xyvind's blogg [BMW R1200GS Adventure]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by xyvind »

Får ikke tid til langtur i år, men det blir noen småturer i nabolaget her og der :thumleft
Fikk meg en liten dans med elskerinna i dag også \:D/
Short Cuts 9 :plystre

[youtube][/youtube]
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by xyvind »

Fikk en sjelden sjanse til å vaske motorsykkelen i dag (hjemme alene i et par timer!!). Det var nødvendig, for å si det mildt.

Image

Image

Har hatt en flaske Scholl NEO stående hele sommeren, og i dag var det på tide å teste denne. Det funka bra over hele sykkelen, bortsett fra på ramma og på styrevektene. De ble skjoldete. Ble ikke så happy for det, akkurat. Jaja. Skit samma. Er det mulig å få det bort? Kanskje bare vente et par dager så er alt fint igjen??

Image

Image
Image
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by Toven »

Hmmmm. Snodig.

Hva gjorde du når du lå på Neo?

Forsøk å legge neo på for hånd:
Ta noe polèrrondell (eller lignende), fukt og påfør Neo der disse skjoldene har kommet. Ta så en mikrofiberklut og tørk av umiddelbart.

Siden jeg legger på Neo for hånd har jeg ikke opplevd dette. Men, noen på noen plastikkdetaljer må jeg gjøre det i to omganger for å unngå skjolder.
Første "strøk" lar jeg tørke i typ 20 sekunder, og tørker av med MF klut. Så gjør jeg som beskrevet, legger på og tørker av med en gang. Da forsvinner skjoldene. Likt løser likt I guess.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by xyvind »

Toven wrote:Hmmmm. Snodig.

Hva gjorde du når du lå på Neo?

Forsøk å legge neo på for hånd:
Ta noe polèrrondell (eller lignende), fukt og påfør Neo der disse skjoldene har kommet. Ta så en mikrofiberklut og tørk av umiddelbart.

Siden jeg legger på Neo for hånd har jeg ikke opplevd dette. Men, noen på noen plastikkdetaljer må jeg gjøre det i to omganger for å unngå skjolder.
Første "strøk" lar jeg tørke i typ 20 sekunder, og tørker av med MF klut. Så gjør jeg som beskrevet, legger på og tørker av med en gang. Da forsvinner skjoldene. Likt løser likt I guess.
Takk for tips, Toven. Venta på at du skulle svare, hehe..
Jeg la først på skum, spylte av med høytrykk. Så vaska jeg for hånd med shampoo og vaskehanske, spylte av med høytrykk. Så passa jeg på at sykkelen var fuktig og dusja litt forsiktig med NEO på. Det skjer jo noe umiddelbart, en reaksjon som sprer seg, når NEO treffer sykkelen. Veldig kult. Men jeg kunne se med én gang at ramma ble grå idet vannet perla seg der. Jeg spylte av sykkelen med én gang etter en rask runde rundtom med NEO'n. Så tørka jeg av den med et skinn, som jeg pleier. Men det grå virka som det var helt umulig å få vekk.

Skal prøve å legge på for hånd og tørke av med én gang, som du foreslår.
Image
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by Toven »

xyvind wrote:
Toven wrote:Hmmmm. Snodig.

Hva gjorde du når du lå på Neo?

Forsøk å legge neo på for hånd:
Ta noe polèrrondell (eller lignende), fukt og påfør Neo der disse skjoldene har kommet. Ta så en mikrofiberklut og tørk av umiddelbart.

Siden jeg legger på Neo for hånd har jeg ikke opplevd dette. Men, noen på noen plastikkdetaljer må jeg gjøre det i to omganger for å unngå skjolder.
Første "strøk" lar jeg tørke i typ 20 sekunder, og tørker av med MF klut. Så gjør jeg som beskrevet, legger på og tørker av med en gang. Da forsvinner skjoldene. Likt løser likt I guess.
Takk for tips, Toven. Venta på at du skulle svare, hehe..
Jeg la først på skum, spylte av med høytrykk. Så vaska jeg for hånd med shampoo og vaskehanske, spylte av med høytrykk. Så passa jeg på at sykkelen var fuktig og dusja litt forsiktig med NEO på. Det skjer jo noe umiddelbart, en reaksjon som sprer seg, når NEO treffer sykkelen. Veldig kult. Men jeg kunne se med én gang at ramma ble grå idet vannet perla seg der. Jeg spylte av sykkelen med én gang etter en rask runde rundtom med NEO'n. Så tørka jeg av den med et skinn, som jeg pleier. Men det grå virka som det var helt umulig å få vekk.

Skal prøve å legge på for hånd og tørke av med én gang, som du foreslår.
:thumleft

Merkelig dette. Ristet du flaska godt får du sprayet over?
Bjerknez er ikke så aktiv her nå, prøv å send han en PM. Mener han har brukt Neo på samme svarte ramme som deg.

Yes, prøv det og se hva som skjer. Hvis ikke det funker, tenker jeg en sterk blandet vannbasert avfetter for å fjerne Neo som har lagt seg på.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by xyvind »

Toven wrote:
xyvind wrote:
Toven wrote:Hmmmm. Snodig.

Hva gjorde du når du lå på Neo?

Forsøk å legge neo på for hånd:
Ta noe polèrrondell (eller lignende), fukt og påfør Neo der disse skjoldene har kommet. Ta så en mikrofiberklut og tørk av umiddelbart.

Siden jeg legger på Neo for hånd har jeg ikke opplevd dette. Men, noen på noen plastikkdetaljer må jeg gjøre det i to omganger for å unngå skjolder.
Første "strøk" lar jeg tørke i typ 20 sekunder, og tørker av med MF klut. Så gjør jeg som beskrevet, legger på og tørker av med en gang. Da forsvinner skjoldene. Likt løser likt I guess.
Takk for tips, Toven. Venta på at du skulle svare, hehe..
Jeg la først på skum, spylte av med høytrykk. Så vaska jeg for hånd med shampoo og vaskehanske, spylte av med høytrykk. Så passa jeg på at sykkelen var fuktig og dusja litt forsiktig med NEO på. Det skjer jo noe umiddelbart, en reaksjon som sprer seg, når NEO treffer sykkelen. Veldig kult. Men jeg kunne se med én gang at ramma ble grå idet vannet perla seg der. Jeg spylte av sykkelen med én gang etter en rask runde rundtom med NEO'n. Så tørka jeg av den med et skinn, som jeg pleier. Men det grå virka som det var helt umulig å få vekk.

Skal prøve å legge på for hånd og tørke av med én gang, som du foreslår.
:thumleft

Merkelig dette. Ristet du flaska godt får du sprayet over?
Bjerknez er ikke så aktiv her nå, prøv å send han en PM. Mener han har brukt Neo på samme svarte ramme som deg.

Yes, prøv det og se hva som skjer. Hvis ikke det funker, tenker jeg en sterk blandet vannbasert avfetter for å fjerne Neo som har lagt seg på.
Ja, jeg ristet faktisk flaska først.
Det var akkurat som det la seg dugg på ramma da jeg sprayet over. Samtidig som vannet perla seg og rant av. Skal prøve å fikse det.
Image
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by Toven »

Hvordan har det gått?
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by xyvind »

Toven wrote:Hvordan har det gått?
Nææ jeg har jo ikke tid vettu. I går var det jo vått igjen, så sykkelen er blitt skitten igjen allikevel. Sukk. Har kanskje tid på lørdag!
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by xyvind »

Ho ho! Nå er værste vinterdepresjonen over for min del, og vi er på rette sida av kalenderen igjen. Jeg har overhodet ikke fulgt med her siden siste innlegg, men nå er jeg i gang med å muligens planlegge en tur nedover kontinentet til sommeren, og det er mye jeg lurer på i den sammenhengen, så det blir nok litt skriblerier her utover våren. Ønsker alle et godt nytt år også sees vi på veien om ikke lenge! :-)
Image
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by Kant1 »

xyvind wrote:Ho ho! Nå er værste vinterdepresjonen over for min del, og vi er på rette sida av kalenderen igjen. Jeg har overhodet ikke fulgt med her siden siste innlegg, men nå er jeg i gang med å muligens planlegge en tur nedover kontinentet til sommeren, og det er mye jeg lurer på i den sammenhengen, så det blir nok litt skriblerier her utover våren. Ønsker alle et godt nytt år også sees vi på veien om ikke lenge! :-)
Så kjekt :-)
En alpetur er en investering i livsglede og nytelse. Håper du får fri fra kjærring og unger og kan nyte solfyllte fjellpass om dagen og duggfriske leskedrikker om kvelden :thumleft

Er mange her som har turet mye nedover så svar vil du få når du spør \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Ny video!]

Post by xyvind »

Kant1 wrote:
xyvind wrote:Ho ho! Nå er værste vinterdepresjonen over for min del, og vi er på rette sida av kalenderen igjen. Jeg har overhodet ikke fulgt med her siden siste innlegg, men nå er jeg i gang med å muligens planlegge en tur nedover kontinentet til sommeren, og det er mye jeg lurer på i den sammenhengen, så det blir nok litt skriblerier her utover våren. Ønsker alle et godt nytt år også sees vi på veien om ikke lenge! :-)
Så kjekt :-)
En alpetur er en investering i livsglede og nytelse. Håper du får fri fra kjærring og unger og kan nyte solfyllte fjellpass om dagen og duggfriske leskedrikker om kvelden :thumleft

Er mange her som har turet mye nedover så svar vil du få når du spør \:D/
Hei! Ja nå har jeg drømt om dette i så mange år, og aldri fått det til å klaffe. Men nå er jeg tidlig ute på hjemmebane, med å forberede samboer og litt sånn. Neida, hun er veldig veldig grei. Og nå er det hun som nesten kaster meg ut av huset, fordi jeg har snakka så mye om det [emoji1]
Så jeg drar nok i uke 30, ser det ut til foreløpig.

Jeg ser for meg å gjøre det litt «low cost» og kjøre med telt og stormkjøkken og alt jeg trenger for å greie meg sjøl noen netter. Jeg liker den måten å reise på, men det er selvfølgelig væravhengig (mye nedbør er ikke kult), og er det for varmt sørover så er det vel bedre å sjekke inn på et rom? Lurer også litt på hvilken bekledning jeg skal gå for. Må kanskje supplere litt på det jeg har.

Nei det blir gøy å planlegge fremover :-)
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by xyvind »

Jeg har fått meg briller [emoji851]

Har tenkt at jeg har litt tåkete syn en stund nå, og fikk endelig ut fingern og tok en synstest for to uker siden. Joda, jeg er visst nærsynt og har skjeive hornhinner [emoji849] briller ble bestilt og nå har jeg hatt dem i snart en uke.

Må si det er veldig uvant og rart. Jeg ser krystallklart, men det er vanskelig å gå ute med de. Føles som hodet ligger nedpå anklene og alt beveger seg sakte rundt meg. Jeg har vendt meg til å kjøre bil med brillene, men lurer veldig på hvordan det blir å kjøre motorsykkel med dette her.

Det sies at man venner seg til det her, men vil den derre forstørrende effekten forsvinne? Noen som har erfaringer med dette? Har ikke prøvd å ta på meg brillene inni mc-hjelmen enda, men ser for meg at det kan være litt herk? Kanskje linser er tingen?? Del gjerne deres mc/brille-erfaringer [emoji1]
Image
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Bjerknez »

[quote]
Jeg har fått meg briller [emoji851]

Har tenkt at jeg har litt tåkete syn en stund nå, og fikk endelig ut fingern og tok en synstest for to uker siden. Joda, jeg er visst nærsynt og har skjeive hornhinner [emoji849] briller ble bestilt og nå har jeg hatt dem i snart en uke.

Må si det er veldig uvant og rart. Jeg ser krystallklart, men det er vanskelig å gå ute med de. Føles som hodet ligger nedpå anklene og alt beveger seg sakte rundt meg. Jeg har vendt meg til å kjøre bil med brillene, men lurer veldig på hvordan det blir å kjøre motorsykkel med dette her.

Det sies at man venner seg til det her, men vil den derre forstørrende effekten forsvinne? Noen som har erfaringer med dette? Har ikke prøvd å ta på meg brillene inni mc-hjelmen enda, men ser for meg at det kan være litt herk? Kanskje linser er tingen?? Del gjerne deres mc/brille-erfaringer [emoji1]
[/quote]
Brilleape brilleape!!

Nå følte du deg mobbet tenker jeg... :lol:

Brukte briller på skolen for mange år siden (lesebriller) og merket det samme. Usikker på om det skal være sånn, men føltes rart ja. Alt var krystallklart, men følte jeg så ut av bunnen på en colaflaske. Kanskje noe man skal venne seg til?

Høres verfall rart ut. Har du fått brillene spesialtilpasset deg? Man bør vel vite rett avstand fra øynene til brillen samt krumningen på glasset etc. For at ikke synsvinkelen skal endres gjennom glasset?

Men dette har jeg svært lite peiling på. Jeg tok vertfall av meg mine etter en uke og heiv dem i søpla (eller mistet dem som jeg sa til min mor) og har ikke brukt briller siden. Uten at jeg sier at det er noen løsning forøvrig...
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by xyvind »

Bjerknez wrote:
Jeg har fått meg briller [emoji851]

Har tenkt at jeg har litt tåkete syn en stund nå, og fikk endelig ut fingern og tok en synstest for to uker siden. Joda, jeg er visst nærsynt og har skjeive hornhinner [emoji849] briller ble bestilt og nå har jeg hatt dem i snart en uke.

Må si det er veldig uvant og rart. Jeg ser krystallklart, men det er vanskelig å gå ute med de. Føles som hodet ligger nedpå anklene og alt beveger seg sakte rundt meg. Jeg har vendt meg til å kjøre bil med brillene, men lurer veldig på hvordan det blir å kjøre motorsykkel med dette her.

Det sies at man venner seg til det her, men vil den derre forstørrende effekten forsvinne? Noen som har erfaringer med dette? Har ikke prøvd å ta på meg brillene inni mc-hjelmen enda, men ser for meg at det kan være litt herk? Kanskje linser er tingen?? Del gjerne deres mc/brille-erfaringer [emoji1]
Brilleape brilleape!!

Nå følte du deg mobbet tenker jeg... :lol:

Brukte briller på skolen for mange år siden (lesebriller) og merket det samme. Usikker på om det skal være sånn, men føltes rart ja. Alt var krystallklart, men følte jeg så ut av bunnen på en colaflaske. Kanskje noe man skal venne seg til?

Høres verfall rart ut. Har du fått brillene spesialtilpasset deg? Man bør vel vite rett avstand fra øynene til brillen samt krumningen på glasset etc. For at ikke synsvinkelen skal endres gjennom glasset?

Men dette har jeg svært lite peiling på. Jeg tok vertfall av meg mine etter en uke og heiv dem i søpla (eller mistet dem som jeg sa til min mor) og har ikke brukt briller siden. Uten at jeg sier at det er noen løsning forøvrig...
Brilleape blir jeg ikke fornærmet av. Det er jo akkurat det jeg er. En ape med briller.

Brillene er selvfølgelig tilpasset av optiker. Jeg er tjukkere i huet enn gjennomsnittet altså, men jeg fant da noen briller som passet vannhodet ganske bra.

Jeg er bare spent på om virkelighetsoppfatningen vil være såpass fordreid når jeg kjører sykkel eller om dette er noe som «går over» når jeg blir vant med brillene. Foreløpig er i hvert fall alt litt merkelig. Jeg må også få prøvd brillene inni hjelmen, om det går i det hele tatt..
Image
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Ambro »

xyvind wrote:Jeg har fått meg briller [emoji851]

Har tenkt at jeg har litt tåkete syn en stund nå, og fikk endelig ut fingern og tok en synstest for to uker siden. Joda, jeg er visst nærsynt og har skjeive hornhinner [emoji849] briller ble bestilt og nå har jeg hatt dem i snart en uke.

Må si det er veldig uvant og rart. Jeg ser krystallklart, men det er vanskelig å gå ute med de. Føles som hodet ligger nedpå anklene og alt beveger seg sakte rundt meg. Jeg har vendt meg til å kjøre bil med brillene, men lurer veldig på hvordan det blir å kjøre motorsykkel med dette her.

Det sies at man venner seg til det her, men vil den derre forstørrende effekten forsvinne? Noen som har erfaringer med dette? Har ikke prøvd å ta på meg brillene inni mc-hjelmen enda, men ser for meg at det kan være litt herk? Kanskje linser er tingen?? Del gjerne deres mc/brille-erfaringer [emoji1]
[youtube][/youtube]
Er en god del poenger her en kan dra nytte av. Brukte selv briller når jeg startet å kjøre MC og valgte av den grunn en åpningshjelm (C3 Pro), av den enkle grunn at jeg slapp å ta av brillene hver gang hjelmen skulle av eller på. En må bare venne seg til det, lykke til. :thumleft
Post Reply