MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Prat om tung MC.
Post Reply
pettero
Posts: 3
Joined: 10 Apr 2017 12:25
MC: 2015 MT-09 Tracer

MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by pettero »

Så jeg har da gått til innkjøp av en 2015 MT-09 Tracer og har forsikret denne hos Storebrand. Jeg kunne bare velge "MT-09" fra menyen deres og synes det var rart det ikke var noe eget for Traceren så jeg kontaktet de angående dette. I håp om å få mer rabatt så argumenterte jeg for at det var ganske forskjellige brukergrupper og bruksområde på de to syklene, selv om de har samme motor og nesten samme ramme. Jeg fikk ikke noe forståelse for dette da Storebrand argumenterte for at de kun så på effekten....noe som da virker rart eller? Skulle tro at statistisk så var standard MT-09 involvert i flere ulykker enn Traceren? Ikke misforstå, Traceren er artig å herje med og folk kan vel finne på like mye "ugagn" med den :)

Kan fortelle at jeg betaler 5800,- i året for full kasko med 70% bonus på en sykkel som er verdt ca 125.000,-

Hva mener dere om måten Storebrand resonnerer på? Er det noen som jobber med forsikring som kan si noe om det?
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by xyvind »

Da jeg hadde Traceren min i fjor var den forsikra i Gjensidige. Mener prisforskjellen på vanlig MT09 og Tracer var ganske stor.
Men å prøve å få forsikringsselskapene til å forstå noe, eller å prøve å forstå hvordan de setter sine prisnivå, det er for meg en umulig oppgave :lol: Så mitt tips er å ikke henge seg opp i det og heller skifte forsikringsselskap!

Edit: Jeg får opp 4.300,- i året hos Gjensidige
70% bonus, MC Kasko, 4.000,- egenandel, ingen leiebil.

Edit 2: Kan også legge til at på MT-09 får jeg opp kr 10.024,- med samme valg som over.
Last edited by xyvind on 10 Apr 2017 13:04, edited 1 time in total.
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by mekkern »

Tryg forsikring mener at en Honda XL 600R er en R sykkel og risikoberegnes deretter.. :shock:
Prøvde å fortelle at dette er en gammel offroadsykkel m 44 hk-Men nei... [-(

Den har "R" i betegnelsen case closed... :smt018

Og dermed flyttet jeg alle forsikringene.. \:D/
Bjerknez

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by Bjerknez »

Betaler bare 4.900,- i året for min S1000R \:D/
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by biker7 »

Hvor gammel er du..? Kan jo spille litt inn, men jeg betaler 2150,- for -16mod. Tracer hos Nemi. (kasko) :thumleft Jeg er 45år. Har jo da samlet flere forsikringer der, men gjør ikke så store utslaget. Du kan jo evt. prøve dem :D
KaNi
Posts: 4
Joined: 28 Mar 2016 00:07
MC: KTM 1190R

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by KaNi »

Betaler 2900,- for min KTM 1190R hos Gjensidige (full kasko).
pettero
Posts: 3
Joined: 10 Apr 2017 12:25
MC: 2015 MT-09 Tracer

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by pettero »

xyvind wrote: Edit: Jeg får opp 4.300,- i året hos Gjensidige
70% bonus, MC Kasko, 4.000,- egenandel, ingen leiebil.

Edit 2: Kan også legge til at på MT-09 får jeg opp kr 10.024,- med samme valg som over.
Det er jo ganske interesant :) Det var mye bra innspill her. Jeg er 34 år, så jeg må nok shoppe litt rundt ja. Har hatt Storebrand en stund grunnet noe rabatt gjennom jobben og stort sett har de vært billigst når det gjelder bil for meg.

edit: Ja jeg sjekket på nett hos Gjensidige og ender der på ca 4000,- og har da mulighet til å velge Tracer....bytter jeg det ut med vanlig MT-09 så ender jeg på 8500,-. Altså over dobbelt så mye. Da er det jo veldig enkelt for min del :)
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by Leffy »

Jeg har bruker både Storebrand og Gjensidige på diverse forsikringer. Sistnevnte er desistert best på pris på MC for meg iallefall. Storebrand har alltid vært dyrt for meg på kjøretøy, men billigere på masse annet.

06 Kawasaki z1000 hadde jeg 3500,- i året full kasko 70%. Storebrand skulle ha 11.500,-
02 Honda CBR 1100XX 5500,- full kasko 70%. Storebrand skulle ha der 12.000,-

Har hatt 3 andre sykler også, ingen som har kunnet matche gjensidige der heller, samme med sykkelen jeg har på bestilling nå.

Anbefaler deg og sjekke ut med forskjellige selskap, om de krever noen mer forsikringer så dra med deg reiseforsikring evt en bil. Bare så de får en grunn til og ha deg som kunde. De fleste vil neppe godkjenne kun 1 forsikring.
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by Tommas »

Jeg holder fortsatt på at forsikring skal man handle rundt minst to ganger i året. Prisene stiger jevnt og trutt om man er trofast kunde 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: Den har "R" i betegnelsen case closed...
Godt du ikke skulle forsikre en Triumph eller Harley Davidson der da :lol:
pettero
Posts: 3
Joined: 10 Apr 2017 12:25
MC: 2015 MT-09 Tracer

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by pettero »

Jaja, ringte Storebrand igjen og forklarte saken med at Gjensidige definerer de to syklene veldig ulikt og at det blir mye billigere for meg å forsikre der, men hvis de kunne matche det så kunne jeg fortsette å ha forsikringen hos dem. Han kunne dessverre ikke gjøre noe, så da endte jeg opp med Gjensidige. Men har du en vanlig MT-09 så kan jo Storebrand være et alternativ :)
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by Monstr »

Forsikringsbransjen er noen raringer... Der får man det svaret som passer for den aktuelle casen, og neste gang du spør kan svaret være noe helt annet.

Hadde noe liknende deg da jeg skulle forsikre min TL1000S. Den er reigstrert som 100HK i stedet for 125Hk, og jeg argumenterte da med at jeg burde få en lavere forsikringspris fordi jeg hadde vesentlig mindre effekt enn originale sykler. :lol:

Fikk da til svar at "det er ikke effekten som avgjør forsikringsprisen". Jeg svarte bare at det var notert, og at jeg da skulle kline til å kjøpe oppgraderingssettet som gir min sykkel 150hk, og da med hennes argument ikke betale noe mer i forsikring. Da hadde hun plutselig litt problemer med å svare for seg \:D/
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MT-09 Tracer - uenighet om forsikring

Post by JK95 »

Håper du har det skriftlig :lol:
Post Reply