The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Okda »

Her sørpå bruker vi gjerne mindre utstyr til fresingen..... Denne er det en av "våre" som har vært med å bygge :)


OkDa
Fjr 1300
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Okda wrote:Her sørpå bruker vi gjerne mindre utstyr til fresingen..... Denne er det en av "våre" som har vært med å bygge :)


Var fart i den der. Og så slipper nærmeste naboer å se ut vinduet for å se om han freser, de HØRER det. :D
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Hadde en sånn Canadian i noen år , frøs mye grunnet snø like mye mot meg som i rett lei i vinden. :o
Nå leier jeg en gårdbruker som freser for 70 ktoner gangen
:thumleft :redface
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:Hadde en sånn Canadian i noen år , frøs mye grunnet snø like mye mot meg som i rett lei i vinden. :o
Nå leier jeg en gårdbruker som freser for 70 ktoner gangen
:thumleft :redface
Er jo en naturlov at når en går bak en sånn freser så skal en få føyka i trynet av og til. Men det stopper ikke meg fra å bruke hr. Honda. Jeg kunne fått han som rydder veien til å svinge innom gårdsplassen mot betaling, men det ville blitt igjen en god del å ta for meg likevel. Det er fordi fasongen på gårdsplassen er lite traktorvennlig.
Freseren min;
Image

Her står jeg foran garasjen og ser utover plassen;
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

For dem som er kløppere i kjøkkenveien har jeg funnet en ny kakeoppskrift;

1 dl sukker
1 teskje bakepulver
1 dl vann
1 ts salt
1 dl brunt sukker
1 presset sitron
4 store egg
håndfull nøtter
1 liter vodka
2 dl tørket frukt
Prøvesmak 1 dl vodka for å sjekke kvaliteten på den.
Ta en stor bolle.
Prøv vodkaen igjen for å sjekke at det er høy kvalitet på den og begynne på oppskriften.
Start mikseren, ta smøret og 1 teskje sukker i bollen og piske til det er porøst, nå er det best å prøve vodkaen igjen, for å sjekke om det virkelig er greit, ta et større glass så er du trygg.
Slå av den miksergreia.
Slå i stykker 2 egg og hell i skålen.
Kast den tørket frukt i skålen.
Plukk opp frukten fra gulvet og vask den, prøv å legge den i en og en samtidig som du teller at det stemmer.
Bland det godt med en visp.
Hvis den tørkede frukten setter seg fast, så kan du bruke et skrujern og brekke de løs. Test vodkaen, det hjelper mot forkjølelse.
Scheeeee....
Sikt 2 dl salt over eller noe.
Prøv vokdaen igjen.
Bytt sitron til juice som du presser.
Sil nøttene.
Tilsett et bord.
Og litt sukker eller noe som du finner.
Skru på kake til 360 garder og prøv å få den til å stå rett.
Ikke kast den.
Sett den. Len deg ut gjennom vinduet.
Drikk uop vokdnan. Tørk av bodrdet med hunden eller noen andre dyr du finner slengende på gulvet som spiser furkten du fanget ta å legg som. Så nå har du oppskriften på min vodka hikke nestor
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Gourmet kokken Ante Valente du jo !

User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Tiguan var hos Møller i dag for EU. Da jeg skulle betale fikk jeg vite at jeg hadde en 1-er mangel. Det var venstre tåkelys som ikke satt fast. Det gikk ikke lenge før jeg var på tråden til karroseriverkstedet som reparerte bilen etter stolpekjøringa på senvinteren. Jeg forklarte hvorfor jeg ringte og fikk til svar at jeg kunne komme så skulle de se om det skyldtes skaden. Da girte jeg ned mentalt og sa min ærlige mening. Kom når det passer deg sa han jeg pratet med.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Jaha, så var den store dagen kommet. Den som mange småtasser har ventet på i lang tid. Nå står ribba i ovnen og steiker og om litt skal julepølsene også dit. Da har jeg lagt grunnlaget for juledagsfrokosten; Kald ribbe og julepølse med lefse til. Var så heldig at jeg fikk hjemmebakt lefse av kona til en forhenværende nabo. Det er lefse å få kjøpt i butikkene, men den er på langt nær så god. Så om et par timers tid skal jeg trekke i finstasen og gå til naboen på middag og kaffe. Det er hun damen som fylte 102 i November og mannen på 91. Datteren deres er hjemme som vanlig til Jul og som de siste årene er det hun som er kokk. Det skal vel holde hardt om det blir flere Julefeiringer sammen med dem. Så til dem som har lest dette;



God Jul!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

GOD JUL til deg også.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ENDELIG!!!!!!!!!! Etter omtrent 20 års venting har jeg spist er virkelig god juledagsfrokost. Kald ribbe og julepølse har stått på menyen hele tiden. Det er lefsa som har vært under pari hele tiden. For det har vært kjøpelefse og den er langt under middels god. De siste årene har jeg kjøpt den som Bakstfjøla på Dokka lager og det er den beste kjøpelefsa. Men sammenlignet med hjemmebakt er den stusselig. Det kommer av at de som masseproduserer lefse bruker mer mel enn poteter og steker dem fort på høy varme. Sparer tid og penger i produksjonen på den måten og det er jo forståelig. I år fikk jeg allernådigst to pakker hjemmebakte av kjærringa til en tidligere nabo. Da jeg var hos dem forrige lørdag og hentet lefsene hadde jeg med takken som Min Gamle Mor brukte. Den var i orden og bare stod i kjelleren uten å bli brukt. Så jeg hadde en baktanke med å la Bjørg Kari få den. Og planen virket for jeg er lover mer lefse framover.

Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Skikkelig potetlefse er nesten som X-files... du tror det ikke før du setter tennene i den.. :D

God førstedagsfrokost. :thumleft

her blir det en porson med:
Kald ribbe m litt god og grov sennep,pølser, kalde poteter og en flaske med iskald glasscola.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Skikkelig potetlefse er nesten som X-files... du tror det ikke før du setter tennene i den.. :D
Slik lefse er helt utrolig god. Vi kjøpte lefse av hun som var gift med en slektning av O!Store! Hun bodde i Torpa men hun sluttet å bake til andre da hun syns hun ble for gammel. Heldigvis har Bjørg Kari hatt ett par år på å mestre kunsten og det kjente jeg da jeg smakte på lefsene hennes. Det var ordentlig god hjemmebakt lefse, ja. Så jeg gleder meg til å spise resten.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Måtte kjøre Honda i dag. Det hadde kommet et sted mellom 15 og 20 cm snø siden i går kveld. Og det holder på enda. Så kanskje det blir en runde til? Men kors i hytta så enkelt det er å ha effektiv redskap. Lett å starte, hydrostatisk drift og innmaterskrue som knuser snøen og mater inn i ei effektiv vifte som kaster høyt og langt. Dyrere enn andre "fresere" men verdt det etter mitt syn. Og en sånn detalj som at når framdrifta er innkoblet så behøver en ikke holde håndtaket for skrue/vifte nede. Da er høyrehånda fri til å justere framdrift, retning på tuten og hvor høyt spruten skal stå. En ting som Honda er like dårlig på som andre "fresere"; En får alltid en gufs eller fler med snø på seg når en driver.

Image

Image

Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Palma »

Det er noe eget med den gøfsen med snø i brøytinga Desmo. Snøbrøyting med skikkelig redskap er nå trivelig. God jul til deg.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Palma wrote:Det er noe eget med den gøfsen med snø i brøytinga Desmo. Snøbrøyting med skikkelig redskap er nå trivelig. God jul til deg.
Noen ganger kan det bli "i mæste måta" med snø i fleisen. Men disse amrisene lager stativ med presenning som det er store vinyl-vinduer i så en kan gå i le for retursnø. Men som med alt annet som kan være kjekt å ha koster det monetas. God Jul og Godt Nytt År, Palma.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply