Begynner å bli lenge mellom hver gang jeg poster nå, men får ta en liten oppsummering av siste måneden før jeg skal ut å kjøre nye veier på lørdag
Siden sist jeg postet har jeg hatt meg en tur til USA med jobben, primært for å jobbe, men etter noen relativt lange dager på kontoret ble det tid til litt fri inn i mellom også. Snakket underveis med en jeg kjenner i området som jeg vet kjører MC, å lurte på om der var noen MC butikker i området som kunne være spennende å sjekke ut. Han dro litt på skuldrene å mente at der var ikke all verden, der var en liten sjappe som hadde et par Yamaha ca 15 minutter unna, men ikke noe stort. Så uten noe store forhåpninger kjørte jeg til den lille Yamaha butikken for å se om det kunne være noe spennende. Å der fant jeg igjen ut at det som blir sett på som lite i USA er stort i Norsk målestokk. Butikken var merkeforhandler av Yamaha, Kawasaki og Suzuki, og de solgte vel så mye ATV som MC (ja jeg vet kvaliteten på bildene er crap, fant ut at jeg hadde endret en innstilling senere på dagen).
Bildene viser sånn sett bare et lite hjørne av butikken, der var over dobbelt så stort, pluss verksted, pluss at der var like mye kjøretøy utenfor butikken som inni.
Han som jeg reiste på jobbtur sammen med har hatt stående en Triumph Speedmaster noen år som han ikke har kjørt så mye, har liksom bare blitt et par småturer i løpet av sesongen. Når vi besøkte denne forhandleren så ble han litt småforelsket i en Kawasaki som stod der, å etter han kom tilbake så var det demokjøring av Kawasaki i byen der han bor. Dagen etter lå plutselig Triumphen ute på finn.no for salg
Litt lenger bort i gata fra den "lille" forhandleren av japanske kjøretøy var der en "liten" Harley Davidson forhandler. Jeg har vert innom den tidligere å lånt meg sykkel ettersom de er eneste som låner ut MC i området, men det var ikke tid til på denne turen, så det ble til en liten tur innom for å se seg litt rundt. Harley er jo veldig stort i USA, å viss solen skinner er der vanligvis fult med Harleyer på parkeringsplassen fordi de som kjører rett å slett vil innom for å slå av en prat eller kjøpe en ny del ettersom noe feilet
Jeg har vert innom flere MC butikker i USA, men det er ingen plass det er så sosialt å hyggelig som hos Harley forhandlere, det virker nesten som de fungerer som sosial samlingsplass, å så er det tilfeldigvis en butikk der viss de trenger noe spesielt. Hos denne Harley forhandleren er der også en kafe/pub rett ved siden av som drives av Harley butikken, men de var flere folk på butikken enn på kafe/pub'en.
Sendte dette bilde til fruen mens jeg var innom Harley forhandleren, synes flere forhandlere burde ha slike
Må jo også nevne USA og mat, de som ikke har vert i USA å bestilt en liten enkel porsjon vet ikke helt hva det er snakk om. Uheldigvis for amerikanerene så har det blitt litt strengere regler, så alle må nå oppgi hvor mange kalorier det er i maten. Akkurat denne kunne de spart oss stakars Nordmenn fra ettersom det kan skremme en hver person som har til vane å få inn via media hvor mye en bør spise hver dag. Her er et lite bilde av frukosten jeg hadde en morgen, den kom vel på ca 1500 kcal. Det tok nesten 1 time å få i seg (i tillegg til appelsinjuice og kaffi), og det ble bare denne dagen, ellers fant vi litt annet å spise.
Må bare ta med et lite bilde av appelsinjuicen jeg fikk servert sammen med frukosten, amerikanerene serverer hele tiden drikke med sugerør slik at ikke kundene skal drikke av kanten på glasset (lettere å rengjøre?). Denne appelsinjuicen var så pass solid at når jeg satte sugerøret i juicen stå ble det stående, lurer på hvor mange appelsiner som gikk med her?
Et lite bilde av standard amerikansk lunch, omtrent til å bli kvalm av, men fantastisk godt de første to man spiser.
Mot slutten av turen fant vi ut at etter nesten en uke på USA mat var vi klar til å spise litt som skikkelige amerikanere og dro inn på en plass som er kjent for å ha gode spare ribs. Det er ikke helt det samme som de hjemme med mest bein å lite kjøtt, her var det mye kjøtt å litt bein, å du bestilte ønsket mengde i antall pounds du skulle ha. Vi bestilte bare en pund hver, men vi var 4 stk som spiste denne kvelden, å to av de klarte ikke å spise så mye, så da spiste vi to andre resten av deres spare ribs. Endte vel opp med å spise ca 1,5 pound spare rib, pluss tilbehør og øl
Det skal sies at jeg steg på vekten både før og etter jeg reiste til USA, og der var noen kg mer når jeg kom hjem
Klarte ene dagen å rote oss inn på et lite loppemarked, mange som prøvde å få tømt garasjen sin tydeligvis, enkelte prøvde å tømme noe mer enn garasjen, å enkelte hadde en liten butikk avdeling der i tillegg til en vanlig butikk en annen plass i området.
Hadde jeg hatt en container som jeg skulle sende til Norge så hadde det nok blitt handlet litt både verktøy, litt pyntegjenstander til garasjen plus mye mer, men det får vi se på en annen gang
Men tilbake til Norge, gråvær og MC.
Klarte heldigvis å komme meg hjem igjen før det skulle være KTM Roadshow hos den lokale forhandleren MC-Deler. Dette er jo delvis dokumentert av Snikkeren som laget film fra et par av de MC'ene han kjørte, men kan jo ta en kjapp oppsummering.
1290 Super Duke:
Oppgradert med nytt display, litt justeringer på motor og litt endret sittestilling. Motoren er sinnsyk som vanlig, jeg digger quickshiften som KTM har, det nye displayet fungerer fint å er lett å bruke for de som har hatt KTM tidligere. Men jeg liker ikke den nye sittestillingen. Du sitter mer foroverlent enn tidligere, kjennes mer ut som slik jeg brukte å sitte på ninjaen jeg hadde før, og det var primær grunnen til at jeg kvittet meg med den sykkelen. Noen synes sikkert det er bra, men personlig synes jeg at KTM har bommet litt på det.
1290 Super Adventure S:
Veldig behagelig sykkel å kjøre, mye det samme som tidligere SA, men med nytt display. De har også flyttet cruise control til venstre siden å gjort den enklere å bruke, akkurat det ser jeg på som et stort pluss ettersom jeg ikke likte den tidligere varianten. Dette er virkelig en sykkel en kan laste godt opp å kjøre langt på langs asfalt veier.
1290 Super Adventure R:
Denne har også det nye displayet, nye cruise controllen, men ingen elektroniske dempere, riktig størrelse dekk og mye motor. Virkelig en morsom sykkel å kjøre, både langs veien og på grusen. Takk til KTM for at de hadde montert tracktion control på denne sykkelen, viss ikke hadde jeg kommet gående tilbake til MC-Deler med et dekk og en hendel isteden for hele sykkelen etter grusturen jeg hadde. Ingen problem å dra bakhjulet langt ut til siden på grusen selv om den var utstyrt med TKC-80 dekk.
1090 R:
Kombinasjonen av farge og det "gamle" displayet gjorde at jeg følte litt som at jeg var på min 1190R, jeg følte meg liksom litt "hjemme" på en måte. Men når det kommer til motoren så var det en ny verden. Denne motoren er så silkemyk i forhold til alt annet jeg har kjent på en KTM tidligere, og til tross for at den har en del mindre hester enn 1190 og 1290 motorene så kjennes den veldig sprek å fin ut. Denne var også utrustet med TKC-80 dekk, men jeg følte meg likevel trygg på å legge den godt ned i svingene på asfalt vei, samtidig som den fikk prøve seg på grusveien. Pushet den litt på noen hull i veien og litt ekstra på noen grus strekker, å du verden for en fantastisk sykkel. Denne sykkelen har riktig nok ikke det nye displayet og cruise control, men den har så mye annet som er bra at om jeg skulle kjøpt ny KTM i dag så måtte jeg muligens vurdert et annet merke, for å velge mellom 1090R og 1290R som hadde vert alternativene for meg blir for vanskelig.
Ikke så flink å ta bilder denne gangen heller, men klarte å ta et par stk.
Til slutt hadde jeg brukt halve dagen på å snakke med folk å prøve nye KTM'er å jeg kjente at dette var nesten for mye av det gode å det var vanskelig å bestemme seg for hva som var best av alt jeg hadde kjørt denne dagen. Endte opp med å sette meg på min 1190R å kjøre hjemover, og da kom det en liten åpenbaring. Av alle sykler jeg hadde kjørt, så var der ett eller annet jeg savnet, noe som ikke var riktig i forhold til hva jeg ville ha, noe jeg måtte kjøpt ekstra for å bli fornøyd. Alt dette var allerede på plass på min 1190R. Så konklusjonen ble at selv om min 1190R er litt ut datert i forhold til alt annet jeg kjørte, så var det den beste sykkelen jeg kjørte den dagen, å den slipper jeg å kjøpe for den har jeg allerede
I etterkant av KTM roadshow så har det bare blitt et par turer til/fra jobb med MC, men ene dagen fant jeg en liten avstikker med grusvei som jeg måtte kjøre, denne endte opp langt oppe i skauen, omtrent der jeg liker at det skal være
Skal tilbake igjen dit å se på noen flere sideveier sammen med Snikkeren på Lørdag ettersom det er dårlig vær i dag og jeg skal jobbe i morgen, så mulig der kommer en liten oppdatering da også
Men i dag har jeg fri, fruen har tatt med seg ungene å reist til svigers ettersom det er langhelg, stakkars meg skal jobbe i morgen så jeg blir igjen hjemme å slapper av med litt kaldt i glasset mens jeg sitter her å skriver å sjekker noen småting på jobb (bilde ble tatt før jeg startet å skrive, nå er glasset tomt).
Videre lurte jeg på om jeg skulle prøve å rydde frem en Kawasaki fra kjellerstuen i løpet av dagen, har blitt litt for mye av at ting blir bare lempet inn og ikke ryddet skikkelig på plass, hadde vert greit å kunne ta Kawasakien ut en dag.
Ser at det ble en grusomt lang post dette, men slik blir det når jeg plutselig har tid å sitter å super litt øl
Skal prøve å oppdatere litt jamnere fremover