Leste litt på Advrider før idag og kom over en tråd som jeg fattet litt interesse for.
En kar i Oslo med en straks 8 år gammel BMW med ca 48000km som hadde fått motorhavari.
Modellen (gt) har tidligere avslørt at det har vært noen problemer med råde/veiv.
Etter havariet tok han kontakt med BMW ang og få dekket dette gjennom garanti/prod feil.
Bmw vil ikke dekke dette og fraskriver seg ansvaret for skaden.
Selv mener han at siden servicer er fulgt og feilen er kjent på modellen så yter BMW dårlig service når di ikke dekker dette.
Selv syns jeg det er synd for eieren at motoren gikk åt skogen ,men kan ikke forstå at det oppleves som urimelig at BMW ikke vil dekke dette på en 8 år gammel sykkel med snart 50000km på telleverket.
Leser hele tiden om rettigheter /garantier /kjøpsloven osv. Begynner vi forbrukere og bli i overkant bortskjemte over hva vi skal ha dekket av produsent i varens levetid?
Hva mener dere?
Garanti/ reklamasjon
- mekkern
- Posts: 5118
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Garanti/ reklamasjon
Siden reklamasjonstiden her til lands er 5 år så.....beklager.
Vi skulle nok alle ønsket evigvarende produkter, men etter hva jeg vet eksisterer ikke dette.
Og de 5år/100000km det ofte er på kjøretøy er vel ganske bra.
Vi skulle nok alle ønsket evigvarende produkter, men etter hva jeg vet eksisterer ikke dette.
Og de 5år/100000km det ofte er på kjøretøy er vel ganske bra.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Garanti/ reklamasjon
Min mening: I en del tilfeller, JA ! Altså ikke bare dekket av produsent, men av selgere også. Private selgere også.Lazyboy wrote:
Begynner vi forbrukere og bli i overkant bortskjemte over hva vi skal ha dekket av produsent i varens levetid?
Litt nærmere forklart: Det virker som om mange som kjøper (godt,) brukt kjøretøy nesten trur de kan få reklamert på hva som helst Greit nok med alvorlige ting som dukker opp i garanti/reklamasjons-tid. MEN hvis man har kjøpt et brukt kjøretøy, så er det vel nettopp fordi det er BRUKT og man derfor får det billigere enn nytt. Og hva skjer når noe er brukt ? Jo, ting har begynt å slites, og man har jo da selvfølgelig en større mulighet for at noe kan ryke/må byttes ut etterhvert. En naturlig konsekvens av dette er jo selvfølgelig at det kan koste litt.
Så, de som er veldig redde for dette og vil minimere sjansen for slike utgifter har derfor bare en mulighet: KJØP NYTT !!
Hvis ikke, så Deal With It !
- mekkern
- Posts: 5118
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Garanti/ reklamasjon
Som privatperson å skulle gi 2 års reklamasjon på eksempelvis 20 år gammelt kjøretøy virker for meg perverst.
Da skal jeg overta eventuelle produksjonsfeil som kan fremkomme?
Biler har jeg kastet for å slippe kværulanter.
Da skal jeg overta eventuelle produksjonsfeil som kan fremkomme?
Biler har jeg kastet for å slippe kværulanter.
- intruder
- Posts: 4283
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Garanti/ reklamasjon
Hvis slike klager ble imøtekommet hadde det blitt køer utafor MC-verkstedene...
Re: Garanti/ reklamasjon
Finnes der en link til tråden på ADVrider?
8 år gammel GT betyr vel en 2009 1300GT ?
Kunne være interessant å se på vedkommendes argumentasjonsrekke. 1300 motoren var en videreutviklig av 1200 motor, og alle ankepunkt var retta på.
Skjønner ikke helt hva det henvises til når det snakkes om veiv-havari og kjente problem..
Men uansett. Åtte år er nok å strekke garantikravet med mindre den ene sykkelen har en forhistorie.
Surt for eieren, men tror det er bedre anvente penger å bruke dem på ny veiev i stedet for eventuell runde i retsvesen (vet ikke om det er nevnt)
8 år gammel GT betyr vel en 2009 1300GT ?
Kunne være interessant å se på vedkommendes argumentasjonsrekke. 1300 motoren var en videreutviklig av 1200 motor, og alle ankepunkt var retta på.
Skjønner ikke helt hva det henvises til når det snakkes om veiv-havari og kjente problem..
Men uansett. Åtte år er nok å strekke garantikravet med mindre den ene sykkelen har en forhistorie.
Surt for eieren, men tror det er bedre anvente penger å bruke dem på ny veiev i stedet for eventuell runde i retsvesen (vet ikke om det er nevnt)
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Garanti/ reklamasjon
Det ble lagt ut på BMW klubbens facebook gruppe også, men finner ikke igjen.
