MC-nyheter

Prat om tung MC.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: MC-nyheter

Post by ojda »

Se her kommer Knutń løpende etter med utfyllende info for å rette opp i det skjeve inntrykket 8)
D er flott =D>
Lurer faktisk på om jeg ikke skal utsette kontraktsigneringen noe, for å se hvor fort denne "gamle " nyheten får litt mere kjøtt på beina :-k

Hadde ellers tenkt til å legge kontrakten under Juletreet :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

Ang BMW og variabel ventilstyring.
Det mest stilige ville være om de kjøpte patenten til Kønigsegg, http://www.spannerhead.com/2012/02/13/k ... ss-engine/. Her er kamakslingen borte.
Dog tviler jeg på at de begynner med for BMW ny teknologi på MC. Statistisk sett har de gjerne benyttet teknologien i bilene først, der det er mulig. Siden har MC "lånt" kunnskap fra bilavdelingen.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: MC-nyheter

Post by DrGreve »

knutk wrote:Skummelt med ny teknologi sa du?
VANOS kom på markedet i 1992, VALVTRONIC i 2001.
Honda kom med sin første utgave av V-tec på mc allerede i 1983 i CBR400, såkalt "hyper V-tec.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: MC-nyheter

Post by Trondgv »

Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

DrGreve wrote:
knutk wrote:Skummelt med ny teknologi sa du?
VANOS kom på markedet i 1992, VALVTRONIC i 2001.
Honda kom med sin første utgave av V-tec på mc allerede i 1983 i CBR400, såkalt "hyper V-tec.
Honda har valgt sine egne veier i mange sammenhenger, men det tror jeg ikke Tyskerne bryr seg noe nevneverdig om, og påvirker nok lite deres valg av kommende motor styring på mc.

Om jeg har oppfattet det riktig fungerer V-tec slik at ventilene øker åpningen når man passerer ett gitt turtall, og det er enten-eller.
Denne enkelheten er også gjeldende for Vanos, men mens V-tech benyttet en ekstra kam pr sylinder, og vippearmen ble aktivert/deaktivert funket Vanos slik at kamakslingens fase ble forskyvd i forhold til veiva, og åpningen glir gradvis over mellom ytterpunktene slik at man ikke merker overgangen.

Valvtronic derimot går mye lenger. Der forandrer de både åpningstiden og hvor mye ventilen skal åpnes. I de fleste tilfellene lar de gasspjeldet stå helt åpent og motorens kraft reguleres ved å variere når og hvor mye ventilen åpnes. Dog benytter de kamaksling, i motsetning til Kønigsegg.

Alle systemene har fordeler og ulemper. Valvtronic feks. introduserer ekstra leamik i overføringen mellom kamaksling og ventil og det påvirker motorens egenskaper ved høyere turtall, > 6,5K, mens Vanos kun vrir på kamakslingen i forhold til veiva (opp til 60 grader).

For surrehuer som undertegnede blir det derfor spennende å se hvilken teknologi de velger, eller om de introduserer alternativ teknikk. (De fleste store japanske bilfabrikkene har sin variant, alle med fordeler og ulemper. Men de har valgt ulike løsninger som på enkelte områder er bedre enn hva BMW benytter pr i dag og vil egne seg bedre for motorer hvor man ønsker litt sprut på høyere turtall)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
De første generasjonene med Vanos slet med levetiden på solenoiden som styrte hydraulikken som påvirket kamakslingen.
Hvordan status er for nåværende generasjon system vet jeg ikke, men generelt betyr intoduksjon av alle kompliserte system merkostnad for eierne.

Som en tommelfinger regel kan det sies: Der er ingen ting billig med en dyr bil. Og når den dyre bilen blir billig blir den enda dyrere.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skulle kjøpt Volvo 8)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: MC-nyheter

Post by Trondgv »

JK95 wrote:
Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skulle kjøpt Volvo 8)
Har ikke bruk for traktor. Ser heller ikke poenget med en dau volvo som bruker like mye bensin som en amerikansk V8er med elendige kjøreegenskaper på toppen av det hele [emoji23]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: RE: Re: MC-nyheter

Post by Toven »

Trondgv wrote:
JK95 wrote:
Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skulle kjøpt Volvo 8)
Har ikke bruk for traktor. Ser heller ikke poenget med en dau volvo som bruker like mye bensin som en amerikansk V8er med elendige kjøreegenskaper på toppen av det hele [emoji23]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: MC-nyheter

Post by freddy123 »

Skulle kjøpt deg tesla [emoji23] Volvo da gitt helt enig med trondgv[emoji1] egentlig så burde vi vel alle vært mann nok og klint på no piggdekk og kjørt året rundt, når snuten klarer det så burde vel pokkern mann i gata klare det også [emoji849]

Da hadde det blitt sladdekonkuranse og kanskje en aldri så liten sladdeburger etterpå også [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: MC-nyheter

Post by KliffArne »

JK95 wrote:
Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skulle kjøpt Volvo 8)
Det gjorde jeg.


Og nå holder jeg på og sparer til nye injektorer. Kina-skjit
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: MC-nyheter

Post by Trondgv »

freddy123 wrote:Skulle kjøpt deg tesla [emoji23] Volvo da gitt helt enig med trondgv[emoji1] egentlig så burde vi vel alle vært mann nok og klint på no piggdekk og kjørt året rundt, når snuten klarer det så burde vel pokkern mann i gata klare det også [emoji849]

Da hadde det blitt sladdekonkuranse og kanskje en aldri så liten sladdeburger etterpå også [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla? Nei jeg har nok MYE jeg skal bruke penger på før det blir en Tesla. Blant annet opptil flere motorsykler :lol: Hadde vi hatt skikkelig vinterføre på vestlandet så hadde jeg kanskje kjøpt piggdekk. :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

Bruttern hadde en E46 320, drakk i underkant av litern på mila, samme gjør svensken min på lik kjøring 8) Og hva skal en med supre kjøreegenskaper på vinterføre, så lenge bakdekka slipper :-k Det jeg sparer i forhold til å kjøpe BMW kan jeg bruke på MC :D
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: MC-nyheter

Post by freddy123 »

E46 320 med grom rekkesekser får man da billig, men skal man først ha noe så burde man ihvertfall opp på 328 [emoji41] rett under 200hk og bakhjulstrekk «mamas little angel is ready for some action»[emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

freddy123 wrote:E46 320 med grom rekkesekser får man da billig, men skal man først ha noe så burde man ihvertfall opp på 328 [emoji41] rett under 200hk og bakhjulstrekk «mamas little angel is ready for some action»[emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Må være minimum 3litring S52, det er saker :thumleft
Post Reply