Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Prat om tung MC.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by inunf »

Driver å vurderer om jeg skal bytte ut GS'en. Det er en veldig god sykkel på sine måter, men jeg har ikke blitt helt komfortabel med den. Den er litt for høy og tung* for meg, samtidig som jeg synes den er litt for slapp. Den er også i dyreste laget til å ha stående uten å bli brukt noe særlig. For å være helt ærlig kjenner jeg litt på at den har et visst gammelmannsimage som jeg ikke er komfortabel med heller. Dama liker veldig godt å sitte på med den, så det er et pluss.

Er veldig usikker i hva jeg eventuelt skulle ha byttet den i. Er det noen som har erfaring med hvordan sykler som TDM 900 og Ducati Multistrada 1000/1100 er i forhold til 2006 R1200GS? Vurderer også sportstourer som f. eks. Ducati ST2/4, hvordan er passasjerkomfort der ift GS'en? Eller kanskje en veteran som K100RS kunne ha vært noe? Veteran er jo billig å ha, i så fall kan jeg kjøpe noe annet "kulere" som jeg kan kjøre uten passasjer.

Nå er vel kanskje ikke de eksemplene jeg nevner spesielt spennende, men det hadde hjulpet mye med noe som hadde like god passasjerkomfort og var litt lavere og lettere*, uten å være betydelig slappere.

Setter stor pris på input!

*Nå er jo ikke GS'en spesielt tung på papiret, men den kjennes veldig tung ut.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by JK95 »

Kan ikke snakke for så mye på den lista, men ST4 er knall! :thumleft https://www.finn.no/82888214 Den der virker som en kurrant sak, om du får tatt ventiljustering og eventuelt bytta kamreimer :thumleft Jeg opplever den som like lettkjørt som min k9 GSXR 600, bare med mer pulver fra bunn, perfekt på tur 8)
Vurderte Multistrada, men den gamle fristet lite :-k

Skulle vi klare å krysse veier kan du sikkert få prøvekjøre ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Bikeridr »

Jeg hadde TDM900 (2002) i 9 sesonger i Norge. Meget kapabel sykkel. Fungerer på både grus og allslags asfalt. Riktignok "bare" 86HK, men med 6-trinns girkasse brukt riktig, så sleit RRR-syklene mot denne (bortsett fra aks da..) 8)
Det nærmeste jeg kommer i beskrivelse mhp "type" er vel "touringmotard". Såpass høy bakkeklaring* at den godt fungerer på rotete veier og samtidig smidig og lett nok (under 200kg tørrvekt) til å knekke det som måtte være av svinger. Litt sånn slik at når RR-gutta lå med kneskrap, så kom jeg traltende forbi i yttersvingen :D

MC-avisen hadde kun ett "minus" på sin test i 2002 på denne; "Det gikk ikke å få fothvilerskrap, ikke engang på pysepinnene (Gud skal vite vi prøvde)"
Jeg prøvde også, med øret i asfalten, så var det likevel laaangt igjen til pysepinnene på fothvilerne.

Hadde jeg fortsatt bodd i Norge, så hadde jeg også fortsatt hatt denne sykkelen.

*Jeg rager hele etthundreogsyttién centimeter over havet på sokkelesten, men hadde ingen problemer med salhøyden på den. Rakk godt ned med tåballene, og med hælen om jeg hadde passasjer på.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Snikkeren »

Det går fint an å få fothvilerskrap på TDM'en. Ikke bare det, men pottene (Laser Duo-Tech) skrapte godt også. Da jeg solgte min var vel kulene på pysepinnene bortimot vekke.

En grei gjennomprøvd sykkel, men den mangler wow-faktoren. Fruen trivdes forresten veldig godt bakpå der.

Nei, hvis jeg skulle kjøpt en rimelig sykkel som fungerer til det meste, så hadde jeg nok sett litt på KTM 950/990. Det er noe med de som jeg rett og slett bare synes er tøft. Hvis du ikke er opptatt av gruskjøring, så kan 950/990 SMR være et morsomt alternativ.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by JK95 »

SMR blir vel ikke akkurat passasjersykkel :-k :lol:
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by inunf »

Tusen takk for tips!

Den ST4'en så veldig interessant ut. Vet ikke hvor mye styr det er å ta ventiljustering, men regner med det er overkommelig. Har kjørt ST4 en gang for 7-8 år siden, synes å huske at den var god å kjøre. Hvordan er passasjerkomforten på den?

TDM 900 vil jeg også se nærmere på. Ser det ligger to stykker på finn.no i Kristiansund nå. Den ene står hos en forhandler, så den bør det være mulig å få prøvesitte. Dessverre er disse de to dyreste på finn også. Absolutt enig i at den mangler wow-faktoren, men det gjør GS'en også i mine øyne.

Har sett litt på ymse KTM'er. Vet ikke helt hvordan passasjerkomforten er. F. eks. denne er tøff, men hvordan er passasjerkomforten og baggasjeplassen? Koffertsettet så lite og søtt ut, i alle fall i forhold til alukoffertene på GS'en.

Aller helst kunne jeg ha tenkt meg en fet nakensykkel, men så var det det med krav til passasjerkomfort da.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by JK95 »

inunf wrote:Tusen takk for tips!

Den ST4'en så veldig interessant ut. Vet ikke hvor mye styr det er å ta ventiljustering, men regner med det er overkommelig. Har kjørt ST4 en gang for 7-8 år siden, synes å huske at den var god å kjøre. Hvordan er passasjerkomforten på den?


Aller helst kunne jeg ha tenkt meg en fet nakensykkel, men så var det det med krav til passasjerkomfort da.
Vet ikke jeg heller, men Andreas her på forumet har kanskje en anelse, du kan jo sende han en pm? :-k
Den ST4S'en har jo 996-motoren, kontra 916 i vanlig ST4, samt gode Showa-dempere forran og Öhlins bak 8) :thumleft
Hva passasjerkomfort får nesten Marieha svare på :-#
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Tommas »

Sykkel er jo smak og behag, men i mine øyne så er TDM bare en variant av GS'en. Fornuftig, trygg og det er det ;-) Sikkert lurt å prøvekjøre en, så man får testet sittestilling og motor.

Skulle jeg valgt noe i den sjangeren/prisklassen nå, så ville jeg enten gått for en tung rakett m/passasjerkomfort (blackbird etc), eller en litt mer adventure-retning med en KTM 9xx Adventure.

ST4'en så også trivelig ut forresten :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by JK95 »

Tommas wrote:Sykkel er jo smak og behag, men i mine øyne så er TDM bare en variant av GS'en. Fornuftig, trygg og det er det ;-) Sikkert lurt å prøvekjøre en, så man får testet sittestilling og motor.

Skulle jeg valgt noe i den sjangeren/prisklassen nå, så ville jeg enten gått for en tung rakett m/passasjerkomfort (blackbird etc), eller en litt mer adventure-retning med en KTM 9xx Adventure.

ST4'en så også trivelig ut forresten :thumleft
Støtter deg om Blackbirden, men etter å kun ha prøvesittet Blackbird og sammenlignet mot ST4, må jeg si at Blackbirden er stor i sammenligning, rent fysisk :-#
Marieha kunne fortelle at ST4'en har funket de små turene vi har hatt så langt, men den har ikkeno opp mot BusaTronds GSA, hun kunne vistnok sovnet bakpå den :roll:
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Snikkeren »

JK95 wrote:SMR blir vel ikke akkurat passasjersykkel :-k :lol:
Det kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd den. Men på Cycle-ergo ser det ikke så verst ut for passasjeren. Og hvis salen er hard (typisk KTM), så går det jo an å bytte den.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by inunf »

Jeg var og prøvesatt den TDM900'en jeg linket til over. Fikk bare sett kjapt på den siden butikken stengte 15.30 og jeg var der 15.29. Så ut som en grei sykkel, og virket definitivt mindre og lettere å håndtere enn GS'en. Altså er dette fortsatt et alternativ, men vil kanskje helst prøve å finne en litt eldre og billigere utgave. Kanskje noe sånt?
Tommas wrote:Sykkel er jo smak og behag, men i mine øyne så er TDM bare en variant av GS'en. Fornuftig, trygg og det er det ;-) Sikkert lurt å prøvekjøre en, så man får testet sittestilling og motor.

Skulle jeg valgt noe i den sjangeren/prisklassen nå, så ville jeg enten gått for en tung rakett m/passasjerkomfort (blackbird etc), eller en litt mer adventure-retning med en KTM 9xx Adventure.

ST4'en så også trivelig ut forresten :thumleft
Stikkordet er vel at TDM er en mindre variant av GS'en. Bør nok absolutt prøvekjøre ja, for jeg frykter den blir i lateste laget :?

Tung rakett bør jeg nok unngå av førerkortpreserverende årsaker. Og ja, jeg innser at det er en selvmotsigelse.

Den ST4'en har jeg slått fra meg etter å ha lest meg opp på ventiljuserting på Ducati. Det virker absolutt overkommelig, men med den km-standen og problemene med belegget på vippearmene er jeg redd det kan bli en stor/dyr jobb å få den i orden.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Snikkeren »

Prisen på TDM 900'en du linket til bør jo være prutbar. Jeg fikk 75k for min for 2 år siden. Det var en 2008 modell, men den var førstegangsregistrert i 2011, så den hadde fremdeles garanti.

TDM 850 er også et greit alternativ. Men den begynner å dra skikkelig på årene. Den kom vel aldri med ABS.

Men hvis du vil ha en sykkel med litt sprut i, så er ingen av TDM'ene noe særlig å snakke om.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by inunf »

Ja, den burde absolutt være mulig å prute litt på. Ikke var den strøken heller, så den måtte nok ha kommet ned litt i pris. Uansett heller jeg mer mot noe enda billigere. Er greit å ikke binde opp for mye kapital i en sykkel som ikke blir så fryktelig mye brukt.

ABS er ikke noe kriterium, mindre leamikk er bra. I alle fall når det begynner å bli gammelt. Er klar over at TDM ikke er noen rakett. Er litt delt i synet på det. Vil ha sykkel med masse motor, men vil også beholde førerkortet. Sykkel med bra passasjerkomfort og mye motor er jeg redd blir dyrt. Da får jeg heller klare meg uten så mye motor.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Snikkeren »

Hvis spenstig motor ikke er et kriterium, så er jo TDM'en et godt valg. Jeg ville nok gått for 900'en. Bør være mulig å finne en eldre modell av den til 35-40k.

Husker det var noe typiske småfeil på 850'en. Klarer bare ikke å huske hva de var.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by inunf »

Har fått tilbud om å bytte i denne: https://www.finn.no/98833214

2004 v-strom 650. Er det noen som har kjørt denne typen og 1200gs og kan si noe om passasjerkomfort og opplevd vekt? Vurderer det seriøst, har kjørt 2012 v-strom på tur sammen med en 2012 1200gsa, og bortsett fra at v-stromen var slapp gikk det helt greit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply