Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

Mulig en ikonsikt adventure destinasjon forsvinner på sikt grunnet ny "grønn" økonomi (elbiler)

http://e24.no/energi/bolivia/litium-pri ... t/24103531

[youtube][/youtube]
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Ambro »

[youtube][/youtube]
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JK95 »

Ambro wrote:[youtube][/youtube]
Genialt :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Prøvde litt demper oppsett på sykkelen min i dag! Det erganske merkbar forskjell på fører/fører med bagasje/fører med passasjer! Den løfter seg godt på hvert stille!

Spørsmålet er! Hva er kriteriene for når man bør ha hva? Hva regner de som bagasje? En mann på 120 kilo er jo mann + bagasje alene sammenlignet med en liten kar på 70 kilo? Er det noen som vet?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tommas »

I utgangspunktet stiller du vel inn demperne etter din vekt først, så gjør elektronikken jobben etterpå?
(er ikke det esa/preload eller noe i den duren)

Med unntak om du veier +/- 80kg som den står på fra fabrikk...
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

I de små nattetimer havnet diskusjonen inn på BMWs ulike innstillinger for motor og understell.
Kom over denne linken som gir litt utfyllende info.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by poulet_cavalier »

knutk wrote:I de små nattetimer havnet diskusjonen inn på BMWs ulike innstillinger for motor og understell.
Kom over denne linken som gir litt utfyllende info.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1
Klikk på "ESA II" på siden så kommer forklaringen.

Single, Single med bagasje, og to personer + bagasje er input til systemet. Resten er automagisk (uansett kroppsvekt :-) )
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ojda »

poulet_cavalier wrote:
knutk wrote:I de små nattetimer havnet diskusjonen inn på BMWs ulike innstillinger for motor og understell.
Kom over denne linken som gir litt utfyllende info.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1
Klikk på "ESA II" på siden så kommer forklaringen.

Single, Single med bagasje, og to personer + bagasje er input til systemet. Resten er automagisk (uansett kroppsvekt :-) )
Dævvæn hva dissa BMW-teknikkerne får tel :shock: :thumleft :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by poulet_cavalier »

ojda wrote:
poulet_cavalier wrote:
knutk wrote:I de små nattetimer havnet diskusjonen inn på BMWs ulike innstillinger for motor og understell.
Kom over denne linken som gir litt utfyllende info.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1
Klikk på "ESA II" på siden så kommer forklaringen.

Single, Single med bagasje, og to personer + bagasje er input til systemet. Resten er automagisk (uansett kroppsvekt :-) )
Dævvæn hva dissa BMW-teknikkerne får tel :shock: :thumleft :lol:
To av BMW teknikerene:
Image
:lol:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ojda »

poulet_cavalier wrote:
ojda wrote:
poulet_cavalier wrote:
Klikk på "ESA II" på siden så kommer forklaringen.

Single, Single med bagasje, og to personer + bagasje er input til systemet. Resten er automagisk (uansett kroppsvekt :-) )
Dævvæn hva dissa BMW-teknikkerne får tel :shock: :thumleft :lol:
To av BMW teknikerene:
Image
:lol:
Jeg aaante ikke at BMW holdt på med GSA-Exclucive \:D/ :lol: :lol: :lol: :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Skauen
Posts: 2
Joined: 13 Nov 2017 12:59
MC: 1998 Kawasaki ZZR600
2017 Honda NC750X
Location: Bergensområdet

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Skauen »

Hei..er ny på bruket og har skumlest tråden etter erfaringer med Honda sin vfr1200x. Ser at den kun er nevnt et par ganger, og da kun i bisetning uten positiv klang. Er selv veldig interessert i den sykkelen, men har så langt ikke rukket å prøvekjøre den.
Ingen som har/har hatt den..?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ojda »

Det er to tanker som slår meg når du nevner VFR1200X.
Den første er mangelen på cruisecontroll :evil:
Å droppe noe så viktig på en "moderne" adventure-sykkel som er så tung at den i de fleste tilfeller brukes som tur/vei-sykkeler i beste fall en stor blemme [-X

Den andre tanken som slår meg er positiv, med ett stort pluss :shock:
Det gjelder de lavthengende pottene, som igen gir en relativt slank sykkel med sidevesker (den ene slipper å monteres utenpå exospotte) :thumleft

Jeg har nå kjørt tung adventuresykkel siden 2012, og på den tiden tilbakelagt ca 140000 km.
Å er det en egenskap jeg kunne tenkt meg å bytte, er det netopp smalere "akterspeil" for lavthengende potter. (Jeg kan kjøre ved siden av vanndammene der det trengs) :thumleft

Jeg elsker motoren/registeret på Triumphen min, å i kjøregledefant jeg ikke Hondaen å kunne matche fullt ut. Men det var en helt grei sykkel å kjøre.
Jeg prøvde både med og uten "dct" å husker jeg tenkte at det ivertfall ikke var noe å kaste bort 10.000 kr extra på :?

Men sykkel må matche kjøperen, å den eneste måten å finne ut av ting på er å prøvekjøre selv.
Det er ikke første gang jeg har prøvet sykkel som jeg har funnet sådær, som andre ikke har fått fullrost nok.

Lykke til med videre snusing på VFR'n :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ojda »

P.S. Sittestilling, setekomfort og vind/turbulens husker jeg som bra.
Jeg er 185 cm :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Skauen
Posts: 2
Joined: 13 Nov 2017 12:59
MC: 1998 Kawasaki ZZR600
2017 Honda NC750X
Location: Bergensområdet

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Skauen »

Takk for info! Har en grei smørbrødliste med sykler som må prøvekjøres. Det får bli til våren igjen..
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by hakhap »

[youtube][/youtube]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply