/ Har sponset min faste drosesjåfør Ahmed med ett kompressor horn en gud verdig. Captain, should I signal likeTitanic ? Så ler han så trynet sprekker og både, døde og tunghørte står i stram givakt når han tuter. Og vi har bestandig forkjørsrett ! :thumleft
Hornet låter vel som en god, norsk, tåkelur vil jeg tro. Med dine evner til tilbakeholdenhet, Pollti. :lol: :lol: :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:@Pollti: Er det Påske du feirer der nede sammen med Akhmedh, eller er det jåbb, kanskje :-k

@Desmo: Har du kommet til hektene etter lang-turen til Sør-Vestlandet? Og siden du nå kanskje har fått smaken på lang-turer, og jeg ser du er litt intresert i aviasjon, så da kanskje detta er et ferie-mål for deg? https://www.eaa.org/en/eaa Jeg har ikke vært der selv, men det er visst svære greier. Museet der er visst bra og. Det er 1 time kjøring unna der jeg har hytta i Wisconsin, så mulig jeg kan ordne overnatting å :-k
He-he-he......... Jo EAA museum kunne vært noe. Men med min økonomi kan det tidligst bli i 2030 eller noe sånt. Hvis jeg skulle reise over dammen til noe i EAA's regi er nok AirVenture på Oshkosh førstevalget. Det er verdens største flystevne. Jeg hadde egentlig ikke råd til den turen i helga, men litt må en ofre. Han som fylte 90 er favoritt-onkelen min.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

JK95 wrote:I og med at jeg jobber i oppdretten kan jeg bekrefte at den første balja er en båt til bruk i oppdrett :thumleft Spesifikt en servicebåt, udugelig til daglige gjøremål pga størrelsen, den er noe stor midt mellom merdene [-( Men til alt av større arbeid er det som tidligere nevnt, noe som kan brukes til alt ;-)
Se-se, flere bekreftelser på hva den raringen brukes til. Nå er jeg oppvokst på Toten som er midt på tjukkeste Østlandet, men sommerferier hos bestemor på Vestlandet har gitt meg en viss peiling på hva som er en god sjøbåt. Den greia flyter jo, men jeg ville holde med i smult farvann med en sånn.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Desmo wrote:
ArcticTiger wrote:@Pollti: Er det Påske du feirer der nede sammen med Akhmedh, eller er det jåbb, kanskje :-k

@Desmo: Har du kommet til hektene etter lang-turen til Sør-Vestlandet? Og siden du nå kanskje har fått smaken på lang-turer, og jeg ser du er litt intresert i aviasjon, så da kanskje detta er et ferie-mål for deg? https://www.eaa.org/en/eaa Jeg har ikke vært der selv, men det er visst svære greier. Museet der er visst bra og. Det er 1 time kjøring unna der jeg har hytta i Wisconsin, så mulig jeg kan ordne overnatting å :-k
He-he-he......... Jo EAA museum kunne vært noe. Men med min økonomi kan det tidligst bli i 2030 eller noe sånt. Hvis jeg skulle reise over dammen til noe i EAA's regi er nok AirVenture på Oshkosh førstevalget. Det er verdens største flystevne. Jeg hadde egentlig ikke råd til den turen i helga, men litt må en ofre. Han som fylte 90 er favoritt-onkelen min.
Jeg hadde ikke hørt om dette flystevnet i Oshkosh før i 2013, da jeg var på den Store Gussi-turen. På en kafe i British Columbia kom jeg i snakk med 2 karer på GoldWing og Harly, som også var på tur til Prince Rupert, BC for å ta ferga sørover kysten til Vancouver Island.
Praten gikk lett, og det viste seg at disse gutta var fra Kalispel, Montana og var flyentustiaster på sin hals. De hadde selv bygd hvert sitt fly, og hver sommer fløy de bort til flystevnet i Oshkosh. De hadde da med telt og campingutstyr i flyet, og når de ankom treffet taxet de ut til anvist plass på et jorde, parkerte flyet og slo opp teltet under vingen.
Så de anbefalte meg å stikke ned å se på showet hvis jeg var i området :D
Flybilletter fra Gardermoen til Chicago t/r koster vel ca kr 6.000 elnosnt midt på sommern.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote: Jeg hadde ikke hørt om dette flystevnet i Oshkosh før i 2013, da jeg var på den Store Gussi-turen. På en kafe i British Columbia kom jeg i snakk med 2 karer på GoldWing og Harly, som også var på tur til Prince Rupert, BC for å ta ferga sørover kysten til Vancouver Island.
Praten gikk lett, og det viste seg at disse gutta var fra Kalispel, Montana og var flyentustiaster på sin hals. De hadde selv bygd hvert sitt fly, og hver sommer fløy de bort til flystevnet i Oshkosh. De hadde da med telt og campingutstyr i flyet, og når de ankom treffet taxet de ut til anvist plass på et jorde, parkerte flyet og slo opp teltet under vingen.
Så de anbefalte meg å stikke ned å se på showet hvis jeg var i området :D
Flybilletter fra Gardermoen til Chicago t/r koster vel ca kr 6.000 elnosnt midt på sommern.
Nei, du vet når fly bare er et framkomstmiddel for en person så kjenner en bare til ting rundt det. Jeg hadde en nabo som var aktiv i hjemmefronten her på bygda under krigen og han penset meg inn på det med fly da jeg var 7-8 år. Da ble det å bygge modeller til å begynne med. Men ikke noe mer. Det var først da jeg startet på nytt som 18-åring at det tok av. Da ble det litt mer fordypning i emnet. Og spesielt det som har med 2.VK å gjøre. Kjøpte bøker, blader og så alt som fantes av videoer. Men lommeboka har holdt igjen for de store utskjeielsene. Ett besøk på Duxford i England eller til Commemorative Air Force i USA er fjerne "mål". Likedan å ta turen til Reno i Nevada på Reno Air Races hvor de blant annet flyr om kapp med trimmede jagerfly fra krigen rundt en oval "bane" markert med stolper satt opp i ørkenen rundt Reno-Stead flyplassen.
Nå gjorde vestlandsturen et stort innhogg i kontoen, enda det kostet ikke mer enn 1.900 med flyet. Problemet med å komme seg til Stord er at det er bare ett selskap som flyr dit. Nærmeste flyplass ellers er jo Karmøy ved Haugesund, men da blir det å komme seg fra flyplassen til Moster mye dyrere.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Du er ikke alene om å interessere deg for fly Desmo. ;-)

jeg har vært på noen flystevner men bare innenlands.
du får skrike ut hvis du skulle ta en tur for det er mer morro sammen med andre med samme interesse.

vil prøve å ta en tur hit:https://sinsheim.technik-museum.de/
og hit (par tre mil unna):https://speyer.technik-museum.de/

ikke kun for fly men er jo litt interessert i mekanikk generelt kan man si. :lol:

Ting må bråke ryke gå fort eller være litt farlig før det er morro.. :thumleft
Post Reply