Hva har du kjøpt i dag?
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Re: Hva har du kjøpt i dag?
For å slippe å huske å slå av ABS’en på bakhjulet hver gang man skal kjøre videre. [emoji106]
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Snikkeren wrote:Hehe. Jeg ventet på den. [emoji12][emoji23]
Heldigvis var vi en plass det gikk an å trille i gang. Er ikke alltid man er det, og da kan det være kjekt me denne. [emoji106] Dessuten kan den jo brukes på bil også, så det kan fort være at den trengs utenom MC-kjøring også. [emoji106]
Det står respekt alle en som legger "hodet på blokka" for den interne vinterhumorens "fremme"
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.mekkern wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Etter Snikkerens ferskeste invistering har vi jo intet godt svar på detknutk wrote: Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Hva har du kjøpt i dag?
knutk wrote:Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.mekkern wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
Batterier på MC er ikke som på bil og større enn de må være og la sykkelen stå med tenning og lys på gir raskt mulighet for plunder-spesielt hvis en blir "avbrutt i prosedyren" med noen som snakker til en eller andre ting og da kan fort tiden og Ah på batteriet gå....
"normalt" stopper jeg ikke sykkelen på steder jeg trenger akrobatikk for å stoppe...men hvis en skal leke apekatt så kan en jo de gangene endre stopp prosedyren.
Skal sykkelen stå i gear så er det oftest pga en slak nedoverbakke..
Da stopper jeg sykkelen-lar den skli forover i gear til slakken er tatt opp og vipper ut støtta..
men hvis jeg skulle kjørt ?300kg torturatekk traktor med "heleXXL" pakket på så hadde jeg muligens endret meg...
ohhh.... pms diskusjoner....
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Siden det er OL har man ekstra god tid til slike diskusjonermekkern wrote: ...................
Batterier på MC er ikke som på bil og større enn de må være og la sykkelen stå med tenning og lys på gir raskt mulighet for plunder-spesielt hvis en blir "avbrutt i prosedyren" med noen som snakker til en eller andre ting og da kan fort tiden og Ah på batteriet gå....
"normalt" stopper jeg ikke sykkelen på steder jeg trenger akrobatikk for å stoppe...men hvis en skal leke apekatt så kan en jo de gangene endre stopp prosedyren.
Skal sykkelen stå i gear så er det oftest pga en slak nedoverbakke..
Da stopper jeg sykkelen-lar den skli forover i gear til slakken er tatt opp og vipper ut støtta..
men hvis jeg skulle kjørt ?300kg torturatekk traktor med "heleXXL" pakket på så hadde jeg muligens endret meg...
ohhh.... pms diskusjoner....
Stoppe sykkel med stopp-bryteren er ikke ensbetydende med at tenninga skal stå på i lenger tid. Riktig nok ser jeg at det blir brukt som argument at innstillingen skal bevares, men det er ikke alle sykler som har det problemet...
Når det er sagt, med LED lys trekker ikke sykkelen mye strøm med tenningen på. Tidligere problem med coiler som trakk 4A og glødelamper rund baut er historie, noe som reflekteres i form av mindre batteri...
Uansett, dette ble mye snikk snakk for en bagatell Herlig..
Batteripakka til @Snikkeren er flott. Han tenker nok at det kan være greit å kunne yte hjelp om han møter noen med gammel sykkel hvor glemt tenningsbryter På er et problem
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motorenknutk wrote:Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.mekkern wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Jeg har sluttet å stoppe 250’en på killswitch’en. Men jeg har enda ikke fått ut fingen og koblet varmeholkene via relé. Så det har hendt en gang etter Grustur i Øst at jeg glemte å slå de av. Morgenen etter måtte jeg trille i gang. Problemet var at det var ikke veldig egnet der hvis jeg hadde vært aleine.
Og selvfølgelig kan jeg jo treffe på folk som trenger starthjelp. Og da har jeg jo mulighet til å hjelpe. [emoji106]
Og selvfølgelig kan jeg jo treffe på folk som trenger starthjelp. Og da har jeg jo mulighet til å hjelpe. [emoji106]
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Jada, det kan man også gjøre.Bikeridr wrote:Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motorenknutk wrote:Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.mekkern wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Blir ikke dette litt som å knekke ned PC´en kontra å kjøre avsluttningknutk wrote:Jada, det kan man også gjøre.Bikeridr wrote:Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motorenknutk wrote:
Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.
De skal jo ha en hjerne i disse tider.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Noen sykler har hjerne ja, men den mister jo ikke spenningen selv om man bruker dødmannsknappen.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Det er nok litt samme type "problemstilling"Borg wrote:Blir ikke dette litt som å knekke ned PC´en kontra å kjøre avsluttningknutk wrote:Jada, det kan man også gjøre.Bikeridr wrote: Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.
De skal jo ha en hjerne i disse tider.
Saken er såre enkel, av og til passer det ene, av og til passer det andre, og da gjør man hva som passer best der og da...
Men jeg bare undrer på aversjonen mot å bruke stoppbryteren? Er det samme argument som benyttes når man sparer på feks. blinklys bryteren?
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Uff.... Nå er det på tide snøen forsvinner...
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Jeg bruker killswitchen "hele tiden". Mye enklere hvis du skal stoppe/starte 10 ganger i løpet av noen få minutter(satt på spissen).
Men har kun vært strømtom 1 gang. Det var i 2012, hadde minipc en kobla til mens jeg lå i teltet å så på håndballkamp
Men har kun vært strømtom 1 gang. Det var i 2012, hadde minipc en kobla til mens jeg lå i teltet å så på håndballkamp