Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by Pragmatic »

Usikker om denne skulle i tung eller mellomtung, men da den er reg. som tung mc poster jeg tråden her.

Kjøpte en slik for å ha som herjesykkel (og så jeg kan kjøre i regnvær uten å ha dårlig samvittighet) på lørdagen. 2002-mod med ca. 25K på telleren. Masse oppgraderinger er gjort, men ingenting som påvirker motorytelsen, noe jeg vil endre på etter hvert. Kjørte ordentlig offroad-tur i går, og senere på dagen hadde jeg også min aller første MC-velt i mitt liv, hehe. Har aldri kjørt noe annet enn 50cc offroader før, så det er litt av en omstilling fra min andre sykkel. Jeg skyr grusveier som pesten med den - med DR-Z'n oppsøker jeg de. Virker som den tar seg frem overalt - kjørte opp en bakke i går der jeg tror selv og med traktorer hadde kommet til å slitt. Fungerer også fint på motorvei; holder følge med trafikken i 90-sone uten store problemer.

Det jeg egentlig lurer på er om det er noen andre her som har en slik, og hvilke oppgraderinger de har gjort. Så langt vet jeg at jeg skal bytte ut setet (org.setet er usedvanlig dårlig) og antagelig få i slip-on da den ikke konverterer bensinen til nok støy :P

Men vurderer også å bytte ut til stålslange på frambrems, da den er i svakeste laget, og kanskje få i bedre bremseklosser foran, samt lithium-batteri siden jeg har 2 sykler nå og ikke gidder å ha begge på lading hele tiden.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by Desmo »

Har ikke "Colgate-moppen", som en av bygdas Harleygutter kalte den, lenger. Kjøpte den ny i 04. Den ble byttet inn i en Triumph Scrambler 900 4(?) år senere. Men den var grei å lære seg å kjøre MC på nytt med. Når det gjelder setet på DR-Z, vil jeg karakterisere det som en 2"x4" med skaitrekk. Greit til 20-30 minutters landeveiskjøring og aktiv gruskjøring. Lengre etapper på landevei medførte hyppige røykepauser. Jeg beholdt originaleksosen fordi jeg ville ha den så stillegående som mulig. Grunnen var at grusveiene på Totenåsen som jeg kjørte på gikk forbi ganske mange hytter. Og å kjøre litt "freskt" med høylytt eksos forbi dem er å be om trøbbel. Heller holde seg anonym. Var aldri i nærheten av motorvei med min, men vet at den har potensiale til å komme opp i 150 eller mer. At frambremser har forbedringspotensiale er nokså vanlig på japsesykler. De har ikke lært å montere stålomspunnede slanger.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by tshansen »

Jeg er på utkikk etter noe tilsvarende [emoji1303] fantastisk redskap til å leke seg med
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by Snikkeren »

Der har du fått deg en knall herjesykkel. [emoji106]

Angående effektpotte, så ville jeg nok droppet det på denne hvis du tenker deg litt utenfor allfarvei. Å være så anonym som mulig, sånn som Desmo nevner, tror jeg kan være lurt da.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by Desmo »

Snikkeren wrote:Der har du fått deg en knall herjesykkel. [emoji106]

Angående effektpotte, så ville jeg nok droppet det på denne hvis du tenker deg litt utenfor allfarvei. Å være så anonym som mulig, sånn som Desmo nevner, tror jeg kan være lurt da.
Er jo litt i grenseland av hva som er lovlig det. Så å snike seg "under radaren" til hytte- og turfolk lønte seg i mitt tilfelle. Det var en ting jeg glemte i forrige innlegg. Det er at det er to typer gruskjørere; De som har tryna og de som ikke har gjort det enda. For det er en naturlov at en går i bakke en eller flere ganger når en driver med slik.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by Pragmatic »

Desmo wrote:Har ikke "Colgate-moppen", som en av bygdas Harleygutter kalte den, lenger. Kjøpte den ny i 04. Den ble byttet inn i en Triumph Scrambler 900 4(?) år senere. Men den var grei å lære seg å kjøre MC på nytt med. Når det gjelder setet på DR-Z, vil jeg karakterisere det som en 2"x4" med skaitrekk. Greit til 20-30 minutters landeveiskjøring og aktiv gruskjøring. Lengre etapper på landevei medførte hyppige røykepauser. Jeg beholdt originaleksosen fordi jeg ville ha den så stillegående som mulig. Grunnen var at grusveiene på Totenåsen som jeg kjørte på gikk forbi ganske mange hytter. Og å kjøre litt "freskt" med høylytt eksos forbi dem er å be om trøbbel. Heller holde seg anonym. Var aldri i nærheten av motorvei med min, men vet at den har potensiale til å komme opp i 150 eller mer. At frambremser har forbedringspotensiale er nokså vanlig på japsesykler. De har ikke lært å montere stålomspunnede slanger.
Colgate-moppen faktisk, haha. Så rimelig urørt ut den på bildet ja. Ja org.setet er fantastisk dårlig. Blir godt å få byttet det ut senere. Greit nok å være anonym ja, men vil jo gjerne ha litt lyd også. Ser etter en effektpotte med lyddemper; vil ikke ha noe som er åpent. Skal gjøre en del research ang. lyd og sånt før jeg bestemmer meg for hvilket merke. Greit at den SER ut som en forvokst moped, men den trenger ikke høres ut som en moped heller :lol:

Noen bilder av min:

Image Image Image

Ikke noe smykke, men det skal de jo heller ikke være.
LordShaft wrote:Jeg er på utkikk etter noe tilsvarende [emoji1303] fantastisk redskap til å leke seg med
Ja fantastisk moro for en liten penge. Faktisk aldri hatt det så moro på MC før som på den der, til 1/9 av prisen av den andre sykkelen min.
Snikkeren wrote:Der har du fått deg en knall herjesykkel. [emoji106]

Angående effektpotte, så ville jeg nok droppet det på denne hvis du tenker deg litt utenfor allfarvei. Å være så anonym som mulig, sånn som Desmo nevner, tror jeg kan være lurt da.
Tror jeg kommer til å bli lei hvis jeg skal kun kjøre med org.eksos. Det er rett og slett altfor lite lyd. Pottene er ikke så fryktelig dyre, så hvis det vanker hyttede never og kauking fra naboer og hytteeiere så får jeg bytte tilbake :)
Desmo wrote:
Snikkeren wrote:Der har du fått deg en knall herjesykkel. [emoji106]

Angående effektpotte, så ville jeg nok droppet det på denne hvis du tenker deg litt utenfor allfarvei. Å være så anonym som mulig, sånn som Desmo nevner, tror jeg kan være lurt da.
Er jo litt i grenseland av hva som er lovlig det. Så å snike seg "under radaren" til hytte- og turfolk lønte seg i mitt tilfelle. Det var en ting jeg glemte i forrige innlegg. Det er at det er to typer gruskjørere; De som har tryna og de som ikke har gjort det enda. For det er en naturlov at en går i bakke en eller flere ganger når en driver med slik.
Hehe, ja på 3 år med aktiv kjøring og tidligere i livet ellers (sporadiske, ikke-fullt-lovlige turer før jeg fikk lappen) hadde jeg aldri veltet med mc før. Var ganske stygg min første velt og, selv om jeg sto i ro. Men så lenge sykkelen har det bra så er det helt greit :D

Fint at den veier like mye som en fjær da (146 kg) - gikk fint å plukke den opp alene selv om den lå på skrå i nedoverbakke.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by inunf »

Tøff sykkel, ser artig ut!
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by Desmo »

Pragmatic wrote: Hehe, ja på 3 år med aktiv kjøring og tidligere i livet ellers (sporadiske, ikke-fullt-lovlige turer før jeg fikk lappen) hadde jeg aldri veltet med mc før. Var ganske stygg min første velt og, selv om jeg sto i ro. Men så lenge sykkelen har det bra så er det helt greit :D

Fint at den veier like mye som en fjær da (146 kg) - gikk fint å plukke den opp alene selv om den lå på skrå i nedoverbakke.
Den lave vekta hjalp meg en gang da jeg var på "ekspedisjon" fra Minneåsen og nordover mot Steinsjøen som ligger på grensa mellom Hurdal og Toten. Svingte av asfaltveien over Minneåsen og taklet lett bommen 10 meter inn på grusveien, for den gikk det an å kjøre rundt. Da jeg hadde kjørt et par kilometer innover grusveien kom jeg til en ny bom. Der holdt det på å bli vendereis, for bommen stod helt inntil en skråning opp på venstre side av veien. På høyre siden var det skråning ned i et vann. Så da begynte gode råd å koste litt. Skrudde av tenninga og la den på siden før jeg dro den under bommen. Det jeg skulle ha gjort var å stenge bensinkrana og latt den gå til den hadde tømt forgasseren. For når den lå på siden fløt forgasseren over og jeg måtte file lenge på starteren før den ville tenne. Men jeg skulle likt å sett gutta med "schnell-panzer" (GS/GSA) gjøre det samme. :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Suzuki DR-Z 400 - noen andre her som har?

Post by Pragmatic »

inunf wrote:Tøff sykkel, ser artig ut!
Ja spesiell følelse å kjøre opp veier der til og med traktorer hadde slitt. Og moro at man også kan kjøre samme sykkelen på motorveien 10 minutter etterpå :)
Desmo wrote:
Pragmatic wrote: Hehe, ja på 3 år med aktiv kjøring og tidligere i livet ellers (sporadiske, ikke-fullt-lovlige turer før jeg fikk lappen) hadde jeg aldri veltet med mc før. Var ganske stygg min første velt og, selv om jeg sto i ro. Men så lenge sykkelen har det bra så er det helt greit :D

Fint at den veier like mye som en fjær da (146 kg) - gikk fint å plukke den opp alene selv om den lå på skrå i nedoverbakke.
Den lave vekta hjalp meg en gang da jeg var på "ekspedisjon" fra Minneåsen og nordover mot Steinsjøen som ligger på grensa mellom Hurdal og Toten. Svingte av asfaltveien over Minneåsen og taklet lett bommen 10 meter inn på grusveien, for den gikk det an å kjøre rundt. Da jeg hadde kjørt et par kilometer innover grusveien kom jeg til en ny bom. Der holdt det på å bli vendereis, for bommen stod helt inntil en skråning opp på venstre side av veien. På høyre siden var det skråning ned i et vann. Så da begynte gode råd å koste litt. Skrudde av tenninga og la den på siden før jeg dro den under bommen. Det jeg skulle ha gjort var å stenge bensinkrana og latt den gå til den hadde tømt forgasseren. For når den lå på siden fløt forgasseren over og jeg måtte file lenge på starteren før den ville tenne. Men jeg skulle likt å sett gutta med "schnell-panzer" (GS/GSA) gjøre det samme. :lol:
Hahaha! Dro den under bommen, faktisk. Det skulle jeg virkelig likt å sett. Ja det går an når det er meningen at sykkelen skal ha riper og se ut som den har vært gjennom krigen :lol:

Akkurat det der ser du nok aldri en fyr med en GS 1200 gjøre nei.

...og i alle fall ikke alene [-(
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
Post Reply