Ny sykkel

Prat om tung MC.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Ny sykkel

Post by Lazyboy »

Har lurt litt på et sykkelbytte i det siste, kjører idag en ktm 1290 SA kjøpt ny i 2016.
Sykkelen er et råskinn, men full av for meg irriterende konstruksjoner og småfeil.
Det er liksom ikke nok med hissig motor.

Har fått med meg at flere her inne har byttet til 1200 Gsa og lurer på om dere har litt innspill på pros and cons vs ktm.

Har kun kjørt 15-20 mil med leid gs før og er litt usikker på om det er sykkelen for meg. Kjører mest med kjerringa og vesker så jeg trenger et pakkesel men ønsker litt horn i panna feeling også.

Hvordan oppfører den seg med full oppakning og høy hastighet? ( tyske hastigheter)
Dempere føles på gs for meg litt som en gyngehest, hvordan opplever dere det vs ktm?
Service utgifter vs ktm
oljeforbruk på boxern?
Osv osv...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny sykkel

Post by tshansen »

Jeg gjorde jo nettopp det samme som deg i fjor! Lyden og motoren til KTM er i en klasse for seg, men det samme er alle de små irriterende manglene/feilene!

Først og fremst, Demperne på GSA er veldig mye bedre enn på KTM, den gyngingen du snakker om, kan man oppleve på soft innstilling! Men på normal og hard er ikke det tema! Er stort sett de jeg bruker! Det er ganske merkbar forskjell på de 3 stillene, sammenlignet med KTM. Telehever oppleves også langt mer stabilt ved nedbremsing og i sving

Crusidekontrollen til BMW er også helt fantastisk! Denne jobber langt bedre på svingete vei og er utrolig enkel å betjene!
Komfort på sal er også milevis bedre på BMW!
Sidekoffertene er utrolig mye bedre, og kjøre med oppakning på GSA merkes knapt nok i høyere hastighet! KTM'en følte jeg danset på hekken når du bikket 120 km/t, selv om jeg har hørt mange som ikke opplever dette! Justering av vindskjerm er jo ekstremt individuelt, men på BMW føler jeg den fungerer, KTM var bare en plagsom turbulens uansett hvordan jeg stilte den! Jeg er 2 meter høy og passer derfor komfortmessig veldig mye bedre på BMW

BMW er heller ikke uten mangler, de er jo beryktet for sine dårlige brytere! De fleste opplever å måtte bytte de en eller to ganger i løpet av sykkelens levetid, her har ktm knapper som fungerer langt bedre!

Der er også en sak gående hos alle modeller fra 2014 og nyere, hvor noen har opplevd at framdemperne har løsnet fra krona under hissig kjøring off Road! Meg bekjent så har det ikke vært noen tilfeller i Norge, å BMW jobber med saken (recall)

Den er også en helt annen motor, mer som diesel å kjøre sammenlignet med ktm, men du dæven så rått det er å kjøre den om du bruker turtallet riktig (personlig mening)

For meg personlig leverer BMW er langt bedre totalpakke!
Så vidt meg bekjent er historien om oljeforbruk på GSA motoren eliminert etter 2014! Jeg har hvertfall ikke noe forbruk på min
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Ny sykkel

Post by Lazyboy »

Høres bra ut :thumleft . Skulle gjerne beholdt effekten fra 1290 men ved neste bytte må jeg nok ha litt mere fokus på totalpakka.
Har provekjørt en gs 2016 på finn samt leid en i Østerrike for et par uker siden.begge disse syklene hadde en jævla irriterende ulyd fra forhjulet ( dekkstøy) regner med at begge stod på orginalhjul( nye sykler).

Opplevde du det samme på Gsa? Hvist ja ,er det bedre med annen gummi?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny sykkel

Post by tshansen »

Ja dette kommer av anakee3 dekkene som GSA 16 er levert med! De synger/uler noe helt jævlig på rundt 60 km/t så dette eliminerer du med å bytte gummi! Jeg la om til metzeler tourance next nå, disse lager også litt lyd, men ikke slik uling som anakee3. Continental var ikke dette tema! Har et sett med avon trailrider i boden, er jævlig mange som lovpriser disse på større Adv sykler [emoji1303]

Klart folk opplever effekt annerledes, men jeg opplever ikke GSA som så mye latere enn KTM, topp effekten er jo merkbar, men kjører du sykkelen riktig i bunn og mellom register opplever jeg GSA som lagt mer leken! For ikke å snakke om tyngdepunktet på GSA er så lavt at sykkelen er utrolig mye lettere å leke seg med på svingete vei [emoji1303] men dette er jo mine personlige meninger, mulig andre vil oppleve det annerledes!

Jeg hadde 13000 km på 1290 super Adventure før jeg byttet til GSA. Har nå 23000 km på GSA! Jeg hadde aldri byttet tilbake [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny sykkel

Post by knutk »

Nå har jeg tynt sammenligningsgrunnlag, men jeg opplever det som veldig enkelt å være BMW-eier.
De har lagt ut hele delekatalogen på internett, og de har et godt utbygd forhandlernett.
LS har nevnt et par områder hvor der har vært problem, og har selv vært blant dem som har byttet brytere. Men det har aldri vært noe diskusjon om ansvaret. Og fabrikken tar problemene på alvor (selv om de ikke akkurat averterer problemene).

Nå finnes der flere alternativ i omtalte klasse, alle høyst kapable sykler og hvor eierne er godt fornøyd, hver på sin måte.
Selv deler jeg LS sitt syn på saken, men om en er usikker på valget er det prøvekjøring som gjelder. Hvert av alternativene har sine kvaliteter. på godt og vondt.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Ny sykkel

Post by Lazyboy »

Kan vel røpe at det er følt kvalitet og det lave tyngdepunktet som trekker meg i retning BMW .
Er ikke all verden glad i boxer motor , men kan nok lære og like den over tid. (Girkassa vil jeg nok aldrig like)
Viktigste for meg er at jeg føler "Toyota " kvalitet ved neste sykkel, det gjør jeg ikke med Ktm

Alle sykler har vel sine feil, mangler men ved neste kjøp håper jeg at jeg har gjort nok forarbeid til at jeg beholder den lenge. Lommeboka trenger sårt litt hvile :D

Takk for innspill
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ny sykkel

Post by Snikkeren »

Siden du ikke føler kvalitetsfølelse med KTM, så vurderer du sikkert ikke 2017 modellene heller? Der har de endret en del ting, blant annet plasseringen av CC. Den er nå kommet over på venstre side, og er enklere å bruke.

Jeg må bare si at demperne i 1290 SAR og 1090 Adventure R er bare helt fantastiske. Ihvertfall det lille jeg fikk prøvd på prøvekjøringen.

Når det er sagt, så føler jeg ikke noe stort behov for å oppgradere min 2015 modell. Jeg har ikke hatt noe problemer med den, og føler egentlig at det er god kvalitet på den. CC'en er jeg vant til, og har ikke noe problem med å operere den. Jeg har heller ikke så store hender, så jeg føler heller ikke at holkene er for smale, noe andre har nevnt som et problem.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Ny sykkel

Post by Lazyboy »

Snikkeren wrote:Siden du ikke føler kvalitetsfølelse med KTM, så vurderer du sikkert ikke 2017 modellene heller? Der har de endret en del ting, blant annet plasseringen av CC. Den er nå kommet over på venstre side, og er enklere å bruke.

Jeg må bare si at demperne i 1290 SAR og 1090 Adventure R er bare helt fantastiske. Ihvertfall det lille jeg fikk prøvd på prøvekjøringen.

Når det er sagt, så føler jeg ikke noe stort behov for å oppgradere min 2015 modell. Jeg har ikke hatt noe problemer med den, og føler egentlig at det er god kvalitet på den. CC'en er jeg vant til, og har ikke noe problem med å operere den. Jeg har heller ikke så store hender, så jeg føler heller ikke at holkene er for smale, noe andre har nevnt som et problem.


Akkurat dette som er litt av problemet, ved en kort prøvetur så skal man liksom synse noe om hele sykkelen. Idag er di fleste sykler bra, men ved daglig bruk kommer egenskapene akkurat du er ute etter frem.

Har i alle år oppgradert dempere på tidligere sykler , og skulle ønske det var like enkelt idag.
Jeg ville helst hatt muligheten til og justere allt til meg på vekt og kjørestil, ikke bare velge utifrå et program som skal dekke alle . Om man fex søker litt på ktm dempere så vil du se at det er rimelig simple dempere sett bort ifra servo motoren i enden.

liker heller ikke og måtte " krangle" med forhandlere om klare feil/ mangler så det blir ikke ktm ved neste bytte.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ny sykkel

Post by Snikkeren »

Demperne på R modellene er ikke styrt av elektronikken, så de kan justeres. Leser også at det er flere i utlandet som har fått satt opp demperne til sin vekt på SA'en.

Men hvis du har opplevd vanskeligheter med reklamasjoner, så skjønner jeg godt at det ikke blir KTM igjen.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Ny sykkel

Post by Lazyboy »

Om du spør min forhandler om og sette sag elektronisk, så kikker han på deg med blikket til en som har ramlet ned fra månen, om du da forklarer at det kan settes elektronisk fra 5 pluss til 5 minus så er han fremdeles like sløv i blikket :shock:

Men tråden er ikke for og disse ktm, gi meg heller flere gode grunner til og svi av 100 k til på en Gsa :D
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Ny sykkel

Post by Gielas »

Mtp stabilitet på gsa med kofferter på; jeg bikka 200 på autobahn i går, føltes ganske komfortabelt :-#
Gielas
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny sykkel

Post by knutk »

Om du velger ny sykkel, ikke la deg friste til å kjøpe annet enn original-kofferter.
De originale bruker samme nøkkel som sykkelen, og man kan dra ut nøkkelen fra låsen uten å låse koffert, i.e man slipper å lete fram nøkkel hver gang man skal åpne koffertlokket.

Kjøpte selv en ekstra Givi 58L toppkoffert, og jeg var klar over hva jeg kjøpte, så klager ikke. Men den trenger nøkkel for åpning, og byggekvaliteten er klart dårligere enn original (som er egentlig levert av TouraTech).
Givikofferten har nesten identisk platetykkelse, men hengslene er svakere og mer pinglete innfestet, låsen mer primitiv og skjøtene på hvert hjørne i lokk og bunn er plastbraketter, mens originalen er sveiset.
Regner med at det funker, kommer jo bare til å bruke den i ny og ne men der er klasseforskjell.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny sykkel

Post by tshansen »

Gielas fikk jo teste hvor solid de koffertlokkene på GSA er i fjor [emoji1303]

Men ja, de sidekoffertene til ktm er så hysterisk dårlig at det er flaut! Faktisk skremmende dårlig
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Ny sykkel

Post by Lazyboy »

Ja, helt utrolig av Ktm og lage så dårlige vesker, og i tillegg er åpningen mindre en innerveska.
Har hatt noen runder med kona før tur der jeg sier hun ikke må fylle di helt fulle for da går jo pokker ikke veska inn i hullet. Hu mener fremdeles at jeg tuller og at det er helt greit og sparke veskene inn i åpningen.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ny sykkel

Post by ojda »

Nå kommer jeg vel til å høre Buuu! fra 85% av forumet, men har du kikket på Supertenere :-k
Den er prøvekjørt, dog ikke i år.
Men det huskes en helt ok pakke, kraftmessig oppleves den omtrent på BMW/Tiger-nivå.
Førsteinntrykk av behagelige seter :thumleft Det er vel stortsett det det raporteres om også.
Japansk kvalitetsfeeling, og ingenting negativt jeg hang meg opp i ved prøvetur :)
Såvidt jeg har lest meg til ingen typiske gjengangerfeil.
Lattelig kjipe kofferter orginalt (låsene), men det finnes andre [-X
Min mening er at: klarer man ikke holde styring på 1 nøkkel i tillegg til tenningsnøkkel,
har man ikke stort ute i den store verden å gjøre 8)
Å Givis alubokser får ivertfall full honør fra min side, (Jeg har testet de) :redface (Har Du Knutk). [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply