Jeg gikk for BMW, Tøff var ikke viktigTrondgv wrote:Gå for Rally versjonen, den er myyyyye tøffere enn de andre. Grattis uansett
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Hva har du kjøpt i dag?
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Hva har du kjøpt i dag?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: RE: Re: Hva har du kjøpt i dag?
Sant nok, men du kan jo gjøre det beste utav det [emoji23]ojda wrote:Jeg gikk for BMW, Tøff var ikke viktig [emoji38]Trondgv wrote:Gå for Rally versjonen, den er myyyyye tøffere enn de andre. Grattis uansett
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Hva har du kjøpt i dag?
@Knut: Får du lånesykkel ved servicer ol?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
-
- Posts: 2525
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Ojda: Sannefjor må da være passelig for deg, så kan du gjøre en Ojda-tur utav det når du skal ha servaiise på sykkern.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2643
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Grattis med GPS ojda
Jeg ville nå tenkt meg nøye om før jeg handlet mc der, jeg snakker av erfaring vet du Stikkordene er: NAF redningsbil,
batteri, knekt bolt og kunder som blir "glemt bort" Det aller verste er om neste års PreHøst ender der igjen, da blir det en tradisjon
Men service hos han som pushet meg XR´en, DEN tar jeg av meg hatten for! Mange har litt å lære der...
Blir ojda-båten og Speed som tar seg av service og reparasjoner her fremover
Jeg ville nå tenkt meg nøye om før jeg handlet mc der, jeg snakker av erfaring vet du Stikkordene er: NAF redningsbil,
batteri, knekt bolt og kunder som blir "glemt bort" Det aller verste er om neste års PreHøst ender der igjen, da blir det en tradisjon
Men service hos han som pushet meg XR´en, DEN tar jeg av meg hatten for! Mange har litt å lære der...
Blir ojda-båten og Speed som tar seg av service og reparasjoner her fremover
fun is not a straight line
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Hvorfor?JRO wrote: ... ... så velger du en GSA.
Selv har jeg ikke noe erfaring med verken GS eller GSA, men jeg vet av et gjeng på 8-10 stk som de siste 5-6-8-10 åra har reist nedover til Tyskland for å leie seg hver sin BMW for en ukes tur i alpene. Det blir noen GS, noen GSA og en eller to RT, og i den gjengen er det stor enighet om at GS'n er mere nimble og letthåndterlig enn GSA, og RT'n enda et hakk bedre + adskillig mere komfortabel.
Har du, og andre, noen velfunderte tanker omkring dette?
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Det er litt av de tankene jeg har hatt også.
Nå får man jo GSA i senket versjon også da (som sikkert hjelper endel på det), men da tvinger de på deg lavt sete i samme slengen.
Så hvordan sittekomforten blir med det er jeg usikker på
Det er mange slike tanker som gjør at jeg fortsatt ikke har bestemt meg helt
Nå får man jo GSA i senket versjon også da (som sikkert hjelper endel på det), men da tvinger de på deg lavt sete i samme slengen.
Så hvordan sittekomforten blir med det er jeg usikker på
Det er mange slike tanker som gjør at jeg fortsatt ikke har bestemt meg helt
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Litt av poenget forsvinner vel vis man senker en GSA? Har ikke de litt høyere fjæring originalt? Vis en ikke på liv og død må ha 30l bensinkapasitet ser ikke jeg noen mer grunn, annet an et noen kanskje syntes den ser bedre ut. Kan godt vær at det er mer forskjeller ute og går, ikke vet jeg.ojda wrote:Det er litt av de tankene jeg har hatt også.
Nå får man jo GSA i senket versjon også da (som sikkert hjelper endel på det), men da tvinger de på deg lavt sete i samme slengen.
Så hvordan sittekomforten blir med det er jeg usikker på
Det er mange slike tanker som gjør at jeg fortsatt ikke har bestemt meg helt
Re: Hva har du kjøpt i dag?
GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Gratulerer Ojda, boxer kan neppe bli feil
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Takk, du er så skjønn når du prøver å skjule fascinasjonen din for min strømlinjeforma figur....i skinn [emoji23][emoji23]Tommas wrote:GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Å dette kom fra samme mann, som hevdet Superduk'n "kledd meg". Eller var det motsatttshansen wrote:Takk, du er så skjønn når du prøver å skjule fascinasjonen din for min strømlinjeforma figur....i skinn [emoji23][emoji23]Tommas wrote:GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Det vet jeg faktisk ikke. Tar alle servicer selv. (Har aldri vært diskusjonsgrunnlag ved reklamasjoner/recall/garanti-jobber).ojda wrote:@Knut: Får du lånesykkel ved servicer ol?
De har flere demo-sykler, så utelukker ikke muligheten. Men det er sikkert andre her som kan svare på det.
De gangene jeg har hatt garantijobber har jeg ventet (som oftest småjobber som ikke tar lang tid).
Re: Hva har du kjøpt i dag?
GS kontra GSA?
Var gjennom samme problemstilling for et år siden.
Alt vesentlig er det i bunn og grunn samme sykkel. Den store forskjellen er bensintanken. Vindskjermen og nebbet er og litt forskjellig, samt plastdekslene rundt vindskjermen, som bidrar til å lede bort fartsvind.
Oppgitt vekt er litt høyere for GSA enn GS, men det skyldes et den har mer utstyr påmontert som standard, dvs. veltebøyler, metallrack for alu-kofferter og beskyttelse-plate under motor. Siden bensin er med i oppgitt kjørevekt bidrar også større tank til å øke oppgitt vekt. Om man tar en GS og henger på samme utstyr vil den koste stort sett det samme som en GSA (som er litt dyrere) og sammenligner med en GSA med halvfull tank vil de veie bortimot det samme. Heller ikke større skilnad mellom setene.
Når man ser på GSA forfra bidrar de ekstra komponentene til å gjøre den visuelt mer framtung, men når man setter seg på og kjører dem kjennes de like ut. Den er verken bredere eller lengre. Eventuell opplevd forskjell sitter mest mellom ørene.
Hvorfor valgte jeg GSA framfor GS?
Jeg ønsket den ekstra værbeskyttelsen som større vindskjerm og bredere tank bidrar til. Om man kjører på motorvei med alukofferter lærer man fort å verdsette 50% større tank. GS/GSA er omtrent like aerodynamisk som en bensinpumpe, og bensinforbruket, som i norske hastigheter ligger på rundt halvlitern på mila øker til 0,75 - 0,80. En tur på autobahn med en GS vil fort minne om en bikkje i løpetida, rekkevidden reduseres merkbart.
Konkret, ved kjøring jevnt i 150 +/- 25 passet det å tenke bensinstasjon ved ca 35 mil, da hadde man greit slingringsmonn. (Normalt i norske hastigheter passer det greit å tanke ved 50 - 55 mil.) For en GS i samme hastighet betyr det ca 25 mil, mot normalt 35 mil. Kortere rekkevidde er selvsagt til å leve med, (helt til man har prøvd noe annet), og det virker som tørsten tiltar når man bikker 120..
Jeg er 1,80, og standard høyde går greit. Senket versjon blir solgt ganske ofte, og selv med redusert høyde har man forbausende greit med bakkeklaring (TT benytter mang senkete sykler på sin OffroadSchool, og det funker greit også i trail-løypene).
Var gjennom samme problemstilling for et år siden.
Alt vesentlig er det i bunn og grunn samme sykkel. Den store forskjellen er bensintanken. Vindskjermen og nebbet er og litt forskjellig, samt plastdekslene rundt vindskjermen, som bidrar til å lede bort fartsvind.
Oppgitt vekt er litt høyere for GSA enn GS, men det skyldes et den har mer utstyr påmontert som standard, dvs. veltebøyler, metallrack for alu-kofferter og beskyttelse-plate under motor. Siden bensin er med i oppgitt kjørevekt bidrar også større tank til å øke oppgitt vekt. Om man tar en GS og henger på samme utstyr vil den koste stort sett det samme som en GSA (som er litt dyrere) og sammenligner med en GSA med halvfull tank vil de veie bortimot det samme. Heller ikke større skilnad mellom setene.
Når man ser på GSA forfra bidrar de ekstra komponentene til å gjøre den visuelt mer framtung, men når man setter seg på og kjører dem kjennes de like ut. Den er verken bredere eller lengre. Eventuell opplevd forskjell sitter mest mellom ørene.
Hvorfor valgte jeg GSA framfor GS?
Jeg ønsket den ekstra værbeskyttelsen som større vindskjerm og bredere tank bidrar til. Om man kjører på motorvei med alukofferter lærer man fort å verdsette 50% større tank. GS/GSA er omtrent like aerodynamisk som en bensinpumpe, og bensinforbruket, som i norske hastigheter ligger på rundt halvlitern på mila øker til 0,75 - 0,80. En tur på autobahn med en GS vil fort minne om en bikkje i løpetida, rekkevidden reduseres merkbart.
Konkret, ved kjøring jevnt i 150 +/- 25 passet det å tenke bensinstasjon ved ca 35 mil, da hadde man greit slingringsmonn. (Normalt i norske hastigheter passer det greit å tanke ved 50 - 55 mil.) For en GS i samme hastighet betyr det ca 25 mil, mot normalt 35 mil. Kortere rekkevidde er selvsagt til å leve med, (helt til man har prøvd noe annet), og det virker som tørsten tiltar når man bikker 120..
Jeg er 1,80, og standard høyde går greit. Senket versjon blir solgt ganske ofte, og selv med redusert høyde har man forbausende greit med bakkeklaring (TT benytter mang senkete sykler på sin OffroadSchool, og det funker greit også i trail-løypene).
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Er glad for det du skriver Knut.
Selv om det aller meste er kjent fra før skader det ikke at ting blir pekt på
Som du vet kjører jeg Tiger med alu-vesker, så selv om fronten må sies noe smekrere enn GSA
er det vel ikke egentlig ukjent terreng. Men jeg er vandt med klart høyere tyngdepunkt da, så uansett blir skiftet til det "godt bedre"
Selv om det aller meste er kjent fra før skader det ikke at ting blir pekt på
Som du vet kjører jeg Tiger med alu-vesker, så selv om fronten må sies noe smekrere enn GSA
er det vel ikke egentlig ukjent terreng. Men jeg er vandt med klart høyere tyngdepunkt da, så uansett blir skiftet til det "godt bedre"
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.