Han refererte til ett tysk mc blad som hadde hatt en sak om dette om jeg ikke husker feil.
Bildet visste også hull i blokka.
Han refererte til ett tysk mc blad som hadde hatt en sak om dette om jeg ikke husker feil.
Bildet visste også hull i blokka.
Re: Garanti/ reklamasjon
Artikkelen sa jo også (google oversatt) at hverken journalistene eller BMW kunne finne noe direkte årsak, og at det feks kunne skyldes metall-spon fra tidligere skader. Så at modellen har en historie med slike feil er kanskje å trekke det litt langt?
Jeg ser jo poenget i at man kanskje forventer at en leverandør av et "premium-produkt" i det minste stiller opp litt når en sykkel får et katastrofalt sammenbrudd, lenge før noe slikt overhodet kan ventes (med tanke på kjørelengde)? Om ikke full garanti så kanskje en håndsrekning i form av billigere deler eller noe.
Men at man med loven i hånd skal kunne kreve utbedring i 7-8 år etterpå ville være å gå litt langt.
At det blir strammet opp litt i bruktbilmarkedet synes jeg ikke er feil, der har det nærmest gått sport i å kvitte seg med liket på intetanende ofre
De kranglefantene som da dukker opp er vel sikkert grunnen til at flere og flere enten skroter biler, eller selger til proffe aktører (da man som privatperson er særdeles godt beskyttet).
Jeg ser jo poenget i at man kanskje forventer at en leverandør av et "premium-produkt" i det minste stiller opp litt når en sykkel får et katastrofalt sammenbrudd, lenge før noe slikt overhodet kan ventes (med tanke på kjørelengde)? Om ikke full garanti så kanskje en håndsrekning i form av billigere deler eller noe.
Men at man med loven i hånd skal kunne kreve utbedring i 7-8 år etterpå ville være å gå litt langt.
At det blir strammet opp litt i bruktbilmarkedet synes jeg ikke er feil, der har det nærmest gått sport i å kvitte seg med liket på intetanende ofre
De kranglefantene som da dukker opp er vel sikkert grunnen til at flere og flere enten skroter biler, eller selger til proffe aktører (da man som privatperson er særdeles godt beskyttet).
Re: Garanti/ reklamasjon
Det er jo surt for gubben at motoren går til h... '
Men artikkelen i MR beviser ingen ting. MR opplevde riktig nok et havari mens de kjørte på AutoBahn i 240. Men det de ikke skriver i artikkelen (men det har kommet frem senere) er at mens de kjørt i 240 (dvs ca 1000 rpm under redline) gira de ned til 4 gir. Det gav overspeed på motor og clutchkurven dis-integrerte.
De satte inn ny motor. Senere fikk de det omtalte havari på veiva. Det viste seg da at der låg igjen metallpartikler i oljesystemet som tetta oljekanalen til veiva . Ved reparasjon hadde de rensa motor men ikke oljekjøler, og trolig har partiklene kommet fra oljekjøleren.
Dette er en relativt kjent historie innen "menigheten" og artikkelen gir således lite vekt på skåla.
Like fullt skal en motor ikke ryke etter 50K, så enten er der en feil eller så har fyren grisekjørt motorene. Normalt har K1300 motoren vist seg å være pålitelig. Dog kan man ikke fri seg for å tenke at om der hadde vært en feil på motor ville det ha kommet frem tidligere.
Håper han finner en løsning som gjør at han slipper å pante ut huset.
Men artikkelen i MR beviser ingen ting. MR opplevde riktig nok et havari mens de kjørte på AutoBahn i 240. Men det de ikke skriver i artikkelen (men det har kommet frem senere) er at mens de kjørt i 240 (dvs ca 1000 rpm under redline) gira de ned til 4 gir. Det gav overspeed på motor og clutchkurven dis-integrerte.
De satte inn ny motor. Senere fikk de det omtalte havari på veiva. Det viste seg da at der låg igjen metallpartikler i oljesystemet som tetta oljekanalen til veiva . Ved reparasjon hadde de rensa motor men ikke oljekjøler, og trolig har partiklene kommet fra oljekjøleren.
Dette er en relativt kjent historie innen "menigheten" og artikkelen gir således lite vekt på skåla.
Like fullt skal en motor ikke ryke etter 50K, så enten er der en feil eller så har fyren grisekjørt motorene. Normalt har K1300 motoren vist seg å være pålitelig. Dog kan man ikke fri seg for å tenke at om der hadde vært en feil på motor ville det ha kommet frem tidligere.
Håper han finner en løsning som gjør at han slipper å pante ut huset.