Internasjonalt førerkort i Europa

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Internasjonalt førerkort i Europa

Post by Leffy »

Er det noen av dere som har eller har hatt dette med på ferie ned i Europa? Italia krever det fant jeg ut i går. Eller kjører folk bare og håper ting går bra? Hva er evt straff hvis man kommer borti politi o.l. hvis man ikke har det med seg?
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Internasjonalt førerkort i Europa

Post by Bikeridr »

Hvis du har "kredittkortstørrelse" EU-modell sertifikat, så trenger du ikke internasjonalt førerkort innenfor EU/EØS. Dog kan det være greit å ha med "green card" for forsikringen.

De (NAF) påsto jo også at man fikk "store problemer" bl.a i Russland uten internasjonalt førerkort, men det var nok for at de skulle tjene penger på å selge deg et. Har vært flere ganger i Russland med norsk bil og norsk (EØS-modell) førerkort. Aldri vært et problem.
Samme her i Latvia hvor de "liksom" krever internasjonalt. Kjørte 5 år på mitt norske før jeg bytta det inn i latvisk (gikk ut), uten problem.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Internasjonalt førerkort i Europa

Post by ojda »

Bikeridr wrote:Hvis du har "kredittkortstørrelse" EU-modell sertifikat, så trenger du ikke internasjonalt førerkort innenfor EU/EØS. Dog kan det være greit å ha med "green card" for forsikringen.

De (NAF) påsto jo også at man fikk "store problemer" bl.a i Russland uten internasjonalt førerkort, men det var nok for at de skulle tjene penger på å selge deg et. Har vært flere ganger i Russland med norsk bil og norsk (EØS-modell) førerkort. Aldri vært et problem.
Samme her i Latvia hvor de "liksom" krever internasjonalt. Kjørte 5 år på mitt norske før jeg bytta det inn i latvisk (gikk ut), uten problem.
'

Hvor mange ganger ble du stoppet og kontrolert i løpet av den perioden?? 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Internasjonalt førerkort i Europa

Post by Bikeridr »

ojda wrote:
Bikeridr wrote:Hvis du har "kredittkortstørrelse" EU-modell sertifikat, så trenger du ikke internasjonalt førerkort innenfor EU/EØS. Dog kan det være greit å ha med "green card" for forsikringen.

De (NAF) påsto jo også at man fikk "store problemer" bl.a i Russland uten internasjonalt førerkort, men det var nok for at de skulle tjene penger på å selge deg et. Har vært flere ganger i. Har vært flere ganger i Russland med norsk bil og norsk (EØS-modell) førerkort. Aldri vært et problem.
Samme her i Latvia hvor de "liksom" krever internasjonalt. Kjørte 5 år på mitt norske før jeg bytta det inn i latvisk (gikk ut), uten problem.
'

Hvor mange ganger ble du stoppet og kontrolert i løpet av den perioden?? 8)
Første gangen ble jeg stoppet på grensa, første og andre indre grense pluss en gang inne i Murmansk.
Andre gangen på grensa og den ene indre grensa (andre indre var nedlagt) samt én gang i Kola og én gang i Murmansk.
De følgende gangene kun på grensa og indre grense. :)

I Latvia (med norsk førerkort) har jeg vel blitt stoppet for promillekontroll, dokumentkontroll og fartskontroll en 10-11 ganger..
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Internasjonalt førerkort i Europa

Post by ojda »

Ja da har du jo fått prøvet det :thumleft
Sjøl har jeg blitt stoppet totalt 1 gang 99,99% i Norge på 35 år (Stopp v fartsovertredelser regnes ikke med) :redface
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Internasjonalt førerkort i Europa

Post by Leffy »

Bikeridr wrote:Hvis du har "kredittkortstørrelse" EU-modell sertifikat, så trenger du ikke internasjonalt førerkort innenfor EU/EØS. Dog kan det være greit å ha med "green card" for forsikringen.

De (NAF) påsto jo også at man fikk "store problemer" bl.a i Russland uten internasjonalt førerkort, men det var nok for at de skulle tjene penger på å selge deg et. Har vært flere ganger i Russland med norsk bil og norsk (EØS-modell) førerkort. Aldri vært et problem.
Samme her i Latvia hvor de "liksom" krever internasjonalt. Kjørte 5 år på mitt norske før jeg bytta det inn i latvisk (gikk ut), uten problem.
Takker så mye for info :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Post Reply