Høyt turtall? Hva er skadelig

Prat om tung MC.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Palma »

Pragmatic wrote:Hva har du gjort med motoren på den da, hvis noe? Har hørt at akkurat GS'n skal være holdbar ja :)

Vurderte en 1200 GS selv, men ville ha noe med en litt mer spennende motor.
Jeg har ikke gjort noe med motor, kun jevnlig vedlikehold, olje og filterskift, ventiljustering, syncing.
Spennende og spennede, ja det spørs på behovet, men litt og hvordan man klarer å utnytte motoren. Men GS er vel ikke noe utprega banesykkel :-k

KliffArne wrote:Ja, men den ligger ikke på Finn, Palma.

Skal vi se hvem av oss som holder ut lengst før vi bytter ut "den beste"?

And the winner is... Jeg har ikke planer om å bytte ut denne nei, Never change a winning team osv \:D/
1. målet mitt var 150K, nå er det klart 200K osv osv.
Hvor langt har Rudolfen din gått KliffArne??
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by KliffArne »

Passerer vel straks 125k, hvis helsa holder. Men så er den jo myyye nyere enn din, hele 2 år. Sånn sett ligger de jo ganske likt.
Min har heller ikke hatt noe tull med motor, og tror jeg kjører på original clutch ennå. Et kardang havari har det vært, men mistenker at det skyldtes forrige eiers mangel på vilje til å gjøre jobben skikkelig da lager ble byttet.
Kjempe sykkel, vurderte bytte i en ny 1200 for en tid tilbake, men ombestemte meg. 85hk, det klarer seg for de fleste på norske krøtter stier
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Pragmatic »

KliffArne wrote:Ja, men den ligger ikke på Finn, Palma.

Skal vi se hvem av oss som holder ut lengst før vi bytter ut "den beste"?
Nå er jo finn.no den desidert mest brukte portalen for å selge mc her til lands, derfor føler jeg det var relevant å nevne det. Fins sikkert mange sykler som har gått over 100K, men det er ikke veldig ofte de blir lagt ut til salgs i alle fall...
Palma wrote:
Pragmatic wrote:Hva har du gjort med motoren på den da, hvis noe? Har hørt at akkurat GS'n skal være holdbar ja :)

Vurderte en 1200 GS selv, men ville ha noe med en litt mer spennende motor.
Jeg har ikke gjort noe med motor, kun jevnlig vedlikehold, olje og filterskift, ventiljustering, syncing.
Spennende og spennede, ja det spørs på behovet, men litt og hvordan man klarer å utnytte motoren. Men GS er vel ikke noe utprega banesykkel :-k
Artig å se hvor lenge den holder ut da, før den forlanger en overhaling. Artig å se at enkelte MC-motorer takler 5-sifrede beløp uten å klage.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by KliffArne »

Var til Palma, og han tok han.

Sjekket finn her om dagen, og da lå det vel i underkant av 200 sykler som hadde passert 100k. Flest Honda, med Bmw som en god nummer to.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by inunf »

Pragmatic wrote:
KliffArne wrote:Ja, men den ligger ikke på Finn, Palma.

Skal vi se hvem av oss som holder ut lengst før vi bytter ut "den beste"?
Nå er jo finn.no den desidert mest brukte portalen for å selge mc her til lands, derfor føler jeg det var relevant å nevne det. Fins sikkert mange sykler som har gått over 100K, men det er ikke veldig ofte de blir lagt ut til salgs i alle fall...
Der tror jeg du har et poeng. Jeg tror mye av de syklene med høy km-stand ikke ligger på finn. Kanskje rett og slett fordi de eierne som har dem er fornøyde med dem, og derfor bruker de dem. I mange av annonsene på finn står det jo "selges pga. for lite bruk". Da gir det jo mening at km-standen er lav på disse.

Går et par sykler i slekta som har bikket 100' km. En -96 Kawasaki GPZ1100 og en -99 ZX6R. Begge disse ble kjøpt nye (en ny, en brukt noen mnd) av nåværende eiere. Ingen av dem har hatt noe alvorlig motorarbeid. Faktisk har det vært så som så med både oljeskift og ventiljustering.

Sjekket finn.no nå, og det ligger jo et greit utvalg av sykler med over 100' km på telleren til salgs. Jeg tror at frykt for høy km-stand er hovedsakelig fordi man er redd for at det skal bli vanskelig å selge sykkelen igjen senere, siden det er rikelig av sykler med lav km-stand til salgs, snarere enn at man er redd for motorhavari/dyre reparasjoner. Nekter å tro at en moderne MC med normalt bruks- og servicemønster er utslitt etter 100' km.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Tommas »

Dette med kilometer har jo blitt diskutert før, og ser stadig det blir referert til "frykt" for høy kilometerstand.

Poenget er jo at man ofte kan få omtrent samme sykkel, men mye kortere kjørelengde for "nesten" samme pris. Det finnes jo så mange som kjører kun noen tusen km i året, så utvalget er ofte godt.

Flere TUV undersøkelser viser jo at på bil (det KAN være forskjell til MC) så er kjørelengde den eneste universelle indikatoren på hvor mye feil biler har etter 5-10-15 år. Uansett er vel alle enige om at sjansen for at dyre reparasjoner dukker opp øker med kjørelengde (selv om noen sikkert har kjørt sykkelen sin 500k med kun oljeskift og vask...)

Så ser man på to like sykler, som begge har fått sine servicer, så velger man jo normalt den som har gått kortest om forskjellen i pris ikke er veldig stor.

Utslitt og ubrukelig etter 100k, nei - men hvorfor kjøpe en sykkel som har gått 100k+ når man kan legge på noen kroner og få en som har gått 1/3 8)
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Epylypzon »

Min har kun gått 77, men har allerede fått ny motor :(
Skulle jo ha den til den hadde gått minst 100k, men nå med ny motor på 62 så må jeg ha den til minst 162. Da er nok resten av sykkelen så sliten at jeg liksågodt kan beholde den selv.
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Pragmatic »

inunf wrote:
Pragmatic wrote:
KliffArne wrote:Ja, men den ligger ikke på Finn, Palma.

Skal vi se hvem av oss som holder ut lengst før vi bytter ut "den beste"?
Nå er jo finn.no den desidert mest brukte portalen for å selge mc her til lands, derfor føler jeg det var relevant å nevne det. Fins sikkert mange sykler som har gått over 100K, men det er ikke veldig ofte de blir lagt ut til salgs i alle fall...
Der tror jeg du har et poeng. Jeg tror mye av de syklene med høy km-stand ikke ligger på finn. Kanskje rett og slett fordi de eierne som har dem er fornøyde med dem, og derfor bruker de dem. I mange av annonsene på finn står det jo "selges pga. for lite bruk". Da gir det jo mening at km-standen er lav på disse.

Går et par sykler i slekta som har bikket 100' km. En -96 Kawasaki GPZ1100 og en -99 ZX6R. Begge disse ble kjøpt nye (en ny, en brukt noen mnd) av nåværende eiere. Ingen av dem har hatt noe alvorlig motorarbeid. Faktisk har det vært så som så med både oljeskift og ventiljustering.

Sjekket finn.no nå, og det ligger jo et greit utvalg av sykler med over 100' km på telleren til salgs. Jeg tror at frykt for høy km-stand er hovedsakelig fordi man er redd for at det skal bli vanskelig å selge sykkelen igjen senere, siden det er rikelig av sykler med lav km-stand til salgs, snarere enn at man er redd for motorhavari/dyre reparasjoner. Nekter å tro at en moderne MC med normalt bruks- og servicemønster er utslitt etter 100' km.
Det er nok mye sannhet i det ja. Og ikke bare at de er fornøyde, men at de som har sykler som har gått langt kanskje ikke ser noen vits i å prøve å legge de ut for salg, og heller velger å slite de ut selv. Jeg vet i alle fall at jeg hadde aldri turt å kjøpt en sykkel som har gått mer enn 70-80K. Da kjøper jeg heller helt nytt, selv om det koster skjorta. Men nå er jeg notorisk uheldig med alt av kjøretøy (til og med broren min, som har mer peiling på motor enn alle andre mekanikere jeg har møtt, sier at jeg har usedvanlig uflaks når det gjelder dette), så da er det verdt en del ekstra for å ha ro i sjela. Venter på helt ny sykkel nå, og det blir utrolig godt å vite at man har 5 års garanti hvis (når i mitt tilfelle) det skjer noe.

Men jeg er enig i at det høres fryktelig rart ut at f.eks. min Audi A6 som har gått over 270K, og der motoren er tilsynelatende omtrent perfekt, skal holde i 300K+, mens en MC med en skikkelig kvalitetsmotor skal ryke rundt 100K. Jeg spurte faren min om dette en gang (han har såpass peiling at han kan starte med en motorblokk og bygge den opp helt fra scratch, samt modifisere de i vilden sky), og han sa at motorsykler tåler mindre pga. et par forskjellige ting:
1: de er mye mer utsatt for vær og vind
2: det er langt mer vibrasjoner i en motorsykkel enn i en bil, og de når lenger ut i kjøretøyet enn i en bil
3: "alle" motordeler er mindre enn på en bil. Det vil vel kanskje i teorien si at delene er mer skjøre og sårbare enn på en bil, generelt sett
4: her til lands står jo gjerne syklene 6 mnd i året, og det kan jo medføre all slags prakk (eiring, forkalkning etc)
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
Post Reply