Var en tur i Ålesund i påska, og fikk skrudd litt på XJ'en. Målet var å få den sesongklar, men vi gikk oss på et lite problem.
Resultatet av ventilkontrollen. Alle klaringene var innenfor spesifikasjonene, så det var ikke nødvendig med justering. Heldigvis, for det var ganske trangt. Hadde regnet med en "enklere" konstruksjon på en såpass gammel/billig motor, men det var shim under bucket som betyr at man må av med kamakslingene for å justere. Helt greit å slippe det.
Vi byttet også olje på gaflene. Det var nok på tide, for den var veldig skitten. Ingen bilder av det, siden jeg hadde olje på fingrene :p Mekanikerassistenten er fortsatt interessert og blir mer og mer selvgående.
Satte på nytt speedometerdrev og etter litt kløning fikk vi det til å virke også. Veldig greit å se hvor fort man kjører
Neste jobb var bytte av hjullager bak. Byttet alle fire lagrene og tetningene. Dårlig med bilder av det, siden jeg (igjen) hadde skitne fingrer. Gikk veldig greit å bytte lager, la de nye i fryseren kvelden før slik at de var veldig lette å banke inn. Lageret på høyre side var helt ødelagt, ikke rart at sykkelen woblet innimellom.
Før vi skulle bytte motorolje ville jeg se om den startet. Holdt på og styrte en del, batteriet virket svakt men greide å drive startmotoren. Kjinnet og kjinnet, men ville ikke tenne. Prøvde startgass inn i luftfilteret, men til ingen nytte. Ville sjekke om det var gnist, så jeg skrudde ut en av pluggene og holdt mot toppen mens jeg kjinnet. Det var i alle fall nok gnist til å antenne startgassen som ikke hadde gått i luftfilteret, for det smalt noe jævlig!
Da var det jo tydeligvis gnist, men den virket svak. Som et siste forsøk prøvde jeg å trillstarte den. Det gikk veldig greit, da startet den med en gang jeg slapp clutchen. Eneste problemet var en ganske frisk oljelekkasje fra toppen et sted. Veldig usikker på hva årsaken er, så ikke helt hvor det kom fra. Spekulerte litt på om vi kan ha tatt knekken på toppakningen med eksplosjonen, men kan liksom ikke skjønne helt det heller. Noen tips?
Trodde først lekkasjen kom fra dreneringshullet i toppen mellom eksosrør 1 og 2, men det ligger olje rundt tennpluggen også.
Ser ut som at oljen kommer ut i området rundt tennpluggen på sylinder 2?
Skal til Ålesund en tur neste helg, da skal jeg vaske av motoren, fylle på mer olje, starte opp og se hvor det lekker fra. Håper det bare er en slange eller ett eller annet vi har glemt av, sesongstarten står i fare hvis det er toppakningen.
I påsken fikk jeg også (endelig) tilbake bakdemperen fra Barn Life Racing. Den er nå overhalt og forlenget med 3 mm for å passe bedre til meg og sykkelen min.
Monterte den inn i sykkelen, og fikk endelig tatt den ned fra stroppene som hang fra taket. Tydelig at festene i taket funker, for den hang der i nesten to måneder.
Gikk meg på et lite problem på slutten av sesongen i fjor. Heldigvis bruker jeg ikke bakbremsen så ofte, men greit å ha den tilgjengelig når det trengs.
Fikset!
Begynte også på et lite (av mange) prosjekt på Ducatien. Den eneste forskjellen motormessig mellom SF og 1098 er at 1098 har bedre luftinntak, noe som gjør at den har 5 hk mer. Har lest meg opp på dette på nettet, og ser flere som hevder at man får vesentlig effektøkning med å sette på større luftinntak. Det finnes massevis av alternativer som er som de originale bare større, men jeg vil ha noe litt mer sportslig. Kjøpte originale luftinntak til 1098, og de passer rett på luftfilterboksen. Resonanskammeret kommer i konflikt med blinklyset, så det kappet jeg av.
Målet er noe som blir noenlunde slik.
Tar gjerne i mot forslag til hvor jeg skal kappe det på lengden slik at det flyter best mulig med linjene på sykkelen.
Har begynt å få det litt travelt med å få banesykkelen klar for sesongstart. Første treningen blir nok på Våler første helga i mai, i Malmedalen ligger det fortsatt en halvmeter med snø :/ Nye regler for året, i stedet for A- og B-førere som i fjor skal alle kvalifisere sammen, de beste får kjøre A-finale og de andre kjører B-finale. Det betyr at alle må ha startnummer i samme serie. Tidligere har Superbike hatt svarte tall på hvitbakgrunn, Superstock 600 har hatt blå tall på hvit bakgrunn og B-førere (både 1000 og 600) har hatt hvite tall på rød bakgrunn. Nå skal alle som kjører 1000 ha svarte tall på hvit bakgrunn og alle som kjører 600 skal ha blå tall på hvit bakgrunn. Det betyr at jeg må lakke opp igjen noen felt, satser på å bytte om farger på hele sykkelen men får se hva jeg rekker. Har registrert startnummer, 52 var ledig så da har jeg samme som jeg har hatt før
Ventilkontrollen på banesykkelen var heldigvis grei, alle innenfor spec eller i alle fall nært nok.
Monterte toppdeksel
Coiler
Ledningsnett, bla. til quickshifteren.
Radiatoren har kommet på plass.
Et triks for å få opp toppen på gaffelbeina er å løsne den før du slakker opp boltene på styrebroen. Jeg måtte demontere gaflene for å komme til med ventilkontrollen, så da tredde jeg gaffelbeina på plass for å få løsnet toppen. Skiftet oljen, den var greit sliten så det var nok på tide.
Gaffel og forhjul montert men ingen bremser. De må jeg gå over grundig da jeg aldri ble helt kvitt problemene med fading.
Luftfilterboks på plass.
Startet opp for å varme opp oljen for oljeskift. Det blinket FI, så jeg satte den i dealer mode.
Feilkode C49 er PAIR valve solenoid malfunction. Greit nok, siden den ligger på ei hylle i kjelleren hos foreldra mine. Har satt inn en motstand i stedet, men har tydeligvis skiplet den mens jeg holdt på å demontere/montere toppdekselet. Ikke noe problem, vet hvor det er og hva det er.
Den varme oljen rant lett ut. Litt skitten olje, men ikke noe alarmerende. Har jukset litt med oljeskift, så det var nok på tide nå.
Nytt oljefilter sikret med slangeklemme.
Tappepluggen sikret med låsetråd.