Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

Trondgv wrote:Gå for Rally versjonen, den er myyyyye tøffere enn de andre. Grattis uansett :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Jeg gikk for BMW, Tøff var ikke viktig :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Trondgv »

ojda wrote:
Trondgv wrote:Gå for Rally versjonen, den er myyyyye tøffere enn de andre. Grattis uansett :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Jeg gikk for BMW, Tøff var ikke viktig [emoji38]
Sant nok, men du kan jo gjøre det beste utav det [emoji23]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

@Knut: Får du lånesykkel ved servicer ol?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ArcticTiger »

Ojda: Sannefjor må da være passelig for deg, så kan du gjøre en Ojda-tur utav det når du skal ha servaiise på sykkern.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ashland »

Grattis med GPS ojda :thumleft

Jeg ville nå tenkt meg nøye om før jeg handlet mc der, jeg snakker av erfaring vet du :roll: :-# Stikkordene er: NAF redningsbil,
batteri, knekt bolt og kunder som blir "glemt bort" Det aller verste er om neste års PreHøst ender der igjen, da blir det en tradisjon :shock:
Men service hos han som pushet meg XR´en, DEN tar jeg av meg hatten for! Mange har litt å lære der...

Blir ojda-båten og Speed som tar seg av service og reparasjoner her fremover
fun is not a straight line
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by jhn »

JRO wrote: ... ... så velger du en GSA. :D :thumleft
Hvorfor?
Selv har jeg ikke noe erfaring med verken GS eller GSA, men jeg vet av et gjeng på 8-10 stk som de siste 5-6-8-10 åra har reist nedover til Tyskland for å leie seg hver sin BMW for en ukes tur i alpene. Det blir noen GS, noen GSA og en eller to RT, og i den gjengen er det stor enighet om at GS'n er mere nimble og letthåndterlig enn GSA, og RT'n enda et hakk bedre + adskillig mere komfortabel.
Har du, og andre, noen velfunderte tanker omkring dette?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

Det er litt av de tankene jeg har hatt også.
Nå får man jo GSA i senket versjon også da (som sikkert hjelper endel på det), men da tvinger de på deg lavt sete i samme slengen.
Så hvordan sittekomforten blir med det er jeg usikker på :-k
Det er mange slike tanker som gjør at jeg fortsatt ikke har bestemt meg helt :)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Trondgv »

ojda wrote:Det er litt av de tankene jeg har hatt også.
Nå får man jo GSA i senket versjon også da (som sikkert hjelper endel på det), men da tvinger de på deg lavt sete i samme slengen.
Så hvordan sittekomforten blir med det er jeg usikker på :-k
Det er mange slike tanker som gjør at jeg fortsatt ikke har bestemt meg helt :)
Litt av poenget forsvinner vel vis man senker en GSA? Har ikke de litt høyere fjæring originalt? Vis en ikke på liv og død må ha 30l bensinkapasitet ser ikke jeg noen mer grunn, annet an et noen kanskje syntes den ser bedre ut. Kan godt vær at det er mer forskjeller ute og går, ikke vet jeg.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Tommas »

GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den 8)
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Borg »

Gratulerer Ojda, boxer kan neppe bli feil :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by tshansen »

Tommas wrote:GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den 8)
Takk, du er så skjønn når du prøver å skjule fascinasjonen din for min strømlinjeforma figur....i skinn [emoji23][emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

tshansen wrote:
Tommas wrote:GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den 8)
Takk, du er så skjønn når du prøver å skjule fascinasjonen din for min strømlinjeforma figur....i skinn [emoji23][emoji23]
Å dette kom fra samme mann, som hevdet Superduk'n "kledd meg". Eller var det motsatt :lol: :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

ojda wrote:@Knut: Får du lånesykkel ved servicer ol?
Det vet jeg faktisk ikke. Tar alle servicer selv. (Har aldri vært diskusjonsgrunnlag ved reklamasjoner/recall/garanti-jobber).

De har flere demo-sykler, så utelukker ikke muligheten. Men det er sikkert andre her som kan svare på det.
De gangene jeg har hatt garantijobber har jeg ventet (som oftest småjobber som ikke tar lang tid).
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

GS kontra GSA?

Var gjennom samme problemstilling for et år siden.

Alt vesentlig er det i bunn og grunn samme sykkel. Den store forskjellen er bensintanken. Vindskjermen og nebbet er og litt forskjellig, samt plastdekslene rundt vindskjermen, som bidrar til å lede bort fartsvind.

Oppgitt vekt er litt høyere for GSA enn GS, men det skyldes et den har mer utstyr påmontert som standard, dvs. veltebøyler, metallrack for alu-kofferter og beskyttelse-plate under motor. Siden bensin er med i oppgitt kjørevekt bidrar også større tank til å øke oppgitt vekt. Om man tar en GS og henger på samme utstyr vil den koste stort sett det samme som en GSA (som er litt dyrere) og sammenligner med en GSA med halvfull tank vil de veie bortimot det samme. Heller ikke større skilnad mellom setene.
Når man ser på GSA forfra bidrar de ekstra komponentene til å gjøre den visuelt mer framtung, men når man setter seg på og kjører dem kjennes de like ut. Den er verken bredere eller lengre. Eventuell opplevd forskjell sitter mest mellom ørene.

Hvorfor valgte jeg GSA framfor GS?
Jeg ønsket den ekstra værbeskyttelsen som større vindskjerm og bredere tank bidrar til. Om man kjører på motorvei med alukofferter lærer man fort å verdsette 50% større tank. GS/GSA er omtrent like aerodynamisk som en bensinpumpe, og bensinforbruket, som i norske hastigheter ligger på rundt halvlitern på mila øker til 0,75 - 0,80. En tur på autobahn med en GS vil fort minne om en bikkje i løpetida, rekkevidden reduseres merkbart.
Konkret, ved kjøring jevnt i 150 +/- 25 passet det å tenke bensinstasjon ved ca 35 mil, da hadde man greit slingringsmonn. (Normalt i norske hastigheter passer det greit å tanke ved 50 - 55 mil.) For en GS i samme hastighet betyr det ca 25 mil, mot normalt 35 mil. Kortere rekkevidde er selvsagt til å leve med, (helt til man har prøvd noe annet), og det virker som tørsten tiltar når man bikker 120..

Jeg er 1,80, og standard høyde går greit. Senket versjon blir solgt ganske ofte, og selv med redusert høyde har man forbausende greit med bakkeklaring (TT benytter mang senkete sykler på sin OffroadSchool, og det funker greit også i trail-løypene).
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

Er glad for det du skriver Knut.
Selv om det aller meste er kjent fra før skader det ikke at ting blir pekt på :thumleft
Som du vet kjører jeg Tiger med alu-vesker, så selv om fronten må sies noe smekrere enn GSA
er det vel ikke egentlig ukjent terreng. Men jeg er vandt med klart høyere tyngdepunkt da, så uansett blir skiftet til det "godt bedre" =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply