Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store Dekktråden

Post by inunf »

Hva slags dekk anbefaler dere i samme kategori som Metzler Tourance? Dimensjon 90/90-21. Framdekk til KTM Adventure 640, blir nok kjørt minst 90 % på asfalt.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Den store Dekktråden

Post by ole m. »

Med mest asfaltkjøring er jo Continental ContiTrailAttack 2 en mulighet:

Image

https://www.continental-tires.com/motor ... ailattack2
Last edited by ole m. on 09 Jun 2017 15:54, edited 1 time in total.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store Dekktråden

Post by Trondgv »

Hva med Anakee 3?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Continental dekkene trail attack trappet litt pga mønster! Leser også mange som opplever dette på nettet! Bortsett fra det, veldig gode dekk etter min erfaring [emoji1303]

Etter å ha lest long term review av Avon TrailRider, så er jeg ikke i tvil om at dette dekket måtte prøves [emoji1303]

Image

Anakee 3 dekkene synger noe helt jævlig mellom 50 - 60 km/t
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store Dekktråden

Post by ojda »

inunf wrote:Hva slags dekk anbefaler dere i samme kategori som Metzler Tourance? Dimensjon 90/90-21. Framdekk til KTM Adventure 640, blir nok kjørt minst 90 % på asfalt.

Tourance Next, ingen over. Ingen på siden =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store Dekktråden

Post by inunf »

Takk for tips! Var litt vanskelig å finne noe som kommer i riktig dimensjon foran og bak. Nå står det halvslitt Metzeler Karoo 3 bak, når det er utslitt skal det byttes i samme som fordekket. Ser ut til at det blir enten Avon Trailrider eller Pirelli Scorpion MT90. Er det noen som har erfaring med disse?
ojda wrote:
inunf wrote:Hva slags dekk anbefaler dere i samme kategori som Metzler Tourance? Dimensjon 90/90-21. Framdekk til KTM Adventure 640, blir nok kjørt minst 90 % på asfalt.

Tourance Next, ingen over. Ingen på siden =D>
Tourance Next hadde visst ikke tøft nok mønster, og det var for dyrt. Tviler ikke på at det er et kjempebra dekk, men er ikke jeg som bestemmer.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Den store Dekktråden

Post by Spiritofwinter »

Er det noen som har erfaring med å montere på et smalere dekk enn hva som originalt blir montert på en felg? Tenker ikke å gå veldig drastisk ned på størrelse, men ser at på KTM'en får jeg større utvalg av dekk om jeg går fra 150/70 18 til 140/80 18. Googlet litt og fant enkelte som mener det skulle gå fint, mens andre har kun opplevd problemer, så da er spørsmålet om noen her har enten suksess eller dårlige erfaringer som de kan vise til.

Kan ellers melde at jeg har kjørt 2500 km på TKC-80 og er usikker på om dekkene passerer 3000 km...
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by kvase »

Spiritofwinter wrote:Er det noen som har erfaring med å montere på et smalere dekk enn hva som originalt blir montert på en felg? Tenker ikke å gå veldig drastisk ned på størrelse, men ser at på KTM'en får jeg større utvalg av dekk om jeg går fra 150/70 18 til 140/80 18. Googlet litt og fant enkelte som mener det skulle gå fint, mens andre har kun opplevd problemer, så da er spørsmålet om noen her har enten suksess eller dårlige erfaringer som de kan vise til.

Kan ellers melde at jeg har kjørt 2500 km på TKC-80 og er usikker på om dekkene passerer 3000 km...
Jøss kjører du brutalt siden de blir så fort utslitt ? :shock:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Den store Dekktråden

Post by Spiritofwinter »

kvase wrote:
Spiritofwinter wrote:Er det noen som har erfaring med å montere på et smalere dekk enn hva som originalt blir montert på en felg? Tenker ikke å gå veldig drastisk ned på størrelse, men ser at på KTM'en får jeg større utvalg av dekk om jeg går fra 150/70 18 til 140/80 18. Googlet litt og fant enkelte som mener det skulle gå fint, mens andre har kun opplevd problemer, så da er spørsmålet om noen her har enten suksess eller dårlige erfaringer som de kan vise til.

Kan ellers melde at jeg har kjørt 2500 km på TKC-80 og er usikker på om dekkene passerer 3000 km...
Jøss kjører du brutalt siden de blir så fort utslitt ? :shock:

Hehe, kan vel ikke si at sykkelen har vert kjørt pent og pyntelig siste måneden :-P Kjører en kombinasjon mellom asfalt og offroad, på asfalt er det nok en del mer slitasje, men har satset ganske friskt på både grusveier og dårligere føre også etter at jeg fikk TKC-80 dekkene ;-) Generelt ser det ut som de fleste med så store tunge sykler som 1190r kjører mellom 2500-3000 km på TKC-80 før de må bytte.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

metzeler tourance next

Hva skal man si [emoji848] jeg kan vel kanskje begynne med at jeg er en smule forundret over at dette dekket er så populært som det er [emoji43]

Det er mulig jeg har vært uheldig, men etter drøye 4000 km nå sitter jeg igjen med litt blandet inntrykk!

For det første, dette er en touring dekk med stivere kanter....punktum! Noe som gjør at støyen fra dekkene er merkbar i alle hastigheter. Det er langt ifra så gale som anakee 3 dekkene ved 60 km/t, men de gir nå seg hvertfall når du ruller litt raskere eller tregere!

De oppfører seg veldig sportslig når de er ny, men de slites sjokkerende raskt fremme [emoji848] de slites liksom ekstra mellom sidene og midten, og pga mønster blir det litt sånn trappe følelse og ufølsomt når du legger sykkelen.

Image

Jeg har ikke målt enda, men jeg kan ha noe som minner om innsøkk i bakdekket på midten[emoji43] slik som Bikeridr hadde bilde av, det hjelper heller ikke på at bakdekket ikke klarer å holde på luften... det leker mellom 0,1 og 0,2 bar i døgnet.

Anakee 3 dekkene føltes også litt sportslig, men disse var langt bedre å kjøre på grus! Det er også blitt nevnt at tourance next dekkene er veldig stabil i sving! Dette er ikke min erfaring! De må justeres eller holdes i sving hele tiden og de faller litt ekstra på et visst punkt pga slitasjen i framdekket!

Jeg nekter å tro at dette settet varer opp mot 10.000! Framdekket er farlig nært slitasje merkene og det har rullet 4K [emoji43]
Det føles også glatt på vått føre! Jeg har hatt to episoder hvor jeg har kjent dekket "gi" seg! Å jeg kommer ikke unna å tenke på at uhellet til ojda kunne vært ungått med andre dekk [emoji848] (i Polen)

Blir jeg å handle dette dekket igjen?? Nei, ikke uten at det er eneste alternativ for å få dekk på sykkelen! Jeg hadde heller valgt anakee3 eller et annet sport touring dekk framfor det her!

Gleder meg hver dag til å få på Avon Trailriders dekkene å gjøre meg erfaringer med de [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store Dekktråden

Post by mekkern »

LordShaft wrote:metzeler tourance next

Hva skal man si [emoji848] jeg kan vel kanskje begynne med at jeg er en smule forundret over at dette dekket er så populært som det er [emoji43]

Det er mulig jeg har vært uheldig, men etter drøye 4000 km nå sitter jeg igjen med litt blandet inntrykk!

For det første, dette er en touring dekk med stivere kanter....punktum! Noe som gjør at støyen fra dekkene er merkbar i alle hastigheter. Det er langt ifra så gale som anakee 3 dekkene ved 60 km/t, men de gir nå seg hvertfall når du ruller litt raskere eller tregere!

De oppfører seg veldig sportslig når de er ny, men de slites sjokkerende raskt fremme [emoji848] de slites liksom ekstra mellom sidene og midten, og pga mønster blir det litt sånn trappe følelse og ufølsomt når du legger sykkelen.
NOE av dine erfaringer er nok at du har muligens en litt mer "aggresiv" svinghastighet enn de fleste gamle traktorførere som mest kjører rett frem på E veier med traktorene sine... ;-)
dermed bruker du mer av de "myke" sidene og ikke så mye av "slitefeltet" i midten.
dette gjør også at sykkelen føles mer ustabil da den "faller" inn i sving..

Edit:
husk å ha nok luft i dekkene.. helst "litt" ekstra ellers øker slitasjen raskt når dekket blir ekstra varmt med langkjøring/svinging.
-for grepet sin del er det ikke noe fordel men dog...
Last edited by mekkern on 22 Jul 2017 19:01, edited 1 time in total.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store Dekktråden

Post by ojda »

Her var det mye surr :evil:
Først av alt, velten i Polen skjedde etter en sving. Jeg legger vekt på etter [-X
Farten på sykkelen var relativt lav, ca 70kmt og hellningsvinkelen da det slapp ett sted mellom 5 og 10* off vertical.
I denne situasjonen skle forhjulet til sides og styret tverret endel.
Intet annet enn sylskarpe pigger hadde reddet den sykkelen i det samme sporet.

Bortsett fra det har jeg vel brukt opp 5 eller 6 sett med Next, og ingen av de har forlatt sykkelen før 10.000.
12-14 har det vel vært på de som har vert ordentlig nedslitt, har byttet etpar før de var nedslitt også.

Den ugjevne slitasjen forran kjenner jeg dog igen.

Å når det gjelder svingstabiliteten til dekkene, kommer vel hausingen av det mest fra undertegnede.
Det står jeg virkelig for.

Men jeg må si jeg undres veldig over så avvikende erfaringer med samme dekkene :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Guest

Re: Den store Dekktråden

Post by Guest »

Det er mulig, men jeg har kjørt sykkel med flere av de gamle traktorførerne du tenker på Vidar [emoji23] å de kjører minst like stivt som meg [emoji56]

Ja at dekkene slites som de gjør har stor innvirkning på hvordan de føles i sving! Men etter 4K mener jeg dette ikke burde vært så synlig som på dekkene mine [emoji848]

Hadde vært artig å prøvd type angel gt eller de nye metzeler touring dekkene å sett hvordan disse holdt sammenlignet med tourance
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store Dekktråden

Post by mekkern »

ojda wrote:
Men jeg må si jeg undres veldig over så avvikende erfaringer med samme dekkene :-k
Kjørestil -bremsing-gassing-motorbrems-type sykkel og motor.
Dette gjør store utslag på dekkerfaringer/levetid.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Det er mulig, men jeg har kjørt sykkel med flere av de gamle traktorførerne du tenker på Vidar [emoji23] å de kjører minst like stivt som meg [emoji56]

Ja at dekkene slites som de gjør har stor innvirkning på hvordan de føles i sving! Men etter 4K mener jeg dette ikke burde vært så synlig som på dekkene mine [emoji848]

Hadde vært artig å prøvd type angel gt eller de nye metzeler touring dekkene å sett hvordan disse holdt sammenlignet med tourance
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply