Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 1411
Registrert: 26 jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav RuneMC » 26 jul 2017 11:57

Mulig en ikonsikt adventure destinasjon forsvinner på sikt grunnet ny "grønn" økonomi (elbiler)

http://e24.no/energi/bolivia/litium-prisene-doblet-paa-ett-aar-det-hvite-gullet-kan-gjoere-bolivia-rikt/24103531




Brukeravatar
Ambro
Innlegg: 331
Registrert: 07 okt 2015 08:57
MC: Ducati Multistrada 1260S -18
Yamaha TT600E -96

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav Ambro » 15 aug 2017 18:53


JK95
Innlegg: 3022
Registrert: 10 okt 2015 10:40
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav JK95 » 16 aug 2017 10:08

Ambro skrev:

Genialt :lol:

Brukeravatar
tshansen
Administrator
Innlegg: 18101
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav tshansen » 16 aug 2017 23:04

Prøvde litt demper oppsett på sykkelen min i dag! Det erganske merkbar forskjell på fører/fører med bagasje/fører med passasjer! Den løfter seg godt på hvert stille!

Spørsmålet er! Hva er kriteriene for når man bør ha hva? Hva regner de som bagasje? En mann på 120 kilo er jo mann + bagasje alene sammenlignet med en liten kar på 70 kilo? Er det noen som vet?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 24.000 km - Motoz Tractionator Adventure
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 5456
Registrert: 05 okt 2015 13:39
MC: Nada...

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav Tommas » 16 aug 2017 23:16

I utgangspunktet stiller du vel inn demperne etter din vekt først, så gjør elektronikken jobben etterpå?
(er ikke det esa/preload eller noe i den duren)

Med unntak om du veier +/- 80kg som den står på fra fabrikk...

knutk
Innlegg: 1395
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav knutk » 27 aug 2017 21:23

I de små nattetimer havnet diskusjonen inn på BMWs ulike innstillinger for motor og understell.
Kom over denne linken som gir litt utfyllende info.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.com/com/en/technology_detail/suspension/item_riding_modes.html&notrack=1

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 168
Registrert: 08 okt 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Kontakt:

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav poulet_cavalier » 28 aug 2017 11:58

knutk skrev:I de små nattetimer havnet diskusjonen inn på BMWs ulike innstillinger for motor og understell.
Kom over denne linken som gir litt utfyllende info.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.com/com/en/technology_detail/suspension/item_riding_modes.html&notrack=1


Klikk på "ESA II" på siden så kommer forklaringen.

Single, Single med bagasje, og to personer + bagasje er input til systemet. Resten er automagisk (uansett kroppsvekt :-) )

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 5949
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav ojda » 28 aug 2017 12:06

poulet_cavalier skrev:
knutk skrev:I de små nattetimer havnet diskusjonen inn på BMWs ulike innstillinger for motor og understell.
Kom over denne linken som gir litt utfyllende info.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.com/com/en/technology_detail/suspension/item_riding_modes.html&notrack=1


Klikk på "ESA II" på siden så kommer forklaringen.

Single, Single med bagasje, og to personer + bagasje er input til systemet. Resten er automagisk (uansett kroppsvekt :-) )


Dævvæn hva dissa BMW-teknikkerne får tel :shock: :thumleft :lol:
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 168
Registrert: 08 okt 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Kontakt:

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav poulet_cavalier » 28 aug 2017 12:14

ojda skrev:
poulet_cavalier skrev:
knutk skrev:I de små nattetimer havnet diskusjonen inn på BMWs ulike innstillinger for motor og understell.
Kom over denne linken som gir litt utfyllende info.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.com/com/en/technology_detail/suspension/item_riding_modes.html&notrack=1


Klikk på "ESA II" på siden så kommer forklaringen.

Single, Single med bagasje, og to personer + bagasje er input til systemet. Resten er automagisk (uansett kroppsvekt :-) )


Dævvæn hva dissa BMW-teknikkerne får tel :shock: :thumleft :lol:


To av BMW teknikerene:
Bilde
:lol:

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 5949
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav ojda » 28 aug 2017 12:19

poulet_cavalier skrev:
ojda skrev:
poulet_cavalier skrev:
Klikk på "ESA II" på siden så kommer forklaringen.

Single, Single med bagasje, og to personer + bagasje er input til systemet. Resten er automagisk (uansett kroppsvekt :-) )


Dævvæn hva dissa BMW-teknikkerne får tel :shock: :thumleft :lol:


To av BMW teknikerene:
Bilde
:lol:


Jeg aaante ikke at BMW holdt på med GSA-Exclucive \:D/ :lol: :lol: :lol: :thumleft
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Skauen
Innlegg: 2
Registrert: 13 nov 2017 12:59
MC: 1998 Kawasaki ZZR600
2017 Honda NC750X
Sted: Bergensområdet

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav Skauen » 14 nov 2017 00:10

Hei..er ny på bruket og har skumlest tråden etter erfaringer med Honda sin vfr1200x. Ser at den kun er nevnt et par ganger, og da kun i bisetning uten positiv klang. Er selv veldig interessert i den sykkelen, men har så langt ikke rukket å prøvekjøre den.
Ingen som har/har hatt den..?

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 5949
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav ojda » 14 nov 2017 01:11

Det er to tanker som slår meg når du nevner VFR1200X.
Den første er mangelen på cruisecontroll :evil:
Å droppe noe så viktig på en "moderne" adventure-sykkel som er så tung at den i de fleste tilfeller brukes som tur/vei-sykkeler i beste fall en stor blemme [-X

Den andre tanken som slår meg er positiv, med ett stort pluss :shock:
Det gjelder de lavthengende pottene, som igen gir en relativt slank sykkel med sidevesker (den ene slipper å monteres utenpå exospotte) :thumleft

Jeg har nå kjørt tung adventuresykkel siden 2012, og på den tiden tilbakelagt ca 140000 km.
Å er det en egenskap jeg kunne tenkt meg å bytte, er det netopp smalere "akterspeil" for lavthengende potter. (Jeg kan kjøre ved siden av vanndammene der det trengs) :thumleft

Jeg elsker motoren/registeret på Triumphen min, å i kjøregledefant jeg ikke Hondaen å kunne matche fullt ut. Men det var en helt grei sykkel å kjøre.
Jeg prøvde både med og uten "dct" å husker jeg tenkte at det ivertfall ikke var noe å kaste bort 10.000 kr extra på :?

Men sykkel må matche kjøperen, å den eneste måten å finne ut av ting på er å prøvekjøre selv.
Det er ikke første gang jeg har prøvet sykkel som jeg har funnet sådær, som andre ikke har fått fullrost nok.

Lykke til med videre snusing på VFR'n :thumleft
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 5949
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav ojda » 14 nov 2017 01:30

P.S. Sittestilling, setekomfort og vind/turbulens husker jeg som bra.
Jeg er 185 cm :thumleft
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Skauen
Innlegg: 2
Registrert: 13 nov 2017 12:59
MC: 1998 Kawasaki ZZR600
2017 Honda NC750X
Sted: Bergensområdet

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav Skauen » 14 nov 2017 01:51

Takk for info! Har en grei smørbrødliste med sykler som må prøvekjøres. Det får bli til våren igjen..

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2572
Registrert: 06 okt 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Kontakt:

Re: Den Store Adventure Tråden

Legg innav hakhap » 18 nov 2017 10:17

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde


Gå tilbake til «Tung MC»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot], DrGreve, ojda og 20 gjester