Med Grønt kort retning sørøst

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

Flere bilder
Image
Image

Hotellet åpnet for ca ett år siden. Ny innredning, men beholdt mye av inventaret og stilen fra kommunistene.
Flott beliggenhet
Image

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Tommas »

Takker så mye, kryss i margen for å levere alt dette fra mobiltelefon :thumleft
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by JohnnyTh »

Så skuffende. Var dere ikke inne I monomentet? Det er en opplevelse å se utsikten fra vinduene der :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by RuneMC »

Eminent god reiseskildring til å være produsert "on the road" :thumleft

Kjør på ! 8)
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Palma »

Du bare fortsetter å levere =D> =D> =D>
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Bikeridr »

Koser meg med å lese her i min énøyde verden. Som de andre sier; imponerende levert fra mobiltelefon :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RE: Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

JohnnyTh wrote:Så skuffende. Var dere ikke inne I monomentet? Det er en opplevelse å se utsikten fra vinduene der :)
Vi forhørte oss litt om akkurat det.
Det var tilsynelatende en kjent hemmelighet at man kunne smyge seg forbi sperringene og komme seg inn via diverse smutthull.
Politiet eller hvem det nå er har nå, etter sigende vurdert tilstanden inne som så dårlig at de har tatt en økt og sperret også alle smutthull. De er blandt annet bekymret for at taket skal kollapse.
Ser på nett at der er krefter som samler inn penger for restaurering, og det jobbes opp mot myndighetene. Men så langt er eneste synlige resultat at bygget ikke er tilgjengelig innvendig.
Det er hva vi ble fortalt, og gjorde ingen forsøk på å bryte sperringene.
Men fortsatt full og ubegrenset adgang på utsiden

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Last edited by knutk on 15 Sep 2017 08:00, edited 1 time in total.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RE: Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

Tommas wrote:Takker så mye, kryss i margen for å levere alt dette fra mobiltelefon :thumleft
Vel. Må inntømme at jeg jukser litt.
Benytter stort sett TapATalk, og legger inn tekst og bilder.
Men har et brett med wifi som jeg benytter for å korrigere stavefeil og legge tekst over hvert bilde.
Det går forbausende greit å bruke telefonen, og man er ikke avhengig av wifi, men det er litt som å jobbe gjennom et nøkkelhull.[emoji851]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RE: Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Tommas »

knutk wrote:Det går forbausende greit å bruke telefonen, og man er ikke avhengig av wifi, men det er litt som å jobbe gjennom et nøkkelhull.[emoji851]

I den forbindelse...
Gynekologen var i midten av 50-åra, og begynte og bli drittlei hele jobben. Hans kjære hobby i alle år hadde vært veteranbiler, så han fant ut at han skulle omskolere seg til bilmekaniker. I dag er det jo sånn at man må avlegge fagprøve for å kunne praktisere yrket, så gynekologen meldte seg opp til fagprøven. Da prøven var vel over, ble han kalt inn til sensor for å få dommen. Jo, sier sensor, du…… har fått 200 av 100 mulige poeng. Men hvordan kan nå dette ha seg?, undrer gynekologen. Jo, svarer sensor, du har fått 50 poeng for måten du demonterte motoren, og du har fått 50 poeng for måten du monterte den på igjen. Tilslutt har fagprøvenemnda besluttet å gi deg 100 tilleggspoeng fordi du utførte alt arbeide gjennom eksosrøret.:-)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by JK95 »

:lol :lol :lol :lol
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: RE: Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by JohnnyTh »

knutk wrote:
JohnnyTh wrote:Så skuffende. Var dere ikke inne I monomentet? Det er en opplevelse å se utsikten fra vinduene der :)
Vi forhørte oss litt om akkurat det.
Det var tilsynelatende en kjent hemmelighet at man kunne smyge seg forbi sperringene og komme seg inn via diverse smutthull.
Politiet eller hvem det nå er har nå, etter sigende vurdert tilstanden inne som så dårlig at de har tatt en økt og sperret også alle smutthull. De er blandt annet bekymret for at taket skal kollapse.
Ser på nett at der er krefter som samler inn penger for restaurering, og det jobbes opp mot myndighetene. Men så langt er eneste synlige resultat at bygget ikke er tilgjengelig innvendig.
Det er hva vi ble fortalt, og gjorde ingen forsøk på å bryte sperringene.
Men fortsatt full og ubegrenset adgang på utsiden

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Var ingen andre spessinger når jeg var der annet enn at døra var låst og åpninger murt igjen. Men noen hadde slått et hull I veggen på høyre siden I trappeoppgangen.
Jeg var der kl 05:30 på morgenen, var Ganske så folketomt der da. Jeg sov I telt need ved det lille monumentet i bunnen av skråningen opp mot toppen
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

