Trondgv - Honda og nytt kjøretøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 4

Post by Trondgv »

Har endelig fått på ny felg. Den forrige var skeiv og navet var skikkelig dårlig. Hjullageret gikk rundt både på inner og ytterringen. Skal se om jeg gidder å gjøre noe med det eller om felgen blir brukt som "delefelg". Det var i alle fall gøy med en ny, rett felg så slapp jeg all ristinga bak på sykkelen. Har også bestilt et nytt relé da det som gikk på "load relief" var ødelagt. Av og til når jeg slår av tenningen står fortsatt lysene på. Irriterende, i alle fall når en skal starte opp sykkelen noen timer senere.. :roll:

Ellers vurderer jeg å gå til innkjøp av piggdekk og prøve meg på litt vinterkjøring. Ser egentlig jævlig gøy ut å kjøre på vinterveier. \:D/
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 4

Post by Trondgv »

Har fått leita fram de "gamle" kjøreklærne mine og satt Dakaren på lading, så er den klar for en tur på crossbanen på Helganes i morgen. Lenge siden sist og greit å få skitna den skikkelig til. Er greit å ha en billig kjøredress som kan ødelegges på crossbanen. 8)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Alpetur 2017 - Del 4

Post by Trondgv »

Nettopp kommet hjem fra crossbanen. Fy faen dette er gøy, merket det var en stund siden sist, men det kom seg etter noen runder. Overraska over hvor godt grep en egentlig har med TKC80, mye mer enn jeg skulle tro. Jeg er ikke noe fartsfantom i svingene men dekka hang godt. Fikk testa litt hopping med nye fjærer, på småhopp funker det greit, men med litt bedre fart så bånner den fortsatt. Banen var jævlig glatt i dag, oppkjørt fra helgen og på toppen av det har det regna skikkelig i dag.

Frister også mer og mer med en crosser, men taim will sjåo. [emoji16]

Image

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Trondgv - Crossbanen med Dakaren

Post by Toven »

Syntes du kunne vært grei å gi meg en advarsel altså. Ufint å få hjerteinfarkt når jeg åpna snappen også [-( [-(
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Crossbanen med Dakaren

Post by Trondgv »

Du skal få en advarsel for sterke bilder neste gang. :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Trondgv - Crossbanen med Dakaren

Post by Palma »

Morsomt ! :thumleft :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Crossbanen med Dakaren

Post by Trondgv »

Palma wrote:Morsomt ! :thumleft :thumleft
Jepp, dette kan anbefales til alle med adventure sykkel som også har litt grove dekk. Bratt læringskurve og kommer godt med når jeg skal på Grustur i Øst neste år. :thumleft Du har jo absolutt rette verktøy for crossbanen du også. :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Crossbanen med Dakaren

Post by Trondgv »

Fordelen med å ha en gammel sykkel er at en aldri blir arbeidsledig. Rett før jeg reiste på jobb la jeg merke til slakk i svingarmen og har konkludert med at et eller annet lager på fjæringssystemet bak er gåent, sikkert mer enn 1 og. Skal bestille alt nytt av lagrer, tetninger og bolter slik at det blir som det skal igjen. Boltene til bakdemperen på denne modellen er kjent for å knekke eller bøyes, så disse blir erstattet selv om de så bra ut i sommer. I tillegg til dette så er ikke lagrene på svingarmen tette, altså vann og dritt kommer seg lett inn i lagrene som igjen ender opp i ødelagte lagrer og rust. (Og jeg som trodde BMW var feilfritt og perfekt?? Det har alle med BMW sagt til meg.. :-k ). Så da blir det en liten ombygning på svingarmen hvor jeg presser lagrene 4mm lenger inn i svingarmen enn originalt og får dermed plass til en tetning som gjør det vanntett. Da skal den bli tight og fin igjen.

Blir også litt service i vinter inkl sjekk av ventiler. Aldri gjort det før, så det kan bli spennende. 8)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Trondgv - Crossbanen med Dakaren

Post by ArcticTiger »

Hvis mulig, så kan du jo bårre høl og sette i en smørenippel mellom lagra, så kan du fylle på litt grease av og til så du får pressa ut vann og skitt. Men da må du ha lagre som er åpne innover.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Crossbanen med Dakaren

Post by Trondgv »

ArcticTiger wrote:Hvis mulig, så kan du jo bårre høl og sette i en smørenippel mellom lagra, så kan du fylle på litt grease av og til så du får pressa ut vann og skitt. Men da må du ha lagre som er åpne innover.
Det er jo også en god mulighet så lenge det er plass. Jeg har aldri sett på lagrene til svingarmen en gang så aner ikke hvordan det ser ut eller hvordan det er festa. Leser på nettet at folk har brukt samme løsning som jeg beskrev og det har funket veldig bra over tid. Vis jeg slipper å bore i svingarm så går jeg heller for det.

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Crossbanen med Dakaren

Post by Trondgv »

Har sendt et par mailer i dag for å få tilbud på ny bakdemper til Dakaren. Har nesten konkludert med at jeg beholder sykkelen i alle fall en sesong til før jeg kjøper meg ny, mest sannsynlig etter huskjøp. Det jeg har lagt ut på sykkelen får jeg aldri igjen og har planer om å beholde sykkelen selv om jeg kjøper ny, derfor tenker jeg det er greit å oppgradere den litt. Den lille summen jeg bruker på å oppgradere denne er penger som hadde forsvunnet i luften om jeg hadde kjøpt meg ny sykkel med tanke på forsikring, lån, verditap osv..

Har også begynt å tenke på en tur til Marokko neste år for litt gruskjøring. Noen i crossklubben som jeg er medlem i har nettopp vært der nede og det har fristet opptil flere andre i klubben. Jeg kommer nok til å lage en liten tråd på dette senere vis noen kunne tenkt seg å være med. På denne turen blir det nok krav om knastedekk. Når og hvor lenge er det ingen som har tenkt på enda. Denne turen er også litt av grunnen til at jeg ønsker meg en skikkelig bakdemper i topp shape. :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Trondgv - Marokko 2018??

Post by Palma »

Spennende :thumleft Og Marokko er jo mye lenger enn Portugal å sånn. Portugal er jo oppskrytt og har jeg hørt \:D/
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Trondgv - Marokko 2018??

Post by kvase »

Palma wrote:Spennende :thumleft Og Marokko er jo mye lenger enn Portugal å sånn. Portugal er jo oppskrytt og har jeg hørt \:D/
Det er jo bare rett over sundet nede ved AlgeCiras ser over :roll:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Marokko 2018??

Post by Trondgv »

Palma wrote:Spennende :thumleft Og Marokko er jo mye lenger enn Portugal å sånn. Portugal er jo oppskrytt og har jeg hørt \:D/
Jepp, HELT enig. Hva er vitsen med å reise til Portugal for å leie en BMW når du kan reise til Marokko og eie en BMW? :lol:
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Trondgv - Marokko 2018??

Post by Busa Trond »

Marokko er ikke så ille, kan melde om 28 grader nå i november!
Image
Image

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Post Reply