BMW gsa lc

Prat om tung MC.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

BMW gsa lc

Post by Lazyboy »

Har forsåvidt bestemt meg for og bestille en ny gsa i morgen :D
Men,kom plutselig på at kjærringa også bør sitte godt.
Vi kjører stort sett dagsetapper på 30-50 mil når sykkelen brukes og som oftest er a mor med.
Noen som har kjørt en del med passasjer eller sitti på sjøl som kan gi no innputt?
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: BMW gsa lc

Post by Gielas »

Lazyboy wrote:Har forsåvidt bestemt meg for og bestille en ny gsa i morgen :D
Men,kom plutselig på at kjærringa også bør sitte godt.
Vi kjører stort sett dagsetapper på 30-50 mil når sykkelen brukes og som oftest er a mor med.
Noen som har kjørt en del med passasjer eller sitti på sjøl som kan gi no innputt?
Antar du kjøper kofferter i samme slengen - toppboksen gir god støtte for mor. :thumleft :D
Sideboksene gir jo óg en form for sikkerhetsfølelse :o

Gratulerer med godt valg! \:D/
Gielas
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: BMW gsa lc

Post by Lazyboy »

Joda, blir med koffertsett og boks, men tenkte mere på org sete, vind, støy.
Hadde allt av bokser på en triumph også, men den likte hun ikke. Følte hun satt for høyt og fikk veldig støy uavhengig av forskjellige vindskjærmer.
Safty feeling tenker hu ikke på (hun har kjørt mc fra hun var 8 år)
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: BMW gsa lc

Post by Gielas »

Lazyboy wrote:Joda, blir med koffertsett og boks, men tenkte mere på org sete, vind, støy.
Hadde allt av bokser på en triumph også, men den likte hun ikke. Følte hun satt for høyt og fikk veldig støy uavhengig av forskjellige vindskjærmer.
Safty feeling tenker hu ikke på (hun har kjørt mc fra hun var 8 år)
Tja :-k
Utifra hva du sier om støy, ville jeg tenkt på hjelmen. Benytter hun plugger?
Gielas
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: BMW gsa lc

Post by Lazyboy »

Schubert c3, ikke propper.
Med støy mener hun sannsynligvis at vindskjærmingen ikke er god for passasjeren.
På 1290ˋn har hun ikke klaget på støy/luftstrøm. Mens på Triumph 1050 og Afrika twin har dette vært plagsomt. Alle andre sykler vi har hatt er denne støyen ikke blitt kommentert .
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: BMW gsa lc

Post by knutk »

Kan fortelle om erfaringer fra undertegnede da vi skiftet fra K1300GT til 1200GSA LC.

Hun opplevde GSA som trangere i lengden, dvs dårligere plass.
Originale toppboks er også ganske smal, så ryggstøtten på toppboksen til GS er mye smalere i forhold til K-modellen.
Ved å bytte toppboksen til GIVI trekker 58L toppboks (den gir ca 5 cm mere plass og er mye bredere) ble denne problemstillingen eliminert.

Originalsetet er greit både i bredde og høyde. Men hun savnet til tider varmen i setet, så vi skifta til komfortsete fra TT. Litt bredere, men ikke noe stort løft i komfort, og motivasjonen for skifte var vesentlig mulighet for varme.

Jeg benytter vindkjermen som følger med sykkelen. Har ikke mottatt noen klage på vindstøy/turbulens. (og hun er ikke beskjeden :redface ) .
Når det er sagt, turbulens/vindstøy er veldig påvirket av forholdet mellom høyde fører-passasjer i tillegg til høydeinnstillingen på vindskjermen.

Mine tanker rundt støy ligger på at man stiller vindskjermen i en høyde som ikke gir virvler som skaker hjelmen eller gir trykk i nakken. Støy vil man ha uansett, men det fikses med ørepropper.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: BMW gsa lc

Post by kvase »

for øre jeg kjøpte de formstøpte angrer ikke et sekund
https://www.hantek.no/collections/mc-propper
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: BMW gsa lc

Post by Gielas »

Lazyboy wrote:Schubert c3, ikke propper.
Med støy mener hun sannsynligvis at vindskjærmingen ikke er god for passasjeren.
På 1290ˋn har hun ikke klaget på støy/luftstrøm. Mens på Triumph 1050 og Afrika twin har dette vært plagsomt. Alle andre sykler vi har hatt er denne støyen ikke blitt kommentert .
Har også c3. Ved småkjøring kan jeg til nød kjøre uten ørepropper. Jeg pleier å ha vindskjermen i laveste posisjon, da får jeg vinden rett i fleisen, men det er mer behagelig enn vindskjerm i øvre
posisjon. Da rumler det svært og turbulensen er i lengden svært slitsom.
Hvordan støynivået er som passasjer uten ørepropper har jeg liten erfaring med. :(
Gielas
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: BMW gsa lc

Post by Lazyboy »

Takker for info. Vi for se hvordan det blir når sesongen åpner, nå er i allefall kontrakt skrevet og jeg er offisiellt medlem av Traktormafian. Jeg må si jeg gru/gleder meg til og gå ned i effekt men tror totalpakka blir bra.
Bjerknez

Re: BMW gsa lc

Post by Bjerknez »

Jeg skal ikke si velkommen, for jeg befinner meg ikke i denne mafiaen, men hvis deter KTM 1290 du har fra før så ville vertfall effekten vært såpass stort skritt tilbake at det hadde vært et minus for MEG vertfall.

MEN... jeg tror ærlig talt at BMW leverer en mer gjennomført pakke hvis man ser bort fra effekt. Og utseende...
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: BMW gsa lc

Post by kvase »

Bjerknez wrote:Jeg skal ikke si velkommen, for jeg befinner meg ikke i denne mafiaen, men hvis deter KTM 1290 du har fra før så ville vertfall effekten vært såpass stort skritt tilbake at det hadde vært et minus for MEG vertfall.

MEN... jeg tror ærlig talt at BMW leverer en mer gjennomført pakke hvis man ser bort fra effekt. Og utseende...
Vær gang det er prat om mc kjøp eller type så kommer du på stedet vil med den dere at det er mer eller mindre kun BMW som er tingen litt patetisk vil jeg si.- Men du prater ikke andre mc merker ned :thumleft
Klart bimmere er bra å har mange gode pakkeløsninger men det koster ++ Men det fins andre å som det fins mulig pakkeløsninger til men ofte fra 2 mans leverandør -Må ikke stagnere- :D
Jeg mener ikke å komme med surt oppgulp eller kritisere deg for mye bare det på første avsnitt :lol:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: BMW gsa lc

Post by Palma »

Grattis med ny moped. Sikkert et valg du blir fornøyd med. At alle har forskjellige preferanser når det gjelder sykkelvalg er jeg ikke overrasket over [emoji4]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: BMW gsa lc

Post by Tommas »

Gratulerer!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: BMW gsa lc

Post by ojda »

Grattis med flott ny sykkel =D>
Jeg var en stund inne på denne jeg også, men det ble den spretne blå lillebroren (GS Rallye) i stedet :thumleft
Forøvrig også uten å prøvekjøre :-k (årets modell).

Jeg gleder meg som en unge til påske \:D/

Det med turbulens og støy må du bare ta utifra egen erfaring på egen sykkel med egen kone og egen hjelm :lol:
Men om det ikke klaffer finnes det alternative vindskjermer som får mere skryt enn andre ;-)

http://www.nationalcycle.com/z2488.html

Lykke til med nyervervelsen =D>

P.S: Både Lordshaft og BusaTrond har gått samme veien fra 1290 SA til GSA1200, kansje noe vettugt å få ut av de ;-)
Men når man ser på Trond, så gikk han jo fra Hayabusa1300 til Triumph Explorer til SA1290 for så foreløbig å ende på GSA,
å han virker ivertfall særs tilfreds med sin 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: BMW gsa lc

Post by Bjerknez »

kvase wrote:
Bjerknez wrote:Jeg skal ikke si velkommen, for jeg befinner meg ikke i denne mafiaen, men hvis deter KTM 1290 du har fra før så ville vertfall effekten vært såpass stort skritt tilbake at det hadde vært et minus for MEG vertfall.

MEN... jeg tror ærlig talt at BMW leverer en mer gjennomført pakke hvis man ser bort fra effekt. Og utseende...
Vær gang det er prat om mc kjøp eller type så kommer du på stedet vil med den dere at det er mer eller mindre kun BMW som er tingen litt patetisk vil jeg si.- Men du prater ikke andre mc merker ned :thumleft
Klart bimmere er bra å har mange gode pakkeløsninger men det koster ++ Men det fins andre å som det fins mulig pakkeløsninger til men ofte fra 2 mans leverandør -Må ikke stagnere- :D
Jeg mener ikke å komme med surt oppgulp eller kritisere deg for mye bare det på første avsnitt :lol:
Når det kommer til adventure så tror jeg BMW ligger et hakk forran ja. Men bare tror. Mange tester viser jo det samme. Det med effekten nevner du selv... :thumleft

Men jeg har kjørt 1200 motoren til BMW, og jeg har også kjørt SDR som vel er tilnærmet motoren som sitter i KTM SUper Adventure 1290? I så tillfelle er forskjellen ganske enorm. Men ingen av dem er dårlige sykler av den grunn :thumleft
Post Reply