Trengte litt tid til å "tygge tanker" rundt prøvekjøringen av KTM Superadventure 1290 s på fredag.
Jeg har jo prøvet denne sykkelen tidligere ved flere annledninger, TRODDE JEG.
Det skulle vise seg at kjøreopplevelsen ble noe helt annet en jeg hadde ventet meg
Åkkesom, Fredag ettermiddag etpar timer etter at regnet hadde gitt seg var jeg på vei til AMD på Calberner i Oslo.
Å etter litt leting etter tenningsnøkler fikk jeg en lynrask igennomgang av sykkelen, egentlig ganske selvforklarende
Hadde plukket meg ut Maridalen som "prøve-arena", og med tanke på eftermidags-rusjen i Oslo var det nok ikke dumt
Men det ble jo litt køkjøring, lanesplitting og rykk-og-nappkjøring fram mot Maridalen, å jeg kan ikke si annet en at det var en positiv opplevelse.
KTM`n er uhyggelig velbalansert, den "veier" minst 30 kilo mindre enn hva tekniske data forsøker å inbille en
Den var med andre ord veldig letthåndtert
Jeg kan ikke fatte at dette skal være samme sykkel som 2015`s Superadventure (T).
Det begynner å gå opp for meg at jeg per D.D. reiser rundt på en "Dinosaur"
Neida, jeg er glad i Exploreren, men den er tung i forhåld.
Dette kom enda bedre tilsyne da jeg etter hvert fant noen vegbiter uten asfalt
Både greie grusveier, og sånne med hull og homper i fleng, ja endatil noen plasser med korte bratte kneiker (30*) som ble forsert som en lek
Ettersom det sto vanlige dekk på sykkelen, og jeg nylig hadde signert noe med 15000kr egenandel lot jeg være å oppsøke enda mer kupert terreng
Men jeg hadde lyst
Girkassa var upåklagelig, motoren føltes mer som jeg husket Superduken enn den gamle Superadventuren
Sittestillingen var veldig bra, men for stående kjøring tror jeg styret bør flyttes litt opp, og kansje bakover.
Åsså støtdemperne da mann
Fartsdumpene i Oslo må nok lages større og hullene i veien utvides om de skal ha noen effekt på denna gutten (sykkelen).
Jeg fikk egentlig ikke prøvet de strammere innstillingene pga relativt mye løv på veiene i dalen,
så fryktelig inspirert svingkjøring fikk lov å være denne gangen
Men det gikk godt nok unna til at man kjente den lå veldig godt i svingene
Det ble til sammen 2 timer med kjøring, så jeg føler jeg fikk ett ganske komplett intrykk av denne godbiten
Instrumentene var en fryd å se på. (De vekslet til stadighet mellom sort og hvit bakgrunn) noe som var litt forstyrrende, men det er ikke mye jeg vet om denne tft-skjermen så det er sikkert noe som.....
Setet var uten tvil konstruert for "kortere turer"
Noe jeg for øvrig var klar over på forhånd.
En liten bagatell, men gir-pedalen stakk noe kort ut til venstre for min smak. Tilvenning eller bytte
Klutchhendelen er forresten veldig lettarbeidet
Jeg skrev øverst at jeg måtte "tygge tanker" og bearbeide opplevelsen før jeg skrev noe ned, for det er jo helt høl i hue att jeg skal oppfatte denne så anneledes enn den gamle modellen som føltes mer som Exploreren, bortsett fra en mer fyrrig motor.
Jeg måtte laste ned tekniske data på begge S.A. modellene, men hver eneste grad og cm var identisk
Gudsjelov snublet jeg over forum-skriblerier fra andre som var av samme oppfatning som meg
Palma skrev noe om "Gryende forelskelse" å det er ikke sikkert at han er helt ute på jordet
Om det er denne det blir til neste sessong er jeg ikke 100% sikker på, men at den stiller som en betraktelig sterkere kandidat enn den gjorde før prøvekjøring er ganske sikkert
Takk til Geir Arnestad for lånet av en flott Adventure-sykkel
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.