Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by freddy123 »

Hmmm.. virker som du er inne i en litt tung periode av livet spirit og da er det fort gjort og se litt mørkere på ting som før var lek og morro... lett for å grave seg ned på en måte. 10 000km er jo ikke lite det, tviler på at jeg rakk noe særlig mere.

Men skal bli spennende å se til våren, over vinteren så pleier jo kjørelysta å komme krypende uansett[emoji1303][emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by knutk »

Desverre ikke så mye jeg kan gjøre, verken med det medisinske eller exen, men jeg håper inderlig at brikkene faller på plass. Ditt nærvær på turene vi har hatt sammen har alltid vært svært trivelig, og jeg håper vi ser mer av deg også frem i tid. Lykke til.
Husk at man må trakke i motbakker for å komme oppover, og for alle syklister er enhver utforbakke en sann velsignelse. :thumleft
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Snikkeren »

Du må holde meg oppdatert på planene dine, Spirit. Håper jo selvfølgelig at kjørelysten kommer krypende tilbake i løpet av vinteren, og regner nesten med det.
Jeg skjønner at du kanskje tenker at MC-kjøringen var med på å ødelegge mellom deg og ex’en, men da mener jeg helt ærlig at hun kanskje ikke var den rette for deg. Man kan ikke føye seg etter alt damene mener. Noen hobbyer må man jo ha, og MC er ikke en dum en.

Nei, finn kjørelysten igjen, (enten på 1190’en, eller på noe annet) så får vi tatt oss noen turer til våren igjen. [emoji106]
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ojda »

Snikkeren wrote:Du må holde meg oppdatert på planene dine, Spirit. Håper jo selvfølgelig at kjørelysten kommer krypende tilbake i løpet av vinteren, og regner nesten med det.
Jeg skjønner at du kanskje tenker at MC-kjøringen var med på å ødelegge mellom deg og ex’en, men da mener jeg helt ærlig at hun kanskje ikke var den rette for deg. Man kan ikke føye seg etter alt damene mener. Noen hobbyer må man jo ha, og MC er ikke en dum en.

Nei, finn kjørelysten igjen, (enten på 1190’en, eller på noe annet) så får vi tatt oss noen turer til våren igjen. [emoji106]

Jeg stemmer i med Snikkeren :thumleft
Forhold som sprekker fordi man bevilger seg litt egentid vil sprekke uansett om man føyer seg i ett og alt, men kansje litt forskjøvet :-k

Prøv å ta vare på hobbyene dine, både ski om vinteren og sykkelen om sommeren er deg.
Det skal du værne om som best du kan :D

Jeg nesten forlanger at vi treffes på veien neste år :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Mye gammel tragedie her inne, på tide å komme med noe som gleder litt å får stemningen riktig vei.

Ble skrevet fint lite her sist sesong, men til tross for noen fine turer så var det kanskje like greit. Sesongen 2018 kan enkelt å greit oppsummeres på følgende måte:
- Oppussing av hus
- HPR
- Mer oppussing av hus
- Pre-høst tur
- Litt småting fikset på hus
- Grustur i øst
- Sykkelen parkeres for vinteren

Ble ca 7000km i løpet av 2018, en av mine svakeste sesonger noen sinne, men det skal likevel sies at de turene som er nevnt var noen av de bedre jeg har kjørt KTM'en på, til tross for en liten vestlandsstorm på pre-høst når vi kom til Sunnmøre.

Tar med et lite bilde fra Grustur i øst, ble ikke tatt så veldig mange bilder i løpet av sesongen.
Image

Men nå er vi i 2019, KTM'en presterte å bikke 31000km i løpet av Grustur i øst, noe som betyr storservice med ventilsjekk, bytte av tennplugger ++, dette er en service som på en så pass ny sykkel bør gjennomføres på et verksted med folk som vet hva de gjør og som gjerne koster 10k+. Men hvorfor la verkstedet ta all moro med slike servicer når man kan gjøre det selv. Har selvfølgelig aldri gjort noe slikt før, men det burde jo selvfølgelig gå bra. Som sagt så gjort så ble sykkelen demontert etter alle kunstens regler (youtube videoer og service manual ble flittig brukt for å finne frem), helt til man kom inn til det som skulle være en motor med bevegelige deler.
Image

Fryktelig mye ledninger som ligger i veien, men de ble pent flyttet rundt på, koblet fra minst mulig, men likevel flere ting enn jeg følte meg komfortabel med.
Image

Ved sjekk av ventiler så skulle innsugsventiler være mellom 0,10 og 0,15mm og eksosventiler skulle være mellom 0,20 og 0,25mm. Alt var heldigvis innenfor der det skulle så ingen justering var nødvendig. Endte da opp med å bytte tennplugger (selv om de gamle såg bra ut), byttet olje og kjølevæske, monterte sammen og motoren startet. Hadde blitt vel så overrasket om motoren ikke startet som om den startet med tanke på hvor langt ned og inn i motoren jeg hadde vert, men gledelig var det likevel.

Hele jobben med demontering, sjekk av ventiler osv ble dokumentert av div kamera og kommer etter hvert på youtube kanalen til en Snikker i løpet av noen uker eller noe sånt og han har lovet å ta med småflauser og div også.

Kan også tilføye at en ekstra grunn til at jobben ble utført av meg selv og ikke merkeverksted (til tross for at sykkelen er innenfor garanti) er at det ble i løpet av sesongen i fjor oppdaget flere tilfeller av dårlig utført arbeid hos det lokale verkstedet. Blant annet ble det oppdaget at enkelte deler som skal skrues lett til med lavt moment var strammet så hardt som det tydeligvis var mulig for mekaniker og enkelte så hardt at flere opplevde å knekke verktøy når det skulle løsnes igjen. Oppdaget selv noe av dette underveis i jobben som jeg gjorde og tok en runde med momentskralle for å gjøre det riktig når alt ble montert sammen igjen.

Når jeg først jobbet med sykkelen benyttet jeg muligheten til å forlenge noen ledninger til fløyten som er litt knappe originalt og dermed ble revet av i løpet av en tidligere sesong, monterte også nye ekstralys kjøpt på ebay for alt for lite penger, tipper på de varer et par turer før de ryker slik som de jeg kjøpte sist.
ImageImage

Når nå KTM'en var på veien igjen så måtte jo den prøvekjøres, at den fremdeles kjører på passelig slitte TKC-80 dekk er helt ok, da kan man finne litt mer enn bare asfaltveier. Etter noen meldinger frem og tilbake med Snikkeren der begge egentlig hadde dårlig tid så fant vi likevel ut at vi skulle få presset inn en liten times tur, han måtte jo ut å sjekke om kneskaden fra i vinter var så pass at han kunne kjøre litt igjen. Ble kun kjøring i nærområdet, primært asfalt, men et par avstikkere på grus passet seg fint inn å bilde ble knipset.
Image
Image

Nå blir det nok ikke kjørt på et par dager ettersom der er andre forpliktelser som venter (barn og jobb), men sesongen er i gang og videre oppdatering kommer plutselig.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by freddy123 »

Deilig og få startet og kanskje ekstra deilig å kjenne at alt funker som det skal etter utført service.

Enda nesten 20k km til jeg må gjøre det samme med min om jeg fortsatt eier den da[emoji851]

Det var en overkommelig jobb?

Ser det vel kanskje på videoen til snikkeren[emoji38]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by kvase »

Kjekt å se at du er på god tur til å få dratt i gang mc sesongen igjen.
Selv har det vel tatt litt vell av jeg med min 2017 Model 1090R har straks passert 45 000 km å den er bare blit mere gild jo mere en får kjørt den.
Ser frem i mot dokumentasjons bilder etc. + film av det dere har bedrevet med rundt servicen på din KTM :thumleft Del gjerne KTM filmer på tryneboka for KTM adv gruppa https://www.facebook.com/groups/454490151576822/
Der det er flere som har god nytte av en slik film spesifikk for KTM
I år så får jeg prøve å få til en mc tur til Ørsta å der omkring i lag med Konamatata (kallenavn på kona) på nett :-s
Men jeg satser stort på en tur til Bud litt lengre nord ;-)
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Kan ikke skryte så mye av kjøring siste tiden, primært grunnet alt for kaldt vær og en KTM med slitte TKC-80 dekk som ikke er så gla i våte veier, men også litt grunnet en ny jobb som krever litt ekstra oppmerksomhet.

