The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Tommas wrote:
pollti wrote:Stemmer det at tankene på Spitfire MK 1 bare tok 184 liter ? Faderen meg lite når en Merlin på 1000 hk skrek etter mat.
Ca 84 Imperial gallons (382 liter) om man skal tro på internettet.

De slang på litt eksterne tanker etterhvert også :thumleft
Se svaret mitt til Pollti, der står tankkapasiteten. ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Tommas wrote:
mekkern wrote:ved 1000hk så går det vel 15-18 liter i minuttet??
men de fløy vel ikke m gassen i veggen hele tiden..
Artig link fra testing av Spitfire i 1939. Gjorde ca 8 airmiles/gallon ved 200 mph.

http://www.spitfireperformance.com/spitfire-I.html
Det skulle bli noe sånt som 2,83 km per liter hvis jeg har regnet riktig.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

På Åshøgda i Ringsaker sto noen år et jagerfly som nå er flyttet til et museum så vidt jeg vet.
Du har vel kjennskap til dette,og kan fortelle et og annet om det... :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ojda »

Liten "lurer-på" herfra også :)
Aner du ca når den siste J3 (Piper) ble produsert?
(Fant lite ved googling) :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Tommas »

ojda wrote:Liten "lurer-på" herfra også :)
Aner du ca når den siste J3 (Piper) ble produsert?
(Fant lite ved googling) :-k
Jeg snakket med en som fløy et slikt i Houston området og hadde sprøytet åkre med det i flere tiår. Mener han sa at hans hans fly var bygget i 1947, og var et av de siste som kom ut av fabrikken før en brann??, og at det hadde 60-års bursdag når vi var der i 2007. Det ble vist bygget flere fly av deler senere, og noen har fortsatt med lisensproduksjon etter det. Tok noen bilder, skal se om jeg klarer å grave de fram senere.

Google får noen andre ta seg av denne gangen :lol:

--

edit, ikke mitt bilde men det så sånn ut, måtte google bilde...

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ojda »

Satt og tittet på "Ødemarkens menn" i helga, hvor en av gubbene fartet runt i en velholdt en av sorten :thumleft
Har alltid fått litt "følelser" for den goslige gule bjørnungen :smt056
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Tusen takk Desmo. Sikkert unyttig spørsmål jeg hadde men svaret ditt bekreftet mine mistanker om at jeg hadde misforstått noe med hensyn til tank kapasitet. Uansett så var Spitfire et sexy fly. Jeg så en videosnutt hvor MK 1 og 109 simulerte luftkamp. MK 1 "fløy" bedre men da de byttet ut 109 piloten fløy han fletta av MK 1. 109 var minst like god men var så veldig mye mere krevende å fly hvis en var uerfaren og der gikk ferskingene i baret siden MK 1 var veldig letthåndterlig selv uten allverdens erfaring. Det hjalp godt å ha injection og mot MK 1 som fikk motorkutt ved negativ G. Jeg innbiller meg at med erfaring så var 109 et sabla bra fly det og, men problemet var nok å holde seg i live så lenge at en fikk erfaring. Tyskerene mistet et fly hvert 42. minutt under Slaget om Storbritannia. Hvor mange av de som var 109 vet jeg ikke.
Sabla smart strategi de brukte i England, Spitfire slåss med jager eskorten og Hurricane tok seg av bombeflyene. For noen gærninger de var på begge sider !
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Forresten så er Mini noe ånkli enkle greier å skru på ! Nesten genialt enkelt sammenlignet med spagetti biler. Kan nok hende at den delte garasje med Hysa noen dager hjalp fælt ? Den kom hjem mandags kveld, litt skruing på tirsdag og onsdag og godkjent hos Biltilsynet på fredag. Jeg gjorde den uniformerte kjeledressen oppmerksom om hva som jeg mente ikke var helt i 100 og da ble han ånkli grei. Målte tykkelsen på bremseskivene og fikk beskjed-dette går men bytt de om 2 år. Samme sa han om vindusviskerene som er mest som våte vafler, det lå 2 nye viskere i bagasjerommet . Litt tips om hva de så som vanlige feil på Mini kom han med og. Han anbefalte gaffa på ledningsklysa fra chassi til bakluke ( det har jeg og tenkt på) og litt finurlig pakningsbruk så Mjøsa ikke lekker inn i bakruteviskeren.
Nå er den godkjent i hvert fall og både RDS+ og handsfree telefon har den fått også. Bakrute viskeren er snart i garasjen og venter på montering . Til å være en 40 000 kroners bil og 12 år gammel er den ikke ille. :shock:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:På Åshøgda i Ringsaker sto noen år et jagerfly som nå er flyttet til et museum så vidt jeg vet.
Du har vel kjennskap til dette,og kan fortelle et og annet om det... :thumleft
Jeg så den grønne CF-104 Starfighteren i verkstedhallen på Forsvarets Flysamling, Gardermoen i høst da det var åpen dag og fritt fram over alt. Tok selvfølgelig ikke bilde av det, da det var ett annet fly som jeg var mer interessert i der inne. Snakket med en av gutta som jobber i verkstedet og det skal pyntes opp utvendig og stå utenfor museumsbygget. De har andre Starfightere inne i utstillingen. På www.flysam.no kan du se hva de har å vise frem der inne hvis du er litt interessert i eldre militærfly som har vært i Luftforsvarets tjeneste.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Tommas wrote:
ojda wrote:Liten "lurer-på" herfra også :)
Aner du ca når den siste J3 (Piper) ble produsert?
(Fant lite ved googling) :-k
Jeg snakket med en som fløy et slikt i Houston området og hadde sprøytet åkre med det i flere tiår. Mener han sa at hans hans fly var bygget i 1947, og var et av de siste som kom ut av fabrikken før en brann??, og at det hadde 60-års bursdag når vi var der i 2007. Det ble vist bygget flere fly av deler senere, og noen har fortsatt med lisensproduksjon etter det. Tok noen bilder, skal se om jeg klarer å grave de fram senere.