15.09.2017 Etter midnatt dagen derpå.

Dagens etappe: buzludzha - Nis i Serbia.
Dette skulle være en ren transport etappe med mål Ljublana.
Vi satte i vei, og stoppet jevnlig i varmen for veskepåfyll.
Etter Sofia kom vi til grensen mellom Bulgaria og Serbia.
Det tok sin tid, og etter å ha kost oss i køen i solsteiken i en times tid for å vise passet, for så å kjøre inn i en ny kø for atter passvisning valgte vi å gi noe som varer. Vi ga Fa.., og snek oss frem i køen før vi kokte over.
Det gikk greit, men en pølsetysker som nå havnet bak oss bestemte seg for å si noen velvalgte ord.
Vi skjønte ikke hva han sa, selv om vi ante innholdet. Men innslaget ble tydeligvis verdsatt av alle rundt ham, (som ga fa..), så det vesle underholdningsinnslaget fikk tiden til å gå.

Etter underholdning og grensepassering fortsatte vi frem til kl syv, da vi bestemte oss for å ta kveld.
Svingte av til byen Nis i Serbia, og i krysset stod et skilt som pekte til et hotell.
Vi fulgte skiltet, og ble ledet til et fint 4 stjerners hotell, som hadde rom i herberget.
Etter obligatorisk dusj satt vi ved inngangsdøren og funderte over hvor vi skulle innta aftenens måltid.

Mens vi diskuterte kom der en lokal helt, og venn av hotelldirektøren.
De ville gjerne invitere oss med et et sted de likte.
Siden der var bestilt et par tenkepils som vi fortsatt ventet på ble vi enige om å komme etter i Taxi.
Jenta i resepsjonen bestilte drosje. Penger til drosje: Vi fikk en konvolutt av jenta med all nødvendig info pluss kontanter i lokal valuta for drosje begge veier.
Da vi kom til stedet satt vår venn der allerede, og bord var satt frem.
Kelneren skjønte ikke hva vi sa, og vise versa, så vi ble enige om drikkevarer og at han skulle sete frem lokale spesialiteter.

Maten kom på bordet, og vi hadde en super kveld med god mat og rikelig drikke.
Etter endt måltid returnerte vi til hotellet med taxi, lettere nedsnødd alle mann.

ImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by ashland »

Da har jeg fått oppdatert meg på turen deres gjennom Øst-Europa, noe som ikke er annet enn meget imponerende :thumleft Takk for du tar deg tid til å dele både bilder og skildringer med oss her hjemme! Å alt via TapaTalk og mobil :shock: Ser frem til å følge dere videre
Detta trigger virkelig reiselysten for Øst-Europa, ingen erfaringer derifra enn noen ferieturer innad i Polen, dog med fly
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Bikeridr »

Ha, ha - nest nederste bilde:
Siden jeg jo er stereofreak og audiofil, så forvekslet jeg røyking-forbudt-plakaten med en Cerwin-Vega høyttaler. De er jo svarte med en karakteristisk rød ring rundt basselementet :D
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

16.09.2017 Sent på kvelden.

Dagens etappe skulle være Nis - Ljubiljana.
Før vi dro dukka gårsdagens hotell kompis opp ved frokosten. Han ville gjerne overraske med en flaske med noe blankt. Vi takket etter beste evne, men blir målløs over gjestfriheten [emoji106]
Vi kjørte motorvei hele dagen. Da vi passert Beograd viste måleren 35 grader.
I det vi nærmet oss Zagreb dukket der opp sorte skyer på himmelen.
Vi bestemte oss for at vi svinget av fra motorveien og klargjøre utstyret for regn.
Og regnet kom.
Det begynte å styrtregne, og så kom haglet. Store hagl ramlet ut av himmelen. Vi fant ut at vi ønsker ikke å kjøre på motorveien etter slikt vær, så vi bestemte oss for å overnatte.
Fant et hotell på Gps. Det var fullbooket, men de ringte over til en konkurent, og der fikk vi napp.
Vi var velkommen, men det kunne bli litt bråk grunnet feiring av et bryllup
Vi dro avgårde og fant hotellet greit nok,
og havnet i en by ved navn Ivanic Grad.
Vi kunne få spise mat i samme sal som gjestene, og takket ja.
Etter obligatorisk skifte av tøy satte oss ned for å spise.
I begynnelsen satt vi i fred, men etterhvert fikk vi tilbud om å benytte kalasets bar.
Vi endte opp å bli i bryllupet til vi tok kveld, dog prøvde vi å holde en lav profil.
Til ettertanke vil jeg nevne at vi de siste dager har opplevd en gjestfrihet og vennlighet som er vanskelig å beskrive.
Jeg går inn i natta i dyp beundring over mennesker som bor steder jeg knapt ante eksisterte.ImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Post Reply