Palmas sus - stille mellom stormene
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Öhlins er nok det beste, men en må tenke på om en vanlig mann i gata merker forskjellen på toppmodellen til Öhlins og Wilbers. Vis det skulle være noe forskjell er de ekstra tusenlappene verdt det?
Selv har jeg byttet til Hyperpro fjærer både framme og bak på den originale demperen, men vurderer å kjøpe ny bakdemper vis jeg beholder sykkelen neste sesong.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Selv har jeg byttet til Hyperpro fjærer både framme og bak på den originale demperen, men vurderer å kjøpe ny bakdemper vis jeg beholder sykkelen neste sesong.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Jeg sjekka med overhaling.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9172
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Det finnes gode rimeligere alternativer
https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr
Trenger du hydraulisk preload?
https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr
Trenger du hydraulisk preload?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: RE: Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Jeg vil egentlig si ja. Det er utrolig tungvint å drive med nøkkel inni der for å stramme opp.ojda wrote:Det finnes gode rimeligere alternativer
https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr
Trenger du hydraulisk preload?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9172
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: RE: Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
YSS har jo også rimelige Hyd-Reg-preloud-dempere på ebayEpylypzon wrote:Jeg vil egentlig si ja. Det er utrolig tungvint å drive med nøkkel inni der for å stramme opp.ojda wrote:Det finnes gode rimeligere alternativer
https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr
Trenger du hydraulisk preload?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Men de vet jeg ikke mye om ryktet til
Hadde det vært meg hadde jeg kjøpt Hyperpro, å heller tatt den justeringen de få gangene det trengtes
Hadde det på TigerMama og var storfornøyd
Uansett, nye, rimelige, middels dempere er garantert himmelvidt bedre enn gamle utslitte ditto
Last edited by ojda on 17 Nov 2017 09:20, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Kanskje Biltema har noe som passer ?ojda wrote:Det finnes gode rimeligere alternativer
https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr
Trenger du hydraulisk preload?
Spøk til side:
Øhlins er kjent for å lage svært gode dempere. Men jeg sitter igjen med inntrykk av at de har kort tid mellom overhaling. At de benytter mer lettmetall enn feks. Wilbers, noe som sikkert gir bedre ytelse, men tåler mindre slitasje.
Synes at prisen til Wilbers var heftig nok, og sjekka deres priser i andre land. De er priset lavere "ute", men om man legger på mva blir prisen stort sett i henhold til Morten Magers pris.
Ok, skifter man bak bør man skifte fremme og, ellers blir trolig sykkel rar å kjøre.
Det fordyrende leddet i denne sammenheng er den hydrauliske høydejusteringen. Demperen bak sitter i midten, fremst på svingarm, og konvensjonell høydejustering med halvmåneformet fastnøkkel er i praksis utelukket.
Et alternativ kan kanskje være å kjøpe brukt Wilbers fra eBay, og koste på en overhaling. Men ulempen med brukt-kjøp er at demperne er tilpasset individuelt etter fører, så man skal ha litt flaks med matchvekta...
Dog er det ofte dyrt å leve billig.
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Ellers kan man få kjøpt brukte originaldempere fra feks MotorWorks i UK. Men vi snakker her om en sykkel som i beste fall er klar for konfirmasjon, så brukt utstyr kan jo være like dårlig som demperen det skal erstatte.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9172
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Vel, Øhlins er vel ikke fullstendig alene om å kunne lage velfungerende dempere til brukssyklerknutk wrote:Kanskje Biltema har noe som passer ?ojda wrote:Det finnes gode rimeligere alternativer
https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr
Trenger du hydraulisk preload?
Spøk til side:
Tror vel menge overvurderer sitt behov for state of the art-dempere, å er det egentlig "state of the art" bare fordi de er gule
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Palma
- Posts: 4747
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty....[emoji848] Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT[emoji23][emoji23][emoji23]. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
-
- Posts: 2542
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Ja. Hydr preload er veldig lettvindt, du justerer på noen sekunder alt etter last og vei.
@Ojda: Jess. Gule fjører er et must
Vell, og når det kommer til "fornuft" i det vi holler på med, så kan vi vel gå i tenkeboksen noen å en hver. Hva f skal du med 1200+ ccm? Digre alukofferter? Flere mottor-sykkler? Varme i vesten, dyre jakker, bukser, støvler og jællmer Dyre telt og gassbbluss. Mobbil"tellefoner" og blåe tenner, mussik på øre og komunikasjon. Duppeditter til alt mulig.
Jeg har nå den tredje sykkern med Gule Fjører, det er et must det.
@Palmer: WP (White Power) lager og gode dempere.
@Ojda: Jess. Gule fjører er et must
Vell, og når det kommer til "fornuft" i det vi holler på med, så kan vi vel gå i tenkeboksen noen å en hver. Hva f skal du med 1200+ ccm? Digre alukofferter? Flere mottor-sykkler? Varme i vesten, dyre jakker, bukser, støvler og jællmer Dyre telt og gassbbluss. Mobbil"tellefoner" og blåe tenner, mussik på øre og komunikasjon. Duppeditter til alt mulig.
Jeg har nå den tredje sykkern med Gule Fjører, det er et must det.
@Palmer: WP (White Power) lager og gode dempere.
- Palma
- Posts: 4747
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: RE: Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
White power... er du langt nede i sør-statene og på ytterste høyre fløy nå? [emoji44]ArcticTiger wrote:Ja. Hydr preload er veldig lettvindt, du justerer på noen sekunder alt etter last og vei.
@Ojda: Jess. Gule fjører er et must
Vell, og når det kommer til "fornuft" i det vi holler på med, så kan vi vel gå i tenkeboksen noen å en hver. Hva f skal du med 1200+ ccm? Digre alukofferter? Flere mottor-sykkler? Varme i vesten, dyre jakker, bukser, støvler og jællmer Dyre telt og gassbbluss. Mobbil"tellefoner" og blåe tenner, mussik på øre og komunikasjon. Duppeditter til alt mulig.
Jeg har nå den tredje sykkern med Gule Fjører, det er et must det.
@Palmer: WP (White Power) lager og gode dempere.
Joda har hørt om de
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Slår et slag for YSS (siden jeg akkurat har kjøpt det til GSXen), skal være god kvalitet for en grei pris
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Uten å ha noe teknisk å slå i bordet med, så ville jeg her siktet meg inn på "90% av ytelsen, til 50% av prisen" som det ofte er når man plukker deler.
Da med tanke på damens alder og størrelsen på investeringen
Selv nye originale dempere ville nok føles som en solid oppgradering om de er slitne nå.
Da med tanke på damens alder og størrelsen på investeringen
Selv nye originale dempere ville nok føles som en solid oppgradering om de er slitne nå.
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Du begynner nå å stange borti en problemstilling som før eller senere treffer alle som kjører og kjører med samme doning frem til alderen begynner å gjøre seg bemerket.Palma wrote:Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty....[emoji848] Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT[emoji23][emoji23][emoji23]. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?
Før du begynner å koste på noe som helst bør du stille de selv spørsmålet: Er jeg siste eier av denne sykkelen, eller tenker du på muligheten av videre salg , før eller senere.
Ved valg av dempere henger pris og egenskaper sammen, uansett merke. Hydraulisk preload driver opp kostnaden på en demper. Trenger du det? Vel, du har kjørt sykkelen i mange år, tenk over hvor ofte justering av preload er benyttet. Om sykkel ikke skal skifte eier kan man da basere valget basert på tidligere erfaringer. Skal sykkelen selges en vakker dag vil det ha betydning. Preload benyttes kun for å tilpasse fjæringsveien basert på last. Kjører man feks både med og uten passasjer er behovet til stede. For videre salg vil det derfor være en faktor, selv om all erfaring tilsier at folk vil ha det, men slippe å betale for det. (poenget her er at det mildt sagt vil være krøkkete å justere preload med en verktøyløsning grunnet dempers plassering)
Er ambisjonene å beholde sykkelen kan det være fristende å si at det er bare å kjøre på og sette på gode dempere.
Men hva blir neste slitasjeproblem, og hvor mye vil det koste? Det er lett å havne i en spiral hvor man begynner å koste på gammel redskap, og før man vet ordet av det har bordet fanget. Man føler at man ved forrige oppgradering brukte så mye penger at man kan ikke la være å utbedre også neste problem. Og i løpet av et par år har man en doning som havner på Finn i gruppen av sykler hvor eier de siste år har påkostet høyere beløp enn salgssum.
Tilstand og ambisjoner for videre eierskap kan ingen andre fortelle noe om, men om man skulle gi anbefaling basert på tidligere erfaringer vil jeg si:
Billigste løsning på sikt blir å selge Betty som objekt nå, med slitte dempere, og gå videre.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9172
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Flott at du er og har vært veldig fornøyd med ØhlinsArcticTiger wrote:Ja. Hydr preload er veldig lettvindt, du justerer på noen sekunder alt etter last og vei.
@Ojda: Jess. Gule fjører er et must
Vell, og når det kommer til "fornuft" i det vi holler på med, så kan vi vel gå i tenkeboksen noen å en hver. Hva f skal du med 1200+ ccm? Digre alukofferter? Flere mottor-sykkler? Varme i vesten, dyre jakker, bukser, støvler og jællmer Dyre telt og gassbbluss. Mobbil"tellefoner" og blåe tenner, mussik på øre og komunikasjon. Duppeditter til alt mulig.
Jeg har nå den tredje sykkern med Gule Fjører, det er et must det.
@Palmer: WP (White Power) lager og gode dempere.
Spørsmålet er bare om du ikke ville ha vært like fornøyd med ett sett rimeligere men gode dempere av annet merke, bortsett fra at fargen nok hadde plaget deg da
Ad Øhlins, jeg er ikke i minste tvil om at Øhlins lager fantastiske full-justerbare racing-støtdempere.
Jeg er bare i stor tvil om snittet av oss evner å benytte seg av de marginene slik at de hever kjøreegenskapene, eller for all del evner å sette de opp til max egenskaper til eget behov
Men for all del, kul farge da
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.