Hva gjør du akkurat nå?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by JK95 »

Damn, trippelpost :shock:
Bjerknez

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bjerknez »

JK95 wrote:Damn, trippelpost :shock:
Noen ganger så bare kliner jeg til liksom :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by jhn »

Kom over denne, https://www.nrk.no/rogaland/taxikunder- ... 1.13858818
og minnes med glede et par merkelige opplevelser på Sola.
To ganger har jeg opplevd at to taxisjåfører har røket i tottene på hverandre. Jeg skulle til Bru på Rennesøy? men den første kusken visste ikke hvor det var, men det gjorde den andre ... påstod han. Jeg satte meg på en benk og tok en røyk mens de dro hverandre i slipset og kranglet på et fremmed språk.
Han som påstod han visste, vant krangelen, men han visste ikke likevel ... viste det seg.
Hva krangelen gjaldt den andre gangen aner jeg ikke, fremmed språk igjen ... før det var avgjort, dukket det opp en kar fra rederikontoret med egen bil .... Men artig var det jo
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Tommas »

Apple subbet inn NETTO 370 milliarder kroner i 2017, så jeg tror de gir blaffen i det meste av kritikk 8)

Mitt forslag er vel at de ikke ønsker å viske ut skillet mellom "konsum/underholdning" (hovedsaklig Ipad) og "nytte/produksjon" (laptop/pc). Ser de at eventuelle mangler hemmer salget for selskapet som helhet så er det lett å implementere de løsningene som trengs for å rydde opp.

Skal man bare flytte en fil fra a til b så finnes det app'er som ordner det, men de har tidligere sagt at nytteverdien av generell filbehandling på ipad oppveies av økt krav til sikkerhet og support (fordi folk klusser til ting...).

Så da må du nok klare deg med Surface'n din eller 5000-kroners laptop fra Elkjøp :lol:
Bjerknez

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Apple subbet inn NETTO 370 milliarder kroner i 2017, så jeg tror de gir blaffen i det meste av kritikk 8)

Mitt forslag er vel at de ikke ønsker å viske ut skillet mellom "konsum/underholdning" (hovedsaklig Ipad) og "nytte/produksjon" (laptop/pc). Ser de at eventuelle mangler hemmer salget for selskapet som helhet så er det lett å implementere de løsningene som trengs for å rydde opp.

Skal man bare flytte en fil fra a til b så finnes det app'er som ordner det, men de har tidligere sagt at nytteverdien av generell filbehandling på ipad oppveies av økt krav til sikkerhet og support (fordi folk klusser til ting...).

Så da må du nok klare deg med Surface'n din eller 5000-kroners laptop fra Elkjøp :lol:
Joda, er klar over det...
Men en såpass elementær oppgave kunne dem løst synes jeg. Man har jo en hardisk (ssd) på iPad også som alt annet. At det skal være så knotete og få til dette uten ekstra apper er utrolig. Jeg skjønner at Apple sikter seg inn på et litt annet marked og jeg ser nytteverdien med en iPad (underholdning), men noe arbeidsredskap er det ikke. Man får jo iPad Pro også. Den dyreste koster vel 10-laken? Akkurat like ubrukelig som min langt rimeligere iPad, bortsett fra at den har større skjerm, bedre oppløsning og sikkert bedre på det meste annet. Men flytte filer er nok like forbaska vanskelig der.

Kunne jeg tenkt meg en iPad Pro? Ja så absolutt, hvis jeg fikk den til samme pris som en langt rimeligere iPad. Tenk å spille AngryBirds på en iPad Pro da! :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

"vi" bruker I-pad som verktøy.. både med registreringer av jobber,timeregistrering(visma systemer),kartverk(GIS) driftovervåkning via vpn (https://www.schneider-electric.com/en/p ... 35188en_WW)

Og dette funker strålende over mobilnettet. :thumleft
Bjerknez

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bjerknez »

mekkern wrote:"vi" bruker I-pad som verktøy.. både med registreringer av jobber,timeregistrering(visma systemer),kartverk(GIS) driftovervåkning via vpn (https://www.schneider-electric.com/en/p ... 35188en_WW)

Og dette funker strålende over mobilnettet. :thumleft
Man får jo apper til det meste. Men prøv og last ned en en zip fil, pakk den ut, åpne en css fil i innholdet, endre den, pakk den så inn i zip filen igjen og last den opp på en server. Lykke til :lol:

Ikke helt umulig sikkert, men umulig nok til at jeg sparer plenty med tid på og ta meg en bedre middag samt bruke et mer egnet verktøy.

Vi bruker også ipad på jobb som salgsverktøy. Kobler oss på systemet via nett og scanner strekkoder etc. Fungerer helt utmerket. Skulle bare mangle :)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by hakhap »

Mao Bjerknez prøver du å si at du ønsker bruke din skrutrekker (ipad) til å slå inn en spik til tross før at den egentlig ikke er designet for akkurat det men du synes den skall gjøre det uansett. Du har da en hammer og som du forteller hvor fortreffelig den er til akkurat å slå inn spik. At de kan koste bort imot det samme er uvesentlig siden de er laget for å løse litt ulike ting.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by knutk »

Når der er en mulighet for å kaste bensin på bålet greier jeg ikke bestandig å styre meg :D

Har selv vært i en situasjon hvor en del av verktøyet i jobben har vært iPad. Jeg besitter og en SurfacePro. Og jeg kjenner meg så inderlig godt igjen i Bjerknez sin frustrasjon.

Ja, appene på iPad funka greit, og den funka greit så lenge man ikke ønska seg noe fra iPad som ikke Apple hadde tenkt på. Men når man da hadde tilgang på en maskin som både handterte programvaren man kjørte inn, hadde bedre skjerm, større kapasitet etc (og stabil). tok det ikke lang tid før tanken slo en hver gang man holdt i iPad "For noe jæ... begrensa ræl". Surface Pro koster det dobbelte, men jeg er enig i skribenten lenger oppe som mente den koster 7 ganger så mye, for sånn kjennes det når man har tilgang på begge deler og kan sammenligne.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Tommas »

Da får jeg støtte Hakhap litt her. Rett verktøy til rett jobb, da er mye gjort :thumleft

Når det gjelder Surface vs Laptop så ville jeg vel heller vært bekymret om jeg var leverandør av slike. Her virker det jo nesten som om Microsoft har laget en farlig konkurrent til sine egne (Win10) kunder? For det er jo nettopp de kjøperne de stjeler.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Leffy »

Prøver og få gopro studio til og fungere. Tenkte og leke meg litt med "hundreogsnørrogførtigig" fra europaturen i sommer, men ser ut som jeg kan se langt etter det [-(
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by knutk »

Tommas wrote: Når det gjelder Surface vs Laptop så ville jeg vel heller vært bekymret om jeg var leverandør av slike. Her virker det jo nesten som om Microsoft har laget en farlig konkurrent til sine egne (Win10) kunder? For det er jo nettopp de kjøperne de stjeler.
Eh.. Den skjønner jeg ikke.
SurfacePro kjører jo win10. Og man kan kjøre den i brettmodus, som en Surface (uten pro), dvs som et nettbrett med apper som ikke kan kjøre mer enn et vindu om gangen, eller man kjøre den i Win10 modus, dvs. som en bærbar PC. Så man har et brett som i tillegg kan kjøre samtlige PC-program i tillegg til å være et brett. Og denne fleksibiliteten gjør at man blir bortskjemt på funksjonalitet og frustert over leketøy-følelsen over iPad og Andreoid-brettene.
Bjerknez

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Da får jeg støtte Hakhap litt her. Rett verktøy til rett jobb, da er mye gjort :thumleft
Har aldri ment noe annet Tommas. iPad har sine begrensninger når det kommer til slike oppgaver jeg nevner. Men den tar igjen på "portabilitet" og underholdning. En iPad er liksom bare mer "hendig" og ikke fullt så dyr og miste på en MC tur som en Surface Pro.

MEN... jeg synes det skulle vært mulig og gjort den oppgaven jeg nevner over enklere uten at man bør bygge om hele innmaten. Det funker jo på Mac.

Men ja, jeg forstår godt at de er bygget for hvert sitt publikum og bruksområde. Den har fortsatt sin plass mener jeg, men noe arbeidsverktøy for min del er det absolutt ikke. Det handler ikke om prosessorkraft og ytelser, men å gjøre enkle fil baserte jobber.

Det hjelper jo heller ikke på at Apple slenger ut oppdateringer som gjør enheten treigere. iPad'en min er to år gammel, og den har aldri vert så treig som den er nå. Kjørte en "reinstallasjon" her om dagen, men pokker om det hjalp. Det hakker og henger hele tiden og batterikapasiteten er vesentlig forværret, selv om den fortsatt er innafor til mitt bruk.

I følge Apple gjøres dette for å spare batteriet slik at den skal holde lenger. YEAH RIGHT! :lol:

Madammen sin eldgamle iPhone 5S lider av det samme problemet. De ner vesentlig treigere i dag, men batterikapasiteten er helt OK fortsatt. Men når oppgavene man gjør på telefonen/iPad tar lenger tid og gir mer frustrasjon grunnet software "plomberingen" så ser jeg ikke helt hvordan dette skal gjøre batteritiden bedre.

Ipad og Apple har gitt meg mye glede, men du store så enormt mye frustrasjon dem har skapt også. Store kontraster med tanke på opplevd brukeropplevelse for min del.

Jeg vil ha full pupp fra iPad med tanke på ytelser, så får heller batteriet ryke den dagen det gjør det. DA kjøper jeg meg ny. Dessuten er det vel fem års reklamasjonsrett på slikt så man er berget uansett. Men så klart mer lønnsomt for apple at folk kaster den gamle og kjøper seg en ny... :-k
Bjerknez

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bjerknez »

knutk wrote:Når der er en mulighet for å kaste bensin på bålet greier jeg ikke bestandig å styre meg :D

Har selv vært i en situasjon hvor en del av verktøyet i jobben har vært iPad. Jeg besitter og en SurfacePro. Og jeg kjenner meg så inderlig godt igjen i Bjerknez sin frustrasjon.

Ja, appene på iPad funka greit, og den funka greit så lenge man ikke ønska seg noe fra iPad som ikke Apple hadde tenkt på. Men når man da hadde tilgang på en maskin som både handterte programvaren man kjørte inn, hadde bedre skjerm, større kapasitet etc (og stabil). tok det ikke lang tid før tanken slo en hver gang man holdt i iPad "For noe jæ... begrensa ræl". Surface Pro koster det dobbelte, men jeg er enig i skribenten lenger oppe som mente den koster 7 ganger så mye, for sånn kjennes det når man har tilgang på begge deler og kan sammenligne.
Takk :lol:
Post Reply