Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Gielas »

Kant1 wrote:
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Fine saker Olav!
Jeg dreit meg ut igjen!!
Gielas
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Gielas »

Gielas wrote:
Kant1 wrote:
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Fine saker Olav!
Jeg dreit meg ut igjen!!
På den annen side:
Gielas
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

ArcticTiger wrote:@Kantern: Ser de er ute å brumler på 2 hjul her i Midt-Vesten og. Det var vel andre boller å få ut Stor-Tigern i forhold til den der Blå-Beeeeeimmmmæærn tenker jeg :thumleft
Jeg gjør ingen hemmelighet utav at den blåblå Beeeeeeeemmmmææærrrnn vokser seg på meg. Jeg har likt den fra første gang jeg såg den, og etter 1000km på den i Portugal (okay da, litt under 1000 da, men likevel..) står den aller øverst på ønskelista.
Når det er sagt, så er det jo fortsatt en fest å kjøre STorTiger.....
Men den blå Ojda sykkelen er nok et bedre valg til mer real offroadkjøring, som vi hadde i Portugal :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

Fina været igår også...
Jeg skjønte raskt at jeg måtte gjøre som Listhaug... ta ansvar, være voksen.
Etter å ha gjort en liten jobb hos et eldre ektepar, rullet jeg fram StorTigern og gjorde meg klar til å lufte den.
Tigre må helst luftes ofte, og de trivest best med store, vidstrakte revir der de kan løpe fritt

Desverre kom svigerfar og lurte på om jeg kunne gi en hjelpende hånd med noe ved, og siden jeg har en svigerfar i verdensklasse, er det vanskelig å si nei.

Så der røyk det med en time eller to.
Uansett, jeg fikk på meg dyretemmeruniformen, og deretter bar det ut på tørre veier i fagre Kvinnherad.

Dimmelsvik- Husnes Storsenter (ja hadde et lite ærend) -Sydnes Fergekai (sjekket at den er i orden til HPR) videre hjem igjen, og tok turen videre til Matre, tok noen bilder av Gjestetunet som venter på mye godtfolk under HPR....deretter til Åkra for å nyte årets første sjokolade der.
Retur hjem etterpå

Fin dag, ca 17 mil ... 4-5 plussgrader
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by ojda »

Kant1 wrote:Fina været igår også...
Jeg skjønte raskt at jeg måtte gjøre som Listhaug... ta ansvar, være voksen.
Etter å ha gjort en liten jobb hos et eldre ektepar, rullet jeg fram StorTigern og gjorde meg klar til å lufte den.
Tigre må helst luftes ofte, og de trivest best med store, vidstrakte revir der de kan løpe fritt

Desverre kom svigerfar og lurte på om jeg kunne gi en hjelpende hånd med noe ved, og siden jeg har en svigerfar i verdensklasse, er det vanskelig å si nei.

Så der røyk det med en time eller to.
Uansett, jeg fikk på meg dyretemmeruniformen, og deretter bar det ut på tørre veier i fagre Kvinnherad.

Dimmelsvik- Husnes Storsenter (ja hadde et lite ærend) -Sydnes Fergekai (sjekket at den er i orden til HPR) videre hjem igjen, og tok turen videre til Matre, tok noen bilder av Gjestetunet som venter på mye godtfolk under HPR....deretter til Åkra for å nyte årets første sjokolade der.
Retur hjem etterpå

Fin dag, ca 17 mil ... 4-5 plussgrader


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Fine bilder Olav pass dere for "snøskred" fra fjellsidene :D Det er flott at du poster, så vi skjønner at våren tross alt er på vei :-k
Utenfor utgangsdøra ligger fortsatt snøen i 1-1,5 meters høyde :evil: (Lokalt da, jeg bor 300 meter opp i terrenget) :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

Sesongen fosser framover, sykkelen har stort sett vært ute hver dag i det siste.
Igår måtte jeg jobbe litt først på dagen så det blei en ettermiddags/kveldstur.
Fikk med Stian, og vi drog via Jondal og Utne, og inn til Odda for å kjøpe siste nummer av Bike og MC-avisa.
Var hjemme i skumringa.
Blei desverre ikke tatt så mange bilder.
ImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

Måtte lufte "vettet" litt idag. Kom litt seint avgårde, og Locatowebben sviktet ganske kjapt, men fikk meg en runde i sola, ca 175 km rundt Ølve og deler av Fusa, til Mundheim og Tørvikbygd. Ferge til Jondal og så hjem til Dimmelsvik ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Toven »

Ser nydelig ut! 8)
Klør i gassehånda nå altså!
Tok meg en 'svipptur' til Atlanterhavsveien i dag og møtte relativt mange MC der ute..

Men jeg hadde nok uansett venta en god stund til med å kjøre... blir så fort skidden med alt det støvet [-X :lol:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by JK95 »

Noen ganger vurderer jeg å flytte til vestlandet :? Noen ganger....
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Toven »

JK95 wrote:Noen ganger vurderer jeg å flytte til vestlandet :? Noen ganger....
Sånn ca hver gang man er der borte eller ser sånne bilder...







... men så sjekker man antall regndager :-#
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

Toven wrote:Ser nydelig ut! 8)
Klør i gassehånda nå altså!
Tok meg en 'svipptur' til Atlanterhavsveien i dag og møtte relativt mange MC der ute..

Men jeg hadde nok uansett venta en god stund til med å kjøre... blir så fort skidden med alt det støvet [-X :lol:
:lol: :lol:
Jo det er litt støv, men siden det er knusktørt, blir ikke sykkelen så ille "skidden"
Og... de fleste Tigre ser best ut når de er litt møkkete :D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by JK95 »

Toven wrote:
JK95 wrote:Noen ganger vurderer jeg å flytte til vestlandet :? Noen ganger....
Sånn ca hver gang man er der borte eller ser sånne bilder...







... men så sjekker man antall regndager :-#
Er strengt tatt ikke så ille de dagene jeg har sykkel tilgjengelig, men nå som jeg enda venter på sesongstart er det noe jævlig :roll:

Regn stopper ikke meg, husk at Trøndelag har mer nedbør enn Vestlandet når det først regner ;)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Toven »

Årsak til at Trøndelag utgår fullstendig for min del [-(


og så er det så fryktelig mange trøndere her også, merkelig nok :shock: :lol:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by JK95 »

Toven wrote:Årsak til at Trøndelag utgår fullstendig for min del [-(


og så er det så fryktelig mange trøndere her også, merkelig nok :shock: :lol:
Vil anbefale deg en regndress fra Biltema, det kombinert med 27kr på Käscher sin selvvask på Tiller gjør underverker på slike vannfobier :twisted:

Trønderene er det ikke stort å gjøre med 8)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Livet på landet - StorTigern ut av dvalen.

Post by Kant1 »

Lite trøndere å se idag på turen.... ikke mange andre MCister heller, men tre stykker fant jeg tilslutt i Ulvik,

Men det begynte hjemme, med sein frukost og oppmøte i mannehulen kl 1100 for påkledning og klargjøring. StorTigern og jeg rulla ut fra låven på Heimdal Gaard kl 11.10, og for EN gangs skyld hadde jeg greit med tid til ferga.
Måtte faktisk vente på at den la til kai ved Årsnes
Image
Fergeturen var kjekkere enn igår, det var iallefall varmere, eller mindre vind.
Samma det, det blei sjølvsagt ei svele på overfarten, mens jeg prøvde å bestemme meg for rute.
Og når jeg kjørte iland, var jeg fortsatt ikke enig med meg selv. I vegkrysset bortenfor fergekaien svingte jeg rett venstre på rein impuls, samme retning som igår.
Men å kruse langs Hatlestrand og Ølve i formiddagssol er en sann fornøyelse, så dette tåles å gjenntaes i ny og ne.
og utsikten er fortsatt like nydelig tilbake mot Rosendalsalpene
Image

Image

Videre mot veikrysset der man kan svinge venstre mot Tysnes og høyre mot Fusa. som selvstendig næringsdrivende synes jeg høyre er den retningen som har mest å by på for tiden, så da blir det sånn.... men rett fram i krysset der, står en gammel, grønn lekkerbisken med brede hofter og en real bakstuss (nei, jeg snakker IKKE om Trine Skei Grande), men en Opel Commodore 2,8 GS/E

Image

Sannsynligvis en 77 modell, dette var en real stas-bil dengang jeg var en liten rakkerunge.

Men man skal ikke bruke for mye tid på det grønne i sentrum, denslags blir det bare plunder og heft av, og jeg var dessuten en Ford-mann i ungdommen, med egen Granada, med plysjterninger, wunderbaum, laksetrapp og greier.
Nei, la oss komme oss videre på MC tur.

Kruser meg utover mot Bjørnefjorden, og tar noen bilder ved den idylliske Lygrespollen

Image

Image

Image

Utsikt østover
Image

Tok meg en liten pause nærmere Balderheim, på en badeplass som ser så idyllisk ut.
Her blei det både cola og snøggdugurd (Kvikklønsj)

Image

Litt jobbigt å manøvrere ca en million milliard kilo med StorTiger ned på badebrygga der, men jeg er jo både sterk og flink, så det gikk på et vis :D :lol: :lol:

Image

Image

Image

Og om badebrygga såg innbydende ut, kom jeg på andre tanker noen hundre meter borti veien mot Baldersheim. Forsatt godt meg is på innsjøene langs ruta
Image

Dette veistykket snirkler seg videre mot Sævareid, der veien er skikkelig underholdende

Image

før jeg ender opp i Kilen, og forsetter mot Mundheim, der man har utsikt hjem til Dimmelsvik

Image

Så videre oppover langs Hardangerfjorden, forbi perler som Omastrand, Strandebarm, Fosse, Røyrvik, Tørvikbygd

Image

og Nordheimsund til Øystese der jeg fyller litt TigerJuice, før jeg gasser på mot Ålvik og Kvanndal.
Jeg kjører gamlevegen forbi Lussandberget, og det er ikke bare i Frankrike de har "balcony roads", de fikk det til langsmed fjordene her i landet også før...

Image

Full fart forbi Kvanndal til Granvin, og jeg bestemmer meg for å kjøre Espelandsdalen, eller "Ulvikfjellet" som mange kaller det... det var dagens (og kansje ÅRETS mest ukloke beslutning. Det begynner noen kilometer etter jeg har tatt av fra Rv13, med masser av strøsand... men heldigvis, etterhvert blir telehivene såpass heftige at det meste av strøsanden får ligge urørt av Tigerhjulene.

Oppe på "høyden" stifter jeg bekjentskap med et underlag jeg ikke har noen elektroniske innstillinger for... nemlig IS og snø.
Var nok i tidligste laget over her ja...

Image

Lengre ned mot Ulvik blei det heftigere, med masser av vann som rant i hjulsporene, så de eneste bremsene som kunne brukes, var skosålene mine :roll:

Men kom meg forbi disse hersens kilometrene med is, snø og vann, og blei belønnet med utsikten over Hardangers Juvel - Ulvik

Image

Jeg visste det var kjentfolk fra Haugalandet på "Den Grøne Kafe" nedpå kaien, så jeg satte framhjulet i den retningen, og fikk meg en "Angus Burger" jeg også..., og den var virkelig god.
Trond GV, Sven O og Mr. Munthe var allerde forsynt, så ca kl 1600 var vi igang med å få på oss utstyret og komme oss avgårde.

Image

Vi hadde følge til rundkjøringen i Vallaviktunnellen. Der forsvant Haugalendingene i den retningen jeg kom fra, mens jeg hadde sikte på Hardangerbrua og 1640 ferga fra Kinsarvik til Utne.

Image

Fikk meg 15 minutter å vente før ferga kom

Image

Image

Var eneste passasjer over til Utne, og fra jeg entret Fv550 gikk det nonstop tilbake til Heimdal.

tilsammen 333km på meg idag

Image
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply