Med Grønt kort retning sørøst

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Busa Trond »

Dette er gutta som kan kose seg på tur.
Ingen dum idé å forlenge sommeren med tur så seint på året.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

Busa Trond wrote:Dette er gutta som kan kose seg på tur.
Ingen dum idé å forlenge sommeren med tur så seint på året.
For oss har det frem til nå vært en knalltur. Anbefales for alle som har muligheten \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by tshansen »

Er det lov å spørre om ca budsjett dere har lagt opp på en slik tur?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

tshansen wrote:Er det lov å spørre om ca budsjett dere har lagt opp på en slik tur?
Har beregnet ca 100 euro pr dag. Til nå har vi ikke betalt over 50 euro for et rom, og mat og drikke har kostet 10-15 euro pr dag+ 15-20 euro i bensin.
Som eksempel, oppholdet i Serbia, 4 stjernes hotell kostet 43 euro for et flott rom. Vi dro på restaurant hvor vi er avbildet. Der viser MC utskriften at kalaset hvor tre mann spiser og drikker rikelig kom på kr 115 pr snute.
Taxi til og fra samlet: underkant av 5 euro.
Så langt ligger vi derfor godt under 100e pr dag, men det blir nok mer på slutten i alpene

Vi har heller ikke prøvd å spart penger, så jeg er sikker å at man kan komme lavere om ønsket.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

17.09.2017 kl 23.20
0
Dagens etappe Ivanic-Grad til Seeboden.

I dag ble siste dagen sammen med Bjørn.
Vi startet fra hotellet på morrakvisten, etter en hyggelig overraskelse, hvor bryllupet hadde dekket stort sett hele barregningen (nå må jeg skyte inn at det uansett ikke ville være snakk om beløp tilsvarende NASAS budsjett, men man blir litt varm under vesten når vilt fremmende mennesker byr kun for å være hyggelig, uten et fnugg av baktanke annet enn å være gjestfri. Jeg bøyer meg i hatten).

Det skulle være ren transport via Ljubljana hvor vi skulle splitte. Bjørn i retning Spania og vi håpet å komme frem til Østerrike og enda ha tid til et Alpepass eller to.
Kursen var satt for å kunne dra over Grossglockner. Regnet på formiddagen hadde lettet, men en stund forbi Lubljana begynte regnet på nytt.
Vi kikket på klokken og opp i fjellene og fant ut at noe Grossglockner var bare tøys å begynne på.
Byen Seeboden ble tilfeldig valgt, og vi fikk plass på et lokalt pensjonat.

Mens vi spiste middag på det lokale sjenkestedet Googlet vi litt webcam samt yr.no. og kom. frem til at været i høyden resten av uka vil i beste fall bli en tvilsom opplevelse.
Vi ønsker ikke å vente .
I stedet ønsker vi å dra på noen musem og slikt.
Bilder er det blitt lite da vi har kjørt motorvei hele dagen.ImageImage

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by DrGreve »

knutk wrote: Vi kikket på klokken og opp i fjellene og fant ut at noe Grossglockner var bare tøys å begynne på.
Byen Seeboden ble tilfeldig valgt, og vi fikk plass på et lokalt pensjonat.

Mens vi spiste middag på det lokale sjenkestedet Googlet vi litt webcam samt yr.no. og kom. frem til at været i høyden resten av uka vil i beste fall bli en tvilsom opplevelse.
Vi ønsker ikke å vente .
Jeg ville betakket meg til å kjøre over noe Grossglockner eller noe annet pass i dag, det har kommet en del snø i høyden :(
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RE: Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

DrGreve wrote:
knutk wrote: Vi kikket på klokken og opp i fjellene og fant ut at noe Grossglockner var bare tøys å begynne på.
Byen Seeboden ble tilfeldig valgt, og vi fikk plass på et lokalt pensjonat.

Mens vi spiste middag på det lokale sjenkestedet Googlet vi litt webcam samt yr.no. og kom. frem til at været i høyden resten av uka vil i beste fall bli en tvilsom opplevelse.
Vi ønsker ikke å vente .
Jeg ville betakket meg til å kjøre over noe Grossglockner eller noe annet pass i dag, det har kommet en del snø i høyden :(
Ja, vi dro på litt sightseeing og sjekka webcam litt senere på dagen.
Stelvio: -6 og snø, Grossglocker delvis snø på veiene og -2.
Valget var enkelt (men tungt)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

18.09.2017 23.30

Dagens etappe: Seeboden Allershausen.

Ambisjoene på forhånd var å avslutte reisen med noen Alpepass for deretter å reise nordover. September er ofte en fin måned i sentraleuropa med mye fint vær og greie temperaturer. Langtidsvarselet er heller ikke så verst.

Vi spiste frokost til vanlig tid og sjekka både værmeldingene og webcam for ulike pass. Felles for de interessante passene var kulde og snø selv om det ble varslet varmere vær mot slutten av uka.
Vi hadde ikke noe ønske om å vente så lenge på bedre vær, så vi bestemte oss derfor å peke nesen hjemover.
Første stopp ble et besøk i Hitlers sommerhus plassert i 1800 m høyde.
Siden veien opp til en heis som bringer en opp de siste metrene både er bratt og smal er veien kun åpen for busser tilpasset formålet. Vi kjørte derfor til en parkeringsplass for detetter å ta buss og heis opp til somerhuset, populært kalles det Ørneredet.
Vel oppe tok vi de obligatoriske bildene og en matbit i restauranten før vi dro ned igjen.
Etter en aller siste sjekk av webcam var vi enda sikrere i vår sak: vi drar hjem..
Tenkte først å kjøre til kl 18.00 og burde da ha passert München.
Men trafikken gikk tregt til over grensen fra Østerrike, og videre nordover ble vi ytterligere heftet av vei arbeid.
Men vi kom frem til Allershausen. Selv så langt fra München merket man at Oktoberfesten er igang, men vi fikk napp på andre stedet vi forsøkte, så det er vel "innafor".
Ikke så mange bilder man kan ta fra Autobahn men litt er kanskje være verdt og se.

Grønnfargen på jordene var uvanling intens.
Mulig jeg reagerte siden vi kom fra et varmere distrikt med tørrere jord?
Image

Image

"A room with a view"
Image

Dette er gamleveien opp til heisen.
Veien bussene kjørte på var lagt om og ikke så svingete.
Image

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Tommas »

Følger med fortsatt!

Synd været ikke samarbeider helt, men ser jo ut som dere har hatt en knalltur så langt.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

19.092017 kl 23.30

Ingen oppdatering i kveld. Både lokalt wifi og telefon dekning er så dårlig at jeg gir opp å skrive.
Kommer sterkt igjen \:D/
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Palma »

knutk wrote:19.092017 kl 23.30

Ingen oppdatering i kveld. Både lokalt wifi og telefon dekning er så dårlig at jeg gir opp å skrive.
Kommer sterkt igjen \:D/
Jaja, det får gå for denne gangen, men vi liker det ikke... [-X :lol:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

19.09.2017
Allershausen - Hohwacht.

Dagens etappe var ren transport på autobahn.
Allershausen låg noen få mil nord for München, og distansen hjem var ca 160 mil. Målet for dagen var derfor å minst komme seg forbi Hamburg, da trafikken rundt Hamburg på morrakvisten er beryktet.
Riktig nok foreslo Google maps sitt ruteforslag at vi burde kjøre via Berlin, men vi sjangsa på at vi passerte Hamburg så sent på dagen det ville være raskest.

Tanken var å reise hjem via fergen Puttgarden-Rødby. Vi vurderte og forkasta Kielferga og Hirtshals-Larvik.

Ikke så mye å si om denne dagen. Vi kjørte og kjørte. Veivalget var stort sett enkelt på kartet. I praksis var der en del veiarbeid som kompliserte veivalget litt. Men vi hadde kontakt via hjelmene. Undertegnede låg forran med GPS, mens Tore låg bak som Tailgunner og leste skilt, og vi diskuterte Garmins kreative løsninger vs. skiltingen.
Vi misset en avkjøring en gang, da vi var for sene å legge oss til høyre. Å skjære over to filer på rappen tok vi ikke sjangsen på, så vi kjørte videre til neste avkjøring og returnerte.
Vi holdt midtfila og brukte venstrefila periodevis.
Undertegnede er ikke vandt med å kjøre i denne farta, så avkjøringene nærmer seg kjappere enn man er vandt til, derfor var det greit å kunne samarbeide.

Etter å ha passert Hamburg ganske så greit tenkte vi å stå på videre mot Putgarden, selv om det betød at vi måtte kjøre etter kl 18 (selvpålagt begrensing).
Planen var å se etter passende hotell langs veien, men etter Hamburg ble det tynt i rekkene.
Et par mil før Puttgarden hadde vi fortsatt ikke funnet passende overnatting, så det var dags å stoppe og kikke på GPS og Booking.com.
Vi fant flere steder i nærheten, men såg lite poeng i å betale over kr 1000 - 1500 pr rom kun for å sove.

Et lite vertshus "borti bukta" virket attraktivt, både via bilder og pris. Vi kikka på kartet og skulle bare kjøre litt tilbake.
Vel, litt tilbake ble neste 5 mil. Vi hadde booka og fått bekreftet bestillingen, men da vi ankom en halvtime senere møtte vi et vertskap som ble litt lange i maska. Bekreftet booking til tross, de hadde ikke ledig rom i herberget. Ikke var der tre vise menn å oppdrive heller, så stallen var utelukket.

Problemt som skapte missæren var at hotellet booket de siste rommene til en kunde samtidig som vi booket på nett, og systemet greier ikke helt å fange opp en slik overlapping.
Vertskapet kastet seg på telefonen, og de ordna rom hos ett konkurerende vertshus 5 min unna, så det hele løste seg.
Vi kom i mål til slutt, og verten holdt igjen kokken til vi hadde fått mat + noe å skylle den ned med.
Restauranten i vertshuset var allerede stengt, så Tore og undertegnede satt der alene og spiste.

Verten sendte gutta hjem, tok med seg et krus med skum på toppen, og vi hadde en hyggelig prat til langt over stenge tid.

Det ble tatt lite bilder på denne etappen.
Her er det eneste som er verdt å vise (men ikke mer heller)

Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

20.09.2017

Hohwacht - Hjem.

Siste kjøredag på denne turen.

Vi startet med en grei frokost og kjørte opp til Puttgarden og ventet på ferga.
På vegen til ferga stoppa vi og fylte tanken for å bruke opp resterende kontanter.

Ventetida var kort, og vi var igang. Der var tax-free på ferga, så vi utførte vår borgerplikt.

Kjøringen fra Rødby til Helsingør var heller udramatisk. Moderat og disiplinert trafikk samt greie skiltinger bidro til at turen gikk kjapt og greit.

Ventetiden i Helsingør var også kortvarig, og plutslig var vi på Svensk jord.
Transporten fortsatte, trafikken var liten til moderat, og vi kunne videreføre kjøremønsteret fra Tyskland og Danmark.
Vi stoppa for et sundt og sammensatt måltid i MC-restaurangen, og milene rullet på, avbrutt av et par beinstrekker og bensinfyllinger.
(Dagros er ikke særlig strømlinjeforma, så hu blir tørst når vi skrur opp dampen.)

Til slutt var tiden inne til å splitte lag. Tore ville ta Moss-Horten ferga, mens jeg fortsatte sjarmøretappen alene.

Vel hjemme var det bare å sette Dagros i fjøset, dra med seg pikk og pakk og håpe på at kjærringa fortsatt huska hvem jeg var.
For sikkerhets skyld hang BO40 på siste km for å sikre at jeg ikke navigerte feil nå som Tailgunneren hadde tatt Horten-ferga.

Litt gråvær i EU
Image

Etter hvert som vi nærmet oss den frie verden titte sola frem
Image

Mat må man ha
Image

Dagros var nok glad for å komme tilbake til fjøset og hvile bena.
Image
Skauracer
Posts: 48
Joined: 28 Apr 2017 14:42
MC: BMW 1200GSA

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Skauracer »

Hei Knut,
Takk for at du deler, det har vært en fornøyelse å følge dere på turen. Og ikke minst til stor inspirasjon. Har kjørt mye med bil i Europa, men svært lite østover. Hadde vel min første biltur i 1981, og det var ikke i går. Med MC begrenser det seg til Sveariket!

Takk igjen for at du deler, sammen med flere :thumleft !
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Palma »

Dette har vært en god opplevelse på regntunge Østlandet. Flira godt og lenge rimelig ofte av din lune gode humor [emoji23] [emoji23]
Takk igjen [emoji106] [emoji106]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Post Reply