RuneMC wrote:Rundkjøringer er ofte glattere pga dieselsøl fra biler/lastebiler - spesielt rundkjøringer i nærheten av bensinstasjoner.
Det lærte jeg av min kjørelærer - trodde det var pensum å få advarsel ang dette...
Fra avisen har jeg også lest at rundkjøringer rett ved og i tunneler kan være glattere enn andre pga at det saltes for å binde veistøvet. (Dvs kan bli glatte når det er fuktig)
Helt nyasfalterte veier kan være ganske så glatte i regn. I klasse med brostein. Hvitt "såpeskum" i regn kan være pollen, som er ganske glatt, men også stoffer fra asfalten når den er helt fersk og kanskje har "svettet" litt i solen før et regnskyll.
Akkurat den rundkjøringen er ikke i nærheten av noen bensinstasjon og den har heller ikke stor helling. Jeg vet ikke hvorfor akkurat den var så glatt.
Det var sikkert både pollen og nyasfaltert vei som var problemet (:.
Ja, akkurat (:.LordShaft wrote:Jeg forstår veldig godt hva du mener! Jeg lærte å kjøre sykkel langt raskere på å ligge bak folk som var bedre/mer erfaren enn meg! Det gir en trygghet og visshet om hva som er mulig, selv om jeg kjørte langt saktere/roligere! Så det er ikke noe bakdel
Tusen takk. Jeg prøver (:!Norse wrote:Gratulerer med lappen! Kjør mye, men kjør med vett!! Bakhjulsglipp er ikke det jeg anser som "morro", men et hint om at man kanskje pusher litt i overkant, -eller er litt for lite trent i forhold til å lese veidekke og kjøreforhold.
Vi velter vel noen og enhver av oss innimellom, men du kan trøste deg med en ting: hvis du ikke kan fikse det selv, så blir det fort dyrt uansett om du har velteklosser eller ikke. [emoji23]
Kjør vakkert!![emoji1303]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg fikk aldri lastet opp bildene og de siste dagene har jeg vært opptatt med 12-14 timers vakter på jobben, men her er et lite bilde: