På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: På MC tur i Indonesia! - Del 2

Post by Gielas »

RogaR wrote: [snip]

Første mål for turen er byen Malang. For ca ett år siden startet en gruppe studenter fra et lokalt universitet et utviklingsprosjekt i et av byens slumstrøk. De allierte seg med en malingfabrikk og satte i gang med å male....

Image
Varmer mitt 'Jotunske' hjerte å se slik fargebruk. :smt053
Fin reiseskildring - sjelden kost her på berget. :thumleft
Gielas
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: På MC tur i Indonesia! - Del 2

Post by Toven »

Wow, for noen opplevelser! Takk for at du deler :)

Tøff den Honda'n og :D
User avatar
RogaR
Posts: 47
Joined: 07 Oct 2015 18:04
MC: KTM 990 Adventure - 2010
Location: Stavanger

Re: På MC tur i Indonesia! - Del 2

Post by RogaR »

Toven wrote:Wow, for noen opplevelser! Takk for at du deler :)

Tøff den Honda'n og :D
Honda'en er grei den, men savner jo motoren og dreiemomentet i SV'en hjemme i Norge i de bratteste stigningene :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: På MC tur i Indonesia! - Del 2

Post by Tommas »

Flott tur, flotte bilder igjen :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: På MC tur i Indonesia! - Del 2

Post by tshansen »

Dette er så snop =D> =D> Det er så utrolig kjekt å lese tur referat, å det er ekstra spesielt når det er på disse kanter av verden. Virkelig inspirerende og får meg til å lengte vekk til nye eventyr :thumleft

Flott referat og veldig gode bilder :D :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RogaR
Posts: 47
Joined: 07 Oct 2015 18:04
MC: KTM 990 Adventure - 2010
Location: Stavanger

Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert tur til Bali s. 2

Post by RogaR »

På MC tur til Bali

Etter 3 måneder i Indonesia har jeg kommet hjem til Norge en liten tur for å ordne litt praktiske ting (+ og selvfølgelig MC kjøring), før jeg vender tilbake til Indonesia igjen om noen måneder. Det frister lite med tur i regnet i dag, så jeg får heller slå i hjel litt tid med å skrive en kort oppsummering fra siste tur med tohjulingen i Indonesia. Da jeg har kjørt mye dagsturer i nærområdet på Øst-Java allerede, ble målet for turen naboøya Bali (https://locatoweb.com/en/map/single/234299920).

Fra mitt bosted i Surabaya til fergeleiet til Bali er det ca 30 mil. Da jeg bare hadde 3 dager til rådighet til denne turen, bestemte jeg meg for å ta hovedveien for å komme meg raskest mulig til Bali. Dette er en heller kjedelig transportetappe, og dessverre svært trafikkert, så konsentrasjonen må være på topp hvert sekund. Time etter time med ”slalomkjøring” for å komme seg forbi saktegående trafikk og trafikkorker, samt å prøve å unngå utallige hull i veibanen og kamikaze ekspressbussjøfører. Sistnevnte kjører stort sett i motgående kjørefelt med blinkende lys og tutende horn; da har man ikke så mye valg enn å skygge unna og styre mot grøftekanten.... og sende avgårde standardfrasen med stygge ord.

Image

Etter 7-8 timers kjøring nådde jeg omsider fergeleiet og var klar til ombordstigning. Havna er full av små ferger som seiler kontinuerlig over til Bali. Overfarten tar sikkert ikke mer enn 20 minutter, men pga. alle fergene er det kø utenfor fergeterminalen på den andre siden av sundet, så vi må vente ca en ½ time før vi kan legge til kaien. Ikke den mest effektive løsningen jeg har sett.....men å ha tålmodighet er det bare å lære seg når man skal bo og reise rundt i Indonesia :D

Image

Jeg kommer meg omsider av fergen og setter kursen mot nordkysten av Bali. Nordkysten er ikke så befolket og trafikkert som områdene i sør hvor de fleste turistene holder til, så det var befriende å kjøre her i solnedgangen. Selv om det bare er et lite sund som skiller Java og Bali er det som å komme til en annen verden; både folk, språk og religion er forskjellig. Langs veiene på Java er det stort sett fullt av søppel og ganske ofte stram lukt fra både kloakk og eksos. På Bali er det heller rent og pent, og hver gang man kjører gjennom en landsby er det lukt av røkelse fra alle templene. Rett og slett en fantastisk følelse å kjøre her etter en lang og slitsom dag!

Image

Image

Image

Overnattet i et lite gjestehus i Lovina på nordkysten av Bali.

Image

En morgentur på stranda før frokost og avreise. Lovina er mest kjent for sine delfinsafarier, men det får jeg ta en annen gang...

Image

Fra Lovina kjørte jeg rett til fjells; veldig flott å kjøre om morgenen da luften er frisk og temperaturen er mer behagelig.

Image

Image

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å reise til et område som er kjent for sine vakre rismarker. Det var dessverre en del turister her, men likevel vel verdt turen for landskapet er flott.

Image

Image

Image

Image

Etter noen timer i riskmarkene i Jatiluwih, var det tid for å utforske nye området av Bali. Jeg fortsatte turen østover med retning Batur vulkanen.

Image

Batur vulkanen er svært hellig for balineserne. Det var en seremoni som ble avholdt ved vulkanen denne dagen, så overalt var det balinesere i tradisjonelle klær med offergaver til templene som omkranset vulkanen.

Image

Her hadde nok en Q-Park ansatt likt seg.... \:D/

Image

Image

Ikke det beste veidekket på vei ned til krateret... mye løs sand på asfalten og krappe svinger så det gikk ikke spesielt fort.

Image

Langs veien nede i det gamle krateret var det hauger av sand overalt og dusinvis med lastebiler. Ikke spesielt kjekt å ligge i støvskyen bak lastebilene på denne veien...tror luftfilteret på sykkelen har godt av en liten rens når jeg kommer hjem.

Jeg leste i ettertid at det er rene Klondyke stemning i dette området. Pga. byggeboom i turist områdene i sør trengs det store mengder sand. Anslagsvis 1500 lastebillass går hver dag fra krateret til byggeplasser i sør! Virksomheten er visstnok ulovlig, men ingen myndigheter bryr seg om å håndheve dette.....de får nok sin andel av den lukrative handelen gjennom små ”bidrag” fra sjåførene :D.

Image

Image

Fascinerende å kjøre mellom lavastrømmene fra forrige utbrudd, men svært skarpe steiner i veien så var ganske bekymret for punktering.

Image

Det begynte å bli sent på dagen, så det var på tide å komme seg ut til kysten igjen for å finne overnatting. Ifølge Google maps gikk det en vei over til nordkysten....standarden var imidlertid ikke av de beste; dette var definitivt ikke hovedveien ut fra området her.

Image

Image

Image

Ikke mange turister på ”sportsykkel” opp bakkene her; kan vel trygt si jeg fikk mye oppmerksomhet og rare blikk fra lokalbefolkningen :D .

Det ble sent på kveld før jeg kom meg tilbake til stedet jeg hadde planlagt overnatting. Jeg må innrømme at jeg ikke savnet hverken telt eller primus etter å ha funnet gjestehus for natten.... knappe 150 kr for en delig seng inkl. frokost var god valuta for pengene etter en lang dag med kjøring.

Image

Image

Jeg var svært sliten og hadde mest lyst til å hoppe rett i seng, men hørte høy musikk utenfor. Jeg tok derfor en liten tur ut i nabolaget, og fikk med meg en lokal balinesisk fest med musikk og dans \:D/ .

Image

Image

Tidlig opp til frokost før jeg satte kursen tilbake mot Java igjen.

Image

Image

Som vanlig ferger i kø for å legge til kai....ble nesten 1 time venting før det ble ledig :shock:

Det fristet lite å ta hovedveien tilbake til Surabaya, så jeg bestemte meg for å ta hjemturen via Ijen-Raung krateret (man er aldri langt fra en vulkan i Indonesia :D ). Jeg kjørte her med bil for nesten ti år siden og da var veien gjennom jungelen opp til platået i ganske dårlig forfatning. I dag derimot var det nylagt asfalt og nesten ingen trafikk; for første gang på to måneder var det mulig å ha noe som lignet på nedlegg i svingene her uten å risikere å havne i grillen på en lastebil!

Image

Ijen – Raung krateret er kjent for sine kaffeplantasjer grunnla
    gt av nederlenderne under kolonitiden.

    Image

    Vakter og advarselskilt i området, så får plukke kaffebønner en annen gang...

    I området her har man også Gunung Wurung; bedre kjent som ”Teletubbies fjellet”. Man må ta en avstikker fra hovedveien gjennom kaffeplantasjen på heller variabelt veidekke for å komme dit...ser for meg at det kan bli ganske gjørmete her dersom det begynner å regne.

    Image

    Image

    Jeg kom meg omsider frem med CBR’en, men innser at det nok hadde vært utrolig mye bedre og morsommere å kjøre her med en skikkelig offroadsykkel.

    Image

    Image

    Kawah Wurung – ”Teletubbies fjellene”.

    Image

    Image

    Litt mat og drikke med førsteklasses utsikt før siste etappe hjem.

    Dagen etter jeg kom hjem fra tur ble det et lite besøk hos Honda forhandler igjen. CBR’en er morsom å kjøre på dagsturer på asfalterte veier, men begynner å innse at Indonesia på motorsykkel kanskje kan nytes enda bedre med en mer egnet sykkel....Jeg har virkelig fått sansen for å kjøre utenfor allfarvei på grusveier de siste månedene, så en Honda CRF 250 Rally står svært høyt på ønskelisten min akkurat nå :roll:.
    Last edited by RogaR on 11 Jan 2018 14:22, edited 2 times in total.
    User avatar
    Tommas
    Posts: 5890
    Joined: 05 Oct 2015 13:39
    MC: 2007 V-Strom 1000

    Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

    Post by Tommas »

    Setter utrolig pris på at du deler med oss!

    Spennende steder :thumleft
    User avatar
    Palma
    Posts: 4730
    Joined: 09 Oct 2015 19:20
    MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
    BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
    BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
    BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
    Honda Crf250L 2020 mod.
    Location: Tjura
    Contact:

    Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

    Post by Palma »

    WOW, etter å lese slike skildringer og se bilder blir liksom Finnskogen litt tam :-k
    Veldig artig å lese og se. Takker for titten :)
    User avatar
    tshansen
    Posts: 19236
    Joined: 07 Mar 2006 02:07
    MC: KTM 790 Adventure R 2019
    Location: Bergen

    Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

    Post by tshansen »

    Dette er altså så sjukt interresant å lese =D> =D> Det er så fjernt fra alt vi kjenner, og suget etter å komme seg nedover i fjerne østen blir ikke mindre av slike referat :thumleft
    Har heldigvis fått oppleve Thailand, men skulle ønske jeg fikk mulighet til å oppleve så utrolig mye mer.

    Tusen takk for at du deler, fantastisk flotte bilder. Det med den båten og solnedgangen var bare helt fantastisk =D> =D>
    I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
    Please be patient, I will get to you shortly
    ------------------------------------------------------------
    2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
    ------------------------------------------------------------
    Instagram
    YouTube
    MyRoute-app
    User avatar
    Leffy
    Posts: 606
    Joined: 22 Jan 2016 15:03
    MC: Kawasaki Z1000
    Location: Rena

    Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

    Post by Leffy »

    Nydelig lesning med flotte bilder... Det kan du :thumleft For en opplevelse det der må være. Minner for livet der :D
    #IfYouDontRideYouDontKnow

    Get your hands off my Jordans!

    Mine Bilder
    Instagram: oruneberg
    User avatar
    RogaR
    Posts: 47
    Joined: 07 Oct 2015 18:04
    MC: KTM 990 Adventure - 2010
    Location: Stavanger

    Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

    Post by RogaR »

    Palma wrote:WOW, etter å lese slike skildringer og se bilder blir liksom Finnskogen litt tam :-k
    Veldig artig å lese og se. Takker for titten :)
    Takk, det er selvfølgelig spennende og ikke minst opplevelsesrikt å reise rundt om i Indonesia, men akkurat nå gleder jeg meg veldig til turer rundt om i Norge (om bare været blir litt bedre....) :D. Finnskogen har jeg aldri vært så det høres jo "eksotisk" ut for meg :lol:
    User avatar
    Palma
    Posts: 4730
    Joined: 09 Oct 2015 19:20
    MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
    BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
    BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
    BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
    Honda Crf250L 2020 mod.
    Location: Tjura
    Contact:

    Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

    Post by Palma »

    RogaR wrote:
    Palma wrote:WOW, etter å lese slike skildringer og se bilder blir liksom Finnskogen litt tam :-k
    Veldig artig å lese og se. Takker for titten :)
    Takk, det er selvfølgelig spennende og ikke minst opplevelsesrikt å reise rundt om i Indonesia, men akkurat nå gleder jeg meg veldig til turer rundt om i Norge (om bare været blir litt bedre....) :D. Finnskogen har jeg aldri vært så det høres jo "eksotisk" ut for meg :lol:
    Finnskogen ligger her den vettu, klar for å nytes :thumleft
    User avatar
    RogaR
    Posts: 47
    Joined: 07 Oct 2015 18:04
    MC: KTM 990 Adventure - 2010
    Location: Stavanger

    Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

    Post by RogaR »

    På eventyr med ny sykkel!

    Jeg har tidligere bare hatt sportssykler her i Indonesia – først en Ninja 250R og sist en CBR 250 RR. På de siste mc-turene jeg hadde i fjor ble det imidlertid mer og mer kjøring til fjells og lysten på en mer egnet sykkel gjorde seg kraftig gjeldende. Honda CRF 250 Rally har lenge vært vurdert, og da det kom en til salgs i nærheten slo jeg til. Ett år gammel sykkel, men bare kjørt 600 km.

    Jeg hadde bare hatt sykkelen noen få dager, før trangen til å teste den ut til fjells ble for sterk. Neste dag stod jeg opp klokka 4 om morgenen, og hev meg på sykkelen med kurs mot fjellene. Valget falt på Tengger – Bromo nasjonalpark da jeg visste det var mulighet for å teste kjøring utenfor allfarvei her. I motsetning til tidligere turer hit, ville jeg prøve å holde meg unna hovedveien inn til nasjonalparken og heller prøve å finne noen alternative veier på GoogleMaps. Jeg har kjørt en del på grusveier hjemme i Norge på SV'en, men dette blir min debut på grussykkel/terrengkjøring.

    Tok en liten avstikker innom ett nytt boligområde/golf resort som bygges litt opp i høyden utenfor byen.
    Image20180925_063601 by kstodle, on Flickr


    Image20180925_062855 by kstodle, on Flickr


    Ca 3 timer etter jeg kjørte hjemmefra nærmer jeg meg nasjonalparken. Alltid like fascinerende å se hvordan jorda utnyttes til det fulle i de bratte fjellskråningene. Sist jeg kjørte her var det regntid og hele skråningen var grønn – nå er det brunt og knusktørt.
    Image20180925_084909 by kstodle, on Flickr

    Det går et mylder av småveier i området så jeg klarte å kjøre feil, men kom omsider til et skilt med info om nasjonalparken. Ifølge GoogleMaps skulle denne veien føre til bestemmelsesstedet mitt så jeg tok tok sjansen og satte i vei.
    Image20180925_090417 by kstodle, on Flickr

    Det gikk forholdsvis greit til å begynne med....
    Image20180925_090904 by kstodle, on Flickr

    Så ble det smalere...
    Image20180925_091253 by kstodle, on Flickr

    ...og enda litt smalere
    Jeg vurderte å snu siden jeg kjørte alene og det ikke var telefondekning, men eventyrlysten tok overhånd så da var det bare å fortsette.
    Image20180925_091402 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_092110 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_093444 by kstodle, on Flickr

    Stien jeg kjørte går langs skråningen midt i bildet. Utsikten var i alle fall fantastisk!
    Image20180925_092913 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_093252 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_094758 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_094802 by kstodle, on Flickr

    Jeg må innrømme at det var litt nervepirrende å kjøre her siden jeg aldri har kjørt offroad før og med ny sykkel. Jeg glemte dessuten å ta med meg MC-støvlene fra Norge, så jeg kjørte i joggesko ( :redface ) så var ikke spesielt lysten på en velt i terrenget her.

    Image20180925_094805 by kstodle, on Flickr

    Terrenget begynte å bli røffere og med litt stigning. Til slutt måtte jeg bare stoppe sykkelen, og ta en liten rekognisering til fots. Sporet ble enda dypere lenger opp i bakken, i tillegg var det gjengrodd med høyt gress og buskas, så da var det ingen vei utenom å snu.
    Image20180925_095735 by kstodle, on Flickr

    Jeg trillet sykkelen ned bakken og etter mye strev fikk jeg snudd den. Selv i ca 2000 m høyde var det utrolig slitsomt i varmen fra sola. Jeg var fullstendig gjennomvåt av svette og drakk opp siste skvett med vann før jeg tok fatt på returen.
    Image20180925_100058 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_104900 by kstodle, on Flickr

    Endelig tilbake på hovedveien!
    Image20180925_104911 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_105130 by kstodle, on Flickr

    Nedstigning til ”den store sandkassen” som omkranser Bromo vulkanen.
    Image20180925_105721 by kstodle, on Flickr

    Det var utrolig morsomt å kjøre i sanden her (...og litt mer velegnet for nybegynnere enn stien oppe i fjellsiden). Det var ganske dyp sand flere steder, men klarte utrolig nok å holde sykkelen på rett kjøl hele dagen \:D/

    Image20180925_111101 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_111157 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_111531 by kstodle, on Flickr

    En av de få stedene på Java hvor man føler seg litt ensom....
    Image20180925_112938 by kstodle, on Flickr

    Bromo vulkanen i bakgrunnen. I motsetning til resten av Java, er de fleste som bor i området her hinduer. Vulkanen er hellig for folket her, derav tempelet ved foten av fjellet som brukes til flere seremonier i løpet av året.
    Image20180925_114259 by kstodle, on Flickr

    Dersom man går opp trappene til toppen av krateret får man denne fantastiske utsikten (bilde tatt fra en tur jeg haddde tidligere i år).
    Image20180925_120439 by kstodle, on Flickr

    En av mange "fotoshoots" jeg var med på. Indonesere er ekstremt glade i å ta bilder sammen med utlendinger, så dersom man stanser tar det ikke lange tiden før forespørssel om fotografering kommer! De lokale kommer forøvrig frem de fleste steder selv med en liten scooter med hele familien bakpå :D
    Image20180925_120609 by kstodle, on Flickr

    Med jevne mellomrom finnes disse små templene/offerstedene.
    Image20180925_121448 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_123423 by kstodle, on Flickr

    Sist jeg kjørte her var hele vegetasjonen grønn, men på grunn av tørketid er alt nå gult/brunsvidd. I tillegg ble store deler av vegetasjonen i området svidd av etter en stor gressbrann for et par uker siden.
    Image20180925_122006 by kstodle, on Flickr

    På vei ned fra nasjonalparken.
    Image20180925_124753 by kstodle, on Flickr

    Jeg tok en omvei over et annet fjellpass for å unngå de mest traffikerte veiene tiilbake til byen. Legg merke til sandsekkene nederst i den bratte bakken – de er stablet opp der for å samle opp motorsyklister som ikke klarer svingen / fått varmgang i bremsene :shock: . Jeg har sett noen videosnutter som viser hvordan det fungerer i praksis...
    Image20180925_161702 by kstodle, on Flickr

    Image20180925_162926 by kstodle, on Flickr

    Konklusjonen etter denne turen er soleklar – ekstremt mye kjekkere å kjøre CRF’en på indonesiske veier enn de tidligere syklene jeg har hatt! Og det blir garantert ikke mange dagene til før jeg er tilbake på tur i samme området \:D/
    User avatar
    tshansen
    Posts: 19236
    Joined: 07 Mar 2006 02:07
    MC: KTM 790 Adventure R 2019
    Location: Bergen

    Re: På MC tur i Indonesia! - På eventyr med ny sykkel!

    Post by tshansen »

    Dæven, dette var jo bare nydelig lesing her jeg akkurat har kommet hjem fra tur. Ikke de temperaturene du skriver om, men jaggu godt å få luftet seg på ny sykkel. Blir spennende å høre om grus blir like avhengighetsskapende for deg som det er for mange av oss andre =D> =D> Flotte bilder også... så rett og slett litt oppskrytt ut [-( :lol:
    I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
    Please be patient, I will get to you shortly
    ------------------------------------------------------------
    2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
    ------------------------------------------------------------
    Instagram
    YouTube
    MyRoute-app
    User avatar
    Palma
    Posts: 4730
    Joined: 09 Oct 2015 19:20
    MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
    BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
    BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
    BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
    Honda Crf250L 2020 mod.
    Location: Tjura
    Contact:

    Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

    Post by Palma »

    RogaR wrote:
    Endelig tilbake på hovedveien!
    Image20180925_104911 by kstodle, on Flickr
    Hovedveien liksom, den var knallgod. :smt005
    Dette var artig lesning og masse fine bilder. Litt andre forhold enn på Finnskogen der nede ja :thumleft
    Post Reply