Adeles blogg - Første tur i asfalten

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by ojda »

Yess, grattis med lappen :-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by inunf »

Gratulerer med lappen! :D
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by supermons »

Gratulerer så mye med lappen!

Kjør masse i sommer og kos deg!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by mekkern »

Gratulerer med "lappen" :thumleft nyt sommeren på 2 hjul. \:D/

"word of advice":
husk at det er nå du skal trene på "egenhånd".
når du synes det går veldig bra og det er artig å gasse litt så går det fort galt.
ikke heng på andre som kjører fortere enn du er komfortabel med for å virke rutinert eller tøff.
måtte ringe 113 i går for en som akkurat hadde fått lappen og skulle følge kompisen som hadde mer rutine... [-X
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by Flanker »

Gratulerer med lappen! :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by Kant1 »

Grattis med lappen, hør på Mekkern's råd og ta det med ro.
Husk at du sleit litt under opplæringen, og om du nå har fått lappen, betyr det IKKE at du er utlært.

All mulig lykke til, og kjør forsiktig. :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by RuneMC »

Gratulerer og ja, take care.

Hold god avstand til biler (2-3 sek) og prøv å forutse hva de skal.
Biler som saktner farten uten å gi noe tegn => De skal som regel svinge venstre uten å gi tegn.
Biler i buss-stopp/lommer, se om hjulene begynner bevege seg og vær klar til unnamanøver.
Ikke ligg for lenge i dødvinkelen til biler. De fleste sjåfører vrir aldri på hodet.
Vri på ditt eget hode før feltskift, en hel bil skjuler seg elegant i din dødvinkel.

Prioriter flyt i kjøringen og bygg opp ferdighetene.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by ashland »

Grattis med körkort!
Det er nå du får øvelseskjøre på egenhånd...

Sent from my F8131 using Tapatalk
fun is not a straight line
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by Adele »

Tusen takk for gratulasjoner og gode råd!

Har allerede opplevd et par merkelige situasjoner. Blant annet en bil som av en eller annen grunn skulle skysse innsiden av rundkjøringen selv om den skulle rett fram. Den oppdaget med i siste liten og gjorde en unnamanøver, men det er en av de merkeligste kjøringene jeg har sett.

Det jeg egentlig savner er noen som er litt litt raskere og litt mer erfarne enn meg. Så lenge jeg klarer å kjøre etter egne evner og ikke pushe for mye synes jeg det er veldig oppløftende å se at jeg kan holdere høyere hastighet og legge ned sykkelen mer. Når jeg ser andre gjøre det tør jeg å gjøre det selv også - ihvertfall litt mer.

Kjørte også i regnet og generelt har jeg egentlig aldri vært spesielt redd for regn, men mange av hovedveiene her var nyasfalterte og jeg vet ikke om det var grunnen, men det lå hvitt såpeliknende skum over mange av veiene. Det virket glatt og jeg glapp også på bakhjulet i en rundkjøring og gikk nesten i asfalten. Det gjorde at jeg jeg kjørte en god del roligere de neste dagene.

De aller fleste bilister er egentlig veldig hjelpsomme og slipper meg frem. Nå skal sykkelen på service og jeg tenkte å benytte anledningen til å se etter noen kjørebukser. De jeg har beskytter ikke så godt og er egentlig litt for varme og egentlig ikke noe jeg liker å ha på meg - har egentlig ikke brukt dem siden jeg fikk lappen... Kjøredress har jeg veldig lyst på, men det er så dyrt.


Nå skal jeg ut på tur og prøve å få tatt noen bilder om det ikke blir for mørkt (:.
Last edited by Adele on 27 Jun 2017 21:56, edited 1 time in total.
=^_^=
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by Trondgv »

Det at andre kan ha høyere fart i en sving og mer nedlegg betyr ikke at du også klarer det, de kjenner kanskje sykkelen og vegen bedre enn du. De har nok også mer erfaring.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by ojda »

Vær så snill å innse at du er færsk motorsyklist flere år etter at du har lappen i handa [-X
Det er nå du er mest utsatt for å havne i statistikken, kjør med det i bakhodet ;-)
Ta det med ro, så kommer ferdighetene etterhvert :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by Adele »

Trondgv wrote:Det at andre kan ha høyere fart i en sving og mer nedlegg betyr ikke at du også klarer det, de kjenner kanskje sykkelen og vegen bedre enn du. De har nok også mer erfaring.

Det var ikke det jeg mente heller - men det gjør meg mindre nervøs. Da ser jeg at min hastighet og nedlegget jeg har ikke engang er i nærheten av å utfordre noe annet enn mine egne ferdigheter og at sykkelen og veigrepet er klar for å takle så mye mer. Det gjør at jeg blir mer avslappet og langt mer selvsikker og da kjører jeg veldig mye bedre. Jeg er på ingen måte god nok til å kopiere andre førere, men de gir meg allikevel selvtillit ved å vise at jeg har så mye mer grep og vinkel til gode - hvis det gir mening?.

ojda wrote:Vær så snill å innse at du er færsk motorsyklist flere år etter at du har lappen i handa [-X
Det er nå du er mest utsatt for å havne i statistikken, kjør med det i bakhodet ;-)
Ta det med ro, så kommer ferdighetene etterhvert :D
Jeg prøver så godt jeg kan. Kan ikke gå i bakken nå som jeg ikke har velteklosser en gang :lol:. Det hadde blitt dyrt [-( .
=^_^=
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by tshansen »

Jeg forstår veldig godt hva du mener! Jeg lærte å kjøre sykkel langt raskere på å ligge bak folk som var bedre/mer erfaren enn meg! Det gir en trygghet og visshet om hva som er mulig, selv om jeg kjørte langt saktere/roligere! Så det er ikke noe bakdel
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by Norse »

Gratulerer med lappen! Kjør mye, men kjør med vett!! Bakhjulsglipp er ikke det jeg anser som "morro", men et hint om at man kanskje pusher litt i overkant, -eller er litt for lite trent i forhold til å lese veidekke og kjøreforhold.

Vi velter vel noen og enhver av oss innimellom, men du kan trøste deg med en ting: hvis du ikke kan fikse det selv, så blir det fort dyrt uansett om du har velteklosser eller ikke. [emoji23]

Kjør vakkert!![emoji1303]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by RuneMC »

Rundkjøringer er ofte glattere pga dieselsøl fra biler/lastebiler - spesielt rundkjøringer i nærheten av bensinstasjoner.
Det lærte jeg av min kjørelærer - trodde det var pensum å få advarsel ang dette...

Fra avisen har jeg også lest at rundkjøringer rett ved og i tunneler kan være glattere enn andre pga at det saltes for å binde veistøvet. (Dvs kan bli glatte når det er fuktig)

Helt nyasfalterte veier kan være ganske så glatte i regn. I klasse med brostein. Hvitt "såpeskum" i regn kan være pollen, som er ganske glatt, men også stoffer fra asfalten når den er helt fersk og kanskje har "svettet" litt i solen før et regnskyll.
Post Reply