Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Driver å vurderer om jeg skal bytte ut GS'en. Det er en veldig god sykkel på sine måter, men jeg har ikke blitt helt komfortabel med den. Den er litt for høy og tung* for meg, samtidig som jeg synes den er litt for slapp. Den er også i dyreste laget til å ha stående uten å bli brukt noe særlig. For å være helt ærlig kjenner jeg litt på at den har et visst gammelmannsimage som jeg ikke er komfortabel med heller. Dama liker veldig godt å sitte på med den, så det er et pluss.
Er veldig usikker i hva jeg eventuelt skulle ha byttet den i. Er det noen som har erfaring med hvordan sykler som TDM 900 og Ducati Multistrada 1000/1100 er i forhold til 2006 R1200GS? Vurderer også sportstourer som f. eks. Ducati ST2/4, hvordan er passasjerkomfort der ift GS'en? Eller kanskje en veteran som K100RS kunne ha vært noe? Veteran er jo billig å ha, i så fall kan jeg kjøpe noe annet "kulere" som jeg kan kjøre uten passasjer.
Nå er vel kanskje ikke de eksemplene jeg nevner spesielt spennende, men det hadde hjulpet mye med noe som hadde like god passasjerkomfort og var litt lavere og lettere*, uten å være betydelig slappere.
Setter stor pris på input!
*Nå er jo ikke GS'en spesielt tung på papiret, men den kjennes veldig tung ut.
Er veldig usikker i hva jeg eventuelt skulle ha byttet den i. Er det noen som har erfaring med hvordan sykler som TDM 900 og Ducati Multistrada 1000/1100 er i forhold til 2006 R1200GS? Vurderer også sportstourer som f. eks. Ducati ST2/4, hvordan er passasjerkomfort der ift GS'en? Eller kanskje en veteran som K100RS kunne ha vært noe? Veteran er jo billig å ha, i så fall kan jeg kjøpe noe annet "kulere" som jeg kan kjøre uten passasjer.
Nå er vel kanskje ikke de eksemplene jeg nevner spesielt spennende, men det hadde hjulpet mye med noe som hadde like god passasjerkomfort og var litt lavere og lettere*, uten å være betydelig slappere.
Setter stor pris på input!
*Nå er jo ikke GS'en spesielt tung på papiret, men den kjennes veldig tung ut.
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Kan ikke snakke for så mye på den lista, men ST4 er knall! https://www.finn.no/82888214 Den der virker som en kurrant sak, om du får tatt ventiljustering og eventuelt bytta kamreimer Jeg opplever den som like lettkjørt som min k9 GSXR 600, bare med mer pulver fra bunn, perfekt på tur
Vurderte Multistrada, men den gamle fristet lite
Skulle vi klare å krysse veier kan du sikkert få prøvekjøre
Vurderte Multistrada, men den gamle fristet lite
Skulle vi klare å krysse veier kan du sikkert få prøvekjøre
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4589
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Jeg hadde TDM900 (2002) i 9 sesonger i Norge. Meget kapabel sykkel. Fungerer på både grus og allslags asfalt. Riktignok "bare" 86HK, men med 6-trinns girkasse brukt riktig, så sleit RRR-syklene mot denne (bortsett fra aks da..)
Det nærmeste jeg kommer i beskrivelse mhp "type" er vel "touringmotard". Såpass høy bakkeklaring* at den godt fungerer på rotete veier og samtidig smidig og lett nok (under 200kg tørrvekt) til å knekke det som måtte være av svinger. Litt sånn slik at når RR-gutta lå med kneskrap, så kom jeg traltende forbi i yttersvingen
MC-avisen hadde kun ett "minus" på sin test i 2002 på denne; "Det gikk ikke å få fothvilerskrap, ikke engang på pysepinnene (Gud skal vite vi prøvde)"
Jeg prøvde også, med øret i asfalten, så var det likevel laaangt igjen til pysepinnene på fothvilerne.
Hadde jeg fortsatt bodd i Norge, så hadde jeg også fortsatt hatt denne sykkelen.
*Jeg rager hele etthundreogsyttién centimeter over havet på sokkelesten, men hadde ingen problemer med salhøyden på den. Rakk godt ned med tåballene, og med hælen om jeg hadde passasjer på.
Det nærmeste jeg kommer i beskrivelse mhp "type" er vel "touringmotard". Såpass høy bakkeklaring* at den godt fungerer på rotete veier og samtidig smidig og lett nok (under 200kg tørrvekt) til å knekke det som måtte være av svinger. Litt sånn slik at når RR-gutta lå med kneskrap, så kom jeg traltende forbi i yttersvingen
MC-avisen hadde kun ett "minus" på sin test i 2002 på denne; "Det gikk ikke å få fothvilerskrap, ikke engang på pysepinnene (Gud skal vite vi prøvde)"
Jeg prøvde også, med øret i asfalten, så var det likevel laaangt igjen til pysepinnene på fothvilerne.
Hadde jeg fortsatt bodd i Norge, så hadde jeg også fortsatt hatt denne sykkelen.
*Jeg rager hele etthundreogsyttién centimeter over havet på sokkelesten, men hadde ingen problemer med salhøyden på den. Rakk godt ned med tåballene, og med hælen om jeg hadde passasjer på.
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Det går fint an å få fothvilerskrap på TDM'en. Ikke bare det, men pottene (Laser Duo-Tech) skrapte godt også. Da jeg solgte min var vel kulene på pysepinnene bortimot vekke.
En grei gjennomprøvd sykkel, men den mangler wow-faktoren. Fruen trivdes forresten veldig godt bakpå der.
Nei, hvis jeg skulle kjøpt en rimelig sykkel som fungerer til det meste, så hadde jeg nok sett litt på KTM 950/990. Det er noe med de som jeg rett og slett bare synes er tøft. Hvis du ikke er opptatt av gruskjøring, så kan 950/990 SMR være et morsomt alternativ.
En grei gjennomprøvd sykkel, men den mangler wow-faktoren. Fruen trivdes forresten veldig godt bakpå der.
Nei, hvis jeg skulle kjøpt en rimelig sykkel som fungerer til det meste, så hadde jeg nok sett litt på KTM 950/990. Det er noe med de som jeg rett og slett bare synes er tøft. Hvis du ikke er opptatt av gruskjøring, så kan 950/990 SMR være et morsomt alternativ.
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
SMR blir vel ikke akkurat passasjersykkel
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Tusen takk for tips!
Den ST4'en så veldig interessant ut. Vet ikke hvor mye styr det er å ta ventiljustering, men regner med det er overkommelig. Har kjørt ST4 en gang for 7-8 år siden, synes å huske at den var god å kjøre. Hvordan er passasjerkomforten på den?
TDM 900 vil jeg også se nærmere på. Ser det ligger to stykker på finn.no i Kristiansund nå. Den ene står hos en forhandler, så den bør det være mulig å få prøvesitte. Dessverre er disse de to dyreste på finn også. Absolutt enig i at den mangler wow-faktoren, men det gjør GS'en også i mine øyne.
Har sett litt på ymse KTM'er. Vet ikke helt hvordan passasjerkomforten er. F. eks. denne er tøff, men hvordan er passasjerkomforten og baggasjeplassen? Koffertsettet så lite og søtt ut, i alle fall i forhold til alukoffertene på GS'en.
Aller helst kunne jeg ha tenkt meg en fet nakensykkel, men så var det det med krav til passasjerkomfort da.
Den ST4'en så veldig interessant ut. Vet ikke hvor mye styr det er å ta ventiljustering, men regner med det er overkommelig. Har kjørt ST4 en gang for 7-8 år siden, synes å huske at den var god å kjøre. Hvordan er passasjerkomforten på den?
TDM 900 vil jeg også se nærmere på. Ser det ligger to stykker på finn.no i Kristiansund nå. Den ene står hos en forhandler, så den bør det være mulig å få prøvesitte. Dessverre er disse de to dyreste på finn også. Absolutt enig i at den mangler wow-faktoren, men det gjør GS'en også i mine øyne.
Har sett litt på ymse KTM'er. Vet ikke helt hvordan passasjerkomforten er. F. eks. denne er tøff, men hvordan er passasjerkomforten og baggasjeplassen? Koffertsettet så lite og søtt ut, i alle fall i forhold til alukoffertene på GS'en.
Aller helst kunne jeg ha tenkt meg en fet nakensykkel, men så var det det med krav til passasjerkomfort da.
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Vet ikke jeg heller, men Andreas her på forumet har kanskje en anelse, du kan jo sende han en pm?inunf wrote:Tusen takk for tips!
Den ST4'en så veldig interessant ut. Vet ikke hvor mye styr det er å ta ventiljustering, men regner med det er overkommelig. Har kjørt ST4 en gang for 7-8 år siden, synes å huske at den var god å kjøre. Hvordan er passasjerkomforten på den?
Aller helst kunne jeg ha tenkt meg en fet nakensykkel, men så var det det med krav til passasjerkomfort da.
Den ST4S'en har jo 996-motoren, kontra 916 i vanlig ST4, samt gode Showa-dempere forran og Öhlins bak
Hva passasjerkomfort får nesten Marieha svare på
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Sykkel er jo smak og behag, men i mine øyne så er TDM bare en variant av GS'en. Fornuftig, trygg og det er det Sikkert lurt å prøvekjøre en, så man får testet sittestilling og motor.
Skulle jeg valgt noe i den sjangeren/prisklassen nå, så ville jeg enten gått for en tung rakett m/passasjerkomfort (blackbird etc), eller en litt mer adventure-retning med en KTM 9xx Adventure.
ST4'en så også trivelig ut forresten
Skulle jeg valgt noe i den sjangeren/prisklassen nå, så ville jeg enten gått for en tung rakett m/passasjerkomfort (blackbird etc), eller en litt mer adventure-retning med en KTM 9xx Adventure.
ST4'en så også trivelig ut forresten
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Støtter deg om Blackbirden, men etter å kun ha prøvesittet Blackbird og sammenlignet mot ST4, må jeg si at Blackbirden er stor i sammenligning, rent fysiskTommas wrote:Sykkel er jo smak og behag, men i mine øyne så er TDM bare en variant av GS'en. Fornuftig, trygg og det er det Sikkert lurt å prøvekjøre en, så man får testet sittestilling og motor.
Skulle jeg valgt noe i den sjangeren/prisklassen nå, så ville jeg enten gått for en tung rakett m/passasjerkomfort (blackbird etc), eller en litt mer adventure-retning med en KTM 9xx Adventure.
ST4'en så også trivelig ut forresten
Marieha kunne fortelle at ST4'en har funket de små turene vi har hatt så langt, men den har ikkeno opp mot BusaTronds GSA, hun kunne vistnok sovnet bakpå den
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Det kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd den. Men på Cycle-ergo ser det ikke så verst ut for passasjeren. Og hvis salen er hard (typisk KTM), så går det jo an å bytte den.JK95 wrote:SMR blir vel ikke akkurat passasjersykkel
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Jeg var og prøvesatt den TDM900'en jeg linket til over. Fikk bare sett kjapt på den siden butikken stengte 15.30 og jeg var der 15.29. Så ut som en grei sykkel, og virket definitivt mindre og lettere å håndtere enn GS'en. Altså er dette fortsatt et alternativ, men vil kanskje helst prøve å finne en litt eldre og billigere utgave. Kanskje noe sånt?
Tung rakett bør jeg nok unngå av førerkortpreserverende årsaker. Og ja, jeg innser at det er en selvmotsigelse.
Den ST4'en har jeg slått fra meg etter å ha lest meg opp på ventiljuserting på Ducati. Det virker absolutt overkommelig, men med den km-standen og problemene med belegget på vippearmene er jeg redd det kan bli en stor/dyr jobb å få den i orden.
Stikkordet er vel at TDM er en mindre variant av GS'en. Bør nok absolutt prøvekjøre ja, for jeg frykter den blir i lateste lagetTommas wrote:Sykkel er jo smak og behag, men i mine øyne så er TDM bare en variant av GS'en. Fornuftig, trygg og det er det Sikkert lurt å prøvekjøre en, så man får testet sittestilling og motor.
Skulle jeg valgt noe i den sjangeren/prisklassen nå, så ville jeg enten gått for en tung rakett m/passasjerkomfort (blackbird etc), eller en litt mer adventure-retning med en KTM 9xx Adventure.
ST4'en så også trivelig ut forresten
Tung rakett bør jeg nok unngå av førerkortpreserverende årsaker. Og ja, jeg innser at det er en selvmotsigelse.
Den ST4'en har jeg slått fra meg etter å ha lest meg opp på ventiljuserting på Ducati. Det virker absolutt overkommelig, men med den km-standen og problemene med belegget på vippearmene er jeg redd det kan bli en stor/dyr jobb å få den i orden.
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Prisen på TDM 900'en du linket til bør jo være prutbar. Jeg fikk 75k for min for 2 år siden. Det var en 2008 modell, men den var førstegangsregistrert i 2011, så den hadde fremdeles garanti.
TDM 850 er også et greit alternativ. Men den begynner å dra skikkelig på årene. Den kom vel aldri med ABS.
Men hvis du vil ha en sykkel med litt sprut i, så er ingen av TDM'ene noe særlig å snakke om.
TDM 850 er også et greit alternativ. Men den begynner å dra skikkelig på årene. Den kom vel aldri med ABS.
Men hvis du vil ha en sykkel med litt sprut i, så er ingen av TDM'ene noe særlig å snakke om.
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Ja, den burde absolutt være mulig å prute litt på. Ikke var den strøken heller, så den måtte nok ha kommet ned litt i pris. Uansett heller jeg mer mot noe enda billigere. Er greit å ikke binde opp for mye kapital i en sykkel som ikke blir så fryktelig mye brukt.
ABS er ikke noe kriterium, mindre leamikk er bra. I alle fall når det begynner å bli gammelt. Er klar over at TDM ikke er noen rakett. Er litt delt i synet på det. Vil ha sykkel med masse motor, men vil også beholde førerkortet. Sykkel med bra passasjerkomfort og mye motor er jeg redd blir dyrt. Da får jeg heller klare meg uten så mye motor.
ABS er ikke noe kriterium, mindre leamikk er bra. I alle fall når det begynner å bli gammelt. Er klar over at TDM ikke er noen rakett. Er litt delt i synet på det. Vil ha sykkel med masse motor, men vil også beholde førerkortet. Sykkel med bra passasjerkomfort og mye motor er jeg redd blir dyrt. Da får jeg heller klare meg uten så mye motor.
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Hvis spenstig motor ikke er et kriterium, så er jo TDM'en et godt valg. Jeg ville nok gått for 900'en. Bør være mulig å finne en eldre modell av den til 35-40k.
Husker det var noe typiske småfeil på 850'en. Klarer bare ikke å huske hva de var.
Husker det var noe typiske småfeil på 850'en. Klarer bare ikke å huske hva de var.
Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC
Har fått tilbud om å bytte i denne: https://www.finn.no/98833214
2004 v-strom 650. Er det noen som har kjørt denne typen og 1200gs og kan si noe om passasjerkomfort og opplevd vekt? Vurderer det seriøst, har kjørt 2012 v-strom på tur sammen med en 2012 1200gsa, og bortsett fra at v-stromen var slapp gikk det helt greit.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2004 v-strom 650. Er det noen som har kjørt denne typen og 1200gs og kan si noe om passasjerkomfort og opplevd vekt? Vurderer det seriøst, har kjørt 2012 v-strom på tur sammen med en 2012 1200gsa, og bortsett fra at v-stromen var slapp gikk det helt greit.
Sent from my iPhone using Tapatalk