Ny Triumph Speed Triple?

Prat om tung MC.
Bjerknez

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Bjerknez »

Toven wrote:Ser fet ut! Mye bedre enn s1000r f.eks 8)
Den har utseende med seg. Helt klart :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Tommas »

ojda wrote:problemet er vel at folk må lære seg å kjøre triple slik triple skal kjøres [-X
Kreftene kommer nedefra, det er ikke fortest til 12000 o/min som gjelder.
De som vil kan tolke grafer etter hva de ønsker å få frem. Speed Triple har i alle fall en flat og fin kurve, selv om det ikke ser ut som noen knockout på lavere turtall heller? Personlig tror jeg fortsatt den kjennes ut som om kreftene kommer nedenfra pga de manglende 30hk på topp 8)

Image

JK95 wrote:Blir vel litt samme som med SDR vs S1000R, bunndrag vs turtall? :-# Med Tuono i midten? :-#
Skal få svare dere som har prøvd :roll: :lol:
Når S1000R kom i 2014, så hadde den mer dreiemoment enn Tuono på alle turtall :shock: Jevnere i 2016, men den trenger ikke skamme seg :lol:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by knutk »

Nå har jeg lest meg gjennom 4 sider med mer eller mindre skepsis til en sykkel som ingen ennå har prøvd. Litt sterkt sagt siden den trolig bærer fellesskap med sin forgjenger som er godt kjent av flere av debattantene.

Der har vært mye snakk om hestekrefter. greit nok. Men i min verden gir hestekrefter toppfart mens dreiemoment gir kjøreglede. På en nakensykkel er toppfart uvesentlig, så da sitter vi igjen med kjøreglede, Dvs. dreiemoment, moment kurve og chassis.

Jeg har ikke peiling på hvordan omtalte sykkel scorer i den sammenheng, men hestekreftene på en slik sykkel duger vel bare til å imponere småjenter ved nærmeste gatekjøkken? :shock:

Edit. Ser at Thommas har tenkt samme tanke og la ut momentkurve mens jeg skrev dette. :redface
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by JK95 »

Tommas wrote: Den trenger ikke skamme seg :lol:
Si meg, har du sett ansiktet på en S1000R? :shock: :lol: :lol: :lol:

Dere har nok rett hele gjengen :roll: [-(
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by knutk »

Når man ser på momentkurven kan det virke som STripple greie seg helt greit. De har prioritert egenskapene på de lavere turtall, og under 7K greier den seg svært bra. Kun KTM med sine ekstra kubikk som ligger over. Hestekrefter er uvesentlig siden det bare er en matematisk beregning basert på Dreiemoment X Turtall X Fast-Faktor. Så flere Hk på parit = Skru opp maks turtall. :smt015
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by ojda »

knutk wrote:Nå har jeg lest meg gjennom 4 sider med mer eller mindre skepsis til en sykkel som ingen ennå har prøvd. Litt sterkt sagt siden den trolig bærer fellesskap med sin forgjenger som er godt kjent av flere av debattantene.

Der har vært mye snakk om hestekrefter. greit nok. Men i min verden gir hestekrefter toppfart mens dreiemoment gir kjøreglede. På en nakensykkel er toppfart uvesentlig, så da sitter vi igjen med kjøreglede, Dvs. dreiemoment, moment kurve og chassis.

Jeg har ikke peiling på hvordan omtalte sykkel scorer i den sammenheng, men hestekreftene på en slik sykkel duger vel bare til å imponere småjenter ved nærmeste gatekjøkken? :shock:

Edit. Ser at Thommas har tenkt samme tanke og la ut momentkurve mens jeg skrev dette. :redface
Ja! men han har tydelig ikke forstått kurvene :?

Triumphen viser jo netopp at den faktisk ligger godt over røkla når det kommer til moment
opp til 7300 o/min =D>

Å det var vel den gamle modellen [-X

KTMn er unntaket, men da snakker vi også om en 1300ccm målt opp mot 1000 ccm klassen ;-)

Jeg er fortsatt overbevist om at nye Speed Triple blit en sann glede på veien,
og om comforten følger gamle spor, eventuellt med forbedringer blir dette bare marsipan :thumleft
Last edited by ojda on 06 Feb 2018 10:59, edited 2 times in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Toven »

Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Trondgv »

Jeg har i alle fall troa på Speeden. Den gamle var i alle fall fantastisk å kjøre. Fant plutselig ut at KTMen vibrerte pittelitt mer enn Triumphen [emoji38] Nå har jeg ikke prøvd noen heftigere streetfightere enn 690 og Speed så har lite å sammenligne med..Det nærmeste er vel S1000RR som er hakket over R..

Jeg skal i alle fall ta en runde på diverse streetfightere i sommer. [emoji848]Image

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Bjerknez

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Bjerknez »

Vår kjære onkel har jo selv uttalt at den gamle Speeden han hadde føtes som en moped i forhold til S1000R (SDR).
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Tommas »

ojda wrote:Jeg er fortsatt overbevist om at nye Speed Triple blit en sann glede på veien,
og om comforten følger gamle spor, eventuellt med forbedringer blir dette bare marsipan :thumleft

Jeg tror du har rett i at store deler av menigheten blir bergtatt. Det som blir artig å se er hvordan resten av folket tar den imot 8)

knutk wrote:Nå har jeg lest meg gjennom 4 sider med mer eller mindre skepsis til en sykkel som ingen ennå har prøvd. Litt sterkt sagt siden den trolig bærer fellesskap med sin forgjenger som er godt kjent av flere av debattantene.
For min del var det mer " la oss gjette hva de kan komme opp med". Kunne de feks komme til å gå bananas ved å krydre med litt racing-teknologi og/eller noen desiliter motor til? Nå ramlet de ned på noe som på papiret virker som "akkurat nok til å henge med".

Speed Triple var/er jo et fantastisk produkt, og jeg tviler ikke på at 2018 modellen kommer til å levere kjøreglede i bøtter og spann. Men er det nok til å få noen som velger fritt fra øverste hylle i naken-kategorien til å falle ned på Triumph? Dersom prisen ikke blir særdeles attraktiv, eller reviews blir ut av en annen verden, så tror jeg de ender på hyllen sammen med alle andre sykler som er "ok".

Selvsagt basert 100% på ren synsing fra min side :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Trondgv »

Bjerknez wrote:Vår kjære onkel har jo selv uttalt at den gamle Speeden han hadde føtes som en moped i forhold til S1000R (SDR).
Jeg har også hørt folk si at S1000R blir ingenting i forhold til Super Duke, hvorfor kjøpte ikke du Super Duke i stedet? Det er jo alle som MÅ ha mest mulig effekt. Skulle jeg valgt en ny sykkel så hadde ikke jeg gått utifra toppeffekt, men den sykkel som jeg likte meg best på.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Tommas »

@ojda

Ja, den måtte nok presiseres den grafen:

Image

8)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Tommas »

Trondgv wrote:Jeg har også hørt folk si at S1000R blir ingenting i forhold til Super Duke
De folka har ikke prøvd begge :lol:
Trondgv wrote:Skulle jeg valgt en ny sykkel så hadde ikke jeg gått utifra toppeffekt, men den sykkel som jeg likte meg best på.
Derfor jeg byttet fra S1000R til Super Duke :thumleft Sitter mye bedre på den, samt at to sylindre matchet bedre både lyd og motorkarakteristikken jeg ønsket meg. Men den gang jeg gjorde det, så ville Speed Triple vært for mye "ned" (hk/nm/utstyr og verdi for pengene) til at jeg feks hadde latt en litt bedre sittestilling overtale meg (den ble vurdert). Det er jo gjerne totalpakka man forelsker seg i, så det blir spennende å se hva anmeldere i første omgang får ut av den nye Speed'en :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by ojda »

Tommas wrote:@ojda

Ja, den måtte nok presiseres den grafen:

Image

8)

Ok, så dette er trinn II i "Tommas tegner sine egene momentkurver" [-( Busted! :lol: :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Bjerknez »

Trondgv wrote:
Bjerknez wrote:Vår kjære onkel har jo selv uttalt at den gamle Speeden han hadde føtes som en moped i forhold til S1000R (SDR).
Jeg har også hørt folk si at S1000R blir ingenting i forhold til Super Duke, hvorfor kjøpte ikke du Super Duke i stedet? Det er jo alle som MÅ ha mest mulig effekt. Skulle jeg valgt en ny sykkel så hadde ikke jeg gått utifra toppeffekt, men den sykkel som jeg likte meg best på.
Rett og slett to enkle grunner.
1. Motorkarakteristikken blir litt «ketchup» og trigger meg ikke veldig.
2. Prisen. En riktig oppsatt SDR er nærmere 300 laken enn 250 før jeg hadde blitt fornøyd.

Men ellers en tipp topp og ikke minst rå sykkel :)
Post Reply