Stivt ledd, klinkelås

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Stivt ledd, klinkelås

Post by Toven »

Noen som har en formening om det er skadelig å kjøre med stivt ledd, som i dette tilfelle er klinkelåsen?

Fikk satt på ny lås av verkstedet for omtrent 80 mil siden, etter at første lås var altfor stram.
Syntes denne også er stram og lurer på om det er skadelig å kjøre med.. Har liksom ikke trua på at det vil gå seg til med mer kjøring, tross alt kjørt endel siden dette ble byttet. Når jeg drar hjulet rundt på depotstøtta kommer det tydelig 'klunk' når leddet går over framdrevet.

Håper at verksted kan gjøre noe til uka, men så erre jo meldt litt bra vær i morra :lol:

Image
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by mekkern »

Det leddet der er ikke bra.
Det vil heler aldri bli bra.
De får prøve seg en gang til.
Bruker de egnet verktøy?

Sjøl bruker jeg bare dor mothold og skyvelær.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by knutk »

Da jeg skifta kjede på BMW'n fulgte der med avstandstykke som skulle hindre at leddene ble klinket for hardt sammen. Avstandstykkene bestod av tynn pianotråd som skulle legges imellom ytre og indre plate, og den var formet slik at man lett kunne dra den ut etter at jobben var gjort.
På bildet er der tydelige merker på platene etter press-verktøyet. Kan det tenkes at de har benyttet feil type verktøy? Eller er dette merker som kommer om man drar for hardt til?
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by Toven »

mekkern wrote:Det leddet der er ikke bra.
Det vil heler aldri bli bra.
De får prøve seg en gang til.
Bruker de egnet verktøy?

Sjøl bruker jeg bare dor mothold og skyvelær.
Yes..
Håpe de fikser det på tredje forsøk da :-#

Men å trur du, 'farlig' å kjøre med en god tur i morra? :)

Aner ikke hva verktøy de bruker. Skikkelig sjappe, tror da de har godt verktøy..
knutk wrote:Da jeg skifta kjede på BMW'n fulgte der med avstandstykke som skulle hindre at leddene ble klinket for hardt sammen. Avstandstykkene bestod av tynn pianotråd som skulle legges imellom ytre og indre plate, og den var formet slik at man lett kunne dra den ut etter at jobben var gjort.
På bildet er der tydelige merker på platene etter press-verktøyet. Kan det tenkes at de har benyttet feil type verktøy? Eller er dette merker som kommer om man drar for hardt til?
Mulig, aner ikke hva verktøy de har brukt. Tror de har godt verktøy da :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by mekkern »

Toven wrote:
Men å trur du, 'farlig' å kjøre med en god tur i morra? :)
Nei det er ikke farlig å kjøre noen mil til.men for levetiden på delene så blir de ikke bedre akkurat..
hvis du ikke merker noe når du kjører så går det nok veldig bra.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by RuneMC »

Ikke farlig, men blir det samme som gammelt kjede med stivt ledd. Lyd og ekstra slitasje på drev. Amatører hvis dette er andre forsøk - man skal være nøye og bruke litt tid... da blir det bra.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by Toven »

Okai

Lar sykkelen stå og håper de får fikset det til uka...
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by RuneMC »

Blir ikke nevneverdig slitasje av å kjøre noen dager. Ikke la det holde deg fra å kjøre tur - mest et irritasjonsmoment så lenge du ikke kjører daglig med dette over måneder.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by Toven »

Ok :thumleft :)
Bergen

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by Bergen »

Slik jeg lærte det i min ungdom for over 30 år siden var at man skulle dra til akkurat slik at det ikke var slakk i låsen, step by step. Sammenligne også med lenkene ved siden av. Var det for mye slakk tar man og skrur litt mer, forsiktig - step by step. Virker som det kjedet ditt er for "tight".
Blir låsen slik at den er treg å bevege blir enden på visa at o-ringene ryker og det går stål mot stål. Da vil leddet bli fortere slitt enn resten av kjedet og kan være med å "spise" tenner på drev.

Har et sett fra Biltema som funker greit for meg http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021200/
Billigere å kjøpe dette enn en time på verksted :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by Toven »

Bergen wrote:Slik jeg lærte det i min ungdom for over 30 år siden var at man skulle dra til akkurat slik at det ikke var slakk i låsen, step by step. Sammenligne også med lenkene ved siden av. Var det for mye slakk tar man og skrur litt mer, forsiktig - step by step. Virker som det kjedet ditt er for "tight".
Blir låsen slik at den er treg å bevege blir enden på visa at o-ringene ryker og det går stål mot stål. Da vil leddet bli fortere slitt enn resten av kjedet og kan være med å "spise" tenner på drev.

Har et sett fra Biltema som funker greit for meg http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021200/
Billigere å kjøpe dette enn en time på verksted :thumleft
Yes, er ikke bra med stivt ledd har jeg skjønt.

Greia er at verksted bytta drev og kjedet mens sykkelen var på vinterlagring, så slapp jeg å styre med det selv ved sesongstart. Men så var låsen for stram på første forsøk og nå andre forsøk.. så håper de får det til på tredje.. :P
Bergen

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by Bergen »

Toven wrote: Yes, er ikke bra med stivt ledd har jeg skjønt.

Greia er at verksted bytta drev og kjedet mens sykkelen var på vinterlagring, så slapp jeg å styre med det selv ved sesongstart. Men så var låsen for stram på første forsøk og nå andre forsøk.. så håper de får det til på tredje.. :P
Tror jeg ville tatt en liten prat med de før de gjør jobben igjen :lol: Virker ikke så de har helt kontroll - hehe
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by Toven »

De fiksa ny lås i dag :) Så nuh var't det bra.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Stivt ledd, klinkelås

Post by ojda »

Ja du veit: Slikt ække for fagfolk 8) :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply