Adeles blogg - Første tur i asfalten

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Bjerknez

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Bjerknez »

Aldri i verden om jeg hadde dratt på MC tur hvor så mange snakket sammen. Da vil jeg ha fred og ro og sitte i egne tanker. Evt. høre på musikk. Å få dette med å fungere med 5 personer samt veksle hvem du vil snakke med og ikke krever jo nesten en ingeniørgrad, hvis man først etter mye banning har klart og parre disse enhetene.

Har testet med min Scala Rider og personlig synes jeg det bare blir styr.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Adele »

kvase wrote:Ja skal det flere til en 5 i en og samme kakle - gjeng så blir det vel reine hønsehuset ville jeg tro men hva kan en gammel fossil om det da . :shock:

Hehe, men da trenger man ikke å si så mye og kan bare høre på alt det rare som blir sagt :lol:
=^_^=
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by ojda »

Å sitte å skravle med alle/mange på tur har jeg aldrig sett vitsen med,
men å kunne gi litt beskjeder underveis om stoppebehov, "se der" kjør dit osv til etpar i følget kan være greit :thumleft
Mest utbredt er vel Scala i diverse modeller å derfor somregel greiest å hooke opp :lol:
Ofte mye å tjene på å handle "Duo-pack".
Integrerte løsninger er bundet opp mot spesifikke hjelm-merker, så der får du ikke store utvalget [-( (Dyrt) :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Adele »

ojda wrote:Å sitte å skravle med alle/mange på tur har jeg aldrig sett vitsen med,
men å kunne gi litt beskjeder underveis om stoppebehov, "se der" kjør dit osv til etpar i følget kan være greit :thumleft
Mest utbredt er vel Scala i diverse modeller å derfor somregel greiest å hooke opp :lol:
Ofte mye å tjene på å handle "Duo-pack".
Integrerte løsninger er bundet opp mot spesifikke hjelm-merker, så der får du ikke store utvalget [-( (Dyrt) :(
Bjerknez wrote:Aldri i verden om jeg hadde dratt på MC tur hvor så mange snakket sammen. Da vil jeg ha fred og ro og sitte i egne tanker. Evt. høre på musikk. Å få dette med å fungere med 5 personer samt veksle hvem du vil snakke med og ikke krever jo nesten en ingeniørgrad, hvis man først etter mye banning har klart og parre disse enhetene.

Har testet med min Scala Rider og personlig synes jeg det bare blir styr.

Nei, men hvis forskjellen bare er noen hundre så er det kanskje greit å kjøpe den hvor mange kan være mange medlemmer i bare for sikkerhetsskyld. Det er jo relativt dyrt og om prisforskjellen er 500 kroner så betaler jeg heller bare det og vet at jeg da kan koble opp mot 15 stykker, men det kommer nok aldri til å bli brukt hvis jeg skal være helt ærlig, haha.


Det er de jeg har sett på nå. Scala Smartpack/Packtalk i Duo, men finnes det noen billige løsninger for noen hundre kroner som dere anbefaler? Det trenger ikke så veldig fancy, jeg tror ikke vi kommer til å kjøre så mye sammen og det blir kanskje litt rart om jeg gir ham et kit til flere tusen? Jeg hadde blitt stresset av det. Er ikke meningen å guilt-trippe ham med utstyr :-P :lol:
=^_^=
Bjerknez

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Bjerknez »

Adele wrote:
ojda wrote:Å sitte å skravle med alle/mange på tur har jeg aldrig sett vitsen med,
men å kunne gi litt beskjeder underveis om stoppebehov, "se der" kjør dit osv til etpar i følget kan være greit :thumleft
Mest utbredt er vel Scala i diverse modeller å derfor somregel greiest å hooke opp :lol:
Ofte mye å tjene på å handle "Duo-pack".
Integrerte løsninger er bundet opp mot spesifikke hjelm-merker, så der får du ikke store utvalget [-( (Dyrt) :(
Bjerknez wrote:Aldri i verden om jeg hadde dratt på MC tur hvor så mange snakket sammen. Da vil jeg ha fred og ro og sitte i egne tanker. Evt. høre på musikk. Å få dette med å fungere med 5 personer samt veksle hvem du vil snakke med og ikke krever jo nesten en ingeniørgrad, hvis man først etter mye banning har klart og parre disse enhetene.

Har testet med min Scala Rider og personlig synes jeg det bare blir styr.

Nei, men hvis forskjellen bare er noen hundre så er det kanskje greit å kjøpe den hvor mange kan være mange medlemmer i bare for sikkerhetsskyld. Det er jo relativt dyrt og om prisforskjellen er 500 kroner så betaler jeg heller bare det og vet at jeg da kan koble opp mot 15 stykker, men det kommer nok aldri til å bli brukt hvis jeg skal være helt ærlig, haha.


Det er de jeg har sett på nå. Scala Smartpack/Packtalk i Duo, men finnes det noen billige løsninger for noen hundre kroner som dere anbefaler? Det trenger ikke så veldig fancy, jeg tror ikke vi kommer til å kjøre så mye sammen og det blir kanskje litt rart om jeg gir ham et kit til flere tusen? Jeg hadde blitt stresset av det. Er ikke meningen å guilt-trippe ham med utstyr :-P :lol:
Ut fra hva du skriver så bruk mobiltelefon og bruk heler noen kroner på noen skikkelige propper som du dytter INN i ørene.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Adele »

Bjerknez wrote:
Adele wrote:
ojda wrote:Å sitte å skravle med alle/mange på tur har jeg aldrig sett vitsen med,
men å kunne gi litt beskjeder underveis om stoppebehov, "se der" kjør dit osv til etpar i følget kan være greit :thumleft
Mest utbredt er vel Scala i diverse modeller å derfor somregel greiest å hooke opp :lol:
Ofte mye å tjene på å handle "Duo-pack".
Integrerte løsninger er bundet opp mot spesifikke hjelm-merker, så der får du ikke store utvalget [-( (Dyrt) :(
Bjerknez wrote:Aldri i verden om jeg hadde dratt på MC tur hvor så mange snakket sammen. Da vil jeg ha fred og ro og sitte i egne tanker. Evt. høre på musikk. Å få dette med å fungere med 5 personer samt veksle hvem du vil snakke med og ikke krever jo nesten en ingeniørgrad, hvis man først etter mye banning har klart og parre disse enhetene.

Har testet med min Scala Rider og personlig synes jeg det bare blir styr.

Nei, men hvis forskjellen bare er noen hundre så er det kanskje greit å kjøpe den hvor mange kan være mange medlemmer i bare for sikkerhetsskyld. Det er jo relativt dyrt og om prisforskjellen er 500 kroner så betaler jeg heller bare det og vet at jeg da kan koble opp mot 15 stykker, men det kommer nok aldri til å bli brukt hvis jeg skal være helt ærlig, haha.


Det er de jeg har sett på nå. Scala Smartpack/Packtalk i Duo, men finnes det noen billige løsninger for noen hundre kroner som dere anbefaler? Det trenger ikke så veldig fancy, jeg tror ikke vi kommer til å kjøre så mye sammen og det blir kanskje litt rart om jeg gir ham et kit til flere tusen? Jeg hadde blitt stresset av det. Er ikke meningen å guilt-trippe ham med utstyr :-P :lol:
Ut fra hva du skriver så bruk mobiltelefon og bruk heler noen kroner på noen skikkelige propper som du dytter INN i ørene.

Finnes det ikke noen billige mikrofoner som kan kobles til telefon med ledning? Ordentlig, personlige ørepropper er jo ikke så billig, er det :-k ?
=^_^=
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Tommas »

Jeg har ikke prøvd noen av disse, men det finnes utrolig mange varianter på ebay


http://www.ebay.com/bhp/bluetooth-helmet-speakers
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Adele »

Tommas wrote:Jeg har ikke prøvd noen av disse, men det finnes utrolig mange varianter på ebay


http://www.ebay.com/bhp/bluetooth-helmet-speakers
Takk!
=^_^=
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Flattop »

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... otorcycles

her er det jo noen.

http://www.dx.com/s/bluetooth+helmet?categoryId=775


eller her.

Bare ta frem kjøpekortet og bestill i vei.

Begge plassene fungerer bra for de tingene som jeg har kjøpt.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Forslag til kommunikasjonsutstyr?

Post by Adele »

Flattop wrote:https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... otorcycles

her er det jo noen.

http://www.dx.com/s/bluetooth+helmet?categoryId=775


eller her.

Bare ta frem kjøpekortet og bestill i vei.

Begge plassene fungerer bra for de tingene som jeg har kjøpt.

Jeg glemte visst å takke deg for forslaget! Tusen takk! Jeg endte opp med ikke å bestille noe som helst. Ble bare en kort tur og da holdt det med vanlige ørepropper. Ville også tatt for lang tid å få levert utstyret fra mange av nettbutikkene (:.
=^_^=
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=!

Post by Adele »

Jeg hadde oppkjøring for nøyaktig en uke siden og heldigvis bestod jeg denne gangen \:D/ ..

Oppkjøringen startet 10.50 og jeg startet dagen med å løpe ned til kjøreskolen. Så kjørte vi mot Fredrikstad 08.30 og jeg fikk kjørt noen av veiene jeg skulle kjøre senere under selve oppkjøringen og prøvd meg på kjøregårdøvelsene. Så var det bare å kjøre tilbake og løpe hjem fra kjøreskolen og sette på sykkelen. Var ganske sliten da jeg skulle i seng den dagen etter å ha kjørt fra jeg stod opp til jeg la meg! Sovnet med alle klærne på og fjernkontrollen i hånda. Det har jeg faktisk gjort tre ganger etter at jeg fikk lappen..

Krypkjøringen slet jeg desidert mest med ettersom jeg heller ikke hadde fått øvd på den i år, men selv om sensor syntes jeg kunne kjørt enda saktere så gikk det greit. Unnamanøveren var egentlig favorittøvelsen min, men også denne slet jeg med under selve prøven - jeg tror det er nervene som spiller inn for også forrige gang klarte jeg den bra så lenge det ikke var prøve.. Men de ble alle godkjente.

Etter at jeg hadde kjørt med sensor hadde jeg vond følelse igjen. Jeg var usikker på plasseringen min og at jeg hadde hvert for langt inn mot motgående kjørefelt og vi plasserte flere gårdstun og selv om jeg satt ned farten var jeg usikker på om jeg hadde satt den ned nok. Men kjørelærer sa at han vurderte kjøringen som trafikksikker og egentlig hadde lite å utsette på kjøringen "Hadde det hvert noe du ikke fikk til ville du ikke fått lappen" var den korte beskjeden. Men denne sensoren var utvilsomt langt mer samarbeidsvillig enn han jeg hadde forrige gang. Jeg følte virkelig at sensor prøvde å hjelpe meg med å ikke stresse og ga meg små hint om hva som f.eks. skulle sjekkes på sykkelen. Det samme gjorde kjørelæreren min. Litt flaut å måtte bli mentalt bygd opp når du er 24, men utrolig snilt av dem! Jeg var nok heldig, med hvem jeg fikk som sensor for forrige gang ble jeg så nervøs at jeg skalv og pustet tungt før vi skulle kjøre. Sensoren min denne gangen stilte helelr ingen kontrollspørsmål og jeg minte ham heller ikke på det :twisted: .

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok tung-lappen. Jeg fikk prøve tung-sykkelen før oppkjøringen og fant ut at den egentlig var lik som den jeg har. Det var like store og hadde en forskjell på bare 6kg. Jeg hadde sett for meg at den skulle være vanskelig å kontrollere i lave hastigheter, men heller ikke der var det noen forskjeller og prismessig hadde jeg nesten havnet på det samme så det er surte..

Jeg har ikke så mange bilder, men jeg ihvertfall noen




Ducatien fikk masse oppmerksomhet. Var ikke så mange andre kjøreskoler som hadde Ducatier.. Jeg beklager av bildene er litt utydelige og uskarpe, men kameraet på telefonen min er ødelagt ):.

Ellers har jeg snust litt på kjøreutstyr og vurdert kjøredresser i skinn, men det er så fryktelig dyrt. Har allikevel planer om å kjøpe en i løpet av sommeren. Man ser nesten litt ut som en jagerflypilot med fullt utstyr! Den lille ninjaen har også fått 1000km på seg og snust på høye turtall - det ga mersmak :twisted: !!

Jeg føler også at kjøringen blir bedre nærmest hver dag som går, selv om jeg fortsatt har masse som må jobbes med. En av tingene jeg elsker aller mest er å kjøre litt fort inn mot kryss eller rundkjøringer og så gire raskt ned fra sjette til andre. Jeg ELSKER nedgiringer. Skulle bare ønske jeg hadde en litt større sykkel som lagde mer drama når jeg gjorde det :-P

Her er også en liten youtube-video til dere. Elsker denne kanalen og sykkelen hans. Den peneste s1000rr-en jeg noen gang har sett:
[youtube][/youtube]
Last edited by Adele on 22 Jun 2017 17:24, edited 5 times in total.
=^_^=
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by Tommas »

Gratulerer så mye :thumleft
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by Adele »

Tommas wrote:Gratulerer så mye :thumleft
Tusen takk :lol: ! Har aldri opplevd å være så glad sååå lenge, haha. Var faktisk noen på jobben som sa at jeg hadde blitt så mye kulere etter at jeg fikk lappen :lol:.
=^_^=
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by tshansen »

Den karen var det lenge siden vi har hørt fra =D> =D> =D> Gratulere så mye. Godt å høre \:D/ \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Adeles blogg - Endelig =^_^=

Post by hakhap »

Gratulerer med lappen

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply