DAB+ i bil

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

DAB+ i bil

Post by supermons »

I dag ryker FM-nettet på Østlandet, og hun på kartleserplassen vil ha radio, så da må jeg pent finne på en løsning. Vet at P4 holder seg på FM et par måneder til, men må i løpet av høsten finne en løsning..

Har dere byttet hele headuniten eller har dere DAB-adapter? Hvilken har dere? Bilde?

Har en VW med RNS510 med AUX i midtkonsollen, og egentlig ikke lyst til å bytte ut den (har NAVI og ryggesensor). Går det an å få styre lyd fra rattet med noen av DAB-adapterne?
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: DAB+ i bil

Post by hakhap »

Litt usikker men de dab adaptere som selges styres fra adapteren og lager en lokal en sender. Hvis du skal styre fra ratten må du nok svi av mye mere for noe oem

Selv synes jeg radio via telefonen går helt fint såkalt streaming.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DAB+ i bil

Post by Snikkeren »

Det går an å styre volumet på vanlig måte. Det er det jo spilleren i bilen som styrer. Men skal du skifte kanal må du skifte rett på DAB-adapteren. Jeg monterte en fra Tiny Audio i både min og fruen sin bil. Fungerer sånn passe, men det er vel heller dekningen til DAB som avgjør. Ikke imponert over dekningen må jeg innrømme.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

hakhap wrote:Litt usikker men de dab adaptere som selges styres fra adapteren og lager en lokal en sender. Hvis du skal styre fra ratten må du nok svi av mye mere for noe oem

Selv synes jeg radio via telefonen går helt fint såkalt streaming.
Streame radio via AUX blir nok prøveløsning og eventuelt mellomløsningen, er jo ikke noe man kan styre så mye når man kjører :(
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

Snikkeren wrote:Det går an å styre volumet på vanlig måte. Det er det jo spilleren i bilen som styrer. Men skal du skifte kanal må du skifte rett på DAB-adapteren. Jeg monterte en fra Tiny Audio i både min og fruen sin bil. Fungerer sånn passe, men det er vel heller dekningen til DAB som avgjør. Ikke imponert over dekningen må jeg innrømme.
Har sett de selges mange steder. Har du bilde av hvordan det ble? Er de montert i AUX eller sender de videre via FM?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DAB+ i bil

Post by Bikeridr »

Hvis bilen er under 5 år, kan du, ifølge forbrukerrådet, forlange å få "utbedret skaden" hos forhandler. De har levert et produkt som skal vare "vesentlig lengere enn 2 år" og da gjelder 5 års reklamasjonsrett.

Personlig hører jeg minimalt på radio (bare nymotens drittmusikk uansett ;-) ), så for meg er det et ikke-problem. Dessuten, så er de fornuftige nok i resten av Europa til ikke å tvangsimplementere utdatert møkkateknologi.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DAB+ i bil

Post by Snikkeren »

Vi har koblet til via AUX. Da slipper vi eventuelle forstyrrelser fra andre som sender på samme frekvens.

Jeg kan ta et bilde når jeg kommer hjem i dag.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DAB+ i bil

Post by Tommas »

Nå har jeg bil med DAB, men jeg brukte også mobiltelefon før det. Brukte ikke så mye mobildata at det var et problem, lyden var god og hadde dekning "overalt".

Det har jo også kommet mange muligheter for å bytte headunit og samtidig beholde navi, ryggekamera etc, men blir jo en god del dyrere.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: DAB+ i bil

Post by inunf »

Har ikke DAB i bilen, bruker en billig blåtann-handsfree fra kina som er koblet i AUX-porten. Streamer podcaster og musikk fra mobilen til den. Fungerer greit mens man kjører, kan stemmestyres med Siri. Kostet vel 80 kr elns.

Forøvrig mener jeg DAB er bare tull, men hørte ikke på radio før heller.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

Bikeridr wrote:Hvis bilen er under 5 år, kan du, ifølge forbrukerrådet, forlange å få "utbedret skaden" hos forhandler. De har levert et produkt som skal vare "vesentlig lengere enn 2 år" og da gjelder 5 års reklamasjonsrett.

Personlig hører jeg minimalt på radio (bare nymotens drittmusikk uansett ;-) ), så for meg er det et ikke-problem. Dessuten, så er de fornuftige nok i resten av Europa til ikke å tvangsimplementere utdatert møkkateknologi.
Bilen er over 5 år, så må finne en løsning selv :) er heldigvis mange kanaler og greit å skifte hver gang det er møkkamusikk ;) Iallefall hvis jeg kan beholde styringen fra rattet.
Tommas wrote:Nå har jeg bil med DAB, men jeg brukte også mobiltelefon før det. Brukte ikke så mye mobildata at det var et problem, lyden var god og hadde dekning "overalt".

Det har jo også kommet mange muligheter for å bytte headunit og samtidig beholde navi, ryggekamera etc, men blir jo en god del dyrere.
Gidder nok ikke å koste på full utbytting av OEM-headunit.. Har ikke ryggekamera, men den støtter det, så kommer nok til å heller bruke penger på å installere det :)
inunf wrote:Har ikke DAB i bilen, bruker en billig blåtann-handsfree fra kina som er koblet i AUX-porten. Streamer podcaster og musikk fra mobilen til den. Fungerer greit mens man kjører, kan stemmestyres med Siri. Kostet vel 80 kr elns.

Forøvrig mener jeg DAB er bare tull, men hørte ikke på radio før heller.
Dama liker radio, og da blir det som kjent sånn :lol: Men hele DAB-greia er noe forbanna tull ja, er jo ingen som har en god forklaring på hvorfor det plutselig ble sånn :( Eneste som er tjent med det er de som selger radioer.

Men den duppeditten er egentlig bare en trådløs AUX-kabel? Telefon - BT - dings- AUX - Headunit?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: DAB+ i bil

Post by inunf »

Her er den saken jeg kjøpte.

Fordeler:
-Billig
-Enkel
-Gir bra lyd (bra nok for å høre på podcaster med originale høyttalere i en Saab 9-3. Dette er ikke akkurat hifi.)
-Iphone kan styres med Siri, men må trykke på hjemknappen på telefonen for å aktivere.

Bakdeler:
-Ikke spesielt pen, ser ikke originalt ut.
-Blått lys på både usb-uttaket og bak knappene på selve enheten. Kjører en del i mørket, og da var dette veldig irriterende. Fikset det med svart tape.
-Ikke alltid den kobler seg til telefonen. Som regel kan det fikses med å nappe ut og sette i igjen 12V-kontakten.
-De jeg prater med på tlf. klager på at det er vanskelig å høre meg. Kanskje relatert til tapen over?

Hadde jeg hatt en nyere/finere bil, hadde jeg kjøpt noe bedre. For å høre på ting fra mobilen fungerer den veldig bra (til prisen). Telefonsamtaler er det verre med.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

Mangler jo radio, med mindre jeg bruker radio-app via telefonen, og da kan jeg like gjerne bare bruke telefonen med stemmestyring og en AUX-kabel.. Da fungerer jo volum på rattet..
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: DAB+ i bil

Post by inunf »

Ja, tanken var å slippe å ta mobilen ut av lomma og koble i aux-kabelen hver gang jeg satte meg i bilen.

Volum på rattet fungerer fortsatt.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: DAB+ i bil

Post by Tekumseh »

Er så heldig å ha bil fra midt på 90-tallet, med DIN1 åpning. Har en Pioneer DEH-X8500DAB (https://www.pioneer-car.eu/uk/products/deh-x8500dab)
Image
AUX, FM, DAB, CD, USB, Bluetooth, fjernkontroll, to subutganger osv...

Har en maken i fruens 2005 VW Polo også. Hadde jeg ikke hatt DIN1-plass i bilen, hadde jeg montert et adapter med både FM og AUX-mulighet (+ Bluetooth/Handsfree).
AUX gjør at i tillegg til sigarettennerkabel og antennekabel til ruta, må du også ha en AUX-kabel i virvaret.
FM gjør jo at det blir en kabel mindre. Du kan få forstyrrelser på FM, men jeg har også hørt det krystallklart i visse biler.

Radioen fungere da som vanlig, bare at man må bytte kanal på adapteret. Elles styres alt som før på bilen med lyd på ratt, navigasjon, CD, og det du måtte ha av utstyr.

Adapteret kan flyttes over i annen bil, tas med på hytta (+bilbatteri) etc...

Husker jeg hadde et par Nokia-telefoner med FM-sender i teknologiens ungdom (ca. år 2010-2011). Disse fungerte på samme måte, og sendte avspilte MP3 over FM'en i bilen.
Last edited by Tekumseh on 21 Sep 2017 11:29, edited 2 times in total.
User avatar
Canutus
Posts: 47
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: DAB+ i bil

Post by Canutus »

Jeg har PopYourCar 3.0 i bilen, Alpine GO (Pure 400) på sykkelen, og Tyny C5 i samboers bil.

Av disse er jeg mest fornøyd med Pop yourcar. På sykkelen må jeg kansje legge litt skyld på montering, men det ble ikke helt rett frem for å få det vanntett.

I bilene er begge koblet i AUX, og på MC sender jeg via FM til icom.

DENSION tror jeg har en versjon som går til WV, hvor du får skult montering og betjening skjer via orginalanlegg. Sjekk feks med Bilstereospesialisten.
Post Reply