Google får noen andre ta seg av denne gangen :lol:

--

edit, ikke mitt bilde men det så sånn ut, måtte google bilde...

Image
ojda og Tommas. Piper bygde J-3 Cub mellom 1938 og 47 og i det tidsrommet ble 19073 stykker bygd. I tillegg ble den produsert på lisens i Canada, Danmark, Argentina og en annen produsent i Oklahoma. Antallet av disse fant jeg ikke. Da etterspørselen etter L-4 militærvarianten var størst under 2. Verdenskrig trillet Piper ut en Cub hvert 20. minutt. Om det var brann eller at Piper PA-11 Cub Special og senere Piper PA-18 Super Cub kom i produksjon som gjorde at Piper sluttet med J-3 Cub vet jeg ikke.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Tusen takk Desmo. Sikkert unyttig spørsmål jeg hadde men svaret ditt bekreftet mine mistanker om at jeg hadde misforstått noe med hensyn til tank kapasitet. Uansett så var Spitfire et sexy fly. Jeg så en videosnutt hvor MK 1 og 109 simulerte luftkamp. MK 1 "fløy" bedre men da de byttet ut 109 piloten fløy han fletta av MK 1. 109 var minst like god men var så veldig mye mere krevende å fly hvis en var uerfaren og der gikk ferskingene i baret siden MK 1 var veldig letthåndterlig selv uten allverdens erfaring. Det hjalp godt å ha injection og mot MK 1 som fikk motorkutt ved negativ G. Jeg innbiller meg at med erfaring så var 109 et sabla bra fly det og, men problemet var nok å holde seg i live så lenge at en fikk erfaring. Tyskerene mistet et fly hvert 42. minutt under Slaget om Storbritannia. Hvor mange av de som var 109 vet jeg ikke.
Sabla smart strategi de brukte i England, Spitfire slåss med jager eskorten og Hurricane tok seg av bombeflyene. For noen gærninger de var på begge sider !
Bf 109 var mindre lettfløyet enn Spitfire men de var så like i performance under Slaget om Storbritannia at det kokte ned til hvem som var den beste piloten. Når det gjelder Slaget om Storbritannia og Spitfire og Hurricane var 38 skvadroner utstyrt med Hurricane mot 21 med Spitfire. Hurricane skvadronene hevdet å ha skutt ned 1593 av de totalt 2739 tyske flyene som RAF hevdet å ha skutt ned. Når det gjelder Spitfire mot Bf 109 og Hurricane mot bomberne er det en "sannhet med modifikasjoner". Det var så "bustete" at RAF pilotene skjøt på det nærmeste tyske flyet uansett om det var jager eller bomber uten å ha en bestemt type som mål. Hurricanen hevdet seg godt mot Bf 109 og kunne svinge krappere enn den liksom Spitfiren. Men tyskerne prøvde å unngå dogfight og heller stupe unna for så å klatre for å angripe ovenfra i en "zoom-and-climb" manøver. Og så var Luftwaffe smittet av "Spitfire-snobbery". Om en tysk pilot ble skutt ned og overlevde svarte han alltid at det var en Spitfire som hadde gjort det selv om det var en Hurricane. En liten detalj med Bf 109 som du kanskje ikke vet om; Den var sin egen verste fiende. Understellet hadde nemlig en slik geometri at avgang og landing var alltid et sjansespill. Veldig mange Bf 109 ble enten totalt ødelagt eller skadet og satt ut av spill for en periode på grunn av krasj.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Forresten så er Mini noe ånkli enkle greier å skru på ! Nesten genialt enkelt sammenlignet med spagetti biler. Kan nok hende at den delte garasje med Hysa noen dager hjalp fælt ? Den kom hjem mandags kveld, litt skruing på tirsdag og onsdag og godkjent hos Biltilsynet på fredag. Jeg gjorde den uniformerte kjeledressen oppmerksom om hva som jeg mente ikke var helt i 100 og da ble han ånkli grei. Målte tykkelsen på bremseskivene og fikk beskjed-dette går men bytt de om 2 år. Samme sa han om vindusviskerene som er mest som våte vafler, det lå 2 nye viskere i bagasjerommet . Litt tips om hva de så som vanlige feil på Mini kom han med og. Han anbefalte gaffa på ledningsklysa fra chassi til bakluke ( det har jeg og tenkt på) og litt finurlig pakningsbruk så Mjøsa ikke lekker inn i bakruteviskeren.
Nå er den godkjent i hvert fall og både RDS+ og handsfree telefon har den fått også. Bakrute viskeren er snart i garasjen og venter på montering . Til å være en 40 000 kroners bil og 12 år gammel er den ikke ille. :shock:
Det var da bra. Tigus og jeg har ikke vært helt kamerater i det siste. Motoren blir veldig sent varm når det er under -10, og inni er det like ille nødvendigvis. Så jeg rådførte meg med Essos stedlige mekker om hva det kunne være. Han hadde diagnosen klar; Tilleggsvarmeren virker ikke slik den skal. Så jeg fikk time hos det lokale VAG-verkstedet for verifikasjon og prisoverslag på feilretting. De kunne fortelle meg at det sannsynlig var et nedsotet brennkammer og dårlig virkning på sirkulasjonspumpen ut fra avleste feilkoder. "Jaha, Hå my' kåster dæ å få repparert?", spurte jeg. 6500,- i deler + 3-3500,- i arbeid var svaret. Holdt på å gå i gulvet. Har jo hørt at Webastodeler er dyrt men slik jødepris hadde jeg IKKE regnet med. Så da tok jeg en ny konsultasjon hos Essomekken. Sjekk Finndel.no var rådet jeg fikk. Og som sagt så gjort. Fant en komplett varmer hos høgger'n i Brumunddalen til 2250,-. Og ringte for å få den reservert. Reiste over på "gær'ne si'a" og handlet. Da jeg viste den til Essomekken sa han; "Dænna kjæm itte tæl å virke i bil' din. Er itte rikti' delenommer. Så ellekktronikken kommunniserer itte." Litt forbannet tok jeg turen over i dag for å prøve å levere den tilbake og få igjen pengene. Forklarte problemet til en av de ansatte hos Grønvold's Bildemontering. Og etter litt om og men og fram og tilbake sjekket han dataen sin. "Vi har en mæ' dæ delenommere' du ær ute ætter. Skar je hente den?" Han fikk et bekreftende svar og jeg kjørte hjem med korrekt varmer. Så nå skal jeg avtale når Essomekken skal foreta transplantasjonen. Trang økonomi gjør at jeg må velge rimeligste alternativ.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Stoler bare på Knoks Bildeler på Lura jeg. De er ånkli bra og aldri noe tull med feil deler der i gården. utrolig hva de har slengende rundt. Eller så er Aixam mopedbil å anbefale, det meste av ukyndig skruing går fint. Og går ikke det så blir du så varm i nøtta av banning at du ikke fryser :shock: Egentlig en genial firehjuling hvis du bare kjører nedover bakke. =D> Drivstoff utgiftene er også lave for du kan putte alt mulig av problem avfall på tanken. Da ryker den innmari fint men det gode er at røykskjermen gjør risikoen for u båt angrep veldig små. :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Stoler bare på Knoks Bildeler på Lura jeg. De er ånkli bra og aldri noe tull med feil deler der i gården. utrolig hva de har slengende rundt. Eller så er Aixam mopedbil å anbefale, det meste av ukyndig skruing går fint. Og går ikke det så blir du så varm i nøtta av banning at du ikke fryser :shock: Egentlig en genial firehjuling hvis du bare kjører nedover bakke. =D> Drivstoff utgiftene er også lave for du kan putte alt mulig av problem avfall på tanken. Da ryker den innmari fint men det gode er at røykskjermen gjør risikoen for u båt angrep veldig små. :thumleft
Knok'en blir for langt unna for meg. En ting jeg glemte å nevne var at da jeg dro til Brumunddal første gangen var jeg bare utstyrt biltype- og årsmodell-informasjon om Tiguanen min. For jeg i min enfoldighet trodde at en type dieselvarmer passet alle. Det gjorde den ikke. Og det var Essomekken som opplyste meg om det der med delenr. Selvsagt kunne han hos Grønvolds sjekket dataen sin med en gang da han fikk delenr., men det tok bare litt lenger tid enn nødvendig på den måten det ble gjort. Det viktigste var at jeg fikk riktig varmer uten å betale mer. Noe jeg burde ha reagert på var at det stod Standheizung på den første. Så vidt jeg vet er det tradisjonell varmer som også kan varme bilen uten at motoren er startet. At den også sikkert virker som tilleggsvarmer er sannsynlig. Men så var det det med elektronikken og hvordan bil/varmer kommuniserer. På den jeg byttet til stod det Zuheizer og det er tilleggsvarmer. Ble bare en ekstra sving Brumunddal tur/retur av det. Og så GØY som det er å kjøre på Rv.4 og E-6 med alle disse amatør vinterbilistene så...........
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Tenk at du var så nær og likevel så fjern... [-X
Kanskje kaffe og kake her på snaufjellet neste gang ? :smt109
Post Reply