Clutch
Clutch
Hei! Synes sykkelen min (Gått 70 K) responderer noe dårligere enn tidligere. Merker tendenser til at den ikke akselererer i takt med RPM i høye hastigheter, typ 100+. Lurer jo da på om clutchen begynner å takke for seg. Samtidig er det ikke problemer med å gire på den. Innspill på dette?
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
-
- Posts: 2523
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Clutch
Vil du si at clutchen slurer, altså at turtallet går opp når du gir gass, uten at sykkern øker farten/trekker?
Re: Clutch
Den øker i fart også, men jeg synes at den er slappere enn tidligere, og at motoren bråker mer i forhold til farten, om du skjønner.ArcticTiger wrote:Vil du si at clutchen slurer, altså at turtallet går opp når du gir gass, uten at sykkern øker farten/trekker?
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
-
- Posts: 2523
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Clutch
Lenge siden den hadde service? (olje+filter, luftfilter)
Re: Clutch
Nei, den var nettopp på 70 k service, der alt du nevner ble byttet. Var ute nå og testet den litt, og den er virkelig merkbart slappere enn tidligere. Det akselerer dårligere, og bråker mer i høye turtall.ArcticTiger wrote:Lenge siden den hadde service? (olje+filter, luftfilter)
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Re: Clutch
Clutch er en slitedel. 70K høres ikke så mye ut, men det beror jo helt på hvilken type kjøring man har gjort i løpet av den tiden.
Om clutchen begynner å slure, dvs. motor ruser opp ved akselerasjon, kan man bruke tid på å finne ut både det ene og andre, tenker på om man har fått en olje etter service som gjør at clutchen slurer, prøve å fjerne glasering av platene ved å låse fremhjulet og slure clutchen varm etc. men til syvende og sist ender man opp med å skifte clutchen i allefall. Er den slitt er det like godt å hoppe i det. tviler på at problemet forsvinner av seg selv.
Om clutchen begynner å slure, dvs. motor ruser opp ved akselerasjon, kan man bruke tid på å finne ut både det ene og andre, tenker på om man har fått en olje etter service som gjør at clutchen slurer, prøve å fjerne glasering av platene ved å låse fremhjulet og slure clutchen varm etc. men til syvende og sist ender man opp med å skifte clutchen i allefall. Er den slitt er det like godt å hoppe i det. tviler på at problemet forsvinner av seg selv.
Re: Clutch
Mulig det kan fikses med annen olje eller stivere fjærer, men å bytte clutch er såpass billig og enkelt at det er like greit å bare gjøre det. Som knutk over skriver er det ikke noe som retter seg selv.
Re: Clutch
Takk for svar, folkens. Både Ole M. og Mc Oslo har tilbydd seg å se på sykkelen - så da er den i de beste hender.inunf wrote:Mulig det kan fikses med annen olje eller stivere fjærer, men å bytte clutch er såpass billig og enkelt at det er like greit å bare gjøre det. Som knutk over skriver er det ikke noe som retter seg selv.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v