Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Leffy »

Bra noen tar slikt med et smil :) Jeg hadde nok blitt rimelig irritert hadde noe slikt skjedd med meg :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Har man kjøpt sykkel for å kjøre utenfor veien så har man kjøpt sykkel som kan velte ;-)

Som sagt, har ikke kjøpt den for at den skal stå å se fin ut i garasjen, har heller ikke tenkt å sitte på gamlehjemmet å tenke på alt jeg kunne gjort når jeg var yngre ;-)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by kvase »

Lim den knekte handguard med litt Aral-dit som du varmer opp med en hårføner etter at du har blandet samen de 2 kompenente delene lite av vær -varmes opp til en meget smidig masse - klin lite på vær del trykk de sammen i bruddstedet påse at de holdes i ro en time.
da skal du se at de henger godt i lag kan med fordel bruke litt fin glasfiber rems rundt på lag 2 med samme prosess slik at du får en pen sammenføyning -tipper den skjøten blir bånn solid- å sterk mulig ta 3 lag med Aral-dit og glatte til for skjønnheten sin del skyld.
Aral-dit er sysnsykt bra å lime med ofte blir knivblader limt fast i et tre emne eller mot annet metal for å få en varig solid sammen-liming :)
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Busa Trond »

Plast knekker ved neste velt, bytt til noen I alu.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Takker for tips Kvase, skal prøve den løsningen der. Kommer nok til å bli et reservepar ettersom det er sant som Trond sier, plast knekker. Heldigvis ser jeg at KTM har noen med alu i Powerparts katalogen, spørsmålet er jo hvor lang leveringstid det er, evt om min lokale pusher har liggende på lager. Om det er litt leveringstid så kan jo det være jeg både har limt å knekt de i plast en gang til [emoji14]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Ambro »

Hva med noe fra Bark Busters?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by knutk »

Angående reparasjon av plast har jeg selv dårlig erfaring med lim.
Om du har tilgang til en loddebolt med tynn spiss og temperatur-regulering ville jeg heller benyttet den.
Da legger du delene mot hverandre, drar spissen sakte langs bruddet og lager en grop som er nesten gjennomgående. Dette vil presse plasten opp på hver side av bruddet (omtrent som om du prøver å lage en grøft). Så begynner du å fylle grøften med plast fra hver side av bruddet ved å trekke plast inn fra sidene, omtrent som du ville fylle en grøft.
Det er avgjørende at loddebolten er regulert, da for mye varme vil brenne plasten. Når du har tette grøften ved å dra plast inn fra sidene gjør du likedan på baksiden slik at hele sprekken er sveiset.
Sveisen vil ikke være like sterk som originalt fordi man tukler med strukturen i plasten, men om du har tilgang til tynne striper av metall, feks. i tykkelse som de tynneste spikerne til en dykkert -pistol og bøyer den som en sinuskurve med 4 - 5 mm amplitude kan du presse et par slike inn tvers over bruddet ved å varme dem opp. og trykke dem ned mens plasten fortsatt er varm etter at du har fylt grøften.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by kvase »

Ambro wrote:Hva med noe fra Bark Busters?
Så greie ut i oppbygninga ja
Image
så har du disse
http://www.ktm-versand.de/product_info. ... UARDS.html
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Takker for tips fra både Kvase og Knutk, tenker det blir litt prøving og feiling for å se om det er mulig å lime/plastsveise den gamle handguarden. Den blir jo uansett bare en reserve jeg har liggende, for i dag har jeg kjøpt meg ny :D

Sjekket opp litt rundt om, sjekket blant annet opp Bark Busters som Ambro foreslo, sjekket KTM, Givi, Tullatekk og et par andre alternativer. De fleste har handguards med alu, å de fleste ser relativt like ut, det som er forskjellen er at enkelte tar stor avanse og enkelte er på andre siden av jorden å bruker noen uker på å komme frem.

Heldigvis for meg så hadde MC-Deler inne originale KTM handguards med alu, dette var jo på vei hjem fra jobb likevel, prisen var ikke noe å klage på, så da ble det handel :thumleft

Når jeg likevel var innom å sjekket opp utvalget så kjøpte jeg meg også en ny vindskjerm. Jeg har aldri brukt den originale vindskjermen ettersom den på demokjøring gav for mye turbulens, jeg bestilte en som var et hakk større noe som ble mye bedre. Men har liksom ikke følt at det har vert nok, så i dag kjøpte jeg touring skjermen som man får til 1190R, den er enda et hakk høyere og har litt andre vinkler som skal føre bort vinden.

Men først måtte jeg montere handguards, hadde i dag med meg hjelper på jobben, men jeg må innrømme at jeg mest sannsynlig brukte lengre tid ettersom jeg hele tiden måtte fortelle hva alt av verktøy og deler var for noe, men det viktigste er at hun viser interesse :D
Image

Må si at jeg har litt mer troen på de nye handguardene enn de gamle med tanke på holdbarhet, ser bra ut gjør de også.
Image

Så ble det et lite bilde av sykkelen med nye handguards, men med gamle vindskjermen.
Image

Så bilde av sykkelen med nye handguards og den nye vindskjermen, som er sotet.
Image

Et lite sammenligningsbilde av ny og gammel vindskjerm, litt mer lengde og litt andre vinkler.
Image

Kjørte en liten tur på et par mil etterpå for å kjenne forskjellen på ny og gammel vindskjerm. Kjente umiddelbart at der var mindre støy rundt hjelmen, og ved kjøring i rundt 80+ kmt så merket jeg stadig mer støy, men ingenting i nærheten av det jeg har hatt tidligere. Kan med andre ord si at det var et godt kjøp med den nye vindskjermen :thumleft

Ellers tok jeg meg tid til å se meg rundt etter litt andre småting av interesse når jeg var inne på MC-Deler, flere ting er i bestilling, noe kommer i løpet av uken, andre kommer litt nå og da utover den neste måneden ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Palma »

Se der ja, det er ikke dumt å velte litt av og til \:D/
Det ble bra det der :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by tshansen »

Se der ja... det der var jo egentlig langt mer kledlig enn den blanke =D>

Alltid kjekt med små som viser interesse =D> =D> Slik er bare å ta seg god tid til. Pass bare på at de ikke blir fristet til å "skru" litt alene! Jeg hadde en grundig opplæring med småen av skrujern.. Tok ikke mange dagene før han var på vei til en kontakt for å teste ut der også :shock:

Farlig å ta slike spontanturer innom den lokale pusheren. Går aldri tomhent fra slike turer jeg heller :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ashland »

Du skal ha for å ta en slik velt bra!
Har foreløpig klart meg, men vet ikke om jeg hadde tatt det like godt. Nytt snax til østerrikeren er vel fortjent :)
fun is not a straight line
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Har hatt det litt travelt siste uken med mye jobb, men klarte å hente meg ny hjelm sist uke, skal komme med litt mer info om den når den er prøvd litt bedre. Men kan si at den sitter godt, å jeg har mye positivt å si om den.

Har i løpet av den siste uken også fått mye luftfilter sokker i posten, får satse på å montere de i løpet av dagen i morgen så jeg er klar til gruskjøring sammen med Snikkeren på Mandag.

Har hatt et par turer for å kjenne litt på den nye hjelmen denne uken, men kun småturer på asfalt. I dag ble også fruen med på turen, hun er giret på flere turer som passasjer, og så må jeg vel få til litt lærekjøring for henne etter hver også.

Å nå som våren og sommeren ser ut til å komme til Sunnmøre, så rekker jeg så vit å kjøre litt før jeg skal på godt å vel en ukes jobbtur til USA. Blir nok mye jobb å lite moro på den turen, men satse på den betaler så det blir mer MC relatert når jeg kommer hjem. Hvis jeg ikke drikker opp alle pengene på turen da. Av en merkelig grunn havner jeg atter en gang en plass med mye god øl...


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Har jo skjedd litt siste dagene, så på tide med en liten oppdatering.


Ettersom jeg har mottatt de nye luftfiltersokkene fra unifilter så var det på tide å montere de i går. Hadde med meg et par små assistenter til å hjelpe, men de endte opp med å forsvinne å gjøre andre ting, så da måtte jeg ordne det meste selv.

Selvfølgelig har jo KTM bygget hele sykkelen rundt luftfilter og inntak, så det meste måtte demonteres.
Image

Nytt filter, ferdig oljet å klar for montering.
Image

Å så et lite bilde av ferdig montert filter.
Image

Etter å ha montert sammen alle plastdeler i alle retninger tok jeg en liten runde med rens og ny olje på kjede, det har ikke vert gjort siden i høst en gang, så det var nok på tide. Kjørte også en liten tur etterpå sammen med guttungen, han har maset en del på å bli med på tur, så det var på tide nå. Endte opp med en liten tur innom Snikkeren for å diskutere litt rutevalg på 1. Mai turen. Når ungene så hadde blitt lei så var det på tide å kjøre hjemover, guttungen ville selvfølgelig kjøre mer, men det passet seg ikke da, så det får vi ta en annen gang.

Så kom dagen i dag, 1. Mai, fast dag å kjøre MC på (så sant været tillater det). Jeg å Snikkeren hadde avtalt å møte en tredje mann som kjører KTM 690 Enduro R på Festøy fergekai ettersom han kom fra Ålesund. Vi hadde en ca plan om å kjøre litt grusveier rundt om, å hadde et par som var fastlåst, å noen som var litt mer usikker. Startet med en tur over Standaleidet, de som var med på pre-høst turen i fjor kjørte den når vi kjørte fra Vartdal på Lørdagen. Der er veien litt variert tilstand på, men føre passet oss veldig bra.

Et lite bilde fra toppen av Standaleidet.
Image

Etter vi hadde kjørt der fant vi ut at en av de veiene vi hadde tenkt å kjøre videre var stengt grunnet telehiv. Av respekt for grunneiere så fant vi ut at det var best å ikke kjøre der denne gangen. Vi kjørte heller noen andre småveier som vi kjente til i området, samt en vei som vi ikke hadde kjørt før, men som absolut skal kjøres flere ganger. Flere ganger måtte vi også stoppe grunnet snø, flere plasser som ikke har smeltet skikkelig når vi kom litt opp i høyden. Satse på at det er bedre om en liten måned å at vi kan ta flere av veiene helt til tops da.

En av veiene som ikke var fylt med snø var jeg litt usikker på hvor mye den var beregnet på kjøring med motoriserte kjøretøy, men vi kom jo oss helt frem til et skilt der det stod "snu her"
Image

Etter en liten pit-stop for softis og litt bensin til en 690 med liten tank, så ble det enda noen flere grusveier. Også der noen kjente å ukjente. Har dessverre ikke så mye flere bilder ettersom Snikkeren var med. Når han er med overlater jeg det til han å ta bilder.

Men her kommer et lite utsnitt fra Locatoweb tracking i dag.
Image

Ble totalt 130km i følge Locatoweb, stemmer greit med triptelleren på KTM'en også.

Grei måte å bruke 1. Mai på synes jeg, å en grei oppladning til jobbturen i morgen tidlig. Ikke utenkelig at det blir litt forumposting etter et par gode øl den neste uken ;-)
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Leffy »

Sykler i sitt rette element ja. Flotte bilder :thumleft Du nevner bl.a. respekt for grunneiers vei her. Bra noen tar hensyn. Ganske mye erfaringer med det motsatte oppi her [-X
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Post Reply