Flankers rare turer og fjas - Film: Høsttur 2017 (s. 48)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 1

Post by ashland »

Flotte bilder og veldig bra start :D

Nord-Norge har lenge stått på ønske listen her...
fun is not a straight line
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 1

Post by Flanker »

Takk skal dere ha [emoji4]

Neste del av historien kommer i løpet av de neste par dagene, og jeg synes forøvrig at eiendomsmegleren kan kjøpe mitt bilde av den eiendommen! Det dronefotoet yter ikke området rettferdighet, for dæven det er flott der [emoji1305] [emoji28]
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 1

Post by Flanker »

Når det er lite å gjøre på jobb blir det mer tid til å jobbe med turreferatet :shock: ...


Del 2:

Klokken er 6:30 og jeg våkner av at Garmin-klokka rister på armen min. Det er ikke en feil, det er jeg som har satt alarmen - og fy så trøtt! Nattesøvnen i campinghytta ble ikke allverden. Jeg våknet rundt kl. 3 av at jeg frøs som faen, og dro dyna oppå den (alt for) tynne soveposen etter å ha kreket meg opp på det enda kaldere gulvet for å gjennomføre samme operasjon på mini først. Temperaturen har vært nede i ca. 10 grader, og hytta er uisolert. Å skru på ovnen har jeg ikke hatt IQ til, og har det heller ikke i ørska midt på natta. Etter dette blir det litt urolig søvn frem til klokka ringer. Jeg bruker 15 min. på å psyke meg opp til oppstandelsen før jeg får beina i bakken og smått og stille begynner å pakke litt. I dag er det nemlig ei ferge vi må rekke, og da nytter det ikke å dra seg til langt på dag! Vi skal vekk fra E6 og ut på Kystriksvegen, og første ferge Kilboghavn-Jektvik har jeg fått opplyst går kl. 10:30. Den vil jeg rekke!

Litt spent på været, ettersom Yr melder tildels kraftige regnbyger i hele dag. Men foreløpig er det overskyet og tørt ute. Jeg pakker det grøvste og rister etterhvert liv i den unge håpefulle, som heldigvis har sovet bedre enn sitt faderlige opphav. En kjapp frokost blir inntatt i hytta... Suppe og polarbrød på junior, mens jeg presser ned noe havregrøt som overhodet ikke var noe godt! En tur på dass, koste litt av gulvet og ut med alt pikk-pakk. Klokken blir 8:15 før vi er på veien - 15 min. etter skjema, men fortsatt med noenlunde margin på ferga. Sykkelen er fortsatt tørr, om enn fullstendig innsauset med insekter etter det to foregående dagene. Idyllen varer imidlertid ikke lenge, og vi kommer oss såvidt av campingplassens grusvei og ut på asfalten før de første dråpene faller. Ut på E6, cruise-kontroll på og retning Mo i Rana. Knappe 40 min. og en hel del regn senere når vi byen og brekker av på Rv12 utover mot kysten. Ved Utskrapen svinger vi til høyre og er nå på Fv17 - Kystriksvegen!

Temperaturen ligger på ca. 12 grader og utover her blåser det i tillegg godt. De tykke hanskene er valgt for anledningen, men litt lunk på varmeholkene hadde også vært godt. Lunk blir det, men bare på høyre side. Venstre har avgått med døden av ukjent årsak, men en er bedre enn ingen. Begge funket da fint på Villmarksveien i går! Dette er faktisk første gang småen er med å kjøre i regn, og han er litt skeptisk. Ikke på om gummien vil bite på asfalten, men på om han kommer til å bli våt. Ettersom morgenens lim i rævva allerede har kostet oss 15 min. av marginen til fergen er det uaktuelt å stoppe for å tre på han regndressen. Han sitter nå forholdsvis beskyttet bak meg, og det er stort sett bare skuldre og armer som får noe regn på seg. Jakke og bukse er av det rimelige slaget, fra Well Done, men er ihvertfall merket "waterproof". Vi tar en kjapp stopp for å strekke på beina ca. ved Flostrand, og det meldes om tørre og fine forhold på innsiden av kjøredressen. Her blir vi ikke lenge før vi er på sykkelen igjen, klar for siste strekket til Kilboghavn. Skydekket ligger lavt, det regner tett og vindkastene kommer nok stedvis opp i stiv kuling. Det er altså passe utrivelige forhold, og det er synd. Her er det åpenbart svært så naturskjønt, men det er ikke råd å få sett stort av det!

Image

Jeg er bittelitt stresset for fergen, da @DrGreve har opplyst om at det er en hel del veiarbeid på det siste strekket mot Kilboghavn. Det viser seg imidlertid at arbeiderne har tatt sommerferie, og det er så godt som null trafikk, så det siste stykket forseres i godt tempo... Rundt noen svinger, ned en bakke, og DER var plutselig fergekaia! 30 min. før skjema ja, ooooooookei. Vi triller oss fremst i køen og hopper av sykkelen. Regnet øser ned, men her er ikke såpass som en utedass å gjemme seg på. Heldigvis har taket over et av byggene ved kaia tilstrekkelig utspring til at vi står i ly for regnet under. Det er bare å henge her mens vi venter, men vi står ikke lenge alene. 10 min. senere kommer en godt pakket GS Adventure rullende, og både fører og passasjer er minst like kjappe som oss til å komme seg i dekning for regnet. Det viser seg at dette er et gresk par på tur, og et hyggelig bekjentskap som vi skulle få en del med å gjøre utover dagen. Sadistene som bemanner ferga gjør ingen tegn til å ville ta våte motorsyklister med bedende øyne ombord litt tidlig, så vi blir stående ute i ytterligere et kvarter før det er på tide å kjøre ombord - naturligvis først inn! "Skal vi stroppe?" spør jeg fergemannen, men får til svar at det ikke er nødvendig i dag. Sjøen er rolig, så det er bare å kjøre forhjulet i lemmen og la sykkelen stå i gir. Jaha ja! Jeg er bittelitt skeptisk, for det blåste da som faen enkelte steder på veien hit. Min greske venn er også litt tvilende, men vi gjør som anvist og pusler oss etterhvert opp i salongen. Overfarten tar en time, så her er det tid til både å tørke opp og få i seg mengder av kaffe og annet overpriset fergefór.

Skydekket hever seg noen meter i løpet av den timen ferga tar og regnet stopper også. Ferga får nesten slagside mot styrbord når polarsirkelen passeres, og alle ombord forflytter seg i hurtig tempo for å ta bilder. Vi fordriver tiden med litt mat og drikke, og hyggelig nok var det skikkelige sveler med smørkrem å få på denne båten! Yr kan love bedre vær resten av dagen, ihvertfall for meg som skal til Bodø. Det greske paret har planer om å kjøre til Narvik, og skal ut på E6 igjen via Fauske. De ser ikke ut til å bli like heldige, men jeg får ihvertfall litt av historien deres på båten. I 2016 hadde de vært på norgesferie med bil og kjørt til Lofoten. Han hadde forbannet seg på at de skulle tilbake på MC, og her var de! De droppet Lofoten denne gangen, og hadde Nordkapp som mål. De hadde kjørt hele veien fra Hellas... Opp gjennom Bulgaria, Romania, Ungarn, Slovakia og Tsjekkia. Noen ferge til Norge hadde de ikke kostet på seg, men kjørt Øresundsbroen fra Danmark til Sverige og inn i Norge over Svinesund. Derfra hadde de ikke gjort den klassiske tabben med å måke nordover på E6, men hadde tatt med seg store deler av Vestlandet inkl. Geiranger og Trollstigen. Været hadde stort sett vært dritt hele tiden, men de klaget ikke. DET kaller jeg langtur! Fyren var rimelig greit orientert hva gjelder gromveier, men fikk noen tips han ikke var obs på. Blant annet Andøya og Senja. Tro om de har en blogg et eller annet sted? Også tråsyklister føler et visst fellesskap med oss motoriserte, og vi fikk ei lengre utgreiing, inkludert bildefremvisning, av ei euforisk tysk sykkeldame som natten i forveien endelig hadde fått blinkskuddet av midnattsola. Moro!

Timen på ferga har gått fort, og i Jektvik kjører vi ut på tørr asfalt. Grekerne blir værende på fergekaia ei stund for å knipse, mens vi triller rett videre mot neste ferge. Ågskaret-Halsa er bare en 10 min. overfart, og det er ikke langt dit, så jeg antar at disse to skutene korresponderer sånn noenlunde. Vi får en fin tur på Fv17 i de knappe 25 minuttene turen tar og liner oss igjen fremst i køen. På ferga er det ikke livstegn! Motoren er av, så her er det bare å vippe av seg hjelmene og ta livet med ro. Kanskje sjekke fergeruta også? Joda, en times matpause har vi klart å treffe. Det er en god halvtime å vente før ferga går. Etter en stund dukker en kjent, gresk GSA også opp, og praten fortsetter - inkl. en jobb som fotograf for det lykkelige greske paret i starten av 30-årene.

Vel over på Halsa ruller ikke hjulene lenge før store rasteplasser fylt med turistbusser av alle nasjonaliteter dukker opp. Svartisen ligger på andre siden, så her må også vi ta bilder. Fatter'n er skikkelig gangster!

ImageSvartisen by Inge Pettersen, on Flickr

ImageKystriksvegen by Inge Pettersen, on Flickr

Etter alle tunnelene mot Glomfjord regner det atter en gang, selv om skydekket blir høyere og høyere. Mengden er imidlertid beskjeden, så igjen lar vi regndressen blir værende i toppboksen. Veien videre er flott, og nå går det til og med an å se noe. Noe voldsomme svinger og sånn er det ikke her, men plenty med slående flott natur rundt oss. Det blir noen fotostopp på veien, før vi tar et matstopp ved Kjellingstraumen. Her oppdages et kjedelig uhell med toppboksen. Den er vanntett, men det hjelper jo faen ikke når korka på halvlitersflaska med vann som ligger oppi ikke er skrudd skikkelig på! Alt innhold bader i vann, så her er det bare å få ut ALT. Mengder med dasspapir går med for å tørke opp i boksen, men det som lå der av ekstra tøy, vognkort ++ er dyvått. Helvette! Ikke kan jeg skylde på junior heller, det var nemlig jeg som fylte flaska og la den oppi. På slutten av måltidet kommer nok en lett regnbyge, så vi er snare med å sluke supperestene og pakke sammen. Vi kjører videre, og det fortsetter å dryppe. Saltstraumen passeres uten stopp, men ved Godøystraumen er det opphold og kjempeflott! Rasteplassen kommer for brått på til at jeg får bremset ned, men like etter snur vi og kjører tilbake igjen. Fototime!

ImageGodøy bru by Inge Pettersen, on Flickr

ImageGodøy bru by Inge Pettersen, on Flickr

Vi ser nå nesten over til Bodø, som er dagens bestemmelsessted. Det har vært overskyet i hele dag, men over byen er det en stor, blå flekk. Dette lover godt! Vi triller videre, og jaggu skinner sola for første gang i dag. Litt forbi Mørkved dukker bensinstasjonene opp på rekke og rad, og junior mener at vi bør vaske. Han har rett! Sykkelen ser ut som et helvette, innsauset med insekter på øvre halvdel og støv og dritt nederst. En Shell-stasjon har selvvask, så sykkelen får full tank og en rask høytrykksvask. Den blir ikke helt ren, men ser plutselig veldig mye bedre ut. Med god samvittighet for fremkomstmidlets utseende når vi sentrum, og finner rask veien til Scandic Bodø. Parkering er det imidlertid dårlig med på en søndag. Utenfor er det fult, da det er gratis frem til kl. 8 neste morgen, men resepsjonisten mener det skal være en MC-parkering rett nedi gata. Jeg sjekker inn, lemper av småen og all baggasjen, og jadda. 100m. nedi Storgata finner jeg MC-parkeringen og setter fra meg sykkelen der. Mens jeg låser toppboks og setter på skivelås tikker det inn Snapchat fra hotellflyktningen. Der har halve den kinesiske pensjonistforeningen ramlet inn døra, til hans store fornøyelse... Vi kommer oss opp på rommet og mini beordres i dusjen. Dagens etappe har ikke vært så lang, og klokken er bare 17. Det betyr at jeg kan få rørt litt på meg, så shorts, t-skjorte og verdens mest kompakte joggesko (Vibram Fivefingers) dras frem fra bunnen av pakkveska. Det blir 5km. på måfå i Bodø, og det gjør godt for kroppen. Det gjør nok også godt for passasjeren, som får en drøy halvtime alenetid på hotellrommet.

Image

Etter en rask dusj står middag på menyen, og i dag skal vi IKKE ha kebabtallerken! Google Maps konsulteres på bakgrunn av arvingens ønske om pizza, og Orion pizzarestaurant ligger rett borti gata. De viser seg å ha sjeldent god pizza, så dette ble en høydare! Gratis kaffe på far etter et måltid som etterlater oss stappmette ble det også, mens nabobordet står for underholdningen. En skokk med somaliske drosjesjåfører kommer og går i ett sett her, og skravler og gestikulerer noe voldsomt. De er ihvertfall i særdeles godt humør, og i dette været skjønner jeg dem godt. Vi triller oss etterhvert ut av restauranten, noen kilo tyngre enn da vi kom, og finner tilbake til hotellrommet. Neste dag står Lofoten på menyen, og etter en rask rådslagning blir vi enige om å sove litt lengre og ta ferga kl. 9:30. Jeg ser om det er mulig å bestille billett på nett, men nei... De forhåndsselger bare 40% av billettene, og alt er tatt. Jaja, en motorsykkel kommer da alltids med! Overnatting for neste dag må også fikses, men forsøket på å nå Stave Camping på Andøya per telefon mislykkes. "Bare send oss en epost så svarer vi raskt" sier telefonsvareren, så da gjør jeg det med ønske om en enkel campinghytte og tid i badestamp sent på kvelden!
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 2!

Post by Kant1 »

Meget bra Flanker, MEGET bra. Ingen tvil om at dere har hatt en herlig tur, til tross for noen regndråper langs veien :thumleft

Gleder meg til fortsettelsen \:D/ =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 2!

Post by Palma »

Steike ta, jeg er sur for at min far ikke hadde sykkel da jeg var 12, men han hadde en kadett stasjonsvogn... det var ikke like kult.
Har fått kost meg gjennom del 1 og 2, dette var høykvalitetslesning. Gull. Og den gutten er heldig, ja faren og.. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 2!

Post by tshansen »

Rett og slett snop... Det er så sinnsykt herlig å lese slike referat =D> Det begynner å bli jævlig bra kvalitet på referatene her inne nå... Takk for turen så langt, gleder meg stort til å følge dere videre på tur!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 3! (s.46)

Post by Flanker »

Del 3:

Scandic Bodø byr på gode senger og dertilhørende god søvn! Litt over kl. 7 står vi opp uthvilte, og løpeturen dagen før - i kombinasjon med nok hvile, har kurert den dritkjipe stivheten i ryggen jeg slet med dagen før. Ofte kjører jeg med et nyrebelte på lengre turer, som hjelper på den slags. Denne gangen har jeg imidlertid prioritert beskyttelse, og er iført en Leatt vest som inkluderer Lv. 2 rygg- og brystplate. Den kan bli noe heit når gradestokken bikker 25, men på tur til Nord-Norge er oddsen liten for at det blir noe problem. Skulle vi kjørt sørover hadde nok D3O ryggbeskytteren fått sitte i jakka og nyrebeltet blitt med... På med klær og ned i restauranten for en bedre frokost, før det sedvanlige pakkeritualet gjentas. Fergen går kl. 9:30, men jeg har tenkt å være ute i noenlunde god tid på fergekaia. 40 min. før står det på nett, så da sikter jeg på det. Dette er ikke noen småbåt, og jeg antar at det er MYE folk i kø for å komme med. 40 min. før blir til 30 min. før, men det får duge! Vi kjører igjen forbi hele køen og stiller oss fremst, men denne gangen er vi ikke alene. 5 andre motorsykler står også her, og blant billettørene råder det komplett forvirring og anarki i finværet. De flyr rundt som hodeløse høns uten en plan, og få kjøpt en billett hos en av dem er vrient. Solstikk, kanskje? Båten er heller ikke så stor som forventet... Dette er en ekstraferge de har satt inn på sommeren, og er på langt nær av den størrelsen som normalt frekventerer Vestfjorden. Skipet heter MF Tranøy, og Google kan avsløre at den tidligere het Bastø V og kjørte Horten-Moss fra 2013-2016. Denne båten har jeg jo tatt før!

Jeg gjør et nytt forsøk på å få kjøpt billett hos en av de hodeløse med kortterminal, men det får jeg ikke! "Vi kan bare ha med fire motorsykler" mumler han noe om. Men i helvette da! Nå begynner jeg å bli smått bekymret, for vi var sykkel nr. 6 på kaia og etter oss har ytterligere en ankommet. To andre som har forhåndsbestilt plass får kjøre ombord, og det samme får ymse bobiler og annet pakk. En nervøs samtale med en tilsvarende nervøs kar på R1200GS fra Porsgrunn får tiden til å gå, og etterhvert får vi selskap av en annen nordlending i utlendighet på Østlandet. Han er på tråsykkeltur nordover, og kan med god innlevelse dele vår frustrasjon da han hadde en lite hyggelig opplevelse med NSB dagen før. Å sykle i lange, trange tunneler er jo livsfarlig, så på et ille strekke skulle han hoppe på toget til Fauske. En smal sak for en mann på tråsykkel tror du? Å neida... Sykkelen måtte nemlig lastes i ei godsvogn, og da måtte man ha forhåndsbestilt plass til en helvettes pris. Etter mye krangling med lite løsningsorienterte figurer i NSB-uniform hadde han til slutt fått med seg sykkelen ombord på toget, men det satt langt inne. Vår frustrasjon over hodeløse brødskaller i fergeuniform får god klangbunn her, men til slutt ordner det seg for snille gutter. En motorsykkel velger å forlate køen, og en annen er langt mer opptatt av å tilberede et herremåltid på primus enn av å komme med på båten. Både vi og vår nye venn fra Porsgrunn får løse billett og kjører ombord. Her plasseres vi ikke foran, men helt bakerst til høyre. Og her må det stroppes! Ferga er utstyrt med skinnende nye, oransje stropper fra Biltema - av akkurat samme sort som jeg har med meg i blått (for å matche sykkelen, selvsagt). Så valget faller på fergens inkluderte utstyr denne gangen! En stropp foran og en bak, stramme greit opp og så klatrer vi opp de bratte trappene til salongen. Her er det jo smekkfullt, så vi går heller ut på akterdekket og setter oss på en av kassene med redningsvester. Her er vi i ly for det lille som er av vind, og skulle balja gå ned har vi lett tilgang på redningsutstyret.

Image

For et vær! Jakke og vest må av, og alt av ventilasjon åpnes opp i buksa. Det er strålende sol, nærmest vindstille og ca. 20 varme. Yr lover også et strålende vær i Lofoten, der vi skal komme i land om drøyt 3 1/2 time. Det blir tatt en hel del bilder på vei ut fra Bodø, mens praten går med vår nye venn fra Porsgrunn. Han i midten av 50-årene og særdeles ivrig på sykkelen. Drøyt 20000 km. har han kjørt så langt i år, og hadde senest helgen før en tur til Stockholm. Nå skulle han egentlig på Nord-Norge tur med en kompis, men han hadde trukket seg på kort varsel så det ble kjøring alene. E6 hele veien oppover, med start dagen etter oss. Helt hvor han skulle visste han ikke, og heller ikke hvilke veier han skulle ta dit, men han måtte være hjemme neste søndag - da var ferien over!

Ferga fortsetter ut Vestfjorden, og min unge håpefulle som normalt ikke er SÅ glad i brus skal på død og liv ha en Fanta Exotic. Jaja, jeg drar kortet da og slenger med en Cola Zero til meg selv. Det var ikke sånn kjempelurt! Nå er det nokså stille på havet, men helt øverst i båten ruller det etterhvert litt. Kombinasjonen oversøt brus, solid varme og rullende båt trigger etterhvert en smule kvalme og skallebank hos junior. Men brusen forbli nede, og han plasseres i liggende stilling i skyggen en stund. Forblir nede er ikke tilfelle inne i salongen, der en skokk med turister fra alle nasjoner spyr om kapp! Asiatene ser ut til å bli lettest sjøsyk, tett fulgt av eldre franskmenn. Nå er jeg glad vi sitter ute. Jeg kan nesten ikke skjønne at man kan bli så dårlig av så lite sjø, men men...

Land i sikte! Ferga er nesten 15 min. bak ruta til kai i Moskenes, men det går sånn halvveis effektivt å få tømt båten for kjøretøy. Vi svinger til venstre i krysset og kjører ut til Å i Lofoten som første stoppested. Parkeringsplassen her ute er smekk full, og vi er sultne! Så i stedet for å fyke ned for å se på fiskeværet prioriterer vi mat. Siste suppepose tilfaller den yngre garde, mens jeg må ta til takke med nok en dose havrehøgg som skylles ned med kaffe. Lukten av tørrfisk gjør ikke akkurat underverker med apetitten til mini, men det glir ned og vi ruller videre på vår vei nordover gjennom Lofoten. Det er mye trafikk og skremmende mange bobiler på veien... Prisen man betaler for å komme hit midt i fellesferien, men i dette været skal man ikke klage. Det er uansett så mye å se langs veien, og så mange fotostopp, at manglende tempo ikke er til irritasjon i det hele tatt. Ikke for meg, men den yngre garde er tydelig gretten og særdeles irritabel. Båtturen sitter nok enda litt i kroppen, og i Lofoten får vi turens eneste utblåsning. Etter en særdeles surmulende tirade fra 12-åringen detonerer far og leser teksten om kort omvei til flyplassen på Evenes påfølgende dag hvis han ikke drar hue ut av rævva og skjerper seg! Det, i kombinasjon med en god middag senere på dagen i Henningsvær, er tilstrekkelig til at dårlig humør og båttur viker - og vi kan begge nyte det som sannsynligvis blir turens høydepunkt!

ImageReine i Lofoten by Inge Pettersen, on Flickr

ImageLofoten by Inge Pettersen, on Flickr

ImageLofoten by Inge Pettersen, on Flickr

ImageLofoten by Inge Pettersen, on Flickr

ImageLofoten by Inge Pettersen, on Flickr

Vi fotograferer oss via en omvei til Nusfjord og videre frem til Leknes, der vi tar til høyre på Fv815 mot Valberg. Denne følger vi langs kysten helt til den møter E10 igjen, og her er det befriende lite trafikk. Tigeren kan igjen strekke litt på beina mellom de forholdsvis hyppige stoppene, før vi returnerer til bobilhelvette på hovedveien igjen. Som anbefalt kjører vi ut til Henningsvær, der vi ser oss litt rundt og tar en bedre middag utendørs - med sykkelen parkert 40 cm. unna. Men fy som klokka går da, og Stave Camping har jeg ikke hørt noe fra på epost! Jeg ringer dem igjen, og denne gangen får jeg svar... Det er fullt! Booking.com to the rescue, som tryller frem et gjestehus i Skarsteinsdalen på Andøya. Et rom for to reserveres, og overnattingen er ihvertfall i boks. Men jeg skjønner at det kommer til å bli sent før vi er fremme. Vi triller videre, og jo lengre nord vi kommer jo mindre "lofotsk" blir naturen. Trafikken blir også lettere når vi nærmer oss Vesterålen, der planen egentlig er å ta ferga Fiskebøl-Melbu. Vi er begge to mette på ferger for i dag, og det kommer til å bli seint i kveld uten å skulle vente i fergekø, så vi fortsetter på E10 til Gullesfjord der vi tar til venstre og kjører mot Sortland. Et kort stopp senere kjører vi over brua, og kan beskue Kystvaktas skip som ligger ved kai her. Vi har ikke kommet hit for å se på grå båter, men for å avlegge en kort visitt hos de døde. Her ligger nemlig mine besteforeldre på farssiden begravet, og jeg kunne ikke bare kjøre forbi uten å stoppe! Min bestefar døde året før jeg ble født, men bestemor som gikk bort i 1988 har jeg mange gode minner fra. Og her har jeg ikke vært siden hennes begravelse, da jeg selv var 12 år gammel... Vi finner greit frem, og det er ikke til å unngå at man er litt fuktig i blikket når vi drar igjen.

ImageVesterålen by Inge Pettersen, on Flickr

ImageVesterålen by Inge Pettersen, on Flickr

På Sortland blir det igjen full tank på sykkelen, og nå er klokka nærmere 20:30 på kvelden. Vi ruller videre mot Andøya, og beslutningen blir tatt. Det er såpass seint at jeg prioriterer ei seng foran den nasjonale turistvegen på yttersida av Andøya, og Skarsteinsdalen legges inn med raskeste vei på GPS'en. Sola står etterhvert svært lavt på himmelen, og da er det ikke til å unngå at et par raske fotostopp må unnagjøres på veien!

ImageAndøya by Inge Pettersen, on Flickr

Klokken blir 22:30 før vi ankommer det som en gang var militært område og het Skarsteinsdalen leir. Her har flere av de gamle kassernene blitt gjort om til gjestehus, men den vi skal til finner jeg faen ikke! Vi stopper og leter frem telefonen, der det nettopp har kommet epost fra de to damene som bemanner sjappa, som lurer på når vi kommer. Jeg ringer og får forklart veien. Riktig kasserne ligger oppe til høyre, og er ikke helt synlig fra veien inn til leiren. Vi fyrer opp sykkelen og kjører de 200m. opp, parkerer og kommer oss inn før myggen spiser oss fullstendig opp. Rommet blir betalt nå da vi skal tidlig avgårde dagen etter, og standarden her er upåklagelig til 650,- for en natt! Vi får et rom som er trivelig innredet og gjort om til en liten leilighet med eget bad. Felles kjøkken ligger i enden av gangen, og her er det bare å forsyne seg med kaffe og te. Kaffe har jeg null behov for akkurat nå, men en dusj og senga blir særdeles digg etter en lang dag... Jeg sovner med Peugeots 3 meter lange reklamesang på hjernen, som mini syntes var fin underholdning via intercom'en det siste stykket vi kjørte mot Skarsteinsdalen.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 3! (s.46)

Post by JK95 »

Den "3 meter lang stang"-sangen :lol Fantastisk :lol:
Pjokken der vet enda ikke hvor heldig han er, eller hvor mange ganger han skal tenke tilbake til første ordentlige tur med far på MC =D> Bli nesten så jeg må mimre litt selv her jeg sitter, både på lastebil og MC-tur :redface
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 3! (s.46)

Post by Tommas »

Flotte bilder :thumleft

Kanontur med poden, mistenker at det ikke hadde vært like greit på Super Duke :lol:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 3! (s.46)

Post by JK95 »

Tommas wrote:Flotte bilder :thumleft

Kanontur med poden, mistenker at det ikke hadde vært like greit på Super Duke :lol:
Detblir SuperDuke GT neste gang altså? :-k
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 3! (s.46)

Post by Tommas »

JK95 wrote:Detblir SuperDuke GT neste gang altså? :-k
Jeg har kommet til at det ikke finnes en sykkel som fyller alle ønsker jeg har, så jeg burde nok heller ha kjøpt flere :lol:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 3! (s.46)

Post by JK95 »

Tommas wrote:
JK95 wrote:Detblir SuperDuke GT neste gang altså? :-k
Jeg har kommet til at det ikke finnes en sykkel som fyller alle ønsker jeg har, så jeg burde nok heller ha kjøpt flere :lol:
Støtter den tanken, 4-5stk skulle holde :thumleft
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 3! (s.46)

Post by Flanker »

Takk og takk, folkens... Flere sykler ja! Det hadde ikke vært så dumt. Jeg drømmer om en lottogevinst og kommende T7 Tenere fra Yamaha som sykkel nr. 2. Kanskje jeg skal begynne å tippe igjen? :shock:

Det gjenstår ca. 2 deler av referatet, som kommer sånn etterhvert som skrivekløen melder seg :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 3! (s.46)

Post by tshansen »

Strålende lektyre, nok en gang =D> Pent krydret med bilder av beste slag :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Flankers rare turer og fjas - Nord-Norge referat del 4! (s.46)

Post by Flanker »

Del 4:

Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... Helvettes vekking som durer på armen! Her på Andøya er det ikke nødvendig å dra fra gardinene for å skjønne at det er sol ute. Den blåser nemlig rett igjennom, og gjorde at man våknet rundt kl. 3 på natta, men Jon Blund innhentet meg fort igjen. Klokka er 7, og vi skal rekke ferga fra Andenes kl. 8:45. Pakkingen har nå blitt så rutine at den nesten kan gjøres med bind for øynene, men mat må man også ha. Vi finner kjøkkenet i enden av korridoren, der undertegnede presser ned den aller siste posen med uutholdelig havregrøt mens mini nyter suppe og polarbrød. Til Andenes er det et kvarters tid å kjøre, og som vanlig ligger vi nå plutselig 15 bak skjema. Stress! Ut med alt pikk-pakk, på sykkelen i ekspressfart og avgårde med oss! Tørre, fine veier ligger foran oss der vi blåser mot Andenes i greit driv. 10-12 minutter senere ankommer vi, med ikke så alt for god margin til ferga. Det er bare 7-8 minutter til avgang, og alle biler (det var ikke mange) er allerede ombord. Vi blir vinket rett inn, og jeg spør som vanlig om jeg bør stroppe sykkelen. Men neida, det trenger jeg ikke. Ferga er under halvfull, så i stedet kan jeg bare parkere på tvers av båten i gir!

Image

Denne skuta har definitivt sett sine beste dager! M/F Skutvik er bygd i 1972, og var da primærferge på Bognes-Lødingen. Noen større oppgraderinger ser den ikke ut til å ha vært igjennom siden '72, men det går da fremover mot Senja og Gryllefjord for de få av oss som er ombord denne morgenen. Kafe, spør du? Overhodet ikke. Her er en bedriten kaffeautomat eneste tilbud til de reisende, med en kopp for å slenge betaling oppi. Apropos ferger i Troms... Et hett tips til dere som skal på tur er å laste ned appen "Troms Mobilett" til iOS/Android og kjøpe billettene via den. Du sparer en hel del kroner på det!

Over Andøya var det delvis skyet opphold og en 13-14 grader, men etterhvert som vi nærmer oss Senja er skydekket stadig tettere og lavere. Etterhvert er det et majestetisk skue som dukker opp foran båten, i det Senja åpenbarer seg. Dessverre i kun litt prinseaktig utførelse i dag, da skyene ligger over de største toppene. Ferga over tar en drøy time, denne gangen uten sjøgang eller kvalme for noen ombord, og vi kjører i land i Gryllefjord litt over kl. 10. Ferga bød jo ikke på mat av noe slag, og frokosten var tidlig. Her på kaia ligger en Matkroken-sjappe, så vi bestemmer oss for å fylle på med det vi trenger av mat og ta en lunsj her. Før vi dro gjorde jeg en middels iherdig innsats for å finne sånne små tuber med Nugatti, som er ypperlige å ha med på tur. Men det var faen ikke å oppdrive i noen av mine fire nærmeste butikker. Matkroken Gryllefjord leverer, og en anselig mengde tuber finner veien til minis klamme kleptomanpølser, mens jeg grabber fornyet rasjon av polarbrød og Toro Rett-i-Koppen supper.

Image

ImageSenja by Inge Pettersen, on Flickr

ImageSenja by Inge Pettersen, on Flickr

Det er ikke før fyr i primusen før en av de lokale sveiper innom benken og lurer på om jeg er fornøyd med sykkelen. Han kjørte en eldre Triumph selv, men vurderte å oppgradere til stor eller liten Tiger. Jeg tror ikke lysten hans ble noe mindre etter den praten! Ikke lenge etter dukker NRK opp, som holder på å lage en oppfølging av sommerens store "turistene driter ned..." reportasje. Nå er de her for å filme fergeavgangen, og fyller tiden med litt skravling mens vi fyller magen. Det var (for) mye folk i Lofoten, men noe særlig forsøpling så ikke jeg annet enn at det var stablet opp med sekker utenfor søppelcontainerne. Toaletter var det da etter mitt syn nok av etter veien der, og ingen av de jeg var innom var stengte eller skitne. Naturlig nok kommer ikke jeg på TV med en sånn historie... NRK Troms får bildene de skal ha, og forlater åstedet. Like etter saler vi opp for å utforske Senja, noe vi har goooood tid til å gjøre. Deadline er fergen Botnhamn-Brensholmen, som går først kl. 14. Vi har godt over to timer på oss til å kjøre 78km.

Vi kommer vel en drøy kilometer før det erklæres behov for stopp fra baksetet. Junior har glemt å dra buksa over skoene etter stoppet, og lider nå av kald trekk fra anklene og opp til ørene i 11-12 varmegrader og overskyet vær. Liiiiiiiiitt irritert, men la gå. Vi har all tid i verden... Den gamle veien rundt Gryllefjorden, som på kartet ser ut til å inkludere en pen hårnål, var det bare å glemme. Her var det stengt, så i stedet må det foretas en hurtig oppbremsing og sykkelen dukker inn i en ganske fersk tunell. Vel ute av denne forfaller veistandarden mildt sagt. Her er det store flak med asfalt som mangler, og grusen flyter oppå det som er igjen. Jeg kjører såpass inspirert som jeg tør under de rådende forhold, og med ett åpenbarer Hamn seg. Her er det bare å knekke av på siden av veien og ta bilder! Videre treffer vi etter kort tid på Senjatrollet, og med barn bakpå er det ikke til å unngå at vi tar et stopp. Til opplysning er Senjatrollet registrert som verdens største troll i Guinnes Record Book fra 1997, med en høyde på 17,96 meter i sittende stilling og med en vekt på 125.000 kg. Her er det masse fint å oppleve for barn, men fortrinnsvis de som er noen år yngre enn 12. Det er gratis å gå inn på området, men skal og du inn i trollet må du betale - og ikke rent lite heller! 130,- for voksne og 80,- for barn er langt mer enn hva jeg er villig til å gi for å spasere inn i et jævla troll, så vi snur i døra, tar med oss det som er utenfor og stikker videre.

ImageSenjatrollet by Inge Pettersen, on Flickr

ImageSenjatrollet by Inge Pettersen, on Flickr

Ikke så lenge etter den trolske opplevelsen tar vi av til venstre, og veien bytter navn til Rv862. Her starter indrefileten av den Nasjonale Turistvegen på Senja, og jeg holder nesten på å bomme på krysset ettersom jeg er mer opptatt av å se på natyyyyyyyren. Her klatrer veien oppover fjellet, men før vi dykker inn i Skalandtunellen må det slås lens. Det er velegnet for slike ærend ved vannet like før, og det er som kjent viktig å vanne blomstene i ny og ne. Vel ute av tunellen begynner veien å slynge seg nedover mot Bergsbotn, og her finner du et fantastisk utformet utsiktspunkt mvh. Statens Vegvesen. Fotostopp, og et par hårnåler senere er vi nede på 0 m.o.h. igjen. Veien videre er svært så naturskjønn og kjøres i rolig tempo for å fordøye alle inntrykk underveis, og for å ikke ta livet av seg i tunellene her. De er det nemlig en del av, og her er det smalt som faen, svingete og dårlig belyst. Det er heldigvis lite trafikk, så det hele forløper udramatisk med unntak av en tulling med campingvogn som gjerne kunne brukt litt mindre av veien inni fjellet.

ImageSenja by Inge Pettersen, on Flickr

ImageSenja by Inge Pettersen, on Flickr

Vi nærmer oss nå Botnhamn, og det forblir regnfritt. Skiltet med pil til venstre sier "Husøy" og vi har god tid. Da unner vi oss en sving over her, for å se om damene har dratt! Det var lengre å kjøre enn jeg hadde trodd, og veien er om mulig i enda dårligere forfatning enn tidligere på dagen, så vi velger å stoppe i en av svingene før man kommer ned mot øya og forevige motivet herfra før vi snur og kjører tilbake mot Botnhamn. Planen var å rekke en matbit før ferga går! Som sagt så gjort. Sjefsprimusfyreren sørger for vann til både suppe og kaffe, mens far er degradert til å ta oppvasken. Når den er ferdig er det nesten umiddelbart på tide å kjøre ombord - perfekt timing! Og igjen sparer man noen kroner ved å kjøpe billett i Mobilett-appen. Det er mye biler som skal med her, og jeg tror et par ble stående igjen på kaia også. Men som eneste MC er vi selvfølgelig først ombord.

ImageHusøy by Inge Pettersen, on Flickr

45 minutter senere ankommer vi Brensholmen på Kvaløya, og er nå bare en liten time unna dagens destinasjon: Tromsø, byen der jeg er født og oppvokst! Dessverre har det begynt å regne her, og temperaturen når nye lavpunkt for turen. En sving ut til Sommarøy er med andre ord uaktuelt, her er det bare å komme seg til byen raskest mulig. Over Kaldfjordeidet noteres 9,5 grader i følge det britiske termometeret, noe som er kaldt nok i juli etter min smak! Nå nærmer vi oss urbane strøk, og det er tydelig at de er vesentlig utvidet siden sist jeg var her. Hele veien fra Eidkjosen og innover mot byen er det nå sammenhengende bebyggelse. Sånn så det ikke ut for 10 år siden! Nå slås GPSen av og hukommelsen kobles inn. Jeg har fikset overnatting hos en gammel kompis i Tromsdalen, som riktignok har flyttet både to og tre ganger siden sist jeg var hos han. Men jeg skal da for faen finne frem uten GPS i min egen by! Heldigvis slipper jeg fra dette med stoltheten i behold, der jeg navigerer over Kvaløybrua og Tverrforbindelsen, via Stakkevollvegen, over Tromsøbrua og så opp Turistvegen i Tromsdalen. Treff, på første forsøk!

Etter en varm velkomst, ribbing av alt av klær og utstyr fra sykkelen, lånt vaskemaskinen runde 1 og en dusj er vi klare for mat. Og hva spiser man når man er tilbake i Tromsø for første gang på 10 år? Selvfølgelig må det bli pizza fra Yonas... En stor tacopizza og en manzanillo takk! Det smaker akkurat like godt som jeg husker, og glir ned på høykant hos oss alle. Prisen er dog jævlig mye høyere enn jeg husker! Resten av kvelden byr på en god sofa, beina på bordet og mye hyggelig prat. Etterhvert finner man senga også... Kompisen min er inne i siste jobbuke, og må pent dra seg opp tidlig for å gjøre dagens dyst mens vi får utlevert nøkkel og kan sove lenge før jeg skal være turist i egen by! En hviledag er nemlig på sin plass, det er både jeg og mini skjønt enige om, og Tromsø er det beste stedet å ta den på før turen går videre.

Image

Neste dag våkner jeg uten elektronisk bistand rundt 7:30, og etter en morgen uten pakking og stress løses det etterhvert dagsbilletter på bussen og dagen kan starte. Ute er det standard nordnorsk sommervær, altså 10 grader og lette regnbyger! Greit at man ikke får noen illusjoner om hva som er normalt vær når man returnerer til fødebyen ihvertfall. Mini får utlevert sommerlua og jeg tar på meg lånt ryggsekk med litt ekstra tøy og fotoutstyr. Vi labber ned til Ishavskatedralen, eller Tromsdalen kirke som den egentlig heter, der turistdagen har startet og det kryr av primært tyskere fra 3-4 busser. Noen bilder og litt titting, så svinger vi innom Mix-kiosken etter en boks Toxic Waste (påstått å være verdens sureste godteri) og et par flasker vann. Junior har mast om at vi må teste denne svært dyre minisøppelbøtta med sure drops siden vi var på ferie i Polen, og får nå innfridd sitt ønske. Selvfølgelig er far prøvekanin, og blir bittelitt skuffet. Ja, det er et brukbart surt sting i starten. Men det varer kort, og så blir det bare søtt (og forholdsvis godt). Det finnes garantert noe som er surere enn dette der ute!

ImagePolarstjerna - Tromsø by Inge Pettersen, on Flickr

ImagePolarstjerna - Tromsø by Inge Pettersen, on Flickr

Vi busser til Kroken, bydelen der jeg vokste opp, og vandrer litt rundt på gamle trakter. Så er det inn til sentrum der vi tar med oss blant annet Polaria før snuten etterhvert vendes tilbake til Tromsdalen. Etter nok en pizzamiddag (!) avsluttes dagen Fjelleheisen, og vi treffer akkurat den ene timen i løpet av dagen der skydekket er høyt nok til å ikke ødelegge utsikten og det er tørt! Dagen etter skal vi på veien igjen, og spørsmålet er om vi skal fortsette nordover mot Hasvik i Finnmark eller snu nesa sørover igjen. Yr avgjør det spørsmålet ganske greit. Jeg legger ikke 2-3 dager på turen for å kjøre til 7 grader og regn, sorry mac! Sørøya får vente til en annen gang... Det blir sørover, og jeg tar en telefon til tante og onkel i Narvik for å høre om de har lyst på besøk. Ikke overraskende har de det, og neste dags destinasjon og overnatting er klar. Vi starter på hjemturen!

Image

ImageTromsø panorama by Inge Pettersen, on Flickr
Post Reply