Men nå ser det litt lysere ut, brukte søndagen på å legge om til sommerdekk på et par biler, har aldri ventet så lenge med å legge om på bil før, å når jeg først jobbet med omlegging så ble det lagt på et ferskt sett med Avon Trekrider på KTM'en.

I den nye jobben så blir det en del kjøring, første tiden har det blitt med bil, men i går måtte jeg plutselig en tur til Måløy, været var fint og dermed passet det bra å prøve ut de nye Avon dekkene. Sunnmøre hadde standard sunnmørsvær, regn og sludd som kom sideveis, men det var meldt finere utover dagen. Var passelig vått og kaldt å kjøre inn på ferga i Volda, men hadde troen på at det skulle bli bedre.

Image

Over stigedalen viste måleren 1,5 grader, tidvis regnbyger, ikke ideelt i kombinasjon med nye dekk, men tok det med ro og bare kjente på den deilige følelsen av å kjøre MC igjen. Når jeg passerte Nordfjordeid så begynte det å lysne litt og veiene tørket ut, temperaturen steg opp mot 5-6 grader og man kunne skimte solen inn i mellom. I det jeg kom til Måløy var det nesten tørt over alt og solen begynte å varme godt.

Image

Hadde et lite jobbmøte, tok lunch, sjekket litt epost og kjente jeg ble litt rastløs igjen. Transport mellom jobblokasjoner er jo en del av den betalte arbeidsdagen, å skulle jeg nå hjem igjen før kl 16 så måtte jeg kjøre. Satte kursen over Almenningfjellet utenfor Måløy, selv om det hadde vert fint å ta turen via Selje så får det vente til en annen gang. Kom til Bryggja så ble fristelsen for noen bedre veier for stor, tok av retning Åheim, videre mot Eidså, Syvde, Rovde og Lauvstad. Dette er en av de finere og mest svingete strekningene som er på Pre-høst turen som flere her inne har vert med å kjøre tidligere. Kunne tatt fergen over til Volda fra Lauvstad, men den går så sjelden og koster litt mer enn den fra Folkestad (har fått beskjed fra jobben om å spare penger :-P ), så da ble det en runde rundt Dalsfjorden inn i Steinsvik og tilbake til Folkestad der fergen til Volda kom sigende akkurat i det jeg kom frem.

Ca 25 mil totalt, kun asfalt, eneste grus jeg kjørte var de 3 meterene i innkjørselen min. Ikke verst å få dekket en slik tur av jobben :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by tshansen »

Nydelig :-) kjekt å komme seg på veien igjen! Du likte de trekrider dekkene? Hvor mye fikk du utav de?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: RE: Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

tshansen wrote:Nydelig :-) kjekt å komme seg på veien igjen! Du likte de trekrider dekkene? Hvor mye fikk du utav de?
Ble vel rundt 7800km på sist sett med Trekrider, kunne nok fått mer ut av de, men la da om til TKC-80 for å kjøre grustur i øst å la heller på nytt sett nå enn å måtte til med enda en dekkomlegging midtveis i sesongen.

Kommer nok til å kjøpe enten TKC-80 eller annet sett med knaster før grustur i øst.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Våknet tidlig som vanlig for å gå på jobb i dag, å møtte det uvanlige synet av sol...

Himmelen var blå, temperaturen grei (10 grader) og det var sol før kl 7 om morgenen, noe som betyr MC til jobb :D

Skulle ikke så langt i dag, bare til Fosnavåg der jeg har kontorplass, en vei jeg har kjørt mange ganger før, men har noen alternativer jeg kan ta, for eksempel på vei hjem fra jobb. Kjørte først innom Cirkle K for å tanke opp, dyr bensin, men det er prisen man betaler for gleden av å kjøre MC, ikke alle som velger en blå el-bil til jobben fremfor MC (ref Snikkeren). Kjente solen i ryggen og kjørte inn i tunellen som tar meg under havet og utover mot Fosnavåg, kom ut på den andre siden å møtte en grå vegg... Tåke, mye tåke, kunne så vit skimte en sol over, men bare så vit. Temperaturen hadde krympet til 6 grader, litt kjølig, men hadde et håp om at det skulle endre seg. Parkerte på jobb, å når jobben tjener penger på fisk, så må man ligge med sjøen, men selv om sjøkanten var bare 10 meter unna var det ikke mye annet enn en grå vegg...

En del timer senere, fabrikksjefen har tatt helg for lengst, sjefen sitter i Trondheim, jeg avslutter litt før i dag. Solen har kommet seg igjennom tåken, temperaturen er ca 16 grader å KTM'en lengter etter grusveier. Vurderte å ta en avstikker ganske tidlig, men bestemte meg for å kjøre igjennom undervannstunellen før jeg finner noe grus, greit å ta det når jeg er nesten hjemme. Bestemmer meg i løpet av tunellen for en liten avstikker jeg har kjørt mange ganger før, ikke så lett å finne men fin å kjøre. Kommer ut av tunellen, finner avkjørselen jeg skal ha å ser plutselig noe som ligner en vei jeg ikke har kjørt før, en ny grusvei?? Nysjerrigheten tar overhånd å jeg må prøve den nye "veien" :D

Å kalle det en vei er vel å ta litt hardt i, det var vel mer et arbeidsområde for noe anleggsmaskiner med en gammel traktorvei igjennom, men det spilte ingen rolle for meg. Oppdaget desverre at jeg hadde kjørt feil å havnet på en flate nedenom veien, men det var bare en liten kant mellom meg og den veien, bare å kjøre opp på, var tanken ivertfal... Et litt for høyt gir, noe litt vel løs sand, litt for mye fredagsfølelse å der var årets første velt en realitet...

Image

Image

Jaja tenker jeg, sånt skjer, det er tidlig på sesongen, det er ikke første gang jeg velter å det blir nok ikke siste. Men merkelig nok så bruker dette å skje på vei hjem fra jobb, siste dag før helg, en alt for varm dag, når jeg har varme jobbklær innenpå kjøredressen slik at det blir ekstra varmt å klamt.

Vrir litt rundt på sykkelen å får den opp på hjulene igjen, er da jeg oppdager at det jeg trodde var 1 gir egentlig var 3, litt for lav fart å dermed døde motoren heller enn å gi på slik den skulle. Men sykkelen er oppe igjen, å veien er fremdeles ikke utforsket. Jeg kjører videre oppover, ganske bratt å heller dårlig vei, akkurat slik jeg liker det. Kommer opp på toppen av bakken å ser veien videre blir mer gjengrodd og dekket av gress. Hadde jeg kjørt med TKC-80 kunne det gått bra, men med Trekrider dekk vil jeg helst ha med noen andre når jeg kjører i tilfelle noe skulle skje, ivertfal så tidlig på sesongen. Resten av veien får vente til jeg får med meg Snikkeren en dag. Bilde blir selvfølgelig knipset av utsikten å kursen settes mot den grusveien jeg egentlig skulle kjøre.

Image

Den veien var like fin som jeg husket, ingen uhell der heldigvis. Ikke lange avstikkeren, men nok til å få en god følelse før jeg skal ta helg å starte på 17 mai feiring :D

Kom hjem igjen så kom jeg til å tenke på at jeg har ikke sjekket om det ble noe skade på sykkelen i velten... jaja, den gikk hele veien hjem, så det kan ikke ha skjedd noe veldig galt, får se på den i løpet av kvelden. Nå er det på tide å jekke en øl å ta helg :-D
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by JRO »

Jasså Spirit, du måtte ned såpass tidlig i sesongen. :D Men KTM'en tåler vel dette.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Litt nye striper, litt sand, men ellers like fin som før der den nå står utstilt til 17. Mai [emoji16]

Selv lader jeg opp til den store dagen i morgen med øl og grill [emoji481][emoji488]
ImageImage

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by knutk »

Godt å se at du er i full gang.
Vestlandet kan være magisk. Sannelig ikke mye som minner om dagen i Ørsta under pre-høst turen i fjor. \:D/
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by JRO »

Ja, har fortalt historien til alle som låner meg øre for MC historier. Etter en hel dag med regn, og perioder med heftig regn kommer 4 godt voksne bikere til Norges minste 4 manns hytte for overnatting. Vi måtte ut av hytta for å skifte mening. Men det ble en fin kveld dette også, gode samtaler med fine MC venner noen øl og litt god mat og vi sov og snorket om kapp. :D :thumleft \:D/
Post Reply