Ettermontere xenonpærer

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Ettermontere xenonpærer

Post by Palma »

Ja jeg vet det ikke er lov ! [-X
Men krever slike pærer høyere / stabil batterispenning enn vanlige H1? :-k Har et sett liggende og testa i dag. Den ene pæra lyser, men den andre gir bare et lite svakt blink. Jo den lyste et par ganger.. Derfor spør jeg om det med batterispenning. Man har jo kjøpt batteri på den blå butikken :redface
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ettermontere xenonpærer

Post by mekkern »

De fleste settene har ræva kvalitet og det er ikke unormalt at bare deler av settene faktisk fungerer...spesielt ballastene er shitt
hvis en skal ha dette bra er det beste å kjøpe komplette lykter beregnet for HID og orginale pærer-da lyser det bra og dit det skal.
eller drite i det og bytte lykta til LED lykt-ennå bedre lys.

Edit: en får også "halogenpære" med xenongass i stedet for halogengass...dette kalles xenonpærer også...

De settene med tennere/ballaster heter High Intensity Discharge (HID) men i Europa også Xenon-sånn for morro...
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ettermontere xenonpærer

Post by Palma »

Ok, regnet med at du eller Knutk hadde en mening/kunnskap om dette. Veldig bra. Dette var et sett med HID som jeg fikk av en kompis her nede. Ser jo profft ut, men der stopper det nok.
Men det går vel an å bytte ut hele orginallykta med noe annet og?? Jeg har jo to på Betty, ei for blend og ei for fult lys.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ettermontere xenonpærer

Post by knutk »

Dersom vi holder diskusjonen om blending og lysspredning utenom har jeg følgende å tilføye:

Har prøvd dette en gang, og min personlige erfaring er derfor begrenset til det ene settet.
Jeg kjøpte et sett -http://www.hid50.co.uk/ultra50.html. Det er ikke blant de rimeligste, men funket fint de 6 årene de ble benyttet i langlysene på sykkelen (K1300GT).

Xenonpærene funker på samme måte som pæren i en elektron-blits, (men lyser kontinuerlig). Således er der en elektronisk krets som hakker opp strømmen til pulser, som så blir transformert opp til en spenning på flere hundre volt og likerettet.. Typisk skal kretsen ha minimum 9 volt inn, så spenningen inn er ikke kritisk. Men det er viktig at der benyttes kvalitetskomponent, dette for å holde varmgangen nede på et fornuftig nivå. Forskjellen mellom 35W lys (mest vanlig) og 55W lys ligger i spenninga ut fra denne kretsen (man kaller den Ballast, men det er mere inn i der enn hva navnet antyder). Det er også viktig at alle komponentene er tettet på en skikkelig måte. Ledningen fra Ballast til pæren har spenning på flere hundre volt. Da systemet på mc blir utsatt for vær og vind er det av egeninteresse at der ikke oppstår overslag.

Således er det fullt mulig å ha et system som funker problemfritt år etter år, men som ofte ellers, man får hva man betaler for.

De aller fleste sykler greier å drifte HID uten problem. I den grad et system ikke funker har valg av batteri tvilsomt noe betydning.

Det som kan bety noe, er om man ettermonterer på sykler uten sikring, men det er ikke relevant på Betty. (Når systemet har vært avskrudd en stund drar det litt ekstra strøm i oppstarten. Denne ekstra strømmen kan overstige begrensingen som ligger i maksstrøm for den sikringsløse kretsen, og den stenger strømmen). De fleste monterer 35W anlegg. Denne lavere strømmen vil i enkelte tilfelle trigge pære-feil varsel. Produsentene forenkler navnsettingen og kaller det CANbus tilpasset, selv om der teknisk sett ikke er direkte sammenheng mellom sikringsløse kretser, feilmeldinger og CANbus (selv om mange sykler med CANbus også kjører på med sikringsløst og har pæreovervåking)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ettermontere xenonpærer

Post by knutk »

Har også litt mening om LED.

Her er et sett med LED pærer som erstatter H1.
https://www.xenonhids.com/low-beam-h1-l ... l?i=yJojXb

Har ingen egenerfaring. Men om man studerer bildet kan man se at der er montert kjøleribber i enden av pæren. Oftest sitter der også en liten vifte i senter av kjøleribbene.
Brukt i friluft tipper jeg dette holder. Men montert i en MC-lykt? Hm...
Skal man kjøre uten baklokk på lykta? Skal man tette rundt pære og kun la kjøleribbene være på utsiden, eller skal man satse på å lukke inn kjøleribbene? Uten å ha prøvd det tillater jeg meg å være skeptisk.
På sykler med fastmonterte LED-lys er kjøleribbene mye større og montert slik at de får god kjøling av fartsvind.

Hva med LED-pærer uten kjøleribbe? De lyser altfor svakt til å fungere tilfredsstillende som erstatning for H1, men greit for blinklys og baklykt.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ettermontere xenonpærer

Post by mekkern »

Fin oppsumering knut.
En fordel med LED kontraHID i fjærnlys er jo tiden det tar for full effekt oppnås.
Ikke størst problem hvis både nær/fjærn lyser samtidig men veksler de blir det en periode med litt slapt lys når man veksler-LED er jo momentan.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ettermontere xenonpærer

Post by Palma »

Gode svar og råd. Takker så mye.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Post Reply