LordShaft skrev:
Her var det mye mye synsing

på tide å komme ned fra sin store hvite hest å kjenne på virkeligheten kanskje?
Uansett

Dekkprisene for noen år siden lå på rundt 5-6000 for et bytte hos forhandler! Så kom tjenester på Internett og prisene er nesten halvert

kan det tenkes at dekkprodusentene bevisst lager dekk som slites fortere for å tjene mer penger? I buisiness er det bare en ting som gjelder

Folks erfaring med diverse dekk er absolutt å stole på! Det hjelper å danne et bedre bilde av hvordan dekkene er! Å si noe annet blir jo helt tullete

Mener du virkelig at dekk alene ikke kan være grunn til at man mister grepet mot underlaget? Det er alltid en fører feil

rart at det er så store forskjeller på våtegenskapene hos de forskjellige dekk merkene da? Men de også er da bare tull og ikke til å stole på! Det er andres erfaringer med dekkene

At dekkprisene i Norge har vært kunstig høye i forhold til resten av Europa/verden er nok ikke grunnet i produksjon av dekkene, men at spesielt dekkgrossistene i Norge har hatt en eventyrlig avanse(sett i lys av hvilke rabatter som var oppnåelige).
At man tryner er da ikke dekkenes skyld????
Hvis man mener det er det nok greit å "gå av hesten "ja...
Dekk har forskjellige egenskaper og kjøpes etter forventet bruksområde- men å skylde på dekka når en tryner i trafikken synes jeg blir litt "dust" og ansvarsfraskrivelse.
At et dekk "sitter støpt" på vått i en test er da ingen garanti for at det ikke slipper-det er mange andre faktorer som spiller inn(asfalttype/søl/pollen ol) under kjøring i trafikken.
Samme på tørt.
-i trafikken har vi ikke kontroll på underlaget rundt svingen ,men vi forventer en stabil friksjon.
Stikkordet er nok "hastighetstilpassning"
At det finnes dekk som er
direkte dårlige/farlige i dag fra de "normale" fabrikantene har jeg ikke vært borti(kort levetid/lang oppvarmingstid/støy ol kvalifiserer ikke til dette begrepet)
de dekkene vi kunne oppdrive på tidlig 80tall er så langt fra dekkene som tilbys i dag at det er nesten latterlig,da kan vi snakke "dårlige dekk" da- men de fungerte jo de også, innenfor sine rammer.
En ting jeg har erfart etter nesten 40år på 2/4 hjul (ikke nødvendigvis noe kvalitetsstempel) er at vi motorsyklister ofte flørter med grensene både når det gjelder grep, hastighet og adferd..
Det finnes unntak men stort sett er vi like ufeilbare og skinnhellige som de "jævla-billistene".(Ja -
JEG er også en med "tvilsom adferd")
Så JA- det er nok dessverre oftest "førerfeil" som er hovedårsak.