Jeg baserer min uttalelse om Givi koffert ene og alene på den ene kofferten jeg har, en 58L alu. toppboks.(men jeg har ikke gått så grundig til verks som Ojda )ojda wrote: Å Givis alubokser får ivertfall full honør fra min side, (Jeg har testet de) (Har Du Knutk).
Jeg mener ikke at Givikofferten er dårlig, men sammenlignet med BMWs Touratech produserte koffert fremstår den som klart simplere bygget selv om prisen er i samme klasse (og vel så det).
Mine ankepunkt:
Hengsler: De holder sikkert, men er pinglete i forhold BMW kofferten.
Lokk/bunn: På BMW kofferten er platene i topp/bunn sveiset sammen i hjørnene, på Givi kofferten er de presset inn i plastbraketter som holder dem sammen.
Låsmekanismen: Tynnere plater, mindre solid, og man MÅ benytte nøkkel, BMW koffert kan lukke lokket uten å benytte nøkkel. (Denne forskjellen høres uten som en bagatell, men når man først er vandt med å kunne3 åpne uten nøkkel fremstår det som et irritasjonsmoment.)
På BMW koffert holdes lokket i åpen posisjon av en stålwire, og lokket er åpnet så mye at du kan ligge ting i den åpne lokket mens du romsterer i kofferten, Givi benytter en pinglete tynn gummistroppe, og lokket står nesten loddrett. I litt vind vil vinden blåse igjen lokket.
Feste av koffert til bagasjebærer: Givi benytter tynne plastknotter, BMWs koffert har kraftige metall-beslag.
Givi skal få pluss i margen for deksel som dekker nøkkelhullet og hindrer inntrenging av dritt.
Platetykkelsen generelt i koffertene er tilsynelatende identisk.
Kofferten står noen cm lenger bak enn BMWs toppkoffert. Dette gir bedre plass til passasjer og en mer naturlig komfortabel sittestilling. (har ikke noe med byggekvalitet å gjøre, men må skrive litt positivt og, )
Men jeg var klar over hva jeg kjøpte, og ved normal bruk holder sikkert Givi kofferten og, til tross for sin simplere oppbygging. Så jeg er fornøyd med Givi kofferten, men siden det ble stilt spørsmål om forskjellen ville jeg bare påpeke mine ankepunkt...