HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by ojda »

Jeg synes en grei indikasjon på når hjelmen er "ferdig" kan leses på passform, ytterskall, for og hakestropp :thumleft
Eller at jeg rett og slett har lyst på noe nytt \:D/

Mine pleier å vare ca 60-70.000 km eller en 3 års tid :?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by HeleneFS »

Mye interessante synspunkter og argumenter her, takk for det! Den har lagt pakket vekk i hjelmposen sin 99,8% av tiden den har vært eid, så den kan umulig være mye påvirket av ting, men jeg tenker at jeg skal holde øynene åpen for en ny, må bare finne en jeg liker like mye.

Jeg har forøvrig allerede planlagt en MC tur i mai, 24-28. mai kjører jeg Oslo - Haugesund og tilbake via Bergen eller Stavanger (det er ikke spikret helt enda) da jeg skal på reunion med tidligere studievenninner. Dersom jeg ikke har fått sykkelen hit til den tid blir det Bergen - Haugesund istedenfor Oslo-Haugesund og ellers blir turen det samme. Gleder meg litt til å få tilbragt noen mil på veiene. \:D/
Bjerknez

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by Bjerknez »

Den første turen på sykkelen helt alene er bare episk. Et av de bedre MC minnene jeg har er singelturene jeg hadde med min første cruiser. ALT var nytt og mer "spennende". Kos deg på tur :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by DrGreve »

HeleneFS wrote:Mye interessante synspunkter og argumenter her, takk for det! Den har lagt pakket vekk i hjelmposen sin 99,8% av tiden den har vært eid, så den kan umulig være mye påvirket av ting, men jeg tenker at jeg skal holde øynene åpen for en ny, må bare finne en jeg liker like mye.

Jeg har forøvrig allerede planlagt en MC tur i mai, 24-28. mai kjører jeg Oslo - Haugesund og tilbake via Bergen eller Stavanger (det er ikke spikret helt enda) da jeg skal på reunion med tidligere studievenninner. Dersom jeg ikke har fått sykkelen hit til den tid blir det Bergen - Haugesund istedenfor Oslo-Haugesund og ellers blir turen det samme. Gleder meg litt til å få tilbragt noen mil på veiene. \:D/
Hvis du ikke kommer deg mellom Bergen og Oslo i slutten av mai så har jorda tilta rundt slik at Nordpolen har blitt Sydpolen :)
Bjerknez

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by Bjerknez »

Noen mener fortsatt at jorden er flat. Men hvis man har litt opp i topplokket så har man sikkert opplevd at det finnes oppover og nedoverbakker over alt.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by DrGreve »

Bjerknez wrote:Noen mener fortsatt at jorden er flat. Men hvis man har litt opp i topplokket så har man sikkert opplevd at det finnes oppover og nedoverbakker over alt.
Min kommentar var en referanse på at nå starter vinteren på den sørlige halvkule mens vi går mot sommeren :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by ojda »

Sjøl er jeg overbevist om at Miss Helene får en kald tur over fjellet :-k
Stive fingre, kalde tær :evil: Næ! Jeg hadde drøyd etpar uker :redface Når det "bare" er for å få hjem sykkelen :)
Eller egentlig hadde jeg nok tredd på meg elektro-habitten og stilt inn på 3. =D>
Men klart det verste kan justeres med fornuftig påkledning.

Skulle du alikevel kjøre, så vær ekstra ops på is/vann i veibane og grus/sand [-X

P.S.
Denne skulle selvfølgeligget i den andre tråden din, men jeg får heller gjømme den her :lol:
Last edited by ojda on 26 Apr 2017 13:56, edited 2 times in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by Bjerknez »

Tror jeg sier meg enig med Ojda her. Er man ikke "herdet" så vil man nok synes dette er ganske kaldt. Har man ikke varmeholker så blir det garantert kaldt på fingrene også. Så umulig?, nei, men bør man forvente å fryse litt/mye?, ja.
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by HeleneFS »

Endelig oppnådd milepæl nr 1: å få sykkelen til Østlandet!

Kjørte hjemmefra kl 09:30 etter mye styr, mine foreldre klarer enda ikke å klippe navlestrengen og når det plutselig er 6 armer tilstede da jeg skulle feste baggen min på baksetet, så ble det mer frustrasjon enn glede. Jeg hadde ikke bedt om hjelp, så da begynte jeg å sutre og satt meg på en stol istedenfor mens mine foreldre kranglet om den beste løsningen.

Derfor ble det ikke tatt noe bilde før jeg nådde Voss.
Image

Jeg hadde litt blandede følelser på veien til Voss, for jeg har litt problemer med korsryggen fra før og jeg kjente det ganske godt på denne turen. I tillegg til at de nye hanskene hadde blitt kliss våt av svette da jeg startet turen, så de holdt egentlig ikke varmen så godt selv om jeg hadde på styremuffer (som jeg er sjeleglad jeg hadde til denne turen). For ikke å snakke om hvor ræva kjedelig kjøreturen Bergen-Voss er da. Bare masse tunneler, dårlig belysning og mye trafikk.

Etter jeg hadde tatt en pitstop på Voss der jeg fikk lagt meg vannrett og tatt noen spensthopp for varmen sin skyld følte jeg meg svært motivert.
Image

Image

Da jeg kom litt forbi Lærdal var jeg kald og lei av alt som heter tunneler!

Image

Da satte jeg på varmesålene, tok på en ekstra vindtrøye fra Biltema og skiftet til tørre kjørehansker. Dette viste seg å være det lureste valget på hele turen, for fjellovergangen gikk fullstendig på skinner.

Image

Plutselig var jeg i Fagernes og jeg hadde helt glemt å ta bilder. Filefjell var virkelig en kort fjellovergang, med strålende sol, tørre veier og snø laaaang vekk fra kjørebanen ble det riktig så bra. Det hjalp at jeg var varm på bena også!

Jeg spise middag på en bensinstasjon på Fagernes, og veien videre til Hønefoss føltes ekstremt lang.

Image

Jeg begynte å slite med å fokusere, for bluetooth headsetet mitt gikk tom for strøm midt oppå Filefjell. Jeg prøvde å synge litt, men jeg er ikke så flink med tekst, så det ble mye rare lyder. Jeg svingte inn på en holdeplass og tok meg 10 minutter pause, da jeg startet igjen begynte jeg å prate høyt med meg selv, jeg følte meg skikkelig rar, men merkelig nok var det det som skulle til for å kunne holde fokus (Bergenser jo... må prate!). Haha!

Plutselig var jeg bare hjemme!

Image

Klokken 18:30, så brukte 9 timer!

Jeg hadde aldri klart denne turen uten: varmesåler, styremuffer, vindtett trøye fra biltema (denne hadde en kjempebra effekt) og vindtett balaclava. Jeg er så frelst av de varmesålene og styremuffene at nå skal jeg investere skikkelig i nye varmesåler og varme i håndtakene. Det var virkelig avgjørende for meg i dag, så takk for tipsene jeg har fått her inne!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by tshansen »

Kjekk lesing, flotte bilder og utrolig hyggelig at du fikk deg noen gode tips i forkant av turen :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by DrGreve »

Well done, nå starter sesongen og forhåpentligvis blir det ikke mer frysing før i september ;) :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by ojda »

Flott at turen gikk greit =D> Å gratulerer med sykkelen hjem :thumleft

Mye fine bilder og fortelling fra overfarten :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by JK95 »

Grattis med vel gjennomført, både 1. Mai-tur, langtur og henting av sykkel :thumleft Godt å høre at det ble en positiv opplevelse :D

Hvilke varmesåler kjørte du med? :-k
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by HeleneFS »

Takk alle sammen :D
JK95 wrote:Grattis med vel gjennomført, både 1. Mai-tur, langtur og henting av sykkel :thumleft Godt å høre at det ble en positiv opplevelse :D

Hvilke varmesåler kjørte du med? :-k
Denne gangen ble det med noen fra Biltema, de kostet 199,- og jeg kommer nok aldri til å bruke de igjen for de varte maks en time før de var tom for strøm. Men heldigvis hadde jeg forventet det og sparte timen til fjellovergangen. Jeg har tenkt på sånne såler en stund, for jeg trenger det til alpinstøvlene mine også.

Jeg har sett på de her tildigere:
https://www.oslosportslager.no/produkt/ ... ge-nosto-1

De selger tilsvarende på XXL for 1200,-, jeg må bare finne ut hva som er forskjellen mellom de to før jeg kjøper de.
https://www.xxl.no/therm-ic-smart-pack- ... lsrc=aw.ds
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by JK95 »

Tøft :thumleft
Post